Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koffie of koffie...? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koffie of koffie...?

Mijn echtgenoot gebruikt altijd de mugmate https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... EgJD2fD_Bw
Zowel tijdens het fietskamperen als thuis. Naar tevredenheid. En geen suiker maar van die Natrena (of een B-merk) zoetjes omdat het makkelijker meeneemt. (Ja, hij heeft de enge verhalen op internet gelezen, voor de voedelsangstigen onder ons)

Ik drink geen koffie maar groene thee maar tijdens het kamperen zwarte thee. Groen smaakt mij dan niet.. daar snap ik trouwens niks van... maar goed off topic :D
avic schreef:
ma 23 sep, 2019 21:07
Juist, ipv het bovenstuk alleen een buisje. Koffiekopje erop en stoken maar…

maar geen grote mok dus….kwaliteit boven kwantiteit
Geen kleine mini-kopjes met espresso voor mij. Een slok en ze is op.
Ik drink graag grote mokken koffie. Ook wel Americano genaamd.
Maar goed, over smaak is het lastig twisten.

Maar welke koffie je waardeert op je reis, en welke concessies je daarvoor wilt doen, bepaald welk koffie systeem je wel of niet meeneemt.
Vroeger deed ik niet te moeilijk en nam ik een nylon partykousje mee als filter. Werkte ook, maar gaf toch een ander koffie gevoel
Ik heb sinds kort dit filter:
https://seatosummit.com/product/x-brew-coffee-dripper/
Nog niet gebruikt tot nu toe, is een probeersel aangezien ik wel eens wat anders wil dan oploskoffie.
@terra. Een Americano als een met heet water aangevulde espresso is met een percolatortje ook te maken.

Iemand ervaring met Aeropress of Handpresso?
mavave schreef:
di 24 sep, 2019 08:34
@terra. Een Americano als een met heet water aangevulde espresso is met een percolatortje ook te maken.

Iemand ervaring met Aeropress of Handpresso?
Klopt, maar dan moet je wel twee keer water koken :wink:
Aeropress lees ik positieve verhalen over en scoorde hoog in de camping koffie test. De druk die je uitoefent schijnt bepalend zijn voor de smaak
mavave schreef:
di 24 sep, 2019 08:34
Iemand ervaring met Aeropress of Handpresso?
Drink thuis alleen maar koffie uit de Aeropress. Als ik een dagje ga fietsen neem ik een thermos mee met koffie gezet met de Aeropress.
Aeropress mee op fiets-vakantie heb ik nog niet gedaan, oploskoffie neemt wat minder ruimte in :)
Inge1 schreef:
ma 23 sep, 2019 06:40
Op vakantie bij een café - want zoals ik hem thuis kan maken (met echt verse bonen) kan onderweg niet. Thuis a la professionele barista :wink: met machines zoals gebruikt in een goed restaurant.
Dat doen wij wel, verse bonen malen op fietsvakantie. Na diverse malers te hebben gehad, zijn we het meeste tevreden met de Porlex mini.

Die versgemalen koffie halen we dan door de Aeropress, dus daar ook (goede) ervaring mee. Het opzetstuk van de Aeropress past precies op een Quechua mok van de Decathlon (MH500). De papieren filters kun je ook vervangen door een afwasbaar metalen filter.
Ortlieb vouwfilter met papier, geeft redelijke koffie, toch van het soort help-het-is-ochtend-en-ik-raak-niet-op-gang. Pakketje filters kan je als een scheurkalender inzetten desgewenst, elke dag eentje tot ze op zijn. Nu heb ik afgelopen zomer gemerkt dat die papieren filters in Italië gewoon niet te koop zijn, onbekend concept is dat daar. Dus toch maar een kleine Bialetti gekocht ergens in de Abruzzen en op slag was mijn enkelwandige rvs-mok de zwakke schakel in de keten: betere koffie smaakt daar slechter in. Lag ik ook aan een nieuwe mok en werden mijn tassen bijna te klein. De lat zodanig laag leggen dat oploskoffie volstaat heeft dus ook voordelen 8)
Uit gemakzucht en om ruimte te ebsparen heb ik tot nu toe steeds de Espresso-zakjes van Nescafe gebruikt, en dat gaat best wel, als je maar niet denkt dat je koffie drinkt. Maar ik moet zeggen dat ik hierboven toch wel weer wat suggesties heb gelezen die me aan het denken hebben gezet. Aan de andere kant, een half pond koffie neemt toch best wel wat ruimte in.
Mee eens Peter, doen wij ook. Het is zwart, het is heet, het is klein en weegt niets. Heel wat requirements zijn zo afgetikt. En het voordeel is dat je zo heel erg kunt genieten van een echte koffietent :D .
koffiefilter.jpg
Deze filters zijn reteduur, en ik heb daarom allerlei alternatieven geprobeerd (Mugmate, zo'n filter als waar Frank hierboven naar verwijst, losse Melita-filters, ...), maar ik kom toch steeds weer op deze uit. In combinatie met een pak filterkoffie. Naast dat het lekkere koffie oplevert, is het koffiezetten zelf hiermee namelijk een erg prettige, rustgevende ervaring, een beetje als thee zetten. Erg fijn om op de vroege ochtend voor de tent mee wakker te worden.
Het ligt er een beetje aan waar we heengaan, hoelang en hoe het parcours eruitziet. Maar als het kan dan nemen we onze kleine twee kops percolator mee als belachelijk ruimtevretend luxe bagagestuk inclusief verse gemalen koffie. En oploskoffie voor de andere reizen. Zo mooi als deze hieronder ziet hij er niet meer uit vanwege de vele off road paden, zit hij vol met deuken nu.

Bijlagen

Ik wil overal op bezuinigen maar niet op slaapcomfort én koffie.
Bialetti 3 kops ( haal je 2 kleine kopjes uit) potje gaat altijd mee, verse gemalen bonen van een speciaal zaak en daarna doen we het met wat we tegen komen in de winkel.
Bonen malen onderweg zou ook nog optie zijn, maar zo’n klein molentje heb ik nog niet gevonden.
De geur van gemalen bonen is bijna net zo lekker als de koffie zelf.
Voor nood wel altijd wat koffie sticks mee, waarbij de duurste van Nescafé het lekkerst zijn.

Nb vandaag toevallig alle fiets en kampeer spullen gewogen, 390 gram :( weegt het potje, tel daar 250 gr koffie bij op....

Gr Anja
Ik lees al een paar maanden mee op het forum en had nog niet de indruk dat ik kon bijdragen, maar volgens mij is dit nog wel een deelbaar nieuwtje voor de Aeropress fans!

De Aeropress Go is aangekondigd. Heb er maar eentje gepre-orderd....

https://bikepacking.com/news/aeropress-go-coffee/
Ik kwam net deze tegen op Youtube, 200g:
https://snowpeak.com/products/titanium- ... ess-cs-111

Afbeelding
Frank schreef:
zo 29 sep, 2019 10:35
Ik kwam net deze tegen op Youtube, 200g:
https://snowpeak.com/products/titanium- ... ess-cs-111



200 gram, dat scheelt.
Iemand ervaring hiermee?
Anja.
Als ik thuis voor mezelf een koffie moet maken, doe ik het ook zo. Dus het zal best werken en het smaakt als filterkoffie :D. Ik snap alleen niet waarom het zo groot moet zijn, een normale bekermaat (200 - 300 ml) zou toch voldoende moeten zijn. Als het steeltje niet in je oog prikt, zou je je koffie meteen uit deze beker kunnen drinken. Toch lijkt het me voor onderweg niet heel makkelijk, ik heb thuis veel water nodig om de koffiedrab er weer uit te krijgen. Als ik aan het kamperen ben wil ik na de koffie zonder op te hoeven staan over gaan op iets anders.
Ik gebruik al vele jaren met plezier titanium pannetjes van Ice Peak.
Super lichtgewicht en sterk materiaal. Wel prijzig.
Bert van Sprang schreef:
zo 29 sep, 2019 22:15
Als ik aan het kamperen ben wil ik na de koffie zonder op te hoeven staan over gaan op iets anders.
hoe dan?
Oploskoffie opdrinken en er rode wijn (of iets anders) in doen.