Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Truly wireless earbuds (geschikt voor fietsen) - Forum Wereldfietser

Truly wireless earbuds (geschikt voor fietsen)

Hallo allemaal,

Ik ben al langer op zoek naar truly wireless earbuds die onder alle omstandigheden goed blijven zitten tijdens het sporten (met name op de fiets), minimaal IPX4 waterbestendig zijn in verband met transpiratie. en mogelijk zelfs het grootste gedeelte van de dag meegaan op een laadcyclus.

Ik heb er al enkele voordeligere varianten getest, maar die konden blijkbaar mijn zweetgedrag niet aan, begonnen pijn te doen na een uurtje, vielen er regelmatig uit, of een combinatie van het voornoemde.

Ondanks mijn aversie tegen Beats producten kocht ik onlangs de relatief nieuwe en prijzige PowerBeats Pro. Tot mijn verbazing beantwoordden deze oortjes in beginsel aan alle gestelde eisen, totdat ik er een ritje mee maakte. Het suizen van de wind maakt dat deze oortjes wat mij betreft ongeschikt zijn voor op de fiets en ik overweeg sterk om ze daarom weer weg te doen.

Heeft iemand ervaring of recommandaties aangaande truly wireless earbuds voor op de fiets?

Alvast veel dank voor eventuele reacties.

Groet,
ALL IN
Als de Beats bevallen, wellicht eens kijken of je wat aan het ruisen kan doen?
Ik gebruik de trekz titanium van Aftershokz. Die zijn niet in ear of on ear maar trillen op je slaap. Zijn achterlangs verbonden met elkaar dus kunnen met helm gedragen worden.
I.c.m. bril soms wat veel om je oor maar dat merk je alleen als je ze opdoet. Kwestie van eerst ze eerst opdoen, dan je bril en dan je helm.

Grote voordeel, volgens anderen nadeel, je hoort verkeer gewoon aankomen.

Er zijn ondertussen lichtere versies, die ook duurder zijn

https://www.bol.com/nl/b/aftershokz/12574398/
(Even afgezien van de discussie of je wel dopjes moet/mag dragen tijdens het fietsen.)

Ik ben ook een liefhebber van een muziekje tijdens het fietsen. Ik had enthousiast een setje Bose wireless free dopjes aangeschaft: twee losse oplaadbare in-ear dopjes zonder draadje. Klank was prima en de batterijduur ook. Bij het fietsen bleken de dopjes echter zo ver uit het oor te steken dat ze nogal veel wind vangen en dus veel geruis veroorzaken. Ik heb een tijdje alleen met wind mee muziek geluisterd....

Bij het uittesten van een setje cat-ears bleek het probleem sterk gereduceerd. Deze nemen, met of zonder oordoppen, het windgeruis voor een groot deel weg.
Nadeel: je ziet er uit als een Elvis-imitator en in de zomer is het wat warm.

Ik heb nu een setje Jaybird Tara Pro. Deze zijn veel slanker dan de Bose en vangen dus ook veel minder wind, geruis heb ik nog een beetje. Er zit een draadje tussen maar daardoor kan je ze uit doen en om je nek laten hangen, met een magneet blijven beide dopjes aan elkaar zitten. De accuduur is ook een stuk langer.
ErikB81 schreef:
di 27 aug, 2019 00:16
Als de Beats bevallen, wellicht eens kijken of je wat aan het ruisen kan doen?
Dat zou de beste oplossing zijn. Enig idee hoe zoiets te realiseren is?
Hans Keesom schreef: Ik gebruik de trekz titanium van Aftershokz.
Die heb ik ooit ook op gehad in een winkel. Zaten mij niet lekker helaas. Ook vrees ik dat deze techniek zich nog onvoldoende bewezen heeft. Je ziet ze nauwelijks. Zou deze scepsis gerechtvaardigd zijn, ondanks jouw tevredenheid?
Sonny schreef: Bij het uittesten van een setje cat-ears bleek het probleem sterk gereduceerd. Deze nemen, met of zonder oordoppen, het windgeruis voor een groot deel weg.
Nadeel: je ziet er uit als een Elvis-imitator en in de zomer is het wat warm.

Hier had ik nog nooit van gehoord. Op zich een geestig dingetje, maar zoals je al schreef zijn ze vrij warm en moet je er een helm voor dragen (iets dat ik sowieso principieel weiger)
ALL IN schreef:
di 27 aug, 2019 12:46
Hier had ik nog nooit van gehoord. Op zich een geestig dingetje, maar zoals je al schreef zijn ze vrij warm en moet je er een helm voor dragen (iets dat ik sowieso principieel weiger)
Hahaha! Geen helm maar wel oordoppen... :o
Wel lekker eigenwijs!
Volledig herkenbaar ALL IN! Ik gebruik oordopjes in eerste instantie om de kille navigatiebevelen van de OsmAnd-mevrouw op te volgen...maar boven de 20km/u of bij tegenwind wordt ik KNETTERGEK van het geruis. Ik heb al verschillende dopjes geprobeerd, zonder tevredenheid. Ik heb het internet afgestruind en enkel de cat-ears en aanverwanten gevonden (ik draag ook geen helm - alsjeblief laat dit niet verzanden in een helmdiscussie). Ik heb zelfs mijn street credibility volledig in de vuilbak gekieperd door fuzzy sticks voor mijn oren te plooien of pomponnetjes met een paperclip aan mijn in-ear headphones (dit type - ander merk) te bevestigen. Niets helpt.
Misschien moet ik maar eens een dead cat over mijn oren trekken en gaan fietsen.
Als iemand een elegante en afdoende oplossing weet dan hoor ik het graag.
ALL IN schreef:
di 27 aug, 2019 12:46
Hans Keesom schreef: Ik gebruik de trekz titanium van Aftershokz.
Die heb ik ooit ook op gehad in een winkel. Zaten mij niet lekker helaas. Ook vrees ik dat deze techniek zich nog onvoldoende bewezen heeft. Je ziet ze nauwelijks. Zou deze scepsis gerechtvaardigd zijn, ondanks jouw tevredenheid?

Ik heb ze soms urenlang op en vergeet ze dan thuis af te zetten. Ook erg handig als je door huis loopt en podcast of tv wilt horen. Bereik gaat helaas niet meer dan twee betonmuren ver ;-)
In begin voelen ze erg strak maar dat is later minder.

thuis heb ik ook de bose QC 35 maar die gebruik ik eigenlijk zelden nog.

Enige nadeel is dat mensen ze niet herkennen als koptelefoon en denken dat je oorbellen hebt ;-)

Kortom, ik wil niets anders meer, ook al vanwege de veiligheid op de fiets.

Het is wel even wennen, geluid via je slaap en de bas die als ie hard staat, die trilt een beetje.

Ander nadeel is de verbinding achterom, in auto met hoofdsteun kan dat vervelend zijn.
Botgeleiding headsets zitten voor het oor zitten, als nu eens één van die fabrikanten een afstudeerder van luchtvaart- en ruimtevaarttechniek zou nemen om het ontwerp meer iets zoals deze brilspoiler te maken...

Je zou natuurlijk ook zelf wat kunnen proberen.
ALL IN schreef:
di 27 aug, 2019 12:46
Hans Keesom schreef: Ik gebruik de trekz titanium van Aftershokz.
Die heb ik ooit ook op gehad in een winkel. Zaten mij niet lekker helaas. Ook vrees ik dat deze techniek zich nog onvoldoende bewezen heeft. Je ziet ze nauwelijks. Zou deze scepsis gerechtvaardigd zijn, ondanks jouw tevredenheid?
Koperspsychologie is een raar iets. Heeft volgens mij niet zozeer te maken met 'onvoldoende bewezen', maar meer met 'ik wil niet afwijken van de rest'. Die Trekz zien er ongewoon uit, dus mensen willen er niet aan. Zoonlief gebruikt ze geregeld als hij gaat lopen en vindt ze erg comfortabel. Bij fietsen op hogere snelheid (met de velomobiel naar het werk) waren ze niet zo handig, want het windgeruis overstemde de 'oortjes'.

Ik gebruik een setje Sony WF-1000X. 'truly wireless earbuds' met 'active noise canceling' om wat buzzwords te gebruiken. In het Nederlands: draadloze oortjes met ruisonderdrukking :wink: Zelfde probleem: ruisonderdrukking kan niet om met het windgeruis op de fiets. Ik gebruik ze overigens enkel als ik op het jaagpad rij en niet (nooit) in het verkeer: verkeersgeluid wordt namelijk wel behoorlijk onderdrukt.

Nog een vereiste van jou waar ze niet aan voldoen: niet waterbestendig (maar nog geen problemen mee gehad).
Sonny schreef:
di 27 aug, 2019 13:49
ALL IN schreef:
di 27 aug, 2019 12:46
Hier had ik nog nooit van gehoord. Op zich een geestig dingetje, maar zoals je al schreef zijn ze vrij warm en moet je er een helm voor dragen (iets dat ik sowieso principieel weiger)
Hahaha! Geen helm maar wel oordoppen... :o
Wel lekker eigenwijs!
Noem het maar eigenwijs :wink: Zeker nu ik mijn telefoon bij wet en op straffe van een fikse boete, niet meer mag vasthouden tijdens het fietsen, doe ik mijn uiterste best om een gezagsgetrouwe burger te zijn. Ik heb gezorgd voor een keurige stuurbevestiging voor mijn smartphone en zoek nu een geschikte handsfree-oplossing. Voor wat betreft de helm: Gelukkig stelt de leeftijd mij vooralsnog in staat om ook te kunnen/mogen vertrouwen op visuele zintuiglijkheden en ontstaat een vermoeden dat oververhitting a.v.g. het dragen van een helm mij risicovoller maakt voor overige weggebruikers. Ik hoop dat de helm niet verplicht zal worden gesteld, want dan overweeg ik wellicht een andere hobby te zoeken :P
Aniphys schreef: ...maar boven de 20km/u of bij tegenwind wordt ik KNETTERGEK van het geruis...Misschien moet ik maar eens een dead cat over mijn oren trekken en gaan fietsen...
Exact dat bedoel ik. tijdens mijn 50km-ochtendritjes zonder bepakking (niet op een racefiets) haal ik doorgaans gemiddelde snelheden van boven de 25km/h. Geruis zal er dan vanzelfsprekend altijd zijn, maar het viel me op dat dit wel erg hinderlijk was bij de verder ideale Beats oortjes. Wellicht zitten ze bij jou anders en kan het een ideale oplossing zijn. Voor mij helaas niet en ook mijn kat is nog niet overleden. Zodra dat het geval is, zal ik overwegen om die over mijn oren te trekken. Twee vliegen met een klap: minder geruis en gezelschap van mijn deadcat :twisted:
Hans Keesom schreef: Ik heb ze soms urenlang op en vergeet ze dan thuis af te zetten. Ook erg handig als je door huis loopt en podcast of tv wilt horen. Bereik gaat helaas niet meer dan twee betonmuren ver ;-)
In begin voelen ze erg strak maar dat is later minder.

thuis heb ik ook de bose QC 35 maar die gebruik ik eigenlijk zelden nog.

Enige nadeel is dat mensen ze niet herkennen als koptelefoon en denken dat je oorbellen hebt ;-)

Kortom, ik wil niets anders meer, ook al vanwege de veiligheid op de fiets.

Het is wel even wennen, geluid via je slaap en de bas die als ie hard staat, die trilt een beetje.

Ander nadeel is de verbinding achterom, in auto met hoofdsteun kan dat vervelend zijn.
Jij en CapoJan doen me nu toch weer twijfelen. Of mensen denken dat ik oorbellen in heb op de fiets zal me echt een "Gelderse worst met een paars lintje zijn" en zolang het werkt, heb ik weinig bezwaar om af te wijken van de rest. Wellicht heb ik destijds een ander model op mijn schedel gezet (was ook ergens op een luchthaven en niet getest op de fiets. Dus misschien toch maar niet meteen uitsluiten.
Ik was zelf geen fan van de Aftershockz Titanium zat inderdaad voor geen meter, maar ik heb nu de Aftershockz Air en die past een flink stuk beter. Steekt ook niet ellendig ver uit achter het hoofd. Voor mij is het op de fiets in het verkeer toch wel de beste oplossing doordat je de omgeving blijft horen.

Er schijnt trouwens alweer een nieuwe versie uit te zijn, dus misschien moet je ze eens ergens passen (verschillende modellen) om de goede eruit te pikken. Als de mijne op is kijk ik zelf pas weer naar nieuwe modellen ;)

Die katoortjes heb ik nooit geprobeerd, maar wel eens op ingelezen. Ik fiets meestal niet zo hard dat ik dat de moeite waard vind.
rockhopper schreef:
do 29 aug, 2019 11:27
Ik was zelf geen fan van de Aftershockz Titanium zat inderdaad voor geen meter, maar ik heb nu de Aftershockz Air en die past een flink stuk beter. Steekt ook niet ellendig ver uit achter het hoofd. Voor mij is het op de fiets in het verkeer toch wel de beste oplossing doordat je de omgeving blijft horen.

Er schijnt trouwens alweer een nieuwe versie uit te zijn, dus misschien moet je ze eens ergens passen (verschillende modellen) om de goede eruit te pikken. Als de mijne op is kijk ik zelf pas weer naar nieuwe modellen ;)

Die katoortjes heb ik nooit geprobeerd, maar wel eens op ingelezen. Ik fiets meestal niet zo hard dat ik dat de moeite waard vind.
Ik fiets ook niet echt hard, nooit last van geruis, wel is bellen tijdens het fietsen niet echt goed mogelijk. Maar kan ook aan Telfort liggen. Thuis gaat het veel beter. Zou ook aan het volume kunnen liggen natuurlijk, maar het hoeft van mij ook niet zo hard, liever dat ik wat mis van een podcast dan dat ik verkeer niet hoor aankomen. Ik heb trouwens ook de Garmin Radar zoveel mogelijk op m'n fiets, voor nog weer wat extra veiligheid.


Nieuwe versie https://www.coolblue.nl/product/835016/ ... zwart.html
Als de huidige kapot gaan bestel ik ze direct ;-)