Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke maat Rack Pack? - Forum Wereldfietser

Welke maat Rack Pack?

We zijn op zoek naar een tas boven op de achtertassen.
De voordelen van een rack pack van Ortlieb zien we al, nu alleen de maatvoering nog.
Is maat L nog haalbaar achterop de 2 backrollers?
Of toch een maatje te breed?
Iemand ervaring?

Liever geen discussie over gewichten of minder mee nemen bij deze vraag.

Groet Anja
En toch is de afmeting van je rackpack ook afhankelijk van de vraag hoeveel je wilt meenemen.

Onze rack pack van 30 liter is naar gelang de samenstelling van het rijdend materiaal (fietskar met kind) gebruikt voor tent en luifel of als fourage tas. In beide gevallen was het volume genoeg.

Dat laatste beviel eigenlijk best goed, alles bij de hand , eetgerei voor onderweg zat er ook bij, en makkelijk wegbergen na een supermarkt. Brood behield zijn vorm redelijk.
De tent (Nigor Oriole 3) moet er in, die past in M en L qua afmeting.
Bij een M dan weinig ruimte voor de dingen die je onderweg snel wilt pakken.
Bij een L meer ruimte maar mogelijk te breed of geen gezicht :(
gebruik een L al jaren als weekend tas, vind ‘m echt te groot voor achterop de fiets.
Heb inmiddels een oud draadje uit 2014 gevonden.
L is te groot!
Maar hoor graag hoe handig een Rack Pack is.
Of niet....
Tent heb ik in een kanozak van Ortlieb.
Hoe meer tassen je meeneemt hoe meer spullen je er toch in gaat stoppen.
Tent zit nu ook in zo’n lange roltas.
Die gaat dan achter op de ene fiets.
Voor de andere fiets lijkt het ons handig om een tas te hebben waar je makkelijk spullen voor lunchen/koffie onderweg/boodschappen etc in kan doen.
Mogelijk zelfs de voortassen weer thuis laten.
Gr Anja
dan heb je het zwaartepunt wel achterop liggen..
jony schreef:
za 24 aug, 2019 19:25
dan heb je het zwaartepunt wel achterop liggen..
Volgens mij heeft Anja een fiets die dat wel aankan.
Leon schreef:
za 24 aug, 2019 20:21
jony schreef:
za 24 aug, 2019 19:25
dan heb je het zwaartepunt wel achterop liggen..
Volgens mij heeft Anja een fiets die dat wel aankan.
lijkt mij belangrijker of je dat prettig vindt rijden.
Maar zoveel meningen als er mensen zijn.
Ik zeg uitproberen.
Op dit moment zijn er genoeg aanbiedingen voor rack packs.
Bevalt het niet verkoop je 'm zo weer voor de aanschafprijs op mp.
Is het slim om een tent in een niet-ventilerende tas te doen? De mijne (Hilleberg) gaat echt stinken als-ie er nat in gaat. En die stank houdt dan enkele dagen aan. Ik doe de tent dus alleen in een fietstas als-ie droog is.
willem.m schreef:
za 24 aug, 2019 22:25
Ik doe de tent dus alleen in een fietstas als-ie droog is.
Dat had ik wel erg veel fietsvakanties moeten afbreken, want wat moet je als het 's morgens regent, miezert of er gewoon een luchtvochtigheid van bijna 100% is zoals bij mist en nevel?
Proberen of iets goed rijdt is uiteraard een goed idee.
Leon schreef:
za 24 aug, 2019 22:31
willem.m schreef:
za 24 aug, 2019 22:25
Ik doe de tent dus alleen in een fietstas als-ie droog is.
Dat had ik wel erg veel fietsvakanties moeten afbreken, want wat moet je als het 's morgens regent, miezert of er gewoon een luchtvochtigheid van bijna 100% is zoals bij mist en nevel?
Wat flauw. :? Ik hou helemaal niet van op een camping hangen, dus ik ga op tijd weg, en als de tent nat is gaat-ie in de tentzak mee.
Hoe stap je op je fiets? zoals de mannen dat doen, en gaat dat wat lichaamsbouw nog passen, hoe groter de tas betekent vaak ook dat die hoger wordt. En als je tent er in moet passen dan zou ik die toch apart vervoeren, tenzij je die elke dag droog in kan pakken, een kleinere toptas is dan misschien wel voldoende. Het ziet er dan misschien niet strak uit, maar daar zou ik me niet aan storen.
willem.m schreef:
za 24 aug, 2019 22:44
Leon schreef:
za 24 aug, 2019 22:31
willem.m schreef:
za 24 aug, 2019 22:25
Ik doe de tent dus alleen in een fietstas als-ie droog is.
Dat had ik wel erg veel fietsvakanties moeten afbreken, want wat moet je als het 's morgens regent, miezert of er gewoon een luchtvochtigheid van bijna 100% is zoals bij mist en nevel?
Wat flauw. :? Ik hou helemaal niet van op een camping hangen, dus ik ga op tijd weg, en als de tent nat is gaat-ie in de tentzak mee.
Ik denk niet dat dat uitmaakt.
_Peter_ schreef:
za 24 aug, 2019 23:14
Hoe stap je op je fiets? zoals de mannen dat doen, en gaat dat wat lichaamsbouw nog passen, hoe groter de tas betekent vaak ook dat die hoger wordt. En als je tent er in moet passen dan zou ik die toch apart vervoeren, tenzij je die elke dag droog in kan pakken, een kleinere toptas is dan misschien wel voldoende. Het ziet er dan misschien niet strak uit, maar daar zou ik me niet aan storen.
Tent blijft bij partner achterop in de rol, of als hij drijfnat is misschien wel er buiten. Maar dat hebben we nog niet echt mee gemaakt. Of de Nigor gaat niet stinken, zou natuurlijk ook nog kunnen.
Ik denk nog even na of een kleine Rack pack mijn kleinere rol(ooit bij de Lidl gekocht) gaat vervangen.

Een weekendtas is nooit weg. En maar eens ontdekken of het een handige tas is.
Verkopen werkt ook prima via de WF of MP.

Leon heeft gelijk, de fiets kan een hoop gewicht hebben, maar ik wil toch niet teveel mee slepen.
En het is een mixt frame, dus geen lastige opstappen.

Bedankt voor het mee denken, hadden anders misschien zo maar 2 van die tassen gekocht en ontdekt dat het niet handig is/1 voldoende is.

Gr Jaap en Anja
Grappig , wij genieten ook al jaren van de Oriole3.....omdat die helemaal in een achtertas past ,samen met het regenpak, onze zgn natte tas. Pas als het echt vriest gaat de roltas mee voor isolatiepak en skibril.
Stinken doet de tent niet want die mag lekker in het gras liggen wapperen bij de lunch, elke avond een droge tent.
Groetjes Pier.
piviets schreef:
zo 25 aug, 2019 22:02
Grappig , wij genieten ook al jaren van de Oriole3.....omdat die helemaal in een achtertas past

Nooit geweten dat hij in de fietstas past.
Gaan we ook proberen. Kijken wat handig is.
Bedankt voor de tip.
Anja.
Wij doen de tent achterop in zijn eigen foudraal. Wel hebben we een klein ultralight waterdicht zakje bij ons voor als de tent nat is. Dan halen we de binnentent los en verpakken die apart in dat zakje zodat de natte buitentent de binnentent niet nat maakt.
Ik heb ooit de kleinste maat Rack Pack eens bekeken, maar vond ze nog te groot. Nu ik een duurdere tent heb, wou ik ze beter beschermen en was ik dus weer op zoek.
In de waterdichte zak ortlieb pd350 13l zwart/donkergrijs past mijn nieuwe Hilleberg Acto perfect. Deze kan in de lengterichting op de drager en neemt weinig ruimte in. Ik heb het idee dat de tent zo beter beschermd is tegen bv zonlicht, en vooral wanneer je eens op bus of trein aangewezen bent en er duchtig mee gesmeten wordt. Ik hoop maar niet dat de tent gaat stinken als ze er maar maximum 1 dag in blijft, bij mijn fietsmaat gebeurt dat toch niet.
Zo'n rack pack vind ik wel geschikt als je goede fietswegen hebt. Zelf kom ik ook vaak en graag onverhard tegen, zonder dat ik de ruigste plekken opzoek. Dus kwam ik uit op de kleinste stuurtas, vier zakken maar dan maar voor 3/4de vol, plus de tent langs achterop. Dan kan er nog eten overal bij, kan je steeds overal aan (De Vaude backrollers plus zijn hier geweldig voor!) en wordt het geen overlevingstocht bij het klimmen of onverhard. En toch kan er voldoende mee om zo'n zes weken op reis te kunnen.