Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsshirts met lange mouwen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsshirts met lange mouwen

Ik ben zelf erg blij met dit shirt, maar het is wel warmer dan synthetic -
https://www.decathlon.nl/p/merino-shirt ... 57&c=GROEN
Sinds vorig jaar draag ik op mijn vakantiefiets geen fietskleding meer, d.w.z. geen fietsbroek met zeem en geen fietsshirt (lycra).
Zo ga ik niet meer als mamil over de weg :wink:

Dus bij warm weer een korte broek, sneldrogend van Schöffel en als bovenstuk een overhemd/shirt van Craghoppers (NosiLife).
Dit overhemd/shirt heb ik ook gedragen tijdens mijn reis in het warme Indonesië.
Voordelen zijn: lange mouwen (!), de mouwen kun je gemakkelijk oprollen, het zit niet superstrak om je lichaam en draagt daardoor aardig luchtig, het is insectenwerend, tekenwerend, UV-beschermend en sneldrogend.

Daarbij zie je er niet per definitie uit als een fietser (kan wel eens handig zijn als je bijvoorbeeld een kerkje wilt bezoeken).

Nu ben ik zelf licht getint en heb niet zo heel snel last van een verbrande huid, maar toch, de zon kan wel eens flink branden als je op de fiets zit en dan zijn het met name je armen en schouders die de volle laag krijgen. Daarom fiets ik vaak genoeg met de mouwen naar beneden, ook als het snikheet is.

Het voordeel wat de laatste tijd meer een rol gaat spelen: je beschermt je armen ook tegen die vervelende haartjes van de eikenprocessierups.
Waarom zou je als fietser geen kerkje mogen bezoeken? :D
Bert van Sprang schreef:
di 23 jun, 2020 15:59
Waarom zou je als fietser geen kerkje mogen bezoeken? :D
Oh dat mag best hoor.... ik zeg alleen dat het wel eens handig kan zijn. Ik voel me in een gewone outfit in een kerkje als bezoeker toch iets meer op mijn gemak dan als (bezwete) mamil :oops: Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke beleving.

En nu terug naar de lange mouwen graag... :wink:
Hier een paar dagen in het Zuid- en Oost-Brabantse geweest, en als je niet tegen jeuk kan zijn lange mouwen idd aan te raden ;)

90% van alle bomen langs wegen zijn eiken
Bijna alle bankjes staan bij of onder eiken
Weinig nesten gezien (behalve Z en ZO van Eindhoven), toch onder de bulten (vreemde is dat dat pas een halve tot hele dag later optreedt). Kan natuurlijk ook door één "verkeerd" nest komen.
Overigens voelde ik ook prikjes onder m'n shirt, maar daar zijn geen bulten uit naar voren gekomen. Misschien dringen ze daar niet door in de huid? Dus empirisch gechecked: de huid bedekken helpt ;)

Oja veel teken zijn er ook, op de camping liepen ze gewoon over m'n gesandaalde voeten.
Ook ik heb de laatste dagen veel km in zuidoost Brabant gemaakt, gelukkig nog zonder processierupsbulten. Van vorig jaar weet ik dat dit vervelende bulten zijn, dus als ik ze deze keer krijg ga ik aan de ductape oid, ben ik meteen van mijn overdadige beharing af :D .
En plastic folie op bomen doen helpt blijkbaar ook niet, want daar krijgen die lieve rupsjes stress van:
https://www.ad.nl/tilburg/waarschuwing- ... ad6183bc2/
willem.m schreef:
vr 26 jun, 2020 13:06
En plastic folie op bomen doen helpt blijkbaar ook niet,
Ben dat ook heel veel tegengekomen, vooral in de buurt van huizen (waarschijnlijk zelf gedaan door omwonenden). Gelukkig geen plakstrips tegengekomen.

Ook heel veel nieuwe nestkastjes trouwens, al denk ik wel dat het jaren kan duren voordat de vogelstand voldoende op peil is gekomen voor een natuurlijke bestrijding.
Bert van Sprang schreef:
vr 26 jun, 2020 12:17
Ook ik heb de laatste dagen veel km in zuidoost Brabant gemaakt, gelukkig nog zonder processierupsbulten. Van vorig jaar weet ik dat dit vervelende bulten zijn, dus als ik ze deze keer krijg ga ik aan de ductape oid, ben ik meteen van mijn overdadige beharing af :D .
Ik heb vorig jaar dat gedaan, ik was al een week in de weer met spiritus, zalf, azijn, zeep. Ductape was het enige dat wel hielp....au
Ja, dit jaar lijkt het erg mee te vallen met het aantal nesten. Blijkbaar is er na het drama vorig jaar zeer goed werk verricht door verschillende preventie- en opruimdiensten.
Ook over de grens bij Bentheim blijkbaar processierupsen, we zitten onder de bulten en uitslag.
Heb ook idee dat de haartjes in de lakenzak zitten( deze heeft gelucht boven op de tent). Maar ook in mijn shirt met lange mouwen die onder het bagage net zat.

En zoals al eerder werd opgemerkt, overal eiken en alle banken staan onder een eik. En ook vaak de tent in de buurt van de eik neer moeten zetten.

Ook veel teken opgelopen.

Dit jaar voor het eerst in juni op fietsvakantie geweest, mogelijk daardoor nu zoveel last.
Volgend jaar maar weer in september :(

Ik ga eens kijken en zoeken naar overhemden die licht zijn, niet gaan stinken na 1 dag en ook nog de beesten van ons af houden.

Anja.
dijken63 schreef:
vr 26 jun, 2020 22:05
Ik ga eens kijken en zoeken naar overhemden die licht zijn, niet gaan stinken na 1 dag en ook nog de beesten van ons af houden.

Anja.
Ik kan je die van Craghoppers (NosiLife) van harte aanbevelen. Gekocht voor onze Indonesië-reis en later tijdens onze fietsvakantie in Italië gedragen.

(Ik heb overigens geen enkel commercieel belang in dit merk)

Edit: sorry, ik val in herhaling :oops:
Wij hebben ook een paar Graghopper overhemden die goed bevallen.
Mijn tip (scroll terug) is maar 20 euro :wink:
En antibacterieel, en upf 50 en licht materiaal
dijken63 schreef:
vr 26 jun, 2020 22:05
En ook vaak de tent in de buurt van de eik neer moeten zetten.
Bij de (verplichte) reservering voor de camping had ik eerst gevraagd hoe het met de eiken stond. Die op het terrein waren behandeld werd gemeld.

Zoals gebeld weinig nesten gezien, toch persoonlijk meer last dan vorig jaar toen ik overal de nesten zag hangen. Het schijnt dat het hete weer van de afgelopen dagen voor extra haren gezorgd heeft.
Franzi ik ga er naar kijken.
Dank voor de tip

Anja
dijken63 schreef:
za 27 jun, 2020 13:17
Franzi ik ga er naar kijken.
Dank voor de tip

Anja
Graag gedaan. Je kunt ze o.a. bij amazon krijgen maar ook hier rechtstreeks https://vaporapparel.eu/
https://vaporapparel.eu/wp-content/uplo ... U_2019.pdf
Franzi, ik zie alleen shirts, zoek eigenlijk blouses.
Kijk ik er overheen?
Anja
Draadje ging over shirts met lange mouwen, dus daar had ik ook over.
Blouses hebben ze inderdaad niet.
Ah jammer.
Kom ik toch bij de Grashoppers uit :roll:
Anja