Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met een zonnepaneel. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ervaringen met een zonnepaneel.

Goede info. Ik ben op zoek naar een lichtere versie qua grammen.
Het dient een powerbank van 20000mwha in twee dagen op te laden middels de oppervlakte van de voor agenda drager.

Nog suggesties ?
Mijn Yolk Solar paper 5Wp weegt incl snoer iets van 150 gram. Niet waterbestendig, maar als het regent is ie toch nutteloos en kan je 'm hoe dan ook van je fiets halen. Ik laad er een 7Ah powerbank mee op, levert voldoende op voor basiszaken als Garmin en af en toe telefoongebruik.
Isa en Youri schreef:
di 24 mei, 2022 17:34
Goede info. Ik ben op zoek naar een lichtere versie qua grammen.
Het dient een powerbank van 20000mwha in twee dagen op te laden middels de oppervlakte van de voor agenda drager.

Nog suggesties ?
Nee, trek die powerbank maar eens leeg en hang hem aan een lader dan zie je hoe lang dat duurt om hem op te laden.
Met het 21 watt paneel wat ik heb laad je net zo snel in de volle zon als een goede lader dus daarmee maak je een kans om hem gewoon op je drager in 2 dagen op te laden, ga je lager dan 21 watt gaat het niet lukken.
Denk ook niet dat je een 21 watt paneel gaat vinden dat veel lichter is dan de Allpower
liefhebber schreef:
zo 22 mei, 2022 18:19
Maar ik maak me zorgen over de ingebouwde begrenzing van amperes en volts, met het oog op de bescherming van mijn apparatuur.
Voor mij de reden om dergelijke spullen niet via AliE te kopen. Gebrek aan veiligheid.
(kocht ooit in het verleden 2x een accu via AliE. Dat was geen succes, de laptop accu zwol op, de gsm accu gaf snel de geest.)
Veel plezier gehad van de Allpower, 3 weken in de Pyreneeën gefietst en lade als een dolle, 10.000 mah op een dag gehaald terwijl hij plat op de achterdrager lag en in de middag nog ff eventjes in de zon op de camping.
Zag hem zelf rond 18.30 in de middag in de felle zon nog boven de 2 Ampère laden.
Als voorbereiding op het lopen van een groot deel van de Greater Patagonia Trail (https://www.wikiexplora.com/Greater_Patagonian_Trail) ga ik komende herfst eerst maar eens oefenen in de Dolomieten.

Op de GPT komt het regelmatig voor dat je voor een week of langer in de wildernis zit. Dat wierp de vraag op waar ik dan het beste de energie uit kan halen die ik nodig heb om te filmen, uit een powerbank of uit een zonnepaneel?

Ik vergelijk een goed paneel met een goede powerbank:
De Xtorm Solar Booster 21 W: 450 gram
De Anker Power Core Essential 20.000 PD: 360 gr
Geplaatst op de achterdrager van een fiets doet de SolarBooster er in een gemiddelde Nederlandse zomer ongeveer 4 dagen over om de Anker volledig op te laden. Per dag levert het paneel dan dus evenveel vermogen als er in 90 gram powerbank opgeslagen zit. Zelf weegt het paneel 450 gram. Je moet dus 5 dagen of langer (450/90) off the grid zijn voor het paneel qua gewicht gunstiger uitvalt dan een extra powerbank.
Hoe meer en hoe feller de zon schijnt, hoe korter dit wordt. Maar is het bewolkt en schijnt de zon niet, dan levert het paneel nog maar een fractie van het maximale vermogen. En daar zit voor mij gelijk het probleem: je kunt er niet op vertrouwen, terwijl je met powerbanks precies weet waar je aan toe bent.

Aangezien ik het paneel zelf bovendien op een rugzak zou moeten bevestigen ( wat een stuk minder gunstig is dan plat achter op de bagagedrager) en ik ook zelden op reis ga als de zon op zijn hoogst staat, wat ook niet echt gunstig is voor de opbrengst, slaat voor mij de balans voorlopig uit in het voordeel van extra powerbanks.
alma schreef:
ma 22 mei, 2023 15:01
Aangezien ik het paneel zelf bovendien op een rugzak zou moeten bevestigen ....
Misschien niet de meest modieuze oplossing maar het bespaart je het gewicht van een pet/zonnehoed/wandelhelm en de hoek ten opzichte van de zon is bijna ideaal.
Met dank aan Dall-E.
solar panel.jpg
Qua comfort en esthetiek lijkt me dat niet de beste oplossing :wink:
Bij het thuis testen van het Xtorm zonnepaneel, had ik die naast het dakraam op het dak gelegd met de powerbank eronder, op de pannen, daar werd het zo warm dat de thermische beveiliging van de powerbank het laden blokkeerde... op de grond en in t gras en achterop de fiets zal het blijkbaar beter gaan.....
Over laden met zonnepaneel op de bagagedrager tijdens het rijden hoor ik zeer wisselende geluiden. In ieder geval ook dat het vaak erg weinig oplevert vergeleken met laden op de grond naast de tent in het zonnetje. Maar blijkbaar zijn er ook goede ervaringen en staat de techniek niet stil.
LHTJoost schreef:
wo 24 mei, 2023 11:18
Over laden met zonnepaneel ... staat de techniek niet stil.
Als het rendement van commercieel beschikbare zonnepanelen de afgelopen 10 jaar echt vooruit zou zijn gegaan dan zou dat gigantisch wereldnieuws zijn.
Leon schreef:
wo 24 mei, 2023 11:24
LHTJoost schreef:
wo 24 mei, 2023 11:18
Over laden met zonnepaneel ... staat de techniek niet stil.
Als het rendement van commercieel beschikbare zonnepanelen de afgelopen 10 jaar echt vooruit zou zijn gegaan dan zou dat gigantisch wereldnieuws zijn.
Zo kan je ook citeren. Volgens mij was mijn boodschap een andere.
Leon schreef:
wo 24 mei, 2023 11:24
Als het rendement van commercieel beschikbare zonnepanelen de afgelopen 10 jaar echt vooruit zou zijn gegaan dan zou dat gigantisch wereldnieuws zijn.
Terwijl het rendement (verhouding tussen de energie die ergens in gaat, en wat er weer uitkomt) mij bij specifiek een zonnepaneel nu nét niet interesseert. Ik bedoel, ik heb liever een paneel met een slecht rendement en een uitgaand vermogen van 400 wattpiek dan eentje met een toprendement waar maar 300 wp uit komt. :wink:
Als je huis een gigantisch dak heeft werkt het zo wel, maar helaas is het dakoppevlak van de meeste Nederlandse huizen te krap om echt genoeg panelen op te leggen dus de opbrengst per vierkante meter paneel - het rendement - is dus razend interessant en zelfs bepalend.

(Er zijn nu panelen van 450 Wp terwijl dat 10 jaar geleden nog 320 was, maar die panelen van nu zijn een stuk groter en er passen er minder van op je dak)
alma schreef:
ma 22 mei, 2023 15:01
Ik vergelijk een goed paneel met een goede powerbank:
De Xtorm Solar Booster 21 W: 450 gram
De Anker Power Core Essential 20.000 PD: 360 gr
Geplaatst op de achterdrager van een fiets doet de SolarBooster er in een gemiddelde Nederlandse zomer ongeveer 4 dagen over om de Anker volledig op te laden. Per dag levert het paneel dan dus evenveel vermogen als er in 90 gram powerbank opgeslagen zit. Zelf weegt het paneel 450 gram. Je moet dus 5 dagen of langer (450/90) off the grid zijn voor het paneel qua gewicht gunstiger uitvalt dan een extra powerbank.
Interessante vergelijking. Als ik even snel reken vraag ik me wel af of dit niet beter kan. 21W op 3,6V is 5,8A. Bij gemiddelde zon haal je naar mijn ervaring de helft, dus kleine 3A. Daarmee zou je je 20Ah powerbank in 7 goede zon-uren moeten kunnen opladen. Dan vind ik de 4 dagen wel aan de lange kant. Of is dit worst-case scenario? De vraag is of er dan veel verloren gaat in het oplaadsysteem, of dat de powerbank wel geschikt is om met het wisselende vermogen van het zonnepaneel om te gaan. Dat verschilt nogal naar mijn ervaring.
Aangezien ik het paneel zelf bovendien op een rugzak zou moeten bevestigen ( wat een stuk minder gunstig is dan plat achter op de bagagedrager) en ik ook zelden op reis ga als de zon op zijn hoogst staat, wat ook niet echt gunstig is voor de opbrengst, slaat voor mij de balans voorlopig uit in het voordeel van extra powerbanks.
Voordeel van een zonnepaneel is juist dat ie ook stroom levert als je niet onderweg bent. Als je ergens stil staat of bivakkeert kan je bovendien je zonnepaneel makkelijk goed leggen voor meer opbrengst. Op deze manier heb ik om 7:00 'sochtends al 50% van de maximale opbrengst:
vgsoUy-dcNICgm6u_SsH3fSn7lgRFUueKsCPwa8WhPY.jpg
Verder: heb je al eens goed gekeken naar je stroomgebruikers? Dit kan je inzicht geven of er wat te besparen valt, op dezelfde manier dat je soms eens kritisch naar je paklijst moet kijken. Zeker als je gaat lopen. Met mijn 5W paneel kom ik zelf al een heel eind.
Dit is trouwens natuurlijk onafhankelijk van of je voor een zonnepaneel gaat of dat je extra powerbanks meeneemt.

En inderdaad, als je maximaal betrouwbaarheid wil is een zonnepaneel niet de beste keus. Je kan wel rekening houden met onbetrouwbaarheid en minder opbrengst voor lief nemen door niet-noodzakelijke apparatuur uit te schakelen. Dat werkt voor mij wel aardig, maar ik moet toegeven dat ik hier in Europa makkelijk kan smokkelen met bijladen in een restaurant bij slecht weer.
Dank voor je uitgebreide reaktie. Wat stroom betreft zal ik tot 10 dagen zelfvoorzienend moeten zijn, zonder de mogelijkheid om onderweg bij te laden, anders dan met een zonnepaneel. En ik wil zeker kunnen blijven filmen en fotograferen. De grootste energieslurper is zonder twijfel mijn drone. Een 18 Wh accu gaat er in een half uurtje vliegen doorheen, en daar zit je zo aan. Maar ook het maken van timelapses kost veel stroom, reken voor een zonsondergang maar op 8 Wh. Die twee zaken zal ik dus sowieso al moeten rantsoeneren, of ik nu een zonnepaneel meeneem, powebanks, of een combinatie.

Mijn eerstvolgende tocht gaat naar de Dolomieten. In oktober. De zon staat er dan laag en schijnt gemiddeld maar 5 uur per dag (tegen gemiddeld 10 uur in de zomermaanden). Bovendien voert een aanzienlijk deel van de route door het bos. Ik schat dat ik per dag 1 tot 2 uur zon op zou moeten kunnen vangen, als ik daar mijn best voor doe. Uitgaande van een vermogen van 10 W, wat realistisch lijkt voor een 21 W paneel, is dat dus 10 tot 20 Wh per dag. Het kost je dan dus 3,5 tot 7 dagen om een 20.000 mAh powerbank van 70Wh volledig op te laden.

De tocht door de Dolomieten doe ik als test voor mogelijk een veel langere wandeltocht door het zuiden van Chili en Argentinië (Januari t/m april 2025, grofweg tussen 35 en 45 graden zuiderbreedte). Daar valt dan veel meer van de zon te verwachten, zowel qua sterkte als qua duur Een opbrengst van gemiddeld 30 tot 40 Wh per dag lijkt me daar dan zeker haalbaar. En dan wordt het interessant. Als die wilde plannen vastere vorm gaan krijgen, ga ik zeker eens een paneeltje testen om te kijken hoe het is.
vergeet niet dat je aardig wat verlies hebt wanneer je een powerbank hebt, die je moet opladen en daarna met die powerbank een ander device wilt opladen.
Dat verlies valt wel mee; ik heb dat gisteren getest: met een 72Wh powerbank kan ik 3,75 maal een 18,1 Wh accu opladen, dat is bij elkaar dus 67,9 Wh, wat neerkomt op een rendement van 94 procent.

(Verwarrend is dat de capaciteit van een accu vaak uitgedrukt wordt in mAh. Maar dat zegt alleen iets over de hoeveelheid energie die in de accu zit opgeslagen in combinatie met de spanning. In een 12 Volts accu van 10.000 mAh, zit evenveel energie opgeslagen als in een 6 Volts accu van 20.000 mAh. Mensen redeneren vaak dat ze met een 20.000mAh powerbank 4 maal een 5000mAh accu zouden moeten kunnen opladen, maar dat is alleen zo als beiden werken onder dezelfe spanning.)
alma schreef:
vr 26 mei, 2023 06:08
Dat verlies valt wel mee; ik heb dat gisteren getest: met een 72Wh powerbank kan ik 3,75 maal een 18,1 Wh accu opladen, dat is bij elkaar dus 67,9 Wh, wat neerkomt op een rendement van 94 procent.
Dan denk ik dat er ergens iets niet klopt. Alleen al het verschil in laad- en ontlaadspanning kan echt niet slechts 6% bedragen.
Leon schreef:
vr 26 mei, 2023 08:29
alma schreef:
vr 26 mei, 2023 06:08
Dat verlies valt wel mee; ik heb dat gisteren getest: met een 72Wh powerbank kan ik 3,75 maal een 18,1 Wh accu opladen, dat is bij elkaar dus 67,9 Wh, wat neerkomt op een rendement van 94 procent.
Dan denk ik dat er ergens iets niet klopt. Alleen al het verschil in laad- en ontlaadspanning kan echt niet slechts 6% bedragen.
Ik heb het getest met twee verschillende powerbanks. Met de ene kwam ik tot 3,5 maal met de andere tot 3,75 maal. Voor de accucapaciteit ben ik uitgegaan van de door de fabrikant (DJI en Anker) opgegeven waarden; het kan natuurlijk zijn dat die iets afwijken van de werkelijke capaciteit. Verder kan ik niet heel nauwkeurig aflezen hoe vol een accu zit. Ik moet het doen met de gebruikelijke vier bolletjes.

Ik ben benieuwd wat theoretisch het minimale verlies zou moeten zijn. Weet jij dat, Leon?