Additionally, paste this code immediately after the opening tag: OSMAND Tips & Tricks - Forum Wereldfietser

OSMAND Tips & Tricks

Als je nu verwacht dat ik allerlei tips & tricks te berde kan brengen over het gebruik van OSMAND dan moet ik je teleurstellen.

Ik maak al sinds mijn eerste fietsvakantiedagen gebruik van OSMAND. En hoewel er steeds meer andere mogelijkheden ontstaan om te navigeren langs een GPX file (bijvoorbeeld de RouteYou app voorzover het bestaande GPX bestanden op RouteYou betreft) vind ik het nog steeds een fraaie tool. Z'n kracht (uitgebreid!) is tevens z'n belangrijkste nadeel want ik vind het vaak erg lastig om mijn weg te vinden binnen deze tool. Welke parameters moet ik nu hoe instellen? En als ik éénmaal iets gewijzigd heb dan kan ik die parameter soms niet terugvinden als ik 'm terug wil wijzigen.

Verder vind ik het punt naar punt navigeren, (dus niet langs een GPX file) zoals je dat bijvoorbeeld wel met Google Maps kunt in OSMAND onhandig. Al was het alleen maar omdat in de versie die ik vorig jaar gebruikte aantoonbaar domme keuzes werden gemaakt. Zo dom dat ik denk dat ik ergens een verkeerde instelling heb gemaakt.

Daarom ben ik benieuwd naar hoe anderen OSMAND gebruiken. Welke instellingen maken het verschil voor de fietsreiziger?
  • Persoonlijk vind ik het handig om de kaart in de rijrichting te zetten en
  • Zet ik het scherm eigenlijk vooral uit en rijd ik voornamelijk op de gesproken teksten om stroom te sparen. Wat zou het mooi zijn als het telefoondisplay aanspringt om het moment dat ik er naar kijk. Zou moeten kunnen met het Android besturingssysteem maar mij is het nog niet gelukt. (Samsung Galaxy S8)
  • Verder maak ik gebruik van de 'sneltoets' die ik naar believen aan kan klikken om snel 'boodschappen' en 'eten en drinken' POI (points of interests) te kunnen oproepen en snel weer uit te kunnen zetten.
AndreM schreef:
do 27 feb, 2020 14:02
Al was het alleen maar omdat in de versie die ik vorig jaar gebruikte aantoonbaar domme keuzes werden gemaakt. Zo dom dat ik denk dat ik ergens een verkeerde instelling heb gemaakt.
Welnee, domme keuzes kun je prima aan Osmand zelf overlaten :evil: Als het meezit worden die in een latere versie hersteld. (Ooit vonden ze bijvoorbeeld grijze tekst op een zwarte achtergrond een goed idee voor een app die je buiten in de zon gebruikt.)
  • Zet ik het scherm eigenlijk vooral uit en rijd ik voornamelijk op de gesproken teksten om stroom te sparen. Wat zou het mooi zijn als het telefoondisplay aanspringt om het moment dat ik er naar kijk. Zou moeten kunnen met het Android besturingssysteem maar mij is het nog niet gelukt. (Samsung Galaxy S8)
Het scherm kan nu in ieder geval aanspringen als er een aanwijzing wordt gegeven. Zie viewtopic.php?f=21&t=33512
Mbv de aan/uit knop kan ik alleen het scherm in of uitschakelen. Er zijn ook opties met behoudt van systeem instellingen (bv scherm uit na 1 minuut) of de proximity sensor maar die werken niet op mijn telefoon. Osmand blijft aan staan totdat ik het scherm handmatig uitzet. Kan nu in ieder geval in de laatste versie Osmand ook nog zien als het vergrendelscherm is ingeschakeld, dat kon eerder niet.

Hier nog meer tips & tricks:
Volg eens een cursus; hoewel ik zelf het ook prima had uit kunnen vinden is een cursus een goede manier om je er snel mee bekend te maken.
De tovenaar schreef: * Mijn Openfietsmap style voor Osmand
Fijn, zo is de kaart stukken beter leesbaar voor de fiets!

O ja, zo duur is de OSMand App niet, dus overweeg de ontwikkeling te steunen door gewoon de App te kopen.
De tovenaar schreef:
do 27 feb, 2020 14:20
Mbv de aan/uit knop kan ik alleen het scherm in of uitschakelen. Er zijn ook opties met behoudt van systeem instellingen (bv scherm uit na 1 minuut) of de proximity sensor maar die werken niet op mijn telefoon.
Proximity sensor blijkt toch te werken. Bij het afdekken van de sensor verschijnt de kaart, best wel handig. :)
phone.gif
phone.gif (1.58 MiB) 17806 keer bekeken
De tovenaar schreef:
za 29 feb, 2020 16:47
De tovenaar schreef:
do 27 feb, 2020 14:20
Mbv de aan/uit knop kan ik alleen het scherm in of uitschakelen. Er zijn ook opties met behoudt van systeem instellingen (bv scherm uit na 1 minuut) of de proximity sensor maar die werken niet op mijn telefoon.
Proximity sensor blijkt toch te werken. Bij het afdekken van de sensor verschijnt de kaart, best wel handig. :)
phone.gif
Nice! Het aan gaan van het scherm na afdekken proximity sensor werkt inderdaad. Alleen gaat bij mij het scherm niet meer uit totdat ik de uit knop van m'n mobiel (Samsung Galaxy S8) indruk.
AndreM schreef:
za 29 feb, 2020 18:38
Nice! Het aan gaan van het scherm na afdekken proximity sensor werkt inderdaad. Alleen gaat bij mij het scherm niet meer uit totdat ik de uit knop van m'n mobiel (Samsung Galaxy S8) indruk.
Klopt, bij mij is het precies hetzelfde, scherm gaat alleen op zwart als ik de aan/uit knop indruk.
Slaapstand van 1 minuut ofzo lijkt niet te werken. Vind het in ieder geval al heel fijn dat ik niet meer telkens langs het ontgrendelscherm hoef om de kaart te bekijken. Heb ook gemerkt dat als ik mijn mobiel dwars (landscape) monteer ik ook weer bij de vingerprintscanner kan aan de achterzijde. Had ik bij de aanschaf niet goed bij stilgestaan, een scanner aan de zijkant of in het scherm was handiger geweest ipv achterop.

Wat ik verder niet snap is waarom de truc met proximity sensor alleen op de fiets lijkt te werken, als ik het binnen uittest werkt het niet. Zou de hoeveelheid licht van invloed kunnen zijn?
De tovenaar schreef:
za 29 feb, 2020 16:47
Proximity sensor blijkt toch te werken. Bij het afdekken van de sensor verschijnt de kaart, best wel handig. :)
Filmpje
Snel even een route plannen in Osmand vond ik altijd vreselijk lastig.
Maar nu is het met de afstandsmeting tool een stuk eenvoudiger geworden:
Er is een nieuwe update van Osmand (versie 3.8 ) met een aantal nuttige verbeteringen: https://osmand.net/blog. Zo is oa de track functionaliteit verbeterd, nu beter zichtbaar wb kleur, dikte en met of zonder pijlen. Ook de fietsknooppunten zijn beter zichtbaar, zie screenshot van mijn OFM stijl (NB download versie #14 om het te renderen). Ook de afstandsmeter tool is hernoemd naar het meer logische "plan route" .

OFM Style (v.14)
http://www.openfietsmap.nl/installation/android/osmand
Screenshot_2020-09-24-11-41-44-297_net.osmand.jpg
Track opties:
track.jpg
hoe kan ik op mijn mobiel, die nieuwe osmand versie downloaden?

Mario
Gewoon zoals iedere app, updaten vanaf de playstore
https://play.google.com/store/apps/deta ... mand&hl=nl
Om de verbeterde weergave van de fietsknooppunten te kunnen zien, moet je ook de laatste versie van de kaarten (september) hebben gedownload.
Hoi tovenaar

Ik heb de osmand+.

In de playstore staat is al geïnstaleerd.

Om de kaart van september te instaleren, moet ik de kaart dan eerst verwijderen en dan weer installeren?
Verwijderen hoeft niet, je kan m gewoon updaten
Johan Blom die bij Beagle Bikes in Utrecht werkt geeft af en toe een cursus Osmand.
Ik kon pas gisteren osmand updaten.

De knoop punten zijn nu ook duidelijk zichtbaar.

Mario
:idea: Gratis (en onbeperkte) live kaartupdates in Osmand voor Openstreetmappers:
https://www.reddit.com/r/OsmAnd/comment ... downloads/
En https://osmand.net/docs/user/plugins/os ... n-settings

Werkt zowel voor de betaalde Osmand+ versie als de gratis versie.
Je moet er wel wat voor doen, een account hebben bij Openstreetmap en minimaal 60 bewerkingen hebben uitgevoerd in de laatste 2 maanden. Maar een beetje vrijwilliger zit al gauw boven die drempel.
Sinds versie 4.3.2 (Android) werkt de Openfietsmap stijl alleen nog in de oude map renderings engine.
In de nieuwe versie (openGL) crash de stijl dus je moet de OFM rendering stijl even verwijderen en de map rendering op de oude versie zetten.
IMG_20221213_103645.jpg
IMG_20221213_103645.jpg (9.83 KiB) 2552 keer bekeken
Verder werken de live map updates niet meer voor OSM mappers :|
Geef je ook toverles?
Ik bedoel: ik zou het heel interessant vinden als je eens voor wereldfietsers wilt vertellen over van alles wat je weet van kaarten enzo.

EDIT
Zo zou ik het ook leuk vinden om een keer op een bijeenkomst te komen waar mensen als bijvoorbeeld Alma vertellen hoe ze zulke mooie reportages weten te maken van hun fietstochten.
Aanwijzigingen gevolgd, maar nu crasht Osmand al bij het opstarten.