Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst topic - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Paklijst topic

515 berichten
En gewicht.
En volume.
Poeh...zal er eens naar kijken. ik let op gewicht maar ben zeker geen grammenjager.
Voor jezelf hoef je die gegevens er natuurlijk niet bij te zetten, dan is een eenvoudige lijst als reminder genoeg.
Hoeveel t-shirts en fietsbroeken etc. ik meeneem bepaal ik elke keer opnieuw, afhankelijk van.
Maar als je toch bezig bent om anderen te helpen is een vermelding van de aanschafprijs ook nuttig.
Leuke klus voor de winter LHTJoost?
Niet die enthousiaste deelnemers van het paklijst topic wegjagen hoor... juist leuk dat er steeds meer meedoen toch? ;)

Al heb ik laatst wel wat dingen staan wegen.... (-:
Jurr schreef:
zo 22 nov, 2020 11:36
Niet die enthousiaste deelnemers van het paklijst topic wegjagen hoor... juist leuk dat er steeds meer meedoen toch? ;)

Al heb ik laatst wel wat dingen staan wegen.... (-:
ik zal een keer op een regenachtige winterdag gaan wegen. Ook mijn portemonnee niet vergeten te wegen lees ik nu :wink:

Als tegenprestatie graag wat feedback. Ben ik hele gekke dingen vergeten of kan ik ze beter vergeten.
Alu tape. Waarvoor?
Remblokjes. Ik doe al bijna 20.000 km met de mijne, dat wordt dus een lange reis?
Korte broek en ouddoorbroek. > Afritsbroek?
Lucifers. > Aanstekertje is lichter.
Opvouwbare saladebak. > Plastic zakje.

Ik zou het verder best aardig met jouw set kunnen stellen.
Kussens zou ik thuislaten.
Resevespaken of Noodspaak, waarom allebei?
Brookssleutel, moer vervangen door inbus, dan is je normale gereedschap voldoende.
Ik zou wat meer combineren: bv korte fietsbroek/-shirt met been-/armwarmers.
Vuilniszakjes zou ik thuis laten, blijven genoeg zakjes over van dagelijks boodschappen.
Verder kan je met shampoo ook prima je vuile vaat en je kleren wassen.
Deodorant zou ik thuislaten.
Nagelschaar zou ik thuis laten, als je ook al een gewone schaar bij hebt.

Ieder lijstje is prima, echter wil ik er wat aan hebben, het liefst zo specifiek mogelijk
LHTJoost schreef:
zo 22 nov, 2020 11:44

Als tegenprestatie graag wat feedback. Ben ik hele gekke dingen vergeten of kan ik ze beter vergeten.
Ik zie geen hele rare dingen. Ik neem aan dat je de kleding wel aanpast op de verwachte weersomstandigheden. In de zomer zou ik bv. slechts één t-shirt met lange mouwen meenemen en die eventueel ook gebruiken als het tijdens het fietsen fris is. Handschoenen heb je in de zomer ook niet nodig.
Hoe het in de praktijk uitpakt hangt erg af van de hoeveelheden die je meeneemt (2 fietsshirt of 4) en het gewicht per item. Daar kan nog aardig wat verschil in zitten. Combineren van kleding kan ook helpen.
Mijn eigen bagagelijst is meer basic en ik neem vooral minder reserve-materiaal en EHBO-spullen mee en alleen de hoogst noodzakelijke kleding.
bedankt allemaal. Kan ik wel wat mee.
- Bij Trangia werk ik liever met lucifers.
- Kussentje is licht maar wel wat volumineus. Kan naar binnen gevouwen worden en dan stop er er ook nog een donsjackje in. Wil ik niet missen.
- Reservespaak en noodspaak is dubbelop inderdaad. Wegen allebei niks en ik kan me voorstellen dat noodspaak onderweg sneller werkt en vervangen de voorkeur heeft als je nog hele reis voor de boeg hebt. Denk ik nog even over na.
- remblokjes gaan eruit inderdaad.
- Brooksskeutel naar inbus...goed idee :-)
- Alu-tape vind ik wel een prettig idee. bv bij gat in fietstas of tent.
Jurr schreef:
zo 22 nov, 2020 11:36
Al heb ik laatst wel wat dingen staan wegen.... (-:
Als ik echt begin met mijn spullen wegen neem ik nooit meer een goed slot mee. Lijkt me niet verstandig :P
Fedor schreef:
zo 22 nov, 2020 17:12

Als ik echt begin met mijn spullen wegen neem ik nooit meer een goed slot mee. Lijkt me niet verstandig :P
Dat was inderdaad wel 1 van de items die me erg tegen viel op de weegschaal. Net als de zomerse slaapzak die zwaarder was dan de winterse... De powerbanks vielen me ook tegen. Maar ach, dan kunnen die weer op de transferlijst ;) Ook nog even wat kritischer naar het gereedschap kijken.
LHTJoost schreef:
zo 22 nov, 2020 16:11
- Alu-tape vind ik wel een prettig idee. bv bij gat in fietstas of tent.
Plakband hebben ze toch "overal"? Ik neem aan dat het geen grote ducktaperol-achtige rol is maar een platgeslagen stukje?
Interessant en leerzaam.

Bij alle pakperikelen is de eerste vraag wat je doel is:
  • Ben je een echte wereldfietser
  • Fiets je alleen in Europa
  • Neem je kookspulletjes mee
  • Neem je een tent mee
Als wereldfietser heb je alles bij de hand tot reservespaken toe.
In Europa volstaat mijns inziens een reservebinnenband, een stel inbussleutels en wat tie-wraps. Er is immers altijd een mogelijkheid om je fiets te repareren binnen handbereik.

Wat betreft de sloten zou ik niet gaan zeulen met een zwaar beugelslot.
Ik heb een gewoon Axa ringslot op m'n fiets.
Je laat je fiets overdag eigenlijk nooit achter op een plek waar hij zomaar meegenomen wordt.
En als je echt bang bent dat je fiets weggenomen wordt dan bindt je hem met een dun touwtje aan je tent.
Wordt er aan getrokken dan wordt je wakker.
Poppink schreef:
zo 22 nov, 2020 18:17
Interessant en leerzaam.

Bij alle pakperikelen is de eerste vraag wat je doel is:
  • Ben je een echte wereldfietser
    Fiets je alleen in Europa
    Neem je kookspulletjes mee
    Neem je een tent mee
Plus:
- Ga je veel offroad over soms smalle wegen en paden fietsen? (Zo ja, dan liever geen voortassen)
- Ga je in koude en/of natte omstandigheden fietsen en kamperen?
- Ga je veel klimmen? (Zo ja, dan gewicht laag houden)
- Ben je Spartaans of hou je van (een beetje) luxe?
- Wil je zelfvoorzienend zijn (reparaties, ehbo, proviand)?
- Heb je voldoende geld (er voor over) om beter en/of lichter spul te kopen?
- Ga je alleen of met meerdere personen?

En voor elke persoon en trip kan dit weer anders uitpakken. Een generieke paklijst zegt dan ook niet zoveel.
Leon schreef:
zo 22 nov, 2020 18:10
LHTJoost schreef:
zo 22 nov, 2020 16:11
- Alu-tape vind ik wel een prettig idee. bv bij gat in fietstas of tent.
Plakband hebben ze toch "overal"? Ik neem aan dat het geen grote ducktaperol-achtige rol is maar een platgeslagen stukje?
inderdaad, zoals ik in mijn lijst erbij heb gezet :wink:
Ik fiets met m'n bagage, 1 stel gewone kleding, 2 stel fietskleding, slaapzak, matje en tent.
Het meest noodzakelijke bij de hand, waarbij inbegrepen een opvouwbare wasbak, zeep, een waslijn en wasknijpers. (elke dag schone fietskleding aan)
Wordt het weer te bar dan neem ik een hotel.

Het fietsen is vooral gericht op ontspannen van de omgeving genieten.
De Mio laat ik thuis, Benjaminse o.i.d. heb ik niet.
Een landkaart, plus op de telefoon Windy maps, Maps.me en gedownloade Google kaart geven genoeg opties.
Ik weet 's morgens nooit waar ik 's avonds terecht kom.
Poppink schreef:
zo 22 nov, 2020 19:07
Ik fiets met m'n bagage, 1 stel gewone kleding, 2 stel fietskleding, slaapzak, matje en tent.
Het meest noodzakelijke bij de hand, waarbij inbegrepen een opvouwbare wasbak, zeep, een waslijn en wasknijpers. (elke dag schone fietskleding aan)
Wordt het weer te bar dan neem ik een hotel.
Leuk dat je meedoet!

Heb je een wat gedetailleerder lijstje? Net zoals te zien bij de velen die je zijn voor gegaan. Die details maken dat anderen er ook echt wat aan hebben.

Merken en types helpen al een hoop, wat voor tassen neem je mee?

En als je echt op de details ingaat worden er dingen zelfs nagewogen of inclusief aanschafprijs/-locatie vermeld.
Poppink schreef:
zo 22 nov, 2020 18:17
Wat betreft de sloten zou ik niet gaan zeulen met een zwaar beugelslot.
Ik heb een gewoon Axa ringslot op m'n fiets.
Past bij mij niet :P

Verder is een slot waarmee je de fiets aan een vast punt vast zet wel verstandig. Ook vakantiefietsen zijn in trek bij het dievengilde (ook vanaf campings wordt gestolen).
Mijn lijstje wijkt niet zo veel af.

Wat misschien anders is:
Ik noemde al opvouwbaar wasteiltje (bij de Dirk voor 6 euro), handwasmiddel, waslijn en wasknijpers.
Een hamertje van 200 gram om de haringen de grond in te hameren.
Afdekfolie onder de tent.
Een stoel.
Een vrij dunne en lichte slaapzak en tegen de kou een reddingsdeken (zo'n goud/zilver geval)
20180625_2103_DSC_0051_F5121.JPG
Als handdoek gebruik ik een Ikea Kornan gastendoekje. 30*50
Voor bij het water én 's nachts tegen de kou als alternatief voor de reddingsdeken een Ikea Kornan badlaken 50*100
Dat gesleep met bidons doe ik niet er is maar 1 bidon.
Op de bagagedrager ligt de tent onder een bagagenetje.
Onder dat netje prop ik ook een pak Jus d'orange en een 1,5 liter fles water uit de supermarkt.
Aan de achterkant onder het netje een veiligheidshesje voor de zichtbaarheid.
Etenswaren onderweg, broodjes van de Lidl, épicerie of droghiere met afwisselend een pakje kaas of vleeswaren, een grote beker joghurt, fruit, veel fruit.
Warm eten altijd tussen de middag in een restaurant, 's morgens en 's avonds broodjes of joghurt en vooral regelmatig een terras bezoeken.

En natuurlijk een echte Poppink fiets met achter 2 Ortlieb tassen en voor een stuurtasje.
20180701_1824_DSC_0200_F5121.jpg