Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat/wie is nu eigenlijk een bikepacker? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wat/wie is nu eigenlijk een bikepacker?

Het is best wel leuk als je mensen ziet denken, wat slim, daar is over nagedacht. Ik denk het ook vaak bij mezelf over mezelf. :) Fietsje in topvorm, een fijne tent, minivuurtje, koffie ‘s morgens, alles precies op zijn plekje opgeborgen...
Gelukkig maar dat er veel verscheidenheid is. Zo tuig ik mijn racefiets op met een grote zadeltas voor ritjes van een paar dagen, van hostel naar hostel. Maar in de vakantie ben ik liever wekenlang met 4 tassen op pad, lekker wildkamperen.
Het is altijd weer zo: kijk naar de trends, en pik ervan dat wat je nodig hebt. Zo blijf je lekker fietsen. Dat lees ik ook in de meeste reacties.
Slechts als er een geweldig singletrack zou komen van Bergen naar Leuven, ga ik er over nadenken om op korte termijn bikepacker te worden. :wink:
Jurr schreef:
ma 30 sep, 2019 08:37
Moet het per se horizontaal dan? Klinkt wel apart dat er met een Koga die voor dit doel gemaakt is van die kunstgrepen nodig zijn. Hoe zit het nu en hoe zat het eerst?
Volgens de Tubus-montagehandleiding is dat wel het beste. Bij standaard montage op de Koga hangen de dragers wat voorover (zie foto's op internet).
Gewoon zorgen dat 'ie alleen nog terug moet als je een wereldreis gaat maken ;) Als je standaard al met voortassen achterop rijdt kun je voor meer pakruimte altijd nog switchen naar de standaard achtertassen :)
Voortassen op lowrider idd alleen nodig als je heel veel mee moet nemen, zal bij mij niet vaak voorkomen denk ik
al zou ik ook nog naar twee Anything Cages kunnen gaan op de voorvork en daar weer twee drybags in hangen
Daar denk ik ook aan als er ruimtegebrek zou kunnen ontstaan. Ik (en de meeste mensen denk ik) mis alleen wel een "vast" ophangpunt daarvoor. Is het dan handig om één of twee extra montagepunten te monteren? Deze steken wat verder uit. Bij één extra punt hangt de cage wat scheef (onderaan wat meer naar buiten) en zit deze ook niet precies recht op de montagepunten. Of monteer je ze dan met banden aan de vork?

Meeste cages hebben ook drie montagepunten op de voorvork nodig. Salsa meldt zelfs dat er bij twee montagepunten geen garantie is en kans op schade (heel Amerikaans natuurlijk ;))
willem.m schreef:
ma 30 sep, 2019 08:33
Voordragers (de)monteren is eenvoudig.
Ik herinner me anders nog steeds de keer dat ik na aankomst met de bus in een of ander doodstil gat in Zuid Frankrijk 's ochtends om kwart over vijf in het halfduister samen met mijn vriendin, twee fietsen, twee voordragers en een berg tassen aan de slag mocht met een inbussleuteltje in de hoop dat dat allemaal ging lukken, ook al is het meer dan 25 jaar geleden.
Maar goed, voortassen en -dragers hebben niet zo veel met bikepacking te maken.
Klopt, maar bikepacking begint met minder bagage meenemen. Al bikepackend net zo veel bagage meenemen als in 5 (6) standaard Ortliebtassen is een hopeloze onderneming.
Fedor schreef:
ma 30 sep, 2019 09:09

Meeste cages hebben ook drie montagepunten op de voorvork nodig. Salsa meldt zelfs dat er bij twee montagepunten geen garantie is en kans op schade (heel Amerikaans natuurlijk ;))
Ach, ze worden ook aan verende voorvorken gehangen. Gaat vast wel goedkomen, zeker als je er geen jerrycans met water in propt. Ik heb gelukkig twee montagegaten onderop m'n voorvork voor een bidonhouder, maar als het een verende voorvork wordt dan moet ik ook met klemmen gaan werken.

Hier een overzichtje ter inspiratie:

https://bikepacking.com/index/add-cage-mounts-bike/
Marco Meijerink schreef:
za 28 sep, 2019 11:57
Wat/wie is nu eigenlijk een bikepacker?

Ik zie deze theoretische discussie soms voorbij komen op deze site. Het gevolg is dat velen daar, met wel of niet steekhoudende argumenten, lange epilogen afsteken waarin soms te lezen is wat de voorkeur van de schrijver is. Soms belanden de discussies in een lange lijst met pro's en cons. En even zo vaak voelt het als een discussie die je ook terug ziet bij als of staal, riem of ketting, schijf- of velgrem, brede of smalle banden, enz, enz.
Mooi allemaal maar eerlijk gezegd nog mooier om te zien welke mensen nu aan het bikepacken zijn, met welke fiets en met welke uitrusting.
Laat ik een tipje van de sluier oplichten: iedereen op deze foto's heeft de off road tocht van de wereldfietser succesvol afgelegd. Geen idee of men zichzelf bikepacker noemde. Wij vonden het heel erg leuk om de verschillen te zien. Eenheid door verscheidenheid. Top. Houden we wel van.
Hopelijk kunnen we binnenkort de fotogalerij nog meer uitbreiden met andere voorbeelden.

Ik kan helaas niet alle foto's laten zien op de wf site. Mijn eigen site belet mij om directe url directie te doen. Is wel zo veilig maar om te delen een nadeel.
De hele serie zie je op https://www.bikepackingpicture.lismarq.com
Mooie foto's maar ik meen dat er bij jullie tocht ook tenminste een fietser bij was met min of meer 'gewone setup' en 'gewone' vakantiefiets. Ik mis juist haar foto in de reeks 'Wat/wie is nu eigenlijk een bikepacker?'. :wink:
willem.m schreef:
ma 30 sep, 2019 08:33
Maar goed, voortassen en -dragers hebben niet zo veel met bikepacking te maken.
Dat klopt, maar het proberen om ze NIET meer mee te nemen heeft juist weer heel veel met bikepacking te maken: het verminderen van gewicht en volume om tot een smallere, lichtere, handelbaardere fiets te komen.
Hoi Negrelli,

Poeh, ik moet even nadenken wie dat geweest zou kunnen zijn. Ik heb inderdaad niet de kans gehad om iedereen op de foto te zetten. Je mist dus nog een paar bikepackers. Ik vermoed dat je een setup bedoelde met een 26 inch Travelmaster met twee achtertasjes en een stuurtas.
Ik moest even nadenken over de zin 'gewone setup' en 'gewone vakantiefiets'. Ik kon mij herinneren dat toen de 26 inch fietsen opkwamen waar je bredere banden in kon monteren, ze gezien werden als off road monsters tov de randonneurs die je toen vooral zag. En nu zien we ze als gewone vakantiefiets.....waar je overigens prima off road mee kunt knallen zolang je er maar wat zware spullen (standaard, spatborden, zware drager vervangen, lichtere velgen, lichtere/soepele banden) ervan af haalt. Kan ook met, maar dan moet je wat harder trappen :lol:

Wat een pittige discussies allemaal. Maar gelukkig zie ik een enkeling de juiste snaar (mijn mening, sorry) raken. De denkwijze van bikepacking heeft ervoor gezorgd dat veel jonge mensen op de fiets stappen en de wereld ontdekken. De denkwijze van bikepacking heeft er ook voor gezorgd dat er meer en meer mogelijkheden zijn om je tocht in te richten, zelfs voor ervaren wereldfietsers.
De denkwijze van bikepacking kan je heel veel (nieuw) plezier geven.

Enkelen zie ik afgeven op de term, zie ik groepjes maken, afzetten. Daar kan je voor kiezen.
Gelukkig hebben we dat met de fietstocht van de wereldfietser niet mee gemaakt. Daar ging het vooral om de gave paadjes die Maarten had uitgezocht en ging het om van elkaar te leren om daarna je eigen keuzes te maken.

Als ik voor mijzelf spreek, wij doen alles door elkaar. Lisette wil absoluut twee lichte Vaude tasjes hebben en moet niet denken aan een zadeltas ondanks dat ze weinig gewicht mee heeft (ze knalt overigens overal doorheen waar menig bikepacker even bij moet slikken). Ik moet niet denken aan haar tassen en heb een setup die hier al eens eerder te zien is geweest. We maken tochten van weekendjes, weken, maanden en kunnen met onze setup zonder meer een wereldreis maken. En dat zien we andere bikepackers ook doen.
Wat ons bikepacking vooral heeft gebracht is: minder, minder, minder. Veel minder gewicht, veel minder spullen. En dat voelt voor ons goed.
Negrelli schreef:
ma 30 sep, 2019 11:23

Mooie foto's maar ik meen dat er bij jullie tocht ook tenminste een fietser bij was met min of meer 'gewone setup' en 'gewone' vakantiefiets. Ik mis juist haar foto in de reeks 'Wat/wie is nu eigenlijk een bikepacker?'. :wink:
Ja, 'gewoon' een Travelmaster 2.6, die dan weer afgeleid is van een Santos SCC, wat dan weer een 'gewone' mountainbike is ;)
Jurr schreef:
ma 30 sep, 2019 12:07
Negrelli schreef:
ma 30 sep, 2019 11:23

Mooie foto's maar ik meen dat er bij jullie tocht ook tenminste een fietser bij was met min of meer 'gewone setup' en 'gewone' vakantiefiets. Ik mis juist haar foto in de reeks 'Wat/wie is nu eigenlijk een bikepacker?'. :wink:
Ja, 'gewoon' een Travelmaster 2.6, die dan weer afgeleid is van een Santos SCC, wat dan weer een 'gewone' mountainbike is ;)
Yep, twee kleine voortassen aan de achterdrager, roltas erop en met “gewone” 50mm straatbanden, foto had er inderdaad wel bij gemoeten... maar ja... ze krijgt hier gelukkig nu alle credits :wink:
Marco Meijerink schreef:
ma 30 sep, 2019 12:04
...
Wat ons bikepacking vooral heeft gebracht is: minder, minder, minder...
En vooral minder geld in de portemonnee als je het goed wilt doen :lol: ;)

Daarom voor velen eerder een tussenweg, zodat je -voorlopig- de (zwaardere, volumineuzere) kampeerspullen kunt gebruiken die je al hebt liggen.

En de overgang van enigszins comfortabel naar spartaans kan ook pittig zijn ;)
Fedor schreef:
ma 30 sep, 2019 12:36
En vooral minder geld in de portemonnee als je het goed wilt doen...
Minder spullen meenemen bespaart geld,
lichtere spullen meestal niet :wink:
Smitty schreef:
ma 30 sep, 2019 12:45
Minder spullen meenemen bespaart geld,
Da's waar, maar de meeste fietskampeerders hebben de spullen al liggen. Je kan hooguit wat (terug)verdienen door de overbodige zooi te verkopen.
lichtere spullen meestal niet :wink:
Helaas niet nee...

Meer investeren om zwaarder af te zien bij het kamperen ;)
Hoewel een beetje off-topic, want ik doe zelfs geen poging de (start)vraag te beantwoorden:

zou een een apart 'Hoofdstuk' Bikepacking niet handig zijn?
want ik kom het onderwerp 'bikepacking' en alles wat daar mee te maken heeft, steeds vaker tegen. Blijkbaar wint het bikepacking aan populariteit.

Zo beslaat hét verzamel topic "Bikepacking" (van Yopie) intussen 45 pagina's!!! Maar door alle bomen is het bos haast niet meer te zien. Bike packing -fietsen, -routes, -tassen, -gewichtsverdeling etc,
(uiteraard blijven er altijd overlappingen met de 'gewone' hoofdstukken, het blijft ten slotte vakantiefietsen)

Voor de goede orde, ik doe zelf niet aan bikepacking. En heb er niets mee, behalve dan dat ik grote bewondering heb voor mensen die er met zo weinig spullen (kilo's en volume) op uit trekken....
Fedor schreef:
ma 30 sep, 2019 12:36

En vooral minder geld in de portemonnee als je het goed wilt doen :lol: ;)
Nou, verkoop eens 5 Ortlieb tassen op marktplaats. Was laatst nog een topic over, geeft je een aardig gezond budget ;) Twee Tubus dragers erbij in de verkoop en je kunt niet meer terug... Hoewel, altijd wel weer op marktplaats te vinden uiteraard.

Zeker als je zelf nog eens handig bent met het op maat maken van bijvoorbeeld een frametas, of gewoon de mazzel hebt dat een fabrikant er eentje maakt die goed in je frame past :) Of anders op maat laten maken bij Merit, TimTas, Alpkit, bikepack.pl, en iedereen die ik nu nog vergeten ben...
Fedor schreef:
ma 30 sep, 2019 12:36

En de overgang van enigszins comfortabel naar spartaans kan ook pittig zijn ;)
Ik heb in mijn frametas plus zadeltas eigenlijk hetzelfde zitten als in mijn twee Ortlieb Front Rollers die achterop de bagagedrager zaten. De tent lag bovenop de bagagedrager maar is nu naar de stuurrol gegaan en de bidons van in het frame naar aan beide vorkpoten.
Marco Meijerink schreef:
ma 30 sep, 2019 12:04
Als ik voor mijzelf spreek, wij doen alles door elkaar. Lisette wil absoluut twee lichte Vaude tasjes hebben en moet niet denken aan een zadeltas ondanks dat ze weinig gewicht mee heeft (ze knalt overigens overal doorheen waar menig bikepacker even bij moet slikken). Ik moet niet denken aan haar tassen en heb een setup die hier al eens eerder te zien is geweest.
Je hebt het al eerder ergens aangegeven maar ik weet ff niet meer waar: Waat laat je je camera- en opnamespullen? Da's voor mij een lastige (flinke camera type DSLR, gaat dus in de stuurtas want dan ook grijpklaar. Vanwege de stuurtas dan geen ruimte voor een stuurrol.).
Ja, dat is zeker een lastige.
Heb ik zeker 12 maaanden over gedaan om die vraag te beantwoorden.
Resultaat: de grote DSLR en lenzen en accu's en oplader gaan niet mee. Blijven thuis!

Oh man, wat was dat een pijnlijke actie. Vraag Lisette maar eens hoeveel oeverloze gesprekken we aan de keukentafel hebben gevoerd om over dit punt heen te komen. Ze werd (terecht) gek van mij.
Probeerde het nog op te lossen met een spiegelloze camera.
Maar uiteindelijk de knoop doorgehakt. De DSLR gaat niet mee. Doet nog een beetje pijn als ik erover praat :lol:

Gekke is wel dat niemand ooit gemerkt heeft welke foto met de compact is gemaakt en welke met de Canon 5D. Daag je uit om de verschillen te zien :D (ik zie ze overigens jammer genoeg zelf wel).
Fedor schreef:
ma 30 sep, 2019 07:41
Edwin* schreef:
zo 29 sep, 2019 22:08
De voortassen zijn thuis gebleven en dat fietst een stuk aangenamer.
Haal je dan ook de dragers er af?
Nee, heb ik niet gedaan. Mijn vrouw had wel voortassen (maar had haar tassen minder vol). Door de voordragers op mijn fiets te laten zitten zou ik haar voortassen over kunnen zetten op mijn fiets, indien noodzakelijk.
Fedor schreef:
ma 30 sep, 2019 12:59
Meer investeren om zwaarder af te zien bij het kamperen ;)
hahahah....beetje wel. mensen zijn gekke wezens. maar wel leuk toch?
heb nu wel een licht gevoel. en dat is ook wat waard. het leven ervaren heeft gelukkig niets met objectiviteit te maken :lol:
Marco Meijerink schreef:
ma 30 sep, 2019 12:04
Ik heb inderdaad niet de kans gehad om iedereen op de foto te zetten. Je mist dus nog een paar bikepackers.
Komend weekend het vervolg?

viewtopic.php?f=9&t=33519

(-: