Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dun windjack gezocht - Forum Wereldfietser

Dun windjack gezocht

Begin dit jaar heb ik mijn ideale lichte windjack, na 22 jaar trouwe dienst, ergens laten liggen. Ik zoek iets vergelijkbaars maar kan het moeilijk vinden. Wat maakte dit jasje zo ideaal: zeer goed ademend, prettig te dragen als er een briesje staat maar ook als bescherming tegen een brandende zon. Bovendien propte ik het zo in de stuurtas zonder dat het alle ruimte innam. De windstop jassen die ik totnutoe heb gezien zijn te dik en te zwaar uitgevoerd. Dat maakt ze snel te warm en ongeschikt om te dragen als bescherming tegen de felle zon. Ik zoek dus iets dun zijdeachtigs. Weet iemand een winkel waar ze dit soort jassen verkopen? Groet, Vincent
Fietsjasje met windstopper misschien? Of is de passing daarvan te strak naar wens in tegenstelling tot bijvoorbeeld een meer op wandelen gericht exemplaar?

De van mij is van Gore Bikewear en heeft afritsbare mouwen, en van die functie maak ik regelmatig gebruik ook.
Als het niet absoluut waterdicht moet zijn een Mac in a Sac Ultra jack.

Niet duur (via de website besteld), lekker aanvoelende stof, winddicht en kan ook wat regen hebben.

Ik gebruik hem bij hardlopen in natte of koude/winderige omstandigheden en hij gaat mee met fietstochtjes in de zomer.
Ik heb een windstopper van Gore (ongeveer deze https://www.gorewear.com/eu/nl-en/gore- ... ps_jackets) en ben daar erg tevreden over. Je kan de jas ook in de zak van het jasje opbergen.
Jurr schreef:
zo 15 dec, 2019 14:03
..De van mij is van Gore Bikewear en heeft afritsbare mouwen, en van die functie maak ik regelmatig gebruik ook.
daulagari schreef:
zo 15 dec, 2019 16:43
Als het niet absoluut waterdicht moet zijn een Mac in a Sac Ultra jack.
...
Eden schreef:
zo 15 dec, 2019 16:50
Ik heb een windstopper van Gore (ongeveer deze https://www.gorewear.com/eu/nl-en/gore- ... ps_jackets) en ben daar erg tevreden over. Je kan de jas ook in de zak van het jasje opbergen.
Bedankt voor de tips. Liever ga ik naar een fysieke winkel zodat ik de jas kan passen en de stof kan voelen. Dat blijft moeilijk in te schatten vanaf een foto. Het gaat me overigens niet om het waterdichte. Die verloren jas was zo waterdicht als een Rizla vloeitje. Dat was ook het voordeel, als ik zweette verdween het vocht zo naar buiten. Na verloop van tijd stonden de zoutkringen op de mouwen. Voor koud en miezerig weer heb ik een andere windstopper (dikker, dichter, zwaarder).

Als ik me niet vergis had ik deze jas, de Lowe Alpine Lithium, gemaakt van Pertex.
vincent schol schreef:
zo 15 dec, 2019 16:53
daulagari schreef:
zo 15 dec, 2019 16:43
Als het niet absoluut waterdicht moet zijn een Mac in a Sac Ultra jack.
...
Eden schreef:
zo 15 dec, 2019 16:50
Ik heb een windstopper van Gore (ongeveer deze https://www.gorewear.com/eu/nl-en/gore- ... ps_jackets) en ben daar erg tevreden over. Je kan de jas ook in de zak van het jasje opbergen.
Bedankt voor de tips. Liever ga ik naar een fysieke winkel zodat ik de jas kan passen en de stof kan voelen. Dat blijft moeilijk in te schatten vanaf een foto. Het gaat me overigens niet om het waterdichte. Die verloren jas was zo waterdicht als een Rizla vloeitje. Dat was ook het voordeel, als ik zweette verdween het vocht zo naar buiten. Na verloop van tijd stonden de zoutkringen op de mouwen. Voor koud en miezerig weer heb ik een andere windstopper (dikker, dichter, zwaarder).
Ik heb mijn jas bij de Vakantiefietser vandaan maar dat is al even geleden. Ik weet niet wat ze op dit moment op voorraad hebben.
vincent schol schreef:
zo 15 dec, 2019 16:53

Bedankt voor de tips. Liever ga ik naar een fysieke winkel zodat ik de jas kan passen en de stof kan voelen. Dat blijft moeilijk in te schatten vanaf een foto. Het gaat me overigens niet om het waterdichte. Die verloren jas was zo waterdicht als een Rizla vloeitje. Dat was ook het voordeel, als ik zweette verdween het vocht zo naar buiten. Na verloop van tijd stonden de zoutkringen op de mouwen. Voor koud en miezerig weer heb ik een andere windstopper (dikker, dichter, zwaarder).

Als ik me niet vergis had ik deze jas, de Lowe Alpine Lithium, gemaakt van Pertex.
Als je Pertex had en er tevreden over was, blijf dan zo ver mogelijk weg van Gore Windstopper etc. Dat ademt vergeleken met Pertex voor geen meter.
Ik ben een fan van Pertex, maar heb nu dit https://www.vaude.com/nl-BE/Producten/E ... Jacket-III.

Werkt erg goed. Erg stevig lijkt het wel niet te zijn; het is flinterdun. Anderzijds ziet het er na twee jaar nog zo goed als nieuw uit. Past opgevouwen gemakkelijk in de achterzak van een fietstrui. Is wel vrij "racy" gesneden, maar ik gebruik het ook op de trekkingfiets.

Dat van die zoutkringen is voor mij trouwens erg herkenbaar ... Van maart tot oktober maak ik geen fietstocht zonder dat jasje bij te hebben.
vincent schol schreef:
zo 15 dec, 2019 16:53

Bedankt voor de tips. Liever ga ik naar een fysieke winkel zodat ik de jas kan passen en de stof kan voelen. Dat blijft moeilijk in te schatten vanaf een foto. Het gaat me overigens niet om het waterdichte. Die verloren jas was zo waterdicht als een Rizla vloeitje. Dat was ook het voordeel, als ik zweette verdween het vocht zo naar buiten. Na verloop van tijd stonden de zoutkringen op de mouwen. Voor koud en miezerig weer heb ik een andere windstopper (dikker, dichter, zwaarder).

Als ik me niet vergis had ik deze jas, de Lowe Alpine Lithium, gemaakt van Pertex.
Ik heb een hardloopjack van Falke (ergonomic sport system -- volgens mij niet meer verkrijgbaar :( ), 150 gram, maat XL.
Als ik een nieuwe nodig zou hebben, zou ik weer naar een hardloopwinkel gaan. Dan wel een maatje kleiner, want die van mij klappert wel in harde wind.
Ik heb zo'n superdun (B'twin Ultralight) jasje van Decathlon. Weegt niks (105 g) en op te vouwen tot bijna niks (11 cm lang x 6,5 cm rond). Pertex-achtig stofje. Flappert wel. Kost weinig. Ik vind het een handig ding om als reserve mee te nemen om bijns nooit te gebruiken. Als zonbescherming wil je wel een witte. Met zwart smelt je in de zon terwijl als de zon even wegvalt het meteen fris wordt. Ik kan de url even niet vinden, misschien een zomerprodukt?
Als windjack gebruik ik er al jaren eentje van Rogelli. Ze hebben echter meerdere types, zo ontdek ik al googelend.

Ik gebruik het 'gewone', wat wijdere model, voorzien van zakken met ritssluitingen en verstelbare polsen (voor wanneer het wat kouder is + 's avonds tegen de muggen!) en zacht gepolsterde kin/nek. 100% polyester. Blijkt officieel overigens onder de categorie hardloopjacks te vallen:
zie https://www.rogelli.com/drummond-jacket

en de meer 'wielren'-achtige (strakker model), die waarschijnlijk nóg lichter is, maar zo te zien niet over zakken of polsverstelling beschikt:
https://www.bol.com/nl/p/rogelli-arizon ... PeEALw_wcB

De eerste, de 'Drummond', gebruik ik al 15 jaar. Begonnen met een Mammoet-opdruk expl. (Den Haag, intussen failliet) en sinds drie jaar dezelfde, maar dan met VW-opdruk. Weegt iets van 250gram, en is in verschillende kleuren beschikbaar

Blijkbaar worden deze jackies dus (ook) vaak gebruikt voor sponsor/reclame-opdruk. En liggen dan vervolgens voor een prikkie bij de outlet of ramsj...
Leon schreef:
ma 16 dec, 2019 08:06
Ik heb zo'n superdun (B'twin Ultralight) jasje van Decathlon. Weegt niks (105 g) en op te vouwen tot bijna niks (11 cm lang x 6,5 cm rond). Pertex-achtig stofje. Flappert wel. Kost weinig. Ik vind het een handig ding om als reserve mee te nemen om bijns nooit te gebruiken. Als zonbescherming wil je wel een witte.
Precies die witte heb ik. Ik vind het een heel fijn jasje. Standaard bagage als ik een wat langere toer of tocht rijd.
Sportful Hot Pack 6. Heb ik zelf en ben er tevreden over. Super licht en heel klein op te bergen.

https://www.futurumshop.nl/sportful-hot ... gKMCPD_BwE
Ik zou gewoon even bij een hardloopwinkel binnen lopen.
Sportful Hot Pack Ultralight. Ademt niet echt goed maar beschermt prima tegen de wind en eventueel tegen lichte regen.
Weegt 55 gram. Je merkt niet eens dat het in je achterzak zit.
Ik heb ook zo'n Sportful Hot Pack. Verkrijgbaar met en zonder mouwen. Superhandig voor dagtrips en op fietsvakantie.

Maar... Vincent is op zoek naar een ademend jasje, en ademend is de Hot pack niet.
vincent schol schreef:
zo 15 dec, 2019 13:34
...
Ik zoek iets vergelijkbaars
...
zeer goed ademend
...
Ik zoek dus iets dun zijdeachtigs
...
willem.m schreef:
di 24 dec, 2019 11:46
Ik heb ook zo'n Sportful Hot Pack. Verkrijgbaar met en zonder mouwen. Superhandig voor dagtrips en op fietsvakantie.

Maar... Vincent is op zoek naar een ademend jasje, en ademend is de Hot pack niet.
vincent schol schreef:
zo 15 dec, 2019 13:34
...
Ik zoek iets vergelijkbaars
...
zeer goed ademend
...
Ik zoek dus iets dun zijdeachtigs
...
Ha, ha, bedankt. Ik twijfelde of ik dat zelf zou antwoorden. Ik ben bij Decathlon geweest en die hadden bij de fiets- en hardloopjassen twee jasjes hangen die redelijk dicht in de buurt kwamen van wat ik zoek. De hardloopjas nog net iets beter dan de fietsjas maar daar zat dan weer een capuchon aan. Ik geef die Vaude jas van
derdekeer schreef:
zo 15 dec, 2019 20:40
de beste kansen. Nu nog een winkel waar ik dat ding even kan passen. https://www.vaude.com/nl-BE/Producten/E ... Jacket-III
Bij de Knager, Vaude Air III Jas - zwart, een paar maten - met 40% korting. Ik kocht deze enkele weken geleden met een Vaude actie 2e artikel halve prijs voor 19 E Fijn jasje.
Lars van Gendringen schreef:
di 24 dec, 2019 08:35
Ik zou gewoon even bij een hardloopwinkel binnen lopen.
Kan je idd een prima windjackie vinden.

Let dan wel goed op de mouwlengte, kan aan de korte kant zijn voor op de fiets.
Bij het passen voorover buigen met armen naar voren dus. Soms is het rugdeel dan de strak, soms de buik te groot of het rugpand te kort.
Fedor schreef:
di 24 dec, 2019 13:59
Lars van Gendringen schreef:
di 24 dec, 2019 08:35
Ik zou gewoon even bij een hardloopwinkel binnen lopen.
Kan je idd een prima windjackie vinden.

Let dan wel goed op de mouwlengte, kan aan de korte kant zijn voor op de fiets.
Leon schreef:
di 24 dec, 2019 14:38
Bij het passen voorover buigen met armen naar voren dus. Soms is het rugdeel dan de strak, soms de buik te groot of het rugpand te kort.
Daar let ik inderdaad op. Omdat mijn armen relatief lang zijn t.o.v. mijn romp levert dat helaas niet altijd de best passende jas op, met name bij regenjassen. Bij een juiste mouwlengte is het achterpand dan eigenlijk te lang en hangt dan vrij ver over het zadel heen; als ik van het zadel afkom blijft ie er makkelijk achter steken. Je wordt je daar in je bewegingen op een gegeven moment wel bewust van maar ideaal is het niet.