Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TearAid type A voor banden plakken - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

TearAid type A voor banden plakken

Ik heb zojuist geprobeerd een band van een stadsfiets te plakken met TearAid. Dat gaat niet goed. Het materiaal heeft onvoldoende stretch voor een dikkere binnenband, en de hechting op het vetvrij gemaakte rubber is belabberd. Bij oppompen tot 2,5 bar hoorde ik al een sissend geluid. Dus nu maar weer met een ouderwetse plakker en solutie aan de slag!

Mijn advies lijkt me duidelijk.

P.S.
Waarom is de tube met solutie altijd (bijna) leeg als ik 'm nodig heb? ☹️
willem.m schreef:
zo 23 aug, 2020 15:09
Waarom is de tube met solutie altijd (bijna) leeg als ik 'm nodig heb? ☹️
Dat is inderdaad merkwaardig: normaliter is de tube nog bijna vol, maar ingedroogd.

Groetjes,

Carl
Meestal haal je maar 1 lekke band met een tube solutie, afgaande op 1 lekke band per jaar, die tubetjes kunnen dus best kleiner, want het meeste verdwijnt weer in de prullenbak.
Laatst eerste lekke band in 3 jaar. Deze plakset al vele jaren bij me: https://www.futurumshop.nl/lezyne-smart ... kset.phtml

Deed het gewoon nog prima. geen tubetje nodig.

(Overigens gelukkig maar want je moet in één keer 2 x 6 plakkers kopen, dan kan je nog wel ff vooruit ;))
Fijn dat de Lezyne het nog goed deed en niet slecht 1 lekke band in 3 jaar

Peter - helemaal mee eens tubbetjes zouden best kleiner mogen zijn.

Ik ga in het najaar samen met Johan (Beagle Bikes) uitproberen hoe de tear aid A zich houd op de "gewone" binnenbanden en op de Turbolito. Zal t.z.t. het resultaat terugkoppelen.
Zie ook dit draadje op het Fietsersbondforum over uitgedroogde solutietubes en solutieloze bandenplakkers die na enkele maanden loslaten.

Zelf heb ik de afgelopen 3 jaar op elke grote tocht te maken gehad met lekke banden, ondanks de veronderstelde robuustheid van de buitenbanden. Waarschijnlijk veroorzaakt door oververhitte velgen en schuivend velglint bij lange afdalingen en slechte wegen op de Balkan en in de Alpen. Al bleek ik ook een keer een lekke band te hebben toen ik na een lange treinreis in Zwitserland uit de trein stapte. Blijkbaar een trein met scherpe randjes.
Wie slechts eens in de tien jaar een lekke band heeft, heeft geluk gehad.

Ik koop nu minstens eens in de twee jaar een paar tubetjes solutie die per stuk 5 gram wegen. Van de reeds aangebroken tubes check ik voor een grote tocht even of er nog iets anders uitkomt dan lucht.

Afbeelding
Inge1 schreef:
ma 24 aug, 2020 08:03
...
Ik ga in het najaar samen met Johan (Beagle Bikes) uitproberen hoe de tear aid A zich houd op de "gewone" binnenbanden en op de Turbolito. Zal t.z.t. het resultaat terugkoppelen.
Ik denk dat ik het antwoord dan wel weet: niet geschikt, om de redenen die in dit draadje al genoemd zijn, en blijkend uit de praktijktest die Willem (Cortina Transport Bikes) gisteren in zijn garage heeft uitgevoerd.
Ik denk dat ik het antwoord dan wel weet: niet geschikt, om de redenen die in dit draadje al genoemd zijn, en blijkend uit de praktijktest die Willem (Cortina Transport Bikes) gisteren in zijn garage heeft uitgevoerd.
En hoe ziet het resultaat er dan uit - link naar test?
Inge1 schreef:
ma 24 aug, 2020 14:03
Ik denk dat ik het antwoord dan wel weet: niet geschikt, om de redenen die in dit draadje al genoemd zijn, en blijkend uit de praktijktest die Willem (Cortina Transport Bikes) gisteren in zijn garage heeft uitgevoerd.
En hoe ziet het resultaat er dan uit - link naar test?
Probeer dit te visualiseren: "plakker laat los"
Als je niet genoeg lekke banden hebt, heb je te dikke en te zwaarlopende banden ;)

Loslatende plakkers na een maand heb ik trouwens nog nooit gehad, wel direct na het plakken. Goed schuren, niet te zuinig met solutie zijn en na aanbrengen plakker even tijdje laten drogen onder iets zwaars geklemd, en dan voorzichtig oppompen om te kijken of ie goed zit, is mijn methode.

Oh, en niet te grote plakkers gebruiken. Plakkers rekken namelijk nauwelijkers, dus hoe groter de plakker, hoe verder binnenband eromheen moet rekken en hoe meer kracht op de lijmverbinding van de plakker. Ik knip meestal kleine plakkertjes uit zo'n lap Simson-pleister.