Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bestaat er een echt duurzame compactcamera? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Bestaat er een echt duurzame compactcamera?

131 berichten
Hier ook ff aan het kijken naar een nieuwe goede compactcamera met 1" sensor (naast de zware P900)

Ter info: ik ben een plaatjesschieter, die wel (technisch) kwalitatief goede foto's wil maken onder zo gevarieerd mogelijk omstandigheden.

Keuzestress is uiteraard enorm, zit nu met de volgende modellen in m'n hoofd (meteen ff de voors en tegens er bij gezet), beide modellen worden ook al meermaals op het forum genoemd:

Panasonic TZ200 vs. Sony RX100 VI

De Panasonic is bijna de helft goedkoper dan de Sony, en heeft een groter zoombereik en een betere accu (da's onderweg wel handig).
De Sony is lichtsterker en heeft een snellere autofocus.

Geen idee in hoeverre de beeldkwaliteit vershcilt tussen beide modellen.

Beide camera's hebben een touchscreen om de focus speciek ergens op te plaatsen geloof ik... is wel iets wat ik ook erg graag zou willen.

[edit]: de Panasonic TZ100 is nog 150 euro goedkoper dan de TZ200 en biedt nog steeds 10x zoom (altijd nog meer dan de Sony), dat zou ook een goede optie zijn.
Bij beide panny's zou ik voor de 200 gaan ivm oogzoeker en als ik het goed heb verstelbaar lcd scherm + groter zoombereik.
Hier staan ze op een rijtje; een recent vergelijk: https://www.dpreview.com/reviews/buying ... for-travel

Ik ben zelf gecharmeerd van de Canons, hoewel nog aan de prijs. Een electronische zoeker kan me tot nu toe niet echt boeien. Nadeel is dan dat de goedkopere Canon zonder de overbodige zoeker dan weer een iets mindere lens schijnt te hebben met ook wel een beperkt bereik.
Ik heb een wat oudere Lumix met optionele EVF, ben er wel content mee, maar zoombereik is dramatisch laag, daarvoor kijk ik toch richting de travelzoom camera's nu :D
Gisteren ontdekte ik dat je vanuit je computer heel simpel je TV rechtstreeks kan verbinden. Koop je nu een camera kies ereen met de allerhoogste hoogste resolutie.
Inge1 schreef:
wo 02 okt, 2019 12:51
Bij beide panny's zou ik voor de 200 gaan ivm oogzoeker en als ik het goed heb verstelbaar lcd scherm + groter zoombereik.
De TZ200 heeft ook een (deels) rubberen handgreep, terwijl de TZ100 nogal griploos is (kans op uit je handen glijden). Op zich iets kleins maar met een camera van zo'n 500 euro vind ik het wel van belang ;)

De Sony is nog kleiner en gladder (vooral met m'n XXXL-klauwen niet handig met een camera van 1100 euro die je ook nog soms snel wilt kunnen pakken). Nu is daar weer een "grip" voor te koop maar daar wordt die wel weer 15 euro duurder van ;)

Volgens mij heeft de TZ200 overigens geen verstelbaar scherm, da's weer een grote plus van de Sony. Mijn P900 heeft het ook (in extreme mate zelfs) en ik maak daar vaker gebruik van dan ik zou denken (en nee niet voor selfies ;))
WimB schreef:
wo 02 okt, 2019 13:18
Gisteren ontdekte ik dat je vanuit je computer heel simpel je TV rechtstreeks kan verbinden. Koop je nu een camera kies ereen met de allerhoogste hoogste resolutie.
Wat heeft je computer via de TV met de resolutie van de camera te maken?

Ik heb vorige week trouwens mijn Camera (Canon S120, 2013) voor het eerst met een OTG kabel op mijn tablet aangesloten. De foto's waren prachtig te bekijken, maar de filmpjes niet te vinden. Allemaal dingen die kunnen maar je pas later ontdekt. Ook kwam ik via een andere app op de tablet op de tablet bij de mededeling dat ik iets alleen kon doen als ik Google toegang gaf tot het device. DUS NIET!

Bij fotograferen heb ik overigens altijd het draagriempje om mijn pols.
Leon schreef:
wo 02 okt, 2019 13:27
Bij fotograferen heb ik overigens altijd het draagriempje om mijn pols.
Hier idem (al was ik het ff vergeten dat ik dat vroeger altijd deed met de kleine camera ;)), maar als je de camera uit een achterzak van je shirt wilt halen is dat wat lastig.
Zelf denk ik misschien eerder aan een bike bottle bag aan het stuur (of gewoon de stuurtas), dan is het wat makkelijker pakken.
Fedor schreef:
wo 02 okt, 2019 13:26
Volgens mij heeft de TZ200 overigens geen verstelbaar scherm, da's weer een grote plus van de Sony. Mijn P900 heeft het ook (in extreme mate zelfs) en ik maak daar vaker gebruik van dan ik zou denken (en nee niet voor selfies ;))
Bij mijn Sony @6000+ vind ik het kantelbare scherm juist superirritant. Het maakt de camera alleen maar kwetsbaarder en ik gebruik deze functie niet. Ik heb deze camera gekocht vanwege de optische zoeker om foto's te maken; het scherm gebruik ik alleen om naderhand foto's te bekijken.
willem.m schreef:
wo 02 okt, 2019 14:02
Mijn mijn Sony @6000+ vind ik het kantelbaare scherm juist superirritant. Het maakt de camera alleen maar kwetsbaarder en ik gebruik deze functie niet. Ik heb deze camera gekocht vanwege de optische zoeker om foto's te maken; het scherm gebruik ik alleen om naderhand foto's te bekijken.
Ik gebruik het veel al voor macro-opnames en bij andere vage standpunten (zoals liggend vanachter een dijkje een IJsvogeltje forograferen ;)).

Het scherm gebruik ik trouwens meestal bij een snelle foto-stop bij het fietsen. Dan hoef ik de zonnebril niet af te doen (of ik kijk ff langs de zonnebril).
Fedor schreef:
wo 02 okt, 2019 13:26
Mijn P900
hoe bevalt die? is wel een van de camera's op m'n lijstje namelijk...
Shadow schreef:
wo 02 okt, 2019 14:09
Fedor schreef:
wo 02 okt, 2019 13:26
Mijn P900
hoe bevalt die? is wel een van de camera's op m'n lijstje namelijk...
Die bevalt uitstekend maar is natuurlijk wel een kolos om mee te nemen. Levert met de kleinere sensor en 16Mb pixels geen DSLR-kwaliteit maar zeker geen slechte foto's (imho zo goed dat ik me afvraag of een 1"-sensor geen overkill voor mij zou wezen (je moet er wel flink voor betalen))... ben tenslotte maar een plaatsjesschieter.

Ik gebruik de camera in principe van macro tot landschap, maar het meest plezier heb ik van het fotograferen van vogels.

De extreme zoomlems wordt dus veel gebruikt, maar bij echt ver inzoomen merk je wel dat de kwaliteit achteruit gaat. Maar dan heb je ook al echt een statief nodig. Het mooiste werkt de lens bij het dichtbij halen van objecten die tussen de 1 en 30 meter verwijderd zijn.

Hier m'n instagram. Vrijwel alle foto's zijn met de P900 gemaakt en meestal slechts beperkt bewerkt (vignettering en een beetje kleur/contrast)) met standaard windows-software.

https://www.instagram.com/fedordevries666/
Moah daar doe ik het wel voor hoor... 8)
willem.m schreef:
wo 02 okt, 2019 14:02
Fedor schreef:
wo 02 okt, 2019 13:26
Volgens mij heeft de TZ200 overigens geen verstelbaar scherm, da's weer een grote plus van de Sony. Mijn P900 heeft het ook (in extreme mate zelfs) en ik maak daar vaker gebruik van dan ik zou denken (en nee niet voor selfies ;))
Bij mijn Sony @6000+ vind ik het kantelbare scherm juist superirritant. Het maakt de camera alleen maar kwetsbaarder en ik gebruik deze functie niet. Ik heb deze camera gekocht vanwege de optische zoeker om foto's te maken; het scherm gebruik ik alleen om naderhand foto's te bekijken.
Bij mijn grote (bridge) Pana vind ik het juist weer handig omdat ik hem bij niet gebruiken zo kan draaien dat het scherm tegen de body aan ligt en de (stevige) achterkant aan de buitenzijde zit. Goed beschermd dus. En ik gebruik meestal alleen de zoeker.
Polling schreef:
wo 02 okt, 2019 15:43
Bij mijn grote (bridge) Pana vind ik het juist weer handig omdat ik hem bij niet gebruiken zo kan draaien dat het scherm tegen de body aan ligt en de (stevige) achterkant aan de buitenzijde zit. Goed beschermd dus.
Dit doe ik ook altijd. Omdat bij de P900 het scherm ook zijwaarts (naar links) opengeklapt kan worden heb je er bij het vasthouden van de camera geen last van.
Zowel de Sony RX100 VI als de Panasonic Lumix DC-TZ200 bekeken en het is de panny geworden.

Belangrijkste pluspunten imho:
Lag beter in de hand bij grote handen
Meer zoommogelijkheden (15 vs. 8.3)
500 euro goedkoper dan de Sony
Begrijpelijk(er) en eenvoudiger menu: die van de Sony vond ik erg complex en er moet meer worden geselecteerd via de menu's voordat een bepaalde functie bereikt wordt.
Langere accuduur
Duidelijker handleiding

Daarnaast is de camera technisch identiek aan de Leica C-Lux, dus ik hoop dat het een degelijke camera zal zijn.

Voordelen (imho) van de Sony:
Mooi klein, wat normaal zeker de voorkeur zou hebben. Met mijn XXXL-klauwen echter wat lastiger vasthouden. Dit komt vooral (naast het formaat) omdat het objectief wat meer naar het midden staat zodat er aan de rechterkant nog minder ruimte is om vast te houden. M'n vinger kwam steeds tegen de stelring aan. Bij mijn oude compactcamera met dezelfde maten als de Sony (Lumix T5) zat het objectief helemaal links, dus daar ging het wel goed.
Lichtsterkere lens (2.8 vs. 3.3). Omdat de camera's beide een 1"-sensor hebben, is de lichtgevoeligheid (ook van de panny) sowieso al veel beter dan bij een 1/2.3"-sensor.
Lens (misschien?) van een betere kwaliteit (ook vanwege minder zoommoelijkheden).
Meer instelmogelijkheden (vraag is alleen of ik die ook zou gebruiken)
Ingebouwde grijsfilters. Dat vond ik echt een pluspunt om zo leuk mee te experimenteren. De panny heeft dat helaas niet.
Retesnel met autofocus. Ook op andere punten betere specs (meer foto's/seconde etc.) maar die zou ik minder snel gebruiken.
Meer focuspunten, geen idee of dat ook echt verschil uitmaakt.
Betere zoeker.
Ben benieuwd naar je ervaringen op de langere duur met de Panny. Staat bij mij ook nog steeds op het verlanglijstje :lol: voor tzt als vervanging (of erbij) van de fz2500.
Mooie aanwinst!
Shadow schreef:
wo 09 okt, 2019 13:37
Mooie aanwinst!
Dank je :D

Het snobdeel van mij neigde naar de Leica C-lux maar ik vond 400 euro voor een rode stip (en OK een iets sjiekere look) wat aan de hoge kant ;)... de panny is al een stuk goedkoper dan bij de introductie, de Leica nog net zo duur dus het prijsverschil is wel erg groot geworden.
Ik heb een wat oudere Panasonic met Leica lens en daar erg tevreden over (op een paar punten na) maar ik denk dat ik een idee heb wat z'n opvolger gaat worden :D