Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb tassen, hoe deze te gebruiken? - Forum Wereldfietser

Ortlieb tassen, hoe deze te gebruiken?

(Hopende na mijn GPS betoog nog voldoende credits te hebben voor een zinnig antwoord... :wink: )

Sinds enige tijd heb ik ook Ortlieb achter tassen, een must-have in deze wereld, lijkt het. Mijn 30 jaar oude Agu Quorem’s voldeden weliswaar nog prima, maar pasten niet meer aan de dikkere buizen van mijn nieuwe fiets. En dat waterdicht, zonder zo’n stom hoesje uit de klep te trekken, is ook wat waard.

Afijn, die Ortliebs Back-Roller Plus en ook een Pro setje: mooi spul idd.
Maar hoe ‘bedien’ je die dingen eigenlijk? Oprollen en dan de uiteinde-sluitingen in elkaar klikken. Niet al te best voor die verstevingsstrip lijkt me. Dan de draagband gebruiken, zoals je dat vaak op afbeeldingen ziet (in die V-vorm)? Maar die valt vaak weer uit zijn bevestigingshaakje, vooral bij de niet-Pro. Ook niet echt heel soepel de maat aan te passen.
Verder het bandje overdwars: wie verzint dat om de sluiting aan de achterkant te zetten? Waardoor je ‘m moeilijk open en dicht krijgt, als ie aan je fiets hangt.

Zeg het maar, Ortliebs cracks: hoe doen jullie het, en wat zie & doe ik fout?
Ik heb zelf de backroller plus. Ik maak hem nooit dicht op deze manier, dat lijkt me inderdaad niet goed voor die verstevigingsstrip:
Afbeelding

Ik sluit hem dus altijd als volgt:
Afbeelding

Je maakt de uiteindesluitingen dus vast aan de band (die V-vorm idd). Die band verstel je vervolgens strak, dan valt ie nooit meer uit het haakje beneden. Dat kost me een seconde dus ik weet niet waar jij precies tegenaanloopt. Ik vouw de band overigens wel dubbel waar ie in het haakje zit. Dat voorkomt dat het eruit floept bij het straktrekken, en de band blijft daardoor vaak netjes zitten in het haakje terwijl je de tas open hebt geklikt. Dat maakt het opnieuw vastklikken wat sneller.
Afbeelding

Zelf ben ik er juist wel over te spreken dat die sluiting van dat overdwarsbandje tegen je bagagedrager aan zit. True, het openen wordt er wat lastiger door maar dat geldt ook voor derden. Het geeft me ietsjes meer gemoedsrust wanneer ik op een terras zit of een winkel inloop dat die sluiting voor een niet-kenner niet heel duidelijk is. Bovendien trek je de bovenkant van je fietstas bij het aantrekken van dit bandje band naar je bagagedrager toe, dat helpt m.i. voor de stabiliteit.

(voor degenen die net als ik even moesten denken over welke sluiting dit gaat:)
Afbeelding
Gewoon dichtrollen en dichtklikken. Gaat al járen goed. Strip kan wel wat hebben. Met die draagband zo onderlangs vasthaken is vooral heel onhandig.
Anders dan hoe ik het doe. Ik heb even de foto's van een eerdere reactie hergebruikt.

Als ik met zijtassen rijd zijn dat Front/Sport Rollers achterop. Die sluit ik altijd zo:
Afbeelding

De verstevigingstrip heeft nog geen klacht ingediend. De draagriemen laat ik altijd thuis.

Deze sluiting met pijl haal ik altijd door m'n bagagedrager heen:
Afbeelding

Zo is het een paar seconden anti-diefstal, maar vooral op slechter wegdek fijn als de tas los zou stuiteren uit de bevestiging. Dan blijft 'ie aan dat bandje hangen in plaats van gelijk op de grond terecht te komen.

Ook rij ik met dubbele tashaken onder, net als Ortlieb tegenwoordig zelf ook doet in de grijs met oranje Gravel Pack tassen uit de Bikepacking serie. Die extra tashaken zijn gewoon los te koop.
Onderlangs met de riem is de "juiste" methode (dan kan er ook echt geen water inlopen), maar erg omslachtig (bovendien heeft de band dan een "los einde" wat je ook weer moet wegwerken om te voorkomen dat deze ergens blijft haken). Ik doe dan al jaren de sluiting bovenlangs dicht en nooit problemen gehad. Met het sluiten bovenlangs kan je er ook meer inproppen volgens mij.

Dat de clip van de band zo ver achteraan hangt is idd een rare zaak. Ik sluit de band pas na het aan de fiets hangen en dan loop je altijd met die sluiting te pielen (hangt anders "achter" de drager),

Op de grote tassen heb ik dubbele tashaken (onderste haak).
Ook een leuke vraag: onderste haak naar boven of naar beneden richten?

Op de Ortlieb-foto's staat deze altijd naar boven (ziet er op de foto beter uit) maar dan zou ik veel meer moeite hebben om een tas aan de drager te hangen (waarbij die dan de hele haak gebruikt). Bij mij staan ze dus altijd (schuin) naar beneden.
Wat ik ook nog weleens doe, is de tassen aan elkaar verbinden met de sluitingen. Dan buig je de strip minder.
Probleem bij de Front/Sport Rollers is ook, dat als je de riem onderlangs wil laten lopen, dit niet goed past als de tas niet compleet vol zit, vanwege het rubberen schouderstuk aan de riem vs. het haakje.
Voor wat betreft de gesp bovenop / bagagedragerkant; heel fijn dat die daar zitten en niet andersom. Vaude heeft die andersom zitten en als je dan je tas niet met die gesp dicht zet hangt dat bandje lekker te bungelen naast je wiel, wat daar dan ook makkelijk in terecht kan komen.

(Ja, ik spreek uit ervaring... :? )

Alleen bij Ortlieb even opletten met er op hangen dat die gesp goed zit. Of gewoon je tas goed dichtmaken met de gesp gesloten, dan heb je dat probleem niet.
Ik rol de tas altijd netjes op en gebruik de riem om 'm strak naar beneden te trekken. Zeg maar toch het meest waterdicht. Maar ik werd helemaal gestoord van het frutsen met de riem in dat te krappe haakje aan de voorzijde. Tot ik bij iemand een ringetje zag. Direct naar de lokale ijzerwarenboer getogen en mezelf getrakteerd op twee prachtige rvs ringen. Sindsdien span ik het riempje fluitend op... #aanrader.

Bijlagen

Ben ik even blij met mijn 15 (?) jaar oude Classic tassen. Het lijkt wel alsof de tassen sindsdien steeds minder praktisch zijn geworden. Zouden de ontwerpers bij Ortlieb (en Vaude) zelf wel eens op fietsvakantie gaan?
Op vakantie gebruik ik de draagriemen om de tas te sluiten en dus via het haakje onderaan. Dit is mijn inziens het beste voor optimale waterdichtheid.

Bij dagelijks gebruik, gebruik ik de draagriemen vaak niet en sluit ik de tassen naar boven toe. Na dat al duizenden keren zo gedaan te hebben heb ik nog geen enkele reden om aan te nemen dat die verstevigingsstrip dat niet aan kan.
Fedor schreef:
wo 08 jul, 2020 08:12
Met het sluiten bovenlangs kan je er ook meer inproppen volgens mij.
Ik heb net het omgekeerde gevoel, zeker als de fietstas waterdicht moet sluiten.
Joor schreef:
wo 08 jul, 2020 19:32
Maar ik werd helemaal gestoord van het frutsen met de riem in dat te krappe haakje aan de voorzijde. Tot ik bij iemand een ringetje zag.
Niet dat ik het systeem zo onhandig vind, maar ik vind dit wel een uitstekende tip die ik zeker ga toepassen.
Wat een leuk onderwerp.
Weer wat geleerd.
Joor schreef:
wo 08 jul, 2020 19:32
Maar ik werd helemaal gestoord van het frutsen met de riem in dat te krappe haakje aan de voorzijde. Tot ik bij iemand een ringetje zag. Direct naar de lokale ijzerwarenboer getogen en mezelf getrakteerd op twee prachtige rvs ringen. Sindsdien span ik het riempje fluitend op... #aanrader.
Zelfde hier. En gewoon met een tie-wrap opgelost.
Maar in tegenstelling tot wat Anders beschrijft blijft de riem dan niet vanzelf in het haakje vasthangen als je de sluitingen los klikt.

Bijlagen

Heb zowel Ortlieb als Vaudé tassen, maar wat betreft dichtmaken heeft Vaudé mijn voorkeur. Daar zitten de sluithaken vast (wel verstelbaar) aan de tas en heb je een losse draagriem. Bij Ortlieb heb je de draagriem nodig om je tas dicht te doen en die zwarte riem raak je eenvoudig kwijt tussen je bagage. Hij heeft bij mij al eens onder in een tas gezeten. (foto van een tassentest van https://road.cc/content/review/236572-v ... k-panniers)

Afbeelding
ericplan schreef:
do 09 jul, 2020 11:53
Bij Ortlieb heb je de draagriem nodig om je tas dicht te doen
Afbeelding
nicolevelo schreef:
wo 08 jul, 2020 22:47
Zelfde hier. En gewoon met een tie-wrap opgelost.
Maar in tegenstelling tot wat Anders beschrijft blijft de riem dan niet vanzelf in het haakje vasthangen als je de sluitingen los klikt.
Daar had ik eerst ook last van, maar toen ben ik met tas en al naar de ijzerwarenwinkel gegaan en heb een iets dikker ringetje gekocht. Nu blijft 'ie netjes hangen want het ringetje 'klikt' er in. Toen ik in de winkel stond vond ik mezelf een overdreven purist, achteraf ben ik er wel blij mee ;-)
Leuke en interessante reacties, zeg. Top.👍🏻

Het laat wel zien dat ik niet de enige ben die nou nog niet onder de indruk ben van de doordachtheid van Ortlieb.

Nog een vraag: hoe dragen jullie de tassen (voor een kort stukje dan). Ik zag geloof ik in een promo dat die persoon ze aan de banden waarmee je het haaksysteem opent, droeg. Lijkt me nou weer niet zo bedoeld.
Flix schreef:
vr 10 jul, 2020 19:17
Ik zag geloof ik in een promo dat die persoon ze aan de banden waarmee je het haaksysteem opent, droeg. Lijkt me nou weer niet zo bedoeld.
Doe ik ook altijd. Lijkt me dat ze daarvoor gemaakt zijn.
Flix schreef:
vr 10 jul, 2020 19:17
Nog een vraag: hoe dragen jullie de tassen (voor een kort stukje dan). Ik zag geloof ik in een promo dat die persoon ze aan de banden waarmee je het haaksysteem opent, droeg. Lijkt me nou weer niet zo bedoeld.
Dat doe ik heel vaak, zelf als de tassen overvol zitten met 20 kg boodschappen. Dat heeft nog nooit tot schade geleid en die banden zijn volgens mij ook bedoeld als handvaten.