Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met een zonnepaneel. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Ervaringen met een zonnepaneel.

Nee, ik zou dan ook moeten gaan zoeken.
Dat zou tegen kunnen vallen. Ik kwam al snel een website tegen van iemand die het voor zichzelf wilde uitzoeken: https://www.felixdonkers.nl/2019/05/laa ... sch-autos/
80% lijkt me een redelijke schatting waarop je kunt hopen dat het niet minder is.

Je zou zelf de klemspanningen kunnen meten: als je bij de ontvangende accu de klemspanning bij het laden meet en daarna tijdens (!) het gebruik (niet alleen in het begin) heb je het verlies door de klemspanning. De totale stroom kun je gelijk veronderstellen denk ik.
Het verlies van de electronica is iets lastiger te meten. Dan moet je bij de powerbank én bij de te laden accu zowel spanning als stroom meten omdat de stroomsterkte waarschijnlijk niet identiek is.
Het verlies in de powerbank is irrelevant; die komt voor rekening van het stopcontact. Of de powerbank aan stroom (ik bedoel stroom, niet spanning) levert wat op het etiket staat is een andere vraag en hier niet relevant.
Dank voor je antwoord.

Ik zie trouwens al waar het niet helemaal goed ging bij mijn berekening: de tweeweglader van DJI is zo afgesteld dat de accu's nooit helemaal leeg worden getrokken, maar dat er altijd ongeveer 6 procent in achterblijft. In vier accu's tesamen is dat dus ongeveer een kwart acculading. Ik kon dus niet tussen de 3,5 en 3,75 acculading bijladen met een volle 72 Wh powerbank , maar een kwart acculading minder." Dan zou je voor het rendement dus uitkomen op tussen de 82 tot 88 procent. Nog steeds erg hoog dus.
Hoe snel laad je andere apparaten eigenlijk op met je powerbank? Voor zover ik weet trek je je powerbank leger naarmate je sneller laadt. Om die reden heb ik destijds een powerbank gekocht met de optie van langzaam laden.
willem.m schreef:
vr 26 mei, 2023 13:00
Hoe snel laad je andere apparaten eigenlijk op met je powerbank? Voor zover ik weet trek je je powerbank leger naarmate je sneller laadt. Om die reden heb ik destijds een powerbank gekocht met de optie van langzaam laden.
Mijn powerbank heeft 2 aansluitingen, 1 voor 1.0A en 1 voor 2.1A laden van andere apparaten.

Het opladen van de powerbank zelf hangt van de gebruikte laadstekker af.
Ik heb daarnaast een WakaWaka van 3000 mA, maar het opladen via het zonnepaneeltje stelt niks voor.
Mijn vraag aan alma gaat over het laden van andere apparaten met een powerbank, en niet het laden van de powerbank.
willem.m schreef:
vr 26 mei, 2023 13:00
Hoe snel laad je andere apparaten eigenlijk op met je powerbank? Voor zover ik weet trek je je powerbank leger naarmate je sneller laadt. Om die reden heb ik destijds een powerbank gekocht met de optie van langzaam laden.
In mijn test heb ik de DJI accu's tamelijk traag opgeladen, met 5 volt en 2,4 Ampere, ongeveer 12 W dus.( ze kunnen worden opgeladen met een vermogen tot maximaal 30W)

Hier de resultaten van een onderzoek naar de laadefficientie van verschillende elektrische auto's, waarbij men uitkomt op een efficiëntie van tussen de 73 en 94 procent, afhankelijk van het model. Als je de twee uitschieters weg laat, ligt het rendement ongeveer tussen de 78 en 88 procent, wat dus redelijk in overeenstemming is met mijn eigen test.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... gle.com%2F

Vanwaar mijn interesse hiervoor? Inmiddels sleep ik in totaal ruim 1,5 kilo aan accu's en powerbanks met me mee op reis. Het zou mooi zijn als dat iets minder kon. Helaas ziet het er daar voorlopig niet naar uit...

De DJI accu's hebben met bijna 23 Wh per 100 gram de hoogste energiedichtheid per gram, maar zijn erg duur, erg volumineus en bovendien behoorlijk kwetsbaar.
De overige accu's en powerbanks zitten rond de 20 Wh per 100 gram, en daar valt weinig meer aan te verbeteren. Alleen door zonlicht te oogsten, zou ik het totaalgewicht nog iets omlaag kunnen brengen, maar daar is wel meer voor nodig dan een waterig oktoberzonnetje, is mijn voorlopige conclusie.
fietsreiziger schreef:
vr 16 jun, 2023 14:28
Zou dit wat zijn?

https://vakantiedeals.ah.nl/reizen/378/ ... 2w/204735/
Hier staat een review. Die is wel positief. De prijs bij ah.nl lijkt ook wel in orde.
fietsreiziger schreef:
vr 16 jun, 2023 14:28
Zou dit wat zijn?
https://vakantiedeals.ah.nl/reizen/378/ ... 2w/204735/
Waarom zou dat wel wat zijn?
Met de huidige stand van techniek van zonnepanelen, heb je als fietser er weinig aan. Tenzij het doel 'stroomopwekking' wordt, en het middel 'fietsvakantie'.