Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vraag over gps - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

vraag over gps

Ik bedoelde een andere streetview, namelijk die van Google
heb vanaf 2013 met een Garmin Etrex 30 gefietst, het duurde wel even voor ik alles goed onder de knie had, maar ik ben er erg tevreden over, vooral als je snel door een onbekende stad wilt fietsen is dit subliem.
Ik heb eigenlijk altijd gefietst van waypoint naar waypoint, omdat de Garmin heel erg traag een route zoekt. Thuis maakte ik in Basecamp een route en zette dat om de 15 km een waypoint neer, die ik nummerde en dan in mijn etrex laadde. het fietsen gaat zo prima.
Heel soms was ie wel van slag, omdat hij dan een route langs een provinciale weg kiest, terwijl er een fietsroute is, bijvoorbeeld de Neckarroute, langs de Neckar.
Maar nu is de etrex aan vervanging toe, de indruk-knop rechts is kapot en aan en uitzetten gaat al wat lastiger.

Om de Garmin Etrex 30 onder de knie te krijgen heb ik een DVD gekocht, met een video-cursus van Mr.gps "Op pad met de Garmin GPS.' erg leerzaam en een aanrader.
je kan idd prima met een Garmin Montana in een auto navigeren, je hebt wel kaarten nodig waarop je kan navigeren en het liefst City navigator van Garmin zelf, met een speciale houder kan hij gesproken aanwijzingen geven en in het menu zit de optie Nüvi scherm waarop je kan zien welke rijbaan en hoeveel meter tot de volgende afslag, jij rijd dan een route.
Ik gebruik hem in de auto, op de motor en de fiets en de kajak.

Je kan er profielen in maken, bijvoorbeeld wandelen of fietsen, in dat profiel worden alle instellingen bewaard zoals je ze graag hebt tijdens het fietsen en wandelen.

Tijdens het fietsen, wandelen of varen heb je graag een topo kaart, geven meer detail, sommige kan je op navigeren [ ik wil naar de bakker en hij verteld je hoe je moet fietsen] andere niet.

De meeste fiets routes die je kan downloaden zijn tracks, het kruimelspoor, voordeel is dat spoor altijd het zelfde blijft ook al fiets je even anders, bij een route wordt hij herberekent en stuurt je vervolgens via de A2 ipv die mooie fietspaden en kan je ook volgen ook al heb je geen kaart op je GPS.
Ook kan je GPS een veel langere track aan dan een route.

Neem een GPS waar een accu pack in kunnen of batterijen, die kan je overal kopen dus kan je altijd navigeren ook al kan je nergens laden.
Zelf vind ik de Garmin Montana [lekker groot] en de Oregon [wat kleiner] het meest geschikt.

Hier kan je mooie kaarten vinden waarop je ook kan navigeren, naar keus voor op de GPS of de computer per land en in een zomer of winter versie
http://www.frikart.no/garmin/index.html
Even een stand van zaken.
Ik heb nog geen gps gekocht, maar wel het boek Gps Wijzer.
Als ik dat uit heb, zal ik beter weten wat te doen. Hoop ik :)
Een GPS die nog werkt op batterijen vind ik anno 2020, persoonlijk, niet meer nodig. Je kan tegenwoordig even makkelijk onderweg ergens een USB oplader inprikken. Doe je met je telefoon ook. Blijf je langer van het grid, dan zijn er oplossingen als powerbanks, zonnepanelen en naafdynamo.

(en ik heb zelf bovendien een hekel aan wegwerpbatterijen kopen)
bast1aan schreef:
di 25 feb, 2020 21:56

(en ik heb zelf bovendien een hekel aan wegwerpbatterijen kopen)
Tja, daar heb ik ook een hekel aan.
Maar het idee is nu dat de gps ook geschikt moet zijn voor trektochten (te voet) van verschillende dagen in de bergen. Vooral in West-Europa heb je een gps dan minder nodig omdat paden goed aangeduid zijn. Maar ooit is een smartphone toch leeg, en aan een bergmeertje op 2000 meter hoogte in de Pyreneeën heb je geen stopcontact. Dan zijn batterijen wel handig.
Je kunt een powerpack meenemen, maar ik ben nogal een grammenjager als ik met een rugzak moet lopen. Mijn vrouw kan niet veel dragen, de kilo's zitten op mijn rug. Je wordt dan verbazingwekkend gevoelig voor extra gewicht. Twee trekkingbroeken gaan op de weegschaal om te checken welke de lichtste is, nauwkeurig wordt uitgerekend hoeveel oploskoffie nodig is om ontwenningsverschijnselen te vermijden.
bast1aan schreef:
di 25 feb, 2020 21:56
Een GPS die nog werkt op batterijen vind ik anno 2020, persoonlijk, niet meer nodig. Je kan tegenwoordig even makkelijk onderweg ergens een USB oplader inprikken.
:?: Meestal zit er in mijn Garmin GPSmap64 een accupakje van Garmin. Dat kan ik met een usb-kabel opladen terwijl het in het apparaat zit - via een computer of rechtstreeks uit de muur. Heb ik eens niet bijtijds kunnen laden, dan kunnen in de GPSmap ook dezelfde oplaadbare AA-batterijen die bijvoorbeeld in de flitser van mijn fototoestel gaan (toegegeven, die gaat niet altijd mee op vakantie). Ik snap dan ook niet waarom batterijen en opladen via usb elkaar zouden uitsluiten.

(Apparaten met een niet-uitwisselbare accu, die je dus in hun geheel weg kunt keilen als de accu versleten is, dát is pas uh, 2019... ;) )

Groetjes,

Carl
Juist ook vanuit het oogpunt van gewichtsbesparing zou ik geen penlights meer willen. Dan kunnen de penlight lader en extra reservepenlights namelijk ook thuis blijven. Ter faveure van een opgeladen USB powerbank. En ook complexiteitvermindering. Ik word nogal kriegel van al die verschillende laders, losse batterijen (niet vergeten welke leeg of vol zijn) en snoeren, en meerdere stopcontacten die ik nodig had om de boel te laden.

Ik begreep van iemand met een gpsmap 62 dat dat batterypack zeer traag laadt vanuit USB? En de gpsmap 62/64 zijn niet echt de lichtste...

Ik zal voor volgende reis de wel/niet-losse batterijoplossing eens in een spreadsheet zetten voor de grap.

Tijdens ritten/wandelingen off-grid ben ik het ermee eens dat je inderdaad niet zonder een garmin navigatie kan, maar dat is vooral omdat deze veel zuiniger is dan een smartphone en dus veel langer op een batterijlading/powerbank mee kan.

Accupack makkelijk vervangen is wel een voordeel ja, hoewel goed behandelde li-ion batterijen bij mij ook wel makkelijk 10 jaar mee gaan, en als er intern een standaard 16500 cel oid in zit en na een aantal jaar opgengeschroefd en vervangen zou moeten worden zou dat ook niet echt een groot probleem zijn.
Je vergeet helaas even dat fabrikanten er toch elke keer weer in slagen een net voldoende functionerend produkt de markt in te kruien en met de ondersteuning voor de oude al een tijdje daarvoor te zijn gestopt. Die oude is dus vaak niet te herstellen, en die nieuwe heeft weer net die opties die die oude niet had maar waar je eigenlijk stiekum op hoopte dat die wel ooit met een update beschikbaar zouden komen.
_Peter_ schreef:
wo 26 feb, 2020 17:47
Je vergeet helaas even dat fabrikanten er toch elke keer weer in slagen een net voldoende functionerend produkt de markt in te kruien en met de ondersteuning voor de oude al een tijdje daarvoor te zijn gestopt. Die oude is dus vaak niet te herstellen, en die nieuwe heeft weer net die opties die die oude niet had maar waar je eigenlijk stiekum op hoopte dat die wel ooit met een update beschikbaar zouden komen.
Weet niet welke fabrikant je daarmee bedoelt, want dit is wel vrij makkelijk om dit algemeen zo te roepen. Met Garmin heb ik namelijk niet zo’ n ervaring.
Het is helaas niet tot Garmin alleen en GPS-en alleen beperkt.
Kijk even naar de Garmin Edge800 en zijn opvolgers, bij de eerste twee (800 en 810) kan je zelf het accupack vervangen zonder al te veel moeite, Je moet er wel even voor gaan zitten, en onderweg lijkt het me ook niet echt handig om te gaan doen, het kan wel. Bij de nieuwere de Edge 820 en 830 is het als ik ook internet rondkijk alleen als je ook telefoons kan repareren mogelijk.
Voor wat de software betreft, dat is al jarenlang een drama en ze zijn daar erg volhardend in. Wel een pluspuntje, was het bij de 800 en 810 niet mogelijk om in 1 keer meerdere tracks naar je GPS te kopieren (nog even afgezien van de omslachtige manier waarop dat moest) dat is bij de 830 gelukkig een stuk beter. Ook connectiviteit met andere apparaten zoals je telefoon is een stuk beter, net als het kunnen verbinden met sensoren die niet van Garmin zijn.
De vooruitgang zit er in alleen niet zo voortvarend als je zou mogen verwachten. Ik zit nu dus te dubben of ik mijn Etrex30 of mijn Edge803 mee ga nemen op vakantie, beide kan ik van stroom voorzien dmv de Forumslader dus dat is het punt niet, meer welke is het makkelijkst in gebruik en daar zitten nog wel plussen en minnen voor beide apparaten in.
over batterijen: ik heb op mijn fiets een KEMO omvormer, die is verbonden met mijn naafdynamo.
de uitgang gaat naar een HEMA portable accu, die weer verbonden is met mijn Garmin.
kosten totaal 30 euro.
ik kan mij voorstellen dat als je wandelt, dit niet kan, dan kun je oplaadbare batterijen meenemen.

overigens heb ik als opvolger van mijn Garmin Etrex 30 een Garmin Etrex 32x gekocht. Die heeft 8 gig extra geheugen met daarop de TopoActive kaarten. Ik gebruik liever de OFM kaarten, en route berekenen gaat zoveel sneller dan met de oude etrex. en vier keer zo ver!
hapipiko schreef:
wo 04 mar, 2020 10:59
over batterijen: ik heb op mijn fiets een KEMO omvormer, die is verbonden met mijn naafdynamo.
de uitgang gaat naar een HEMA portable accu, die weer verbonden is met mijn Garmin.
kosten totaal 30 euro.
ik kan mij voorstellen dat als je wandelt, dit niet kan, dan kun je oplaadbare batterijen meenemen.

overigens heb ik als opvolger van mijn Garmin Etrex 30 een Garmin Etrex 32x gekocht. Die heeft 8 gig extra geheugen met daarop de TopoActive kaarten. Ik gebruik liever de OFM kaarten, en route berekenen gaat zoveel sneller dan met de oude etrex. en vier keer zo ver!
Op dit moment is het plan een eTrex 32x, maar ik ben nog niet tot de aankoop overgegaan.
Die omvormer lijkt een goed idee, maar dat is misschien voor later. In het begin ga ik het doen met batterijen.
_Peter_ schreef:
wo 26 feb, 2020 23:08
Ik zit nu dus te dubben of ik mijn Etrex30 of mijn Edge803 mee ga nemen op vakantie, beide kan ik van stroom voorzien dmv de Forumslader dus dat is het punt niet, meer welke is het makkelijkst in gebruik en daar zitten nog wel plussen en minnen voor beide apparaten in.
Ik zou ze allebei meenemen. Ze zijn niet groot en als je geen al te fanatieke grammenjager bent, valt het extra gewicht ook nog wel mee. Je kunt ze onderweg dan uitgebreid testen en vergelijken. Bovendien zit je dan niet zonder gps wanneer een van de apparaten het begeeft of een software-infarct krijgt. Een paar jaar terug zou ik dit nog overdreven hebben gevonden, maar inmiddels heb ik mijn intensief gebruikte Etrex 30 van nieuwe, zelfgemaakte knoppen voorzien (zie hier) en is de opvolger, een Etrex 30x, al een keer onder garantie vervangen vanwege een kapotte usb-poort (zie hier). (Waarschijnlijk belast ik deze apparaten wat meer dan de meeste fietsers, omdat ik voor mijn fietsgidsen veel veldwerk verricht, waarbij ik soms tientallen waypoints per dag maak.)
Mijn Etrex 30 doet 4-6 dagen op een stel goede oplaadbare AA batterijen. Dat zijn dus geen wegwerp batterijen. Als ik een paar sets reserve batterijen meeneem kan ik dus zelfs een laadapparaat thuis laten, en hoef ik niet te vragen of ik bij de receptie van de camping wat kan opladen. Voor langere tochten gaat de lader natuurlijk wel mee. Ik hou van eenvoudig en licht.
Dit werkt natuurlijk alleen als je een zuinige gps koopt. Modellen met een touchscreen en een snellere processor gebruiken teveel. Verder is het zaak overbodige functies uit te zetten, en op tracks te rijden.
Wim schreef:
wo 04 mar, 2020 12:09
Mijn Etrex 30 doet 4-6 dagen op een stel goede oplaadbare AA batterijen. Dat zijn dus geen wegwerp batterijen. Als ik een paar sets reserve batterijen meeneem kan ik dus zelfs een laadapparaat thuis laten, en hoef ik niet te vragen of ik bij de receptie van de camping wat kan opladen. Voor langere tochten gaat de lader natuurlijk wel mee. Ik hou van eenvoudig en licht.
Dit werkt natuurlijk alleen als je een zuinige gps koopt. Modellen met een touchscreen en een snellere processor gebruiken teveel. Verder is het zaak overbodige functies uit te zetten, en op tracks te rijden.
We zouden inderdaad oplaadbare AA's meenemen en onze verrassend goed werkende lader van IKEA. Hoe het dan verder moet met opladen op de camping zullen we wel weer zien. Ik koester het vooroordeel dat schurken eerder een dergelijke lader zullen jatten dan een smartphone die aan het stopcontact hangt.
In toiletgebouwen wordt gestolen. Ik leg er nooit een telefoon neer maar liever een goedkopere en makkelijker vervangbare powerbank. Afgelopen zomer werd in Duitsland dus onze powerbank gestolen uit de toiletruimte. Bij het eerstvolgende tankstation dus een nieuwe powerbank gekocht - het kon erger.
De kwaliteit van de oplaadbare batterijen maakt wel flink uit. Netjes testen is moeilijk, maar de beste resultaten lijk ik te hebben met de Ansmann MaxE 2500 mAh.
Er schijnen van onderstaande stickers te zijn. Misschien helpt het niet, maar hopelijk veroorzaakt het op zijn minst wat ongerustheid en slapeloosheid bij de daders. :evil:
Afbeelding
derdekeer schreef:
wo 04 mar, 2020 13:48
...
Ik koester het vooroordeel dat schurken eerder een dergelijke lader zullen jatten dan een smartphone die aan het stopcontact hangt.
Ik zou juist het omgekeerde denken en de telefoon stelen.

Ik speur in toiletgebouwen naar 'onzichtbare' plekken bij het plafond enzo. Ik heb een meshzakje van een paar gram waar ik de powerbank of telefoon in kan doen en aan een spijker o.i.d. kan hangen.

Vragen bij de receptie wil ook wonderen doen.

Maar goed, dit gaat niet meer over gps.