Additionally, paste this code immediately after the opening tag: OSMAND Tips & Tricks - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

OSMAND Tips & Tricks

ocbijl schreef:
do 19 jan, 2023 13:36
Ik heb - omdat ik Osmand moest verwijderen wegens extreme traagheid - weer geïnstalleerd.
ik krijg alleen de Nederlandse stembegeleiding niet aan de praat, Wel de Engelse.
Ik heb heel veel geprobeerd, maar het lukt niet
Wie kan me op weg helpen de nederlandse stem weer te verkrijgen?
Probeer het eens door de taal van je telefoon te wijzigen, mocht die op Engels staan.
Bij kan ik dat doen bij:

Instellingen -> Toepassingsprofielen: Fietsen -> Navigatie-instellingen -> Gesproken instructies -> Taal
Instellingen -> Toepassingsprofielen: Fietsen -> Navigatie-instellingen -> Gesproken instructies -> Taal

Heb ik allemaal gedaan, maar ik moet de TTS functie stem (Nederlands) ergens vandaan halen. Kennelijk moet ik die ergens downloaden en dan activeren.
Als je spraak naar spraak aanzet, dan spreekt hij alleen de opdrachten links rechts, volgende bocht rechts, let op spoorwegovergang etc. etc. Dat doet hij WEL!!
Bij de TTS functie zou hij ook zeggen: ga rechtsaf de Molenstraat in. Dat is wel heel handig
Maar hoe en waar?
In OSMand blijft het af en toe zoeken naar de instellingen.....
Kies Instellingen in het menu, vervolgens het profiel: Fiets in dit geval.. Selecteer vervolgens Navigatie Instellingen. Dan Klik je op Gesproken Instructies (die moet je dan wel heb aanstaan, het schuifje rechts in het scherm staat ook naar rechts). NB door het dunne streepje achter in dit geval Gesproken Instructies zie je dat onder Gesproken Instructies nog opties zijn. Als je dan op Gesproken Instructies hebt aangeklikt, zie je de optie om Straatnamen aan of uit te zetten bij de gesproken instructies.
en nog aanvullend op je vraag. OSMand kan volgens mij alleen maar straatnamen noemen gedurende de navigatie als je ook de route in OSMand hebt gepland. Importeer je een GPX via "Mijn plaatsen", dan is de GPX file een zogenaamde overlay op het scherm en heeft de routeplanner van OSMand geen idee van straten en dergelijke.
Is wel een optie om OSMand een route te laten berekenen op basis van een GPX bestand. Als je dat wilt weten, laat maar even weten.
In OSMand blijft het af en toe zoeken naar de instellingen.....
Kies Instellingen in het menu, vervolgens het profiel: Fiets in dit geval.. Selecteer vervolgens Navigatie Instellingen. Dan Klik je op Gesproken Instructies (die moet je dan wel heb aanstaan, het schuifje rechts in het scherm staat ook naar rechts). NB door het dunne streepje achter in dit geval Gesproken Instructies zie je dat onder Gesproken Instructies nog opties zijn. Als je dan op Gesproken Instructies hebt aangeklikt, zie je de optie om Straatnamen aan of uit te zetten bij de gesproken instructies.

Dank voor bovenstaande
Dat staat allemaal al aan. Van enkele jaren geleden weet ik dat ik een aparte stem moest downloaden. Via tts stem.vocalizer Dat zou nu ook weer moeten(?). Dan moet je daar voor betalen. Op zich niet zo erg, als ik maar weet dat het dan wel werkt. Dat weet ik dus niet.
Ik heb geprobeerd die stem over te zetten van mijn oude mobiel naar mijn nieuwe, maar dat werkt niet.
Paar opties die ik nog zie, om ook straatnamen te horen in het Nederlands. Ik ga er even vanuit dat je Android telefoon hebt. Geen enkele ervaring met OSMand op een Iphone.

1) . Ik heb OSMand nooit aan de praat gekregen met Samsung Tekst naar spraak (TTS) en gebruik altijd Google Tekst naar Spraak. Dat zit in je instellingen van je telefoon. Ga je naar instellingen, Algemeen Beheer, klik op Voorkeursengine (het woord zelf), en dan selecteer je Google. Heb je die nog niet, dan via de app store 'Speech Services by Google¨ downloaden.

2) In OSMand, heb je kaarten downloads, alle downloads ook onder overige Spraakmeldingen (tekst-naar-spraak - aangeraden) gedownload. Anders kan OSMand geen tekst naar spraak converteren. En als op Spraakmeldingen klikt, kom je weer in een nieuw scherm om verschillende talen te downloaden. Standaard staat daar Nederlands aan. Anders die even nog downloaden.

3) en bij -> Toepassingsprofielen: Fietsen -> Navigatie-instellingen -> Gesproken instructies -> Taal
Als je dan op Taal klikt, opent er weer een nieuw scherm. En daar ook TTS selecteren. En dus niet Opgenomen.
Paar opties die ik nog zie, om ook straatnamen te horen in het Nederlands. Ik ga er even vanuit dat je Android telefoon hebt. Geen enkele ervaring met OSMand op een Iphone.

1) . Ik heb OSMand nooit aan de praat gekregen met Samsung Tekst naar spraak (TTS) en gebruik altijd Google Tekst naar Spraak. Dat zit in je instellingen van je telefoon. Ga je naar instellingen, Algemeen Beheer, klik op Voorkeursengine (het woord zelf), en dan selecteer je Google. Heb je die nog niet, dan via de app store 'Speech Services by Google¨ downloaden.

----------------------------------------------------
Super bedankt. Het probleem lag aan de Voorkeursengine. Die had Samsung aanstaan. Aangepast aan Google en het werkt!!
Dit had ik nooit zelf kunnen bedenken!! Heel erg blij mee!
Sinds kort heeft Osmand (v 4.4) de route render stijl losgekoppeld van de kaartstijl, waardoor de fietsroutes niet meer goed worden gerenderd in de Openfietsmap style. Ik heb op mijn site de style geupdate met een aangepaste routes.addon.render.xml file. Deze komt in dezelfde rendering map te staan.
Nadeel is dat die route kaartstijl onafhankelijk is van de kaartstijlen, dus mijn aangepaste stijl heeft ook consequenties als je bv de standaard osmand stijl bekijkt. Je krijgt daar dan ook de gestippelde blauwe fietsroutes te zien die ik ook op de OFM gebruik *). Wil je dat niet, gebruik dan alleen de OpenFietsMap.render.xml en bekijk deze in combinatie met de oude map rendering v.1 (standaard is v2. OpenGL).

*) OSM carto stijl met fietsroutes:
osmcarto.jpg