Additionally, paste this code immediately after the opening tag: beenwarmers of een afritsbare fietsbroek? - Forum Wereldfietser

beenwarmers of een afritsbare fietsbroek?

Ik ben toe aan in een nieuwe buitensportbroek en dat bracht me aan het nadenken over nog wat grammen eraf schaven bij de komende vakantie. Tot op heden heb ik altijd meegenomen een afritsbare broek voor na het fietsen + voor in een stad/ museum. En beenstukken voor als het te koud was om in de koersbroek te fietsen. Ik speel nu met het idee om een lange afritsbare fietsbroek - zo iets aan te schaffen: https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... -ruth.html - dan kan ik die over de koersbroek doen als het koud is en been stukken thuis laten. Dit idee maar dan zonder binnenbroek.

Ben benieuwd hoe jullie dat doen - doel is zo min mogelijk meenemen en dingen zoveel mogelijk dubbel gebruiken. Lange buitensportbroek op de fiets vind ik niet fijn ivm de te losse pijpen en het in de ketting komen ervan.
Deze broek lijkt me ook redelijk ruime pijpen hebben... scheelt niet veel met een normale buitensportbroek.

Ligt er ook aan waar je je prettig in voelt, veel mensen vinden een strakke broek of losse beenstukken maar niets.
Dat strakke en losse beenstukken maakt me niet zoveel uit - rijd ik thuis ook gewoon in.

Voordeel van de lange fietsbroek is dat de pijpen in breedte te verstellen zijn. Vandaar die gedachte.
Inge1 schreef:
do 21 nov, 2019 06:53
...
Ben benieuwd hoe jullie dat doen - doel is zo min mogelijk meenemen en dingen zoveel mogelijk dubbel gebruiken. Lange buitensportbroek op de fiets vind ik niet fijn ivm de te losse pijpen en het in de ketting komen ervan.
Hoe ik het doe is niet zo relevant. Het gaat erom wat jij wilt.

Ik vind jouw idee best goed. Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat je met 'one set of trousers for all purposes' niet door de drek kunt gaan fietsen, want dan kun je er vervolgens niet met goed fatsoen een museum of kerk mee in. Met je nieuwe tractor van een niet nader te noemen merk ben je echter ruige dingen van plan, anders had je 'm niet gekocht. Of zie ik iets over het hoofd?

In elk geval is zowel je oude als voorgestelde opzet prima.
Hoe een ander het doet vind ik juist wel relevant want dat kan je op ideeën brengen. En dus helpen een beslissing te nemen.

Voorlopig ben ik nog gewoon in Europa en dus zal dat met die drek wel meevallen ook in OZ verwacht ik dat ik meer modder tegenkom maar MTB vies zal ik er vermoed ik ook niet worden. Maar je hebt wel een punt.
Inge1 schreef:
do 21 nov, 2019 06:53

Ben benieuwd hoe jullie dat doen - doel is zo min mogelijk meenemen en dingen zoveel mogelijk dubbel gebruiken. Lange buitensportbroek op de fiets vind ik niet fijn ivm de te losse pijpen en het in de ketting komen ervan.
Ik gebruik 2 korte fietsbroeken met zeem en bretels, daar doe ik als het koud is een lange zonder zeem overheen aan. Ook heb ik 1 afritsbare broek die daar als het echt koud is nog overheen kan en anders casual draag. In mijn geval een donkergrijze Fjall Raven G1000, gewaxt als ik veel kou en/of regen verwacht.
Driekwartbroek, uitneembare zeem, heeft voor mij alles opgelost. Sorry voor het merk.

Bijlagen

Ik fiets met een fietsonderbroek en daaroverheen een gewone korte broek of een afritsbroek.
De afritsbroek is een buitensport broek (Fjallraven).

Als ik de lange versie van de afritsbroek gebruik (bij koud weer), gebruik ik een broekklem om te voorkomen dat de broek vies wordt van de ketting. Zo doe ik het al jaren, de broekklem ervaar ik niet als hinderlijk, zitvlak slijt ok niet.
En als het heel koud is heb ik er nog een thermo lange broek (long john) onder.

Nadeel van het gebruik van een afritsbroek is wel dat als je de korte versie veel gebruikt, er kleur verschil ontstaat met de afritspijpen.
Een beenklem vind ik niet fijn - gebruik ik op korte ritjes naar bv de fietsenwinkel of zo. Met een buitenbroek (kort of lang) over een koersbroek rijden vind ik ook prima behalve dan de te wijde pijpen.
dat van de verkleuring is inderdaad waar maar daar kan ik mee leven.

Carl gebruik jij de zeem die bij de fietsbroek geleverd wordt of draag je een koersbroek eronder? 3/4 broek vind ik minder fijn want dan heb ik nog steeds koude benen. Dus als het ene fietsbroek wordt dan wordt het een lange.

Jurr - zou koud als jij het beschrijft zal ik het niet gaan hebben. En als het zo koud is dan doe ik een softshell broek aan. Voor mij is het dus prima als ik een koersbroek onder een lange broek aan kan doen - dat is warm genoeg.
Een G1000 broek heb ik thuis ook nog maar met regen draag ik liever een regenbroek. Vind dat waxen 10x niks.

Misschien moet ik het in het voorjaar maar gewoon gaan uitproberen met een lange fietsbroek en kijken wat ik het fijnste vind. Mocht er een binnenbroek bij zitten dan kan ik die uitproberen of als hij niet bevalt in de prullenbak laten vallen.
Inge1 schreef:
do 21 nov, 2019 12:14
gebruik jij de zeem die bij de fietsbroek geleverd wordt of draag je een koersbroek eronder?
De meest minimale fietsonderbroek van Craft plus MTB short en 3/4 broek. Beste combinatie van comfort en flexibiliteit imo. Geen klassieke fietsbroeken meer. De binnenbroeken van Endura passen me niet goed en vind ik verder ook te omvangrijk voor de zomer.
Inge1 schreef:
do 21 nov, 2019 12:14
Een beenklem vind ik niet fijn
...
Ik ook niet.

Mijn fietsmaat en ik gebruiken daarom al 15 jaar klittenbandjes :idea: als we de afritsbroek (Fjall Raven) aan hebben. (En ook voor ww-verkeer.)
Groot nadeel van fietsen in een wandelafritsbroek is dat de naden in het zitvlak kapot gaan. Ik moet er nu toevallig weer een onder de naaimachine leggen.
Daarom vind ik jouw eigen plan om met een dedicated lange fietsbroek, die toch voldoende wijd is om er fatsoenlijk mee door een museum of kerk te lopen, best wel goed! :idea: :idea: :idea:
CarlW schreef:
do 21 nov, 2019 12:46
De meest minimale fietsonderbroek van Craft
Weet je ook wat de type-aanduiding van Craft hiervoor is?

Peter
PeterVanRijn schreef:
do 21 nov, 2019 13:28
CarlW schreef:
do 21 nov, 2019 12:46
De meest minimale fietsonderbroek van Craft
Weet je ook wat de type-aanduiding van Craft hiervoor is?

Peter

bestaan ook in langere versie en zonder zeem(pje).
https://www.bike24.com/p2199531.html?q=craft+greatness
Bij een redelijk strakke afritsbroek kan de rits gaan irriteren door steeds over je been te schuren. Zelf heb ik er geen last van, maar voor Corrie is het een reden om niet met een afritsbroek te willen fietsen. Het hangt waarschijnlijk van je beendikte af en is iets om eerst goed uit te testen voordat je er een lange tocht mee gaat maken.
willem.m schreef:
do 21 nov, 2019 13:10
Inge1 schreef:
do 21 nov, 2019 12:14
Een beenklem vind ik niet fijn ...
Ik ook niet.
Mijn fietsmaat en ik gebruiken daarom al 15 jaar klittenbandjes ea:
Na decennia gepruts met klemmen en elastieken heb ik geconcludeerd dat als het zo fris is dat een lange broek nodig is het ook zo fris is dat de korte sokken te fris zijn. Daarom kan een broekspijp bij mij altijd in een iets langere sok terecht.
Leon schreef:
do 21 nov, 2019 16:10
Daarom kan een broekspijp bij mij altijd in een iets langere sok terecht.
Voor mijzelf geldt dat ook. Prima methode. Wanneer ik solo onderweg ben, blijft mijn rechterpijp soms de hele dag in mijn rechtersok. Maar als ik met Corrie aan het fietsen ben, en niet bij elk terras of bij elke winkel die broekspijp gelijk uit mijn sok trek, hoef ik niet lang te wachten op haar commentaar. "Je staat weer voor lul", is het dan...
Zelf ben ik niet zo'n liefhebber van afritsbroeken, niet tijdens het fietsen, maar ook niet tijdens het wandelen, vanwege het kunnen schuren van de rits/naad op je bovenbenen.

Sinds het gebruik van een ander zadel draag ik geen koersbroek meer op de (vakantie)fiets. Ik draag dan een korte broek van Schöffel en heb een Mammut Runbold (evt. de light versie) in mijn fietstas voor als het ('s avonds na het douchen) wat frisser is. Als het voorjaar of najaar is heb ik daarvoor de Mammut Denali tights (fleece, maar helaas niet meer verkrijgbaar).

Het voordeel van de genoemde Mammut broeken is dat de broekspijpen vrij nauwsluitend zijn. De light versie die ik heb heeft zelfs een aantrek-elastiek onder in de broekspijpen.
Er is ook een dames variant. De pasvorm (is al jaren) perfect van de Mammut broeken.

Ik bedenk me net dat ik met het gebruik van de koersbroek dezelfde lange broeken bij me had.

Gaat het je om gewichtsbesparing, dan kan ik je de Mammut Runbold Light pants aanbevelen.



(p.s., ik heb nergens aandelen in en wordt door niemand gesponsord... helaas!)
Dan ga ik een lange fietsbroek uitproberen - zal erop gaan letten dat hij niet te strak om het bovenbeen komt te zitten. Goede tip om op het schuren te letten.

Klittebandjes vind ik voor een lange rit ook niet fijn daarom lijkt me de mogelijkheid de beenwijdte te regelen middels bandjes op de broek zoals bv VAUDE heeft wel fijn.

Fijn te weten dat je een willekeurig merk binnenbroek kunt gebruiken in een fietsbroek. Vind van Sugoi de koersbroeken erg fijn dus zou dan mits ze die hebben een binnenbroek kunnen proberen. Mocht ik een binnenbroek, of 2 vinden, die goed zitten en het fijn vinden in een fietsbroek te fietsen dan kan ik altijd nog een korte mtb broek ernaast kopen. Ook mijn koersbroeken gaan langzaamaan aan vervanging toe zijn. En 1 lange, afrits, broek, en 1 mtb korte broek in combi met 2 of 3 binnen broeken is dan misschien wel een idealere combi en gaat vermoed ik ook minder wegen dan 2 of 3 koersbroeken in combi met 1 afritsbroek.

Ik ga ook eens bij Craft kijken voor vrouwen - moet zeggen dat ik een zeem in de koersbroeken wel altijd weet te waarderen maar ga zeker ook uitproberen hoe het zonder zeem in een binnenbroek bevalt.

Welke merken zijn beter in fietsbroeken dan anderen? Of ontloopt het elkaar allemaal niet zoveel? Ik heb nu een VAUDE Softshell fietsbroek in bestelling - de benen vinden het nu te koud voor een lange tight. Dat gaat me in ieder geval al wel ee. idee geven over de pasvorm en comfort van VAUDE broeken. Ik kom het merk Gonso veel tegen maar heb er geen ervaring mee - iemand wel? Als er andere merken zijn waar ik naar moet kijken dan hoor ik het graag.

Tot zover alvast iedereen bedankt voor alle reacties, suggesties en gedachtes... "keep 'em coming".

Aanvulling: Ik zal ook naar Schofel en Mammutt gaan kijken - dank voor de tip.
Ik fiets altijd met een specifieke fietsbroek zonder bretels, in mijn geval van Assos. Als het wat koeler of kouder weer is gaat daaroverheen een Craft afritsbroek met behoorlijk wijde pijpen; rechterpijp in de sok of rechterpijp voorzien van een klittebandje met reflectie. (links ook trouwens)
De wijde pijpen zijn handig want die kunnen snel en makkelijk over je fietschoenen worden aan/uitgetrokken.
Een afritsbroek scheelt bagage, ik vind het een geweldige flexibele uitvinding. Ik heb ook wel eens beenstukken meegenomen maar dat vond ik te racefietsachtig, het zit natuurlijk net wel wat lekkerder als je fietst, maar de Craft gaat ook prima. Onlangs fietste ik in de Alpen, met -2 C niet koud gehad ondanks dat het een dunne Craft zomerbroek is, van poly-cotton. Van kapotte of irriterende naden op het zitvlak geen last, maar daar is de Assos zeem (de goede oude S5, niet de nieuwe, in mijn ogen waardeloze S7) ook wel te dik voor, om daar iets van te merken.
Maar ook na vele jaren levert de keuze van welke kleding me te nemen nog hoofdbrekens op, daarom wissel ik nog wel eens wat.
De meeste outdoorbroeken zijn gemaakt voor wandelen, klimmen, bushcraften, survival etc..
Natuurlijk kun je er ook mee fietsen, maar dan zouden enkele aanpassingen fijn zijn. O.a.meer aerodynamisch, smallere pijpen, minder naden, ventilatie enz..
Zelf ga ik met het fietsje diep de wildernis in en vandaar ga ik vaak verder te voet en wildkamperen. Dan heb ik liever een robuuste en multifunctionele outdoorbroek aan, dan een dun fietsbroekje zonder zakken.
Ik ben benieuwd of er met de opkomst van bikepacking meer multifunctionele kleding op de markt komt. Een broek die zowel voor fietsen als voor het ruigere werk in de natuur goed functioneert.