Additionally, paste this code immediately after the opening tag: DIY frame tas - Forum Wereldfietser

DIY frame tas

Nadat ik op een vorige rit een biba ben verloren en ik soms net iets meer wil meenemen en omdat het leuk is, een nieuw project.
Als eerste een kartonnen mal.
BD6D4176-D60B-40EE-8D6C-C0B3F4985F88.jpeg
Oude Eastpak tas wordt framebag. Gebruik ik enkel voor het kleurtje. De tas wordt waterdicht van reststof van een eerder project.
984F0893-EE96-4022-A802-F88F43E6A3A0.jpeg
Leuk project! Hou je er wel rekening mee dat je de bidons nog uit de houders moet kunnen trekken?

Bij mij bleef er op dit manier zo weinig ruimte over dat ik van een (halve) frametas heb afgezien.
ja mooi als mensen iets zo zelf oppakken!
is verplaatsen van je bidon(houder)s naar achter je zadel (zoals op triatlonfietsen) een optie?
Altijd leuk, creativiteit :)

hoogframe schreef:
zo 19 apr, 2020 21:38
is verplaatsen van je bidon(houder)s naar achter je zadel (zoals op triatlonfietsen) een optie?
Zelfs met een zadeltas kan dat nog. Ik heb deze:

https://www.wohobike.com/products/xtouring-anti-sway

En dan inderdaad met een full frame tas.
Fedor schreef:
zo 19 apr, 2020 21:18
Leuk project! Hou je er wel rekening mee dat je de bidons nog uit de houders moet kunnen trekken?

Bij mij bleef er op dit manier zo weinig ruimte over dat ik van een (halve) frametas heb afgezien.
Er zijn ook bidonhouders waar je min of meer vanaf de zijkant toegang hebt tot je bidon, te vinden onder de toepasselijke naam "sidecage". Dit was voor mij de oplossing om met een halfe framebag in een MTB frame toch nog bij mijn bidon te kunnen.
Fedor schreef:
zo 19 apr, 2020 21:18
Leuk project! Hou je er wel rekening mee dat je de bidons nog uit de houders moet kunnen trekken?

Bij mij bleef er op dit manier zo weinig ruimte over dat ik van een (halve) frametas heb afgezien.
Bij dit project heb ik vooraf enige reachers gedaan. Geleerd van eerdere projecten dat dat handig is om te doen.
ThomasG schreef:
zo 19 apr, 2020 23:09
Er zijn ook bidonhouders waar je min of meer vanaf de zijkant toegang hebt tot je bidon, te vinden onder de toepasselijke naam "sidecage". Dit was voor mij de oplossing om met een halfe framebag in een MTB frame toch nog bij mijn bidon te kunnen.
O ja die bestaan ook. Er zit er notabene een op mijn mtb..

Kom ik nu tot de conclusie dat ik nog geen rekening heb gehouden met de komst van een xl-bidonhouder :evil: Want die houder had ik nog niet aangeschaft. Oké, op naar een fietsenmaker, hopelijk zijn die open en hebben ze er een op voorraad 8)
D5C4DD55-6ADB-40AE-B6A6-AF9A566F942D.jpeg
Wolftooth Components heeft deze adapters om je bidonnen zo laag mogelijk in je frame te plaatsen.
Tof om zo je eigen tas te maken!
Afbeelding
Op de foto's lijkt het erop dat ze niet veel lager in het frame van TS kunnen. Mocht dat wel kunnen, dan zou je bijvoorbeeld nog de bottle lowering cages van King Cage kunnen nemen. Scheelt weer zo'n tussenstuk.

Of om Wolf Tooth en King Cage te combineren, de Morse Cage.
ik kijk nog eens naar de eerste foto en bedenk: is het mogelijk en wenselijk een frametas te maken, die ook een stuk boven de bovenbuis doorloopt? aan de zijkant van de bovenbuis kun je het met een rits of flap met klittenband een sleuf maken, zodat het om de bovenbuis kan. met een langwerpige strook/sleuf in de stof en een strip kun je de tas zo 'stijf' maken dat ' ie rechtop blijft staan(en hangt, zoals de bult van een dromedaris (een strip zoals het uitneembare frame in sommige (klim)rugzakken).

ik bedenk ook al een nadeel: het gewicht komt steeds hoger te zitten.
Of 'm twee keer maken. Dan kun je dezelfde tas ook nog een keer bovenop het frame kwijt en ben je flexibeler in bijvoorbeeld het combineren met een full frame tas, of een losse 'gas tank'.
Dat is best een goed idee! Als je tenminste nog een oude rugzak overhebt! :wink:
Mijn toptubebag over de gehele lengte bevalt zéér goed.

En die Morse Cages... Dat ik daar niet aan gedacht heb. Ik heb ze zelf op mn fiets.
jwkeij schreef:
di 21 apr, 2020 09:47
Wolftooth Components heeft deze adapters om je bidonnen zo laag mogelijk in je frame te plaatsen.
Tof om zo je eigen tas te maken!
Afbeelding
Op mijn mtb maakte ik zelf zo’n adapter van een latje alu wat ik nog had liggen. Nadat ik eerst had gekeken wat zo’n adapter kosten de prijs niet in verhouding vond met het gebodene.

O en de tas, die heb ik vandaag getest, wat een top ding. De kleine rits zat er zo aan vast. De grote rits daarin tegen, pfff die heb ik er wel een aantal keer weer afgehaald. Tornmesje blijft een goede vriend ;-)
Op zich niet gek, ik had nooit eerder een rits in een naaiproject toegepast.
Ik was wel blij dat ik de rits offline heb gekocht. Ik wilde zelf een rits kopen met fijnere vertanding maar grof is beter.
AB7E0721-0133-4784-AEB0-5808E1DA0CB9.jpeg
4549746C-D7F5-4FBE-B106-8595CF0D07C3.jpeg
Netjes! En een maat die je niet standaard ziet (frametassen zijn normaal veel "hoger").
Dank.

Ja dat is het voordeel van diy, custombuild. Telefoonvakje is ook ideaal. Zie je ook zelden.
Vandaag was ie vol beladen. Volgende test zal zijn met maar de helft gevuld. Even kijken hoe dat gaat.

Het smaakt naar meer, even kijken of er iets op mijn mtb past. Frame is veel compacter qua hoogte.
Dan zoek ik nog wel een defecte reistas :lol:
Mooi geworden zeg! Grappig ook dat Eastpak logo.

Ben wel blij dat mijn Ortlieb frametas zo goed in m'n frame past, want helaas is omgaan met naald en draad niet 1 van mijn kwaliteiten....
Jurr schreef:
zo 26 apr, 2020 22:35
Mooi geworden zeg! Grappig ook dat Eastpak logo.

Ben wel blij dat mijn Ortlieb frametas zo goed in m'n frame past, want helaas is omgaan met naald en draad niet 1 van mijn kwaliteiten....
Dank.
Ja Eastpak logo is een leuke gimmick :roll:

Omgaan met naald en draad leerde ik van mijn moeder rond mijn 12de. Heb daarna onder andere kites gemaakt. Leende van diverse buren een naaimachine. Tot dat ik onlangs de naaimachine van mijn vader kreeg, aldoende blijf ik leren. Ik zou in deze tijd een naaicursus gevolgd hebben. De voldoening van iets maken en het daarna gebruiken vind ik machtig.
zo hé, jij kunt wat! prachtig en inderdaad is de voldoening van zulk werk onbetaalbaar :) :)
Super!

Kan je dit met een simpele naaimachine? I.v.m. de dikke stof. Ik heb een oude Singer 237, maar moet dat ding nog onder controle krijgen, ik slaag er telkens in wel iets te doen mislukken. Welke naalden gebruik je? Jeansnaalden?
Juut schreef:
do 07 mei, 2020 08:53
Super!

Kan je dit met een simpele naaimachine? I.v.m. de dikke stof. Ik heb een oude Singer 237, maar moet dat ding nog onder controle krijgen, ik slaag er telkens in wel iets te doen mislukken. Welke naalden gebruik je? Jeansnaalden?
Dank!

In gebruik is ie echt super. Dubbele rits zou ik nog wel willen. Het grote vak gaat nu van onder naar boven op. Ik zie liever dat ik zelf kan bepalen waar ie open gaat. Zodat ik kan pakken wat ik nodig heb. Waterdicht is ie niet, daarvoor is een waterdichte rits. Of rits met waterkering nodig.
Ook het aparte telefoon vak is ideaal. Even onderweg een foto maken is makkelijk.

Volgens mij heb ik een simpele naaimachine. Ik gebruik jeans/ ledernaalden.

Beginnen met recht toe recht naaien op een proefstuk stof. Vooraf een korte of langere blik werpen in de handleiding. En dan vooral doen. Fouten maken en ontdekken wat er fout gaat en daar van leren .Zo werkt het bij mij.

Veel plezier en succes.
jwkeij schreef:
di 21 apr, 2020 09:47
Wolftooth Components heeft deze adapters om je bidonnen zo laag mogelijk in je frame te plaatsen.
Je kunt ook de Alt-position Cage Mounts van Topeak gebruiken:
untitled.png
Bij mij al een jaar in gebruik. Een set van twee kost de helft van één Wolftooth adapter.

Wel mooi om je eigen precies-op-maat-tas te maken. Ik heb zelf gekozen voor een zoektocht naar een passend kant en klaar model. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een AGU Frame Pack. Die past precies tussen balhoofd en zadelpen, waarbij net genoeg ruimte er onder overblijft voor twee (kleine) bidons.