Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht (bikepacking) paklijsten wereldreis door meerdere klimaten? - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht (bikepacking) paklijsten wereldreis door meerdere klimaten?

Heel erg benieuwd naar de lichtgewicht en of klein volume paklijstjes van mensen die bikepacking stijl op een lange wereldreis zijn geweest door meerdere extreme klimaten. We hebben al ervaring met een soortgelijke wereldreis en dito lichtgewicht baggage in vier standaard Ortlieb tassen. Maar ik zie bikepackers die langere reizen maken onder extreme omstandigheden in afgelegen gebieden. Hoe doen ze dat toch? Hoe blijven ze warm, droog en nemen, ook nog water en eten voor meerdere dagen meer? Dat zijn tips waarop ik mijn iets traditionele setup voor een lange reis ook door onherbergzame gebieden kan aanpassen qua gewicht en/of volume. Immers jezelf warm en droog houden + voeding en water voor een aantal dagen betreft het grootste aandeel van de inhoud van de bepakking voor een wereldreis weet ik uit ervaring. Op een vorige wereldreis door regio's van 50 to -15 graden, had ik slechts vier traditionele ortlieb tassen bij me met ik schat een 23-25 kilo aan bagage. Daar zat ook een stoeltje, computer, camera, 2 TB dataopslag, waterfilter en zonnepaneel bij. Enkel als ik eten en water voor meerdere dagen nodig had werd ook de achterdrager gebruikt.

Erg benieuwd naar andere voorbeelden van paklijstjes voor een wereldreis door meerdere klimaten waarbij ook stukken zitten waarin je geheel zelfvoorzienend moet zijn! Ook omdat we een aantal zaken nu moeten vervangen wegens slijtage zoals als een slaapzak.

Wie o wie deelt zijn paklijst hier? Alvast bedankt!
Check ook eens de paklijst van Iohan alias de Bikewanderer. Je weet wel: van die mooie filmpjes. Hij reist alleen, is regelmatig langere tijd in de bush-bush (en soms in gebieden met nauwelijks of geen water) en neemt zelfs een drone en soms een boot mee. Heel erg lichtgewicht is het misschien niet, maar hij komt wel overal op en af.

http://www.bikewanderer.com/the-bike
willem.m schreef:
wo 18 sep, 2019 11:20
Check ook eens de paklijst van Iohan alias de Bikewanderer. Je weet wel: van die mooie filmpjes. Hij reist alleen, is regelmatig langere tijd in de bush-bush (en soms in gebieden met nauwelijks of geen water) en neemt zelfs een drone en soms een boot mee. Heel erg lichtgewicht is het misschien niet, maar hij komt wel overal op en af.

http://www.bikewanderer.com/the-bike
Dank Willem maar die zag ik al. Echter zijn massa (foto 1) ziet er eigenlijk hetzelfde uit als die van ons alleen dan anders verdeeld. Ik was eigenlijk benieuwd naar tips die ik van de echte grammen jagers met ervaring op wereldreis kon meenemen. :wink:
Erg interressant.
Wij komen altijd weer uit op 125-135 kg. Dat is fiets 20 fietser 80 bagage 25-35 kg.
Die 35 kg is goed voor weken sneeuw en ijs.
Maar ik begrijp dat wij erg luxe reizen ; grote tent, stoeltjes, 3 pannen.
Onlangs keek ik weer "Rad Bike" op Youtube en zij kwamen elk op 102,5 kg tijdens een all-weather wereldreis, om een voorbeeld te geven.
Ik ben benieuwd naar de reakties, Pier.
Dat is fiets 20 fietser 80
Dat staat toch niet op een paklijst? Anders weet ik nog wel manieren om dát gedeelte lichter te maken. :wink:

Ben ook wel benieuwd naar paklijstjes! :D
Enige wat ik kon vinden was van Josh Ibbett. https://bikepacking.com/plan/around-the ... cking-kit/
Al heb ik zo het idee dat het toch niet he-le-maal volledig is.
Volgens mij is Yopie de enige hier die ultralight en bikepacking lange fietstochten maakt. Helaas post zij niet meer haar fatbike en bikerafting avonturen op dit forum :(
Maar je kunt natuurlijk proberen met een PB, wie weet komt ze terug!
Ik las dat ze net terug is van een twee maanden lange fietstocht met circa 8 kilo bagage (bikepacking met fatbike) dus grijp je kans.
Hoewel ik veel respect heb voor Yopie, is 2 maanden iets anders als een wereldreis. Het lijkt mij stug dat er iemand is die een wereldreis doet met bagage van max. 15 kilo (voor mij beetje de grens bij bikepacking) en daarbij ook nog kampeert en zelf kookt. (van hotel naar hotel kan ik het ook)

(Ik zie weleens bikepakkers met meer bagage, maar dan denk ik toch snel: dat past veel beter in twee zijtassen.
Ik bedoel dat zij net terug is van een lange fietsreis en misschien daarom tijd heeft om te reageren?
En ehhh 8 kilo bagage, 2 maanden met fatbike en tent o.a in de Noorse bergen .... dat is zeker lichtgewicht bikepacking waar een ieder van kan leren. Mits hij of zij hiervoor open staat natuurlijk.
Afbeelding

Hoi,

vorig jaar heb ik een tijdje gezworven met beperkte bagage. Geen idee hoeveel gewicht, maar met twee voortasjes (ortlieb sportpackers), een rol aan het stuur en een kleine frametas. En nog twee kleine feed-bags aan het stuur. Schatting +/- 15 kg ex drinken en eten.

beperking is dan wel dat ik weinig ruimte had voor eten/water voor meerdere dagen…

Tis de middelste fiets op de foto

BertV
Dank allen! Inderdaad ook paklijstjes of tips van bikepackers die niet op wereldreis zijn maar wel een aantal maanden in extreme omstandigheden met xtreem lichte bepakking helpen mee met het heroverwegen van een wereldreis bepakking qua gewicht en/of volume. Immers jezelf warm en droog houden + voeding en water voor een aantal dagen betreft het grootste aandeel van de inhoud van de bepakking voor een wereldreis weet ik uit ervaring. Bekeek net nog een paklijst van Foresty forest, zie video hieronder. Ga zelf eens alle spullen wegen en verzamelen om dan stuk voor stuk te kijken waar nog winst valt te behalen. Op een vorige wereldreis door regio's van 50 to -15 graden, had ik slechts vier traditionele ortlieb tassen bij me met ik schat zo'n 23-25 kilo aan bagage. Daar zat ook een stoeltje, computer, camera, 2 TB dataopslag, waterfilter en zonnepaneel bij. Enkel als ik eten en water voor meerdere dagen nodig had werd ook de achterdrager gebruikt.



MikeN schreef:
vr 20 sep, 2019 09:43
Volgens mij is Yopie de enige hier die ultralight en bikepacking lange fietstochten maakt. Helaas post zij niet meer haar fatbike en bikerafting avonturen op dit forum :(
Maar je kunt natuurlijk proberen met een PB, wie weet komt ze terug!
Ik las dat ze net terug is van een twee maanden lange fietstocht met circa 8 kilo bagage (bikepacking met fatbike) dus grijp je kans.

- Dank MikeN, heeft Yopie een website dan?
avic schreef:
vr 20 sep, 2019 10:56

Hoi,

vorig jaar heb ik een tijdje gezworven met beperkte bagage. Geen idee hoeveel gewicht, maar met twee voortasjes (ortlieb sportpackers), een rol aan het stuur en een kleine frametas. En nog twee kleine feed-bags aan het stuur. Schatting +/- 15 kg ex drinken en eten.

beperking is dan wel dat ik weinig ruimte had voor eten/water voor meerdere dagen…
BertV
- Dank Bert V! Helaas heb ik niet zoveel aan een foto van je bepakking. Waar heb je gezworven, wat waren daar de temperaturen. In hoeverre heb je zelfvoorzienend moeten leven dwz water filteren en elektriciteit opwekken ed? Wat is je packlist en waar heb jij precies winst op behaald. Geen ruimte voor eten en water is geen optie voor mij persoonlijk. Dat was ook de aanleiding voor het posten van deze vraag. (ik zal mijn beginvraag wat aanpassen) Ik zag bikepackers die langere reizen maken onder extreme omstandigheden in afgelegen gebieden. Hoe doen ze dat toch? Hoe blijven ze warm, droog en nemen ook nog water en eten meer? Dat zijn tips waarop ik mijn iets traditionele setup voor een lange reis ook door onherbergzame gebieden kan aanpassen.
piviets schreef:
wo 18 sep, 2019 21:03
Erg interressant.
Wij komen altijd weer uit op 125-135 kg. Dat is fiets 20 fietser 80 bagage 25-35 kg.
Die 35 kg is goed voor weken sneeuw en ijs.
Maar ik begrijp dat wij erg luxe reizen ; grote tent, stoeltjes, 3 pannen.
Onlangs keek ik weer "Rad Bike" op Youtube en zij kwamen elk op 102,5 kg tijdens een all-weather wereldreis, om een voorbeeld te geven.
Dank Piere maar aan getallen heb ik vrij weinig. Ook helpt het lichaamsgewicht van een ander niet om zelf verbeteringen aan te brengen. :wink:
Nu onderweg door de Pyreneeën, deels kamperen (altijd wild) met de volgende uitrusting:
Fiets:
Cannondale Rush fully 10,5 kg
tassen:
Rugzak Vaude Bike Alpine 30,5 (1050 gram)
Ortlieb bagegerol 13 liter met pakbanden (250 gr)
Kamperen:
Tent Terra Nova Laser Photon 1 (850 gram)
Matje Exped Symmat UL M (400 gram?)
Slaapzak Vaude Featherlight 350 (750 gram)
Koken:
Brander: DIY alcohol brander sideburner (20 gram)
pannetje 750 ml, beker, plastic lepeltje, aansteker, en 150 ml flesje alcohol (genoeg voor 4 maal simpel koken); totaal 350 gram inclusief brandstof.
Fietskleding:
Fietsbroek, collant, shirt korte mouwen, 2 shirts lange mouwen, helm, handschoenen, binnenhandschoenen, bergschoenen, regenjack en- broek Vaude Drop, dunne sokken, dikkere sokken, zonnebril op sterkte.
Gewone kleding:
Lichte buitensportbroek, T-shirt lange mouwen, pyamabroek, onderbroek, muts, zonnepet, donsjack 1 (200 gram), donsjack 2 (450 gram)
Gereedschap en reservemateriaal:
pompje, vorkpompje, binnenband, imbus-en Torxsleutels, kettingpons, plakkers, bandenlichters, sluitschakel, buitenbandplakkers, reservespaken, spaaksleutel.
EHBO:
betadine, pleisters, zwachtel, schaartje, pijnstillers.
Verzorging:
tandpasta, tandenborstel, raggers, oordoppen, scheermesje, medicijnen, kam, vaseline, zonnecrème.
Diversen:
zakmes, smartphone, oortjes voor muziek, Garmin gps met reservebatterijen, USB-lader, bril, zaklamp.
Filmapparatuur:
GoPro met waterdicht kastje en extra accu, camera Panasonic Lumix G80 met extra accu en lader, Panasonic Lx 100 met extra accu, gimbal Pilotfly C45, statief 110cm Hama, statiefje 20 cm, lensdoekjediverse, 2 sterktes grijsfilter (ND), diverse mounts (in totaal zo'n 3kg)

Alles bij elkaar ongeveer 10,5 kg (exclusief water en eten).

Uitgangspunten waren:
Bergtocht door soms onherbergzaam gebied in overgang naar herfst met ook de nodige single track. Deels kamperen, soms uit noodzaak, meestal om op een mooie plek te kunnen overnachten. Totale reisduur 6 weken. Temperatuurrange: plus 30 tot min 10 graden Celsius. Maximaal 4,5 liter water en voor maximaal voor 3 dagen (2 nachten) eten mee kunnen dragen. Naast het fietsen ook veel aandacht voor filmen.

Belangrijk is niet alleen de vraag welk minimaal comfort je wenst of nodig hebt, maar ook de vraag wat je onderweg wilt kunnen doen. Zo vind ik filmen belangrijk en heb ik daarvoor een uitgebreide uitrusting bij me. Ook vind ik het leuk om dirtroadroutes te larderen met af en toe een stuk steil bergpad een pas over, en om die reden fiets ik op bergschoenen en met rugzak (moet ik mijn fiets bergop duwen en slepen, dan verhuis ik zoveel mogelijk gewicht naar mijn rugzak) Anderen vinden het misschien belangrijk om een blog bij te kunnen houden en nemen daarvoor een laptop mee, of om er altijd goed verzorgd uit te zien, en nemen daarvoor veel meer kleren mee, of om uitgebreid te kunnen koken, rechtop in hun tent te kunnen staan, etc, etc

Dit is in ieder geval de paklijst waarop ik na een aantal bikepackingtrips uit gekomen ben.
Dank voor je reactie Alma! Ja juist jou had ik op het oog in Bolivia, toen ik dacht "hoe doet ie dat toch?". Zou je als je terug bent van vakantie nog aanvullend je paklijst die je in Bolivia meebracht, willen delen? Want daar dalen de nachttemperaturen toch echt wel ver beneden nul en moest je toch wel voor wat dagen eten meenemen (althans toen ik er was, zomer 1995 zonder fiets maar met rugzak) Bedankt alvast en nog een fijne vakantie!
Hoi ik ben net 3 mnd terug van een bikepacking trip van 8,5 mnd en ik heb temperaturen van -15 tot +35 gehad.

Voor de koud heb ik wat kleding moeten aanschaffen en later weer omgeruild en het zelfde voor mijn slaapzak maar had toch een redelijke compacte uitrusting. Wat je hier niet ziet is welk terrein en hoe zijn de voorzieningen betreft reserve spullen. Ik houd ervan om zelfvoorzienend te zijn dus neem altijd wel wat meer reserve materiaal mee. Ik had een kleine laptop maar ook omdat het gewoon erg lastig is om een route te maken en deze naar je gps te sturen als dat nodig is. Daar zouden ze nog wel een goede oplossing voor moeten vinden. Nu had ik een 10- inch windows surface. En op het filmpje zie je dat hij een rugzak heeft en daar kan heel veel in maar om met een rugzak te gaan fietsen... Hier mijn uitrusting.

http://www.qualityfoodsolutions.nl/wat-neem-je-mee/
jerryopdefiets schreef:
za 21 sep, 2019 17:24
Hoi ik ben net 3 mnd terug van een bikepacking trip van 8,5 mnd en ik heb temperaturen van -15 tot +35 gehad.

Voor de koud heb ik wat kleding moeten aanschaffen en later weer omgeruild en het zelfde voor mijn slaapzak maar had toch een redelijke compacte uitrusting.

http://www.qualityfoodsolutions.nl/wat-neem-je-mee/

Bedankt Jerry, maar uhhh je had geen slaapzak bij je? En geen thermokleding :?

Ik citeer vanuit je website:

Slapen
-Tent vaude hogan sul 2p
-Lakenzak(Sea to Summit)
-Slaapmat(Sea to Summit)
-Kussens(Sea to Summit)

En wat bedoel je precies met omruilen?
Dieuwertje & Franzi schreef:
za 21 sep, 2019 16:50
Dank voor je reactie Alma! Ja juist jou had ik op het oog in Bolivia, toen ik dacht "hoe doet ie dat toch?". Zou je als je terug bent van vakantie nog aanvullend je paklijst die je in Bolivia meebracht, willen delen? Want daar dalen de nachttemperaturen toch echt wel ver beneden nul en moest je toch wel voor wat dagen eten meenemen.
In Bolivia had ik exact hetzelfde bij me. Daar max 3 liter water en max voor 3 dagen eten, meer was niet nodig. Voordeel van weinig bepakking is dat je makkelijk grote afstanden aflegt en dus minder voorraden mee hoeft te nemen. Ik was daar trouwens in onze winter, en dan koelt het daar veel minder af dan in onze zomer. Op de Salares bleef het s nachts ruim boven nul en was het overdag niet om uit te houden zo heet. En in de Cordillera Blanca en Huayhuash vroor het op 4000 meter niet meer dan een paar graden. Veel kouder was het het jaar ervoor op de Etna, begin november, overdag bijna10 graden onder nul bij windkracht 9. Ook daar was ik met dezelfde uitrusting, maar dan zonder kooksetje.

Eigenlijk de enige aanpassing die nodig zou zijn voor nog koudere nachten, is een dikkere slaapzak, wat hooguit een halve kilo zou toevoegen aan het totaalgewicht.

Hitte is veel sneller een probleem, omdat je dan veel water nodig hebt en er dan juist vaak lastig onderweg aan te komen is. Meer dan 5 liter meenemen lukt me niet en bij fietsen in extreme hitte heb je al snel 10 liter per dag nodig. Zelfs hier in Spanje, bij 30 graden, dronk ik al 6 liter per dag. Hitte en gebrek aan waterpunten vormt, veel eerder dan kou, een beperkende factor bij het bikepacken door onherbergzame gebieden.
Dankje Alma! Yup droge warme gebieden vragen om vele kilo´s water. Zo hebben wij ooit voor drie dagen water moeten slepen door km´s mul zand in de woestijn. Gelukkig konden we later weer wel fietsen. Slapen in jouw slaapzak met een comforttemperatuur van 6 graden en een limit van 1 graden met -10 graden en rijden met een rugzak is echter niet echt mijn ding. Je hebt het zeker niet zo snel koud zeker?
Hoi had natuurlijk wel een slaapzak bij mij, foutje op de site.

Klopt ik had geen thermokleding bij mij dit omdat met de kleding die ik had aardig wat laagjes had en het ook niet snel koud heb.

Met omruilen bedoelde ik dat toen ik in de sneeuw was mijn slaapzak heb ingeruild voor een warmere inc handschoenen en thermobroek en toen ik weer in het warme gedeelte was mijn oude slaapzak weer omgeruild.

Voor kou gaat het om laagjes en als je gaat backpacken ga je geen thermokleding mee sjouwen als je in een warmer gebied bent.
jerryopdefiets schreef:
zo 22 sep, 2019 07:36
Met omruilen bedoelde ik dat toen ik in de sneeuw was mijn slaapzak heb ingeruild voor een warmere inc handschoenen en thermobroek en toen ik weer in het warme gedeelte was mijn oude slaapzak weer omgeruild.

Voor kou gaat het om laagjes en als je gaat backpacken ga je geen thermokleding mee sjouwen als je in een warmer gebied bent.
Liet je de kleding en slaapzak dan telkens naar een adres waar je zou komen, sturen? Ik heb ervaring met kaarten terugsturen tijdens een wereldreis. Het pakje was geopend en er waren er een paar uitgehaald. Zou niet graag op een lange reiszo dure slaapzak of thermokleding willen krijtraken. En dan in een regio zitten waar goede lichtgewicht outdoorspullen niet echt voorhanden zijn.
Ik had het opsturen niet gepland maar had geluk dat ik iemand kende in de us en dat een vriendin mij later kwam opzoeken. Dus mijn zomer kleding gestuurd naar iemand in de us welke het later weer doorstuurde naar waar ik die vriendin zou ontmoeten en daar omruilen.

Zou niet goed weten hoe ik het anders zou doen, denk dat je dan helaas spullen moet weggooien wat zonde is maar gezien de kosten voor het opsturen naar nederland ook niet rendabel.
Dieuwertje & Franzi schreef:
za 21 sep, 2019 19:22
Slapen in jouw slaapzak met een comforttemperatuur van 6 graden en een limit van 1 graden met -10 graden en rijden met een rugzak is echter niet echt mijn ding. Je hebt het zeker niet zo snel koud zeker?
Ik heb dan ook nog twee donsjacks bij me, die ik als het koud is s nachts kan combineren met mijn slaapzak en overdag met mijn fietskleding. Lichtgewicht reizen is vooral een kwestie van slim combineren en compact opbergen. Natuurlijk is dat af en toe behelpen, maar dat moet je er dan voor over hebben. Zo zou ik bijvoorbeeld ook graag twee paar schoenen meenemen, een paar om te wandelen en een paar om in te klikken, maar dat gaat gewoon niet, en dus klos ik maar omhoog op mijn bergschoenen.

Andere voorbeelden zijn dat ik mijn pompjes ik mijn zadelpen bewaar en dat ik mijn statief ook gebruik als cameraboom voor mijn Gopro.

En natuurlijk fiets ik ook het liefst zonder rugzak, maar je fiets omhoog duwen over een steil bergpad gaat echt tien keer makkelijker als je zo veel mogelijk massa naar je rugzak verplaatst. Ook dat is weer een compromis. Deze reis zelfs zo,n steil stuk langs rotsen omhoog moeten klauteren, dat het nodig was om mijn fiets uit elkaar te halen en achterop mijn rugzak gebonden in gedeeltes omhoog te transporteren, eerst de wielen en daarna de rest. Zonder rugzak was dat niet gelukt, want je had je handen nodig om je aan de rotsen vast te houden.

Bikepacken deels over bergpaden is een lastig compromis tussen lopen en fietsen. Gemiddeld leg ik een kwart tot een derde van de hoogtemeters te voet af. Reed ik alleen over dirtroads en/of asfalt, dan zou ik mijn bagage lekker in twee tassen aan een achterdrager meenemen. Misschien iets zwaarder, maar veel makkelijker en comfortabeler.