Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bestaat er een echt duurzame compactcamera? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Bestaat er een echt duurzame compactcamera?

131 berichten
Ik ben een paar jaar terug naar een winkel gegaan waar ze drie lenzen op voorraad hadden van de versie die ik wilde, heb die kerel gexegd dat ik er een zou kopen en heb in de winkel een half uur staan testen met mijn camera en statief. Eén van de drie lenzen bleek net iets beter uitgelijnd, te zien aan minder scherpteverschil tussen de hoeken. Maar om dat te constateren moest ik wel grondig te werk gaan om geen fouten te maken.
Fedor schreef:
do 07 nov, 2019 22:45
Ik ben me verder gek aan het lezen qua tests en reviews, maar er komen steeds meer mogelijke gegadigden bij (en het besteedbaar bedrag rekt daardoor ook steeds verder op ;))
Herkenbaar. Ik ben me nu aan het oriënteren op:
Sony CyberShot DSC-RX100 IV
Canon PowerShot G5 X Mark II

Mijn eisen zijn: een licht gevoelig lens en een aparte "zoeker" zodat je niet afhankelijk bent van het scherm voor het maken van een foto.
De voorkeur gaat nu uit naar de Canon vanwege de betere "handligging", maar nog niets is zeker :?
In deze review https://www.dpreview.com/reviews/panaso ... 00-tz200/5 wordt erop geattendeerd dat de TZ200 onderling van elkaar kunnen verschillen in opname kwaliteit.
Dat zou niet mogen denk je dan.
Kwaliteit zou constant moeten zijn. Daar lijkt Panasonic steekjes te laten?
Ik weet niet hoe dit met andere compact camera's is.
Over de mijne ben ik tot nu toe tevreden.
Natuurlijk blijven er altijd wensen over. De ideale camera lijkt niet te bestaan.
JanH schreef:
vr 08 nov, 2019 12:12
Fedor schreef:
do 07 nov, 2019 22:45
Ik ben me verder gek aan het lezen qua tests en reviews, maar er komen steeds meer mogelijke gegadigden bij (en het besteedbaar bedrag rekt daardoor ook steeds verder op ;))
Herkenbaar. Ik ben me nu aan het oriënteren op:
Sony CyberShot DSC-RX100 IV
Canon PowerShot G5 X Mark II

Mijn eisen zijn: een licht gevoelig lens en een aparte "zoeker" zodat je niet afhankelijk bent van het scherm voor het maken van een foto.
De voorkeur gaat nu uit naar de Canon vanwege de betere "handligging", maar nog niets is zeker :?
De handligging van de Sony kan – herstel: moet – je verbeteren met een apart verkrijgbare handgreep, die je op de camera plakt. Zonder dat ding glijdt de camera geheid een keer uit je handen. Nog iets opmerkelijks: ik had eerst de RX100 I, die was 25 gram lichter of zo dan de RX 100 IV, maar de IV lijkt voor mijn gevoel veel eerder topzwaar, met alle risico's van dien. Altijd polsbandje gebruiken dus.
peter de rijk schreef:
vr 08 nov, 2019 15:13
De handligging van de Sony kan – herstel: moet – je verbeteren met een apart verkrijgbare handgreep, die je op de camera plakt. Zonder dat ding glijdt de camera geheid een keer uit je handen. Nog iets opmerkelijks: ik had eerst de RX100 I, die was 25 gram lichter of zo dan de RX 100 IV, maar de IV lijkt voor mijn gevoel veel eerder topzwaar, met alle risico's van dien. Altijd polsbandje gebruiken dus.
Thx voor deze info. Ga ik naar kijken!
peter de rijk schreef:
vr 08 nov, 2019 15:13
De handligging van de Sony kan – herstel: moet – je verbeteren met een apart verkrijgbare handgreep, die je op de camera plakt. Zonder dat ding glijdt de camera geheid een keer uit je handen. Nog iets opmerkelijks: ik had eerst de RX100 I, die was 25 gram lichter of zo dan de RX 100 IV, maar de IV lijkt voor mijn gevoel veel eerder topzwaar, met alle risico's van dien. Altijd polsbandje gebruiken dus.
Kost 15 euro. Scheelt idd heel veel (zelf getest).

Commentaar van iedereen die er één gebruikt: waarom Sony dit niet standaard monteert op de RX100.

Winkel gaf ook aan dat iedereen die met een kapotte RX100 terugkomt, is omdat hij uit de handen gevallen is.
JanH schreef:
vr 08 nov, 2019 12:12
Herkenbaar. Ik ben me nu aan het oriënteren op:
Sony CyberShot DSC-RX100 IV
Canon PowerShot G5 X Mark II
Deze vergelijking heb ik ook al gemaakt.

Canon is 300 duurder, daarvoor vooral een uitstekende touchscreen en een groter zoombereik (120 vs 70). Moeilijk.
Beide hebben mooie lichtsterke lenzen, die qua kwaliteit dicht bij elkaar liggen.

Helaas hebben ze beide wel een pop-up + uittrek-EVF, maar of dat een probleem is...

Verder zouden ze gewoon foto-toestellen en video-toestellen moeten maken (Canon doet dat al enigszins met de nieuwe G5X en G7X). Ik doe niets met video dus hoef al die opties niet.
Over de oorspronkelijke reden van dit topic trouwens: De grootste demping van een fiets is het menselijke lichaam wat er op zit. Voor een camera zou het dus gezond zijn om niet aan een stuiterende fiets te hangen maar ergens goed bereikbaar op je lijf (aan een heuptas of zo: rugzakje is (terecht) niet geliefd).

Mensen die van zoiets (of bijv. van een soort cameraharnas, of toch gewoon een rugzak) gebruik maken? Dus meer voor transport en niet voor opnames (zoals een GoPro-harnas). Zou wel een kleine/lichte camera moeten zijn maar dat hebben de meeste hier wel.
fud0 schreef:
wo 21 aug, 2019 18:10
Ik doe mijn camera altijd in de achtertas aan de bovenkant van de slaapzak, daar past hij dan nog gewoon bij ( in de hoes), ik weet niet of dat scheelt qua trillingen, heb zelf een Canon powershot A530, sinds 2007, maar iig al zo'n 20 weken probleemloos mee gefietst.

Ging hij toch kapot laatste vakantie. Heb een goedkope polaroid iS824 met drie kleine batterijen benodigd, gekocht bij Le Clerc supermarkt voor 69 euro en kon zo toch nog foto's maken. Bij thuiskomst krijg ik hem echter met bijbehorende schijf niet in de pc, moet nu steeds het sd kaartje van camera in de pc doen voor foto overname.
Na ja.. iig wat foto's, maar had het liefst op mijn gemak in NL weer een foto camera gekocht. Veel camera's zijn met usb aansluiting, maar ik wilde persé met batterijen, zodat ik niet al te veel hoefde op te laden onderweg, maar was dan al een verouderd model. Met drie kleine duracel AAA batterijen was hij behoorlijk snel leeg steeds.
Fedor schreef:
vr 08 nov, 2019 19:17

Commentaar van iedereen die er één gebruikt: waarom Sony dit niet standaard monteert op de RX100.

Winkel gaf ook aan dat iedereen die met een kapotte RX100 terugkomt, is omdat hij uit de handen gevallen is.
Ik ben in bezit van een Sony RX100 en nooit uit mijn handen gevallen. Gebruik wel een polsbandje en/of camera bescherminghoes met schouderdraagband.

De mijne vertoonde na 2 jaar technische mankementen.

Voor de gebruikers zijn er twee Engelstalige boekjes geschreven;
Photographer's guide to the Sony DSC-RX100 van Alexander S. White (2012)
The complete guide to Sony's Cybershot RX-100 van Gary L. Friedman, (v2, 2012)
Als ik met mijn racefiets op pad ga, draag ik mijn Canon G7x in het bijbehorende schouderdraag-etui/tas, en dan schuin over de rug, zoals veel Nederlandse dames hun tas dragen, als je begrijpt wat ik bedoel. Op die manier is de camera heel snel schietklaar, en ik heb er totaal geen last van, zo op mijn rug.

Op mijn zwaardere fiets gaat een camera in de stuurtas.

Ik heb, zoekende naar draag-oplossingen, het volgende gezien;

[url]https://www.mettlecycling.com/thegoods/ ... -order/url]

Ik weet niet of iets dergelijks in NL verkrijgbaar is. Lijkt wel handig voor grotere camera's.
Tip voor iedereen: als je een URL plaatst, hoef je die niet tussen [url ][/ url]'s te zetten. Zeker op een mobiel toetsenbord scheelt dit toch aardig wat.

Mijn camera voor onderweg zit in mijn zadeltas die aan het zadeldek van mijn brooks B67 hangt en dus meeveert omdat de veren eronder zitten.
Leon schreef:
za 09 nov, 2019 09:40
Mijn camera voor onderweg zit in mijn zadeltas die aan het zadeldek van mijn brooks B67 hangt en dus meeveert omdat de veren eronder zitten.
Ook handig dus als je een dempende zadelpen hebt. Het gewicht van de berijder geeft dan de demping voor de camera ;)

Wat voor zadeltas heb je (dat er een camera in past)?
Fedor schreef:
za 09 nov, 2019 09:51
Leon schreef:
za 09 nov, 2019 09:40
Mijn camera voor onderweg zit in mijn zadeltas die aan het zadeldek van mijn brooks B67 hangt en dus meeveert omdat de veren eronder zitten.
Ook handig dus als je een dempende zadelpen hebt. Het gewicht van de berijder geeft dan de demping voor de camera ;)
Wat voor zadeltas heb je (dat er een camera in past)?
Het is een Agu Quorum 10 liter stuurtas met beugel, waarvoor ik zelf een ophangsysteem aan het zadel heb gemaakt, ergens rond 1999. Het heeft al meerdere zadels en fietsen overleefd.
Leon schreef:
Mijn camera voor onderweg zit in mijn zadeltas die aan het zadeldek van mijn brooks B67 hangt en dus meeveert omdat de veren eronder zitten.
Ik denk dat de veren van zo'n zadel behoorlijk stug zijn en betwijfel of het voor demping zorgt. Een verende zadelpen kan ik me nog iets bij voorstellen. Ik vraag me bij deze af waar op je fiets de trillingen het hoogst en het laagst zijn in het algemeen of dat ze overal gelijk zijn en of daar ook informatie over bestaat.
Je gaat niet voor niets (graag) van je zadel af bij een plotselinge bult of gat in de weg?
fud0 schreef:
za 09 nov, 2019 11:01
Leon schreef:
Mijn camera voor onderweg zit in mijn zadeltas die aan het zadeldek van mijn brooks B67 hangt en dus meeveert omdat de veren eronder zitten.
Ik denk dat de veren van zo'n zadel behoorlijk stug zijn en betwijfel of het voor demping zorgt. Een verende zadelpen kan ik me nog iets bij voorstellen. Ik vraag me bij deze af waar op je fiets de trillingen het hoogst en het laagst zijn in het algemeen of dat ze overal gelijk zijn en of daar ook informatie over bestaat.
Je gaat niet voor niets (graag) van je zadel af bij een plotselinge bult of gat in de weg?
fud0: Maak je hier geen gedachtenfout? Ja, je vangt de klappen met je lichaam op, maar voor demping van de tas is dat juist goed. Daarom lijkt dit een goed alternatief voor een 'starre' stuurtas.
willem.m schreef:
za 09 nov, 2019 11:29
fud0 schreef:
za 09 nov, 2019 11:01
Leon schreef:
Mijn camera voor onderweg zit in mijn zadeltas die aan het zadeldek van mijn brooks B67 hangt en dus meeveert omdat de veren eronder zitten.
Ik denk dat de veren van zo'n zadel behoorlijk stug zijn en betwijfel of het voor demping zorgt. Een verende zadelpen kan ik me nog iets bij voorstellen. Ik vraag me bij deze af waar op je fiets de trillingen het hoogst en het laagst zijn in het algemeen of dat ze overal gelijk zijn en of daar ook informatie over bestaat.
Je gaat niet voor niets (graag) van je zadel af bij een plotselinge bult of gat in de weg?
fud0: Maak je hier geen gedachtenfout? Ja, je vangt de klappen met je lichaam op, maar voor demping van de tas is dat juist goed. Daarom lijkt dit een goed alternatief voor een 'starre' stuurtas.

Nee, ik maak hier geen gedachtenfout. Ik vind de uitdrukking overigens ongepast (om het een gedachtenfout te noemen)

Bij deze blijf ik nieuwsgierig of het dus inderdaad uitmaakt of spullen in je voortassen bv. aan meer trilling onderhevig zijn dan je achtertassen en hoe zit het met spullen op je bagagerek, in een stuurtas of bv. een bidon in je bidonhouder of dus aan een (al dan niet verend) zadel. Ik heb eigenlijk geen idee of er verschillen daarin zijn? Weet iemand dit wellicht?
fud0 schreef:
za 09 nov, 2019 14:00
Bij deze blijf ik nieuwsgierig of het dus inderdaad uitmaakt of spullen in je voortassen bv. aan meer trilling onderhevig zijn dan je achtertassen en hoe zit het met spullen op je bagagerek, in een stuurtas of bv. een bidon in je bidonhouder of dus aan een (al dan niet verend) zadel. Ik heb eigenlijk geen idee of er verschillen daarin zijn? Weet iemand dit wellicht?
Uitgaande dat g-krachten negatieve impact hebben zou het dus beter zijn dan de camera ietwat "verend" is opgeborgen zodat klappen worden opgevangen. Een stuurtas veert meestal wel een beetje en vaak gebruikt men wat dempingmateriaal zodat dat beter zou zijn dan bijv. op de bagagedrager.

In voor- en achtertassen zit ook wel wat vering (tassen zitten niet geheel star aan de fiets en bewegen iets tov de drager) dus dat scheelt misschien ook wel in positieve zin.
fud0 schreef:
za 09 nov, 2019 11:01
Leon schreef:Mijn camera voor onderweg zit in mijn zadeltas die aan het zadeldek van mijn brooks B67 hangt en dus meeveert omdat de veren eronder zitten.
Ik denk dat de veren van zo'n zadel behoorlijk stug zijn en betwijfel of het voor demping zorgt. Een verende zadelpen kan ik me nog iets bij voorstellen. Ik vraag me bij deze af waar op je fiets de trillingen het hoogst en het laagst zijn in het algemeen of dat ze overal gelijk zijn en of daar ook informatie over bestaat.
Je gaat niet voor niets (graag) van je zadel af bij een plotselinge bult of gat in de weg?
Normaliter zit ik met een aardig gewicht met mijn achterste op dat zadel dus ik druk die veren precies op het juiste moment in. Als ik uit het zadel kom voor een bult, dan werkt het inderdaad niet.
Ik denk ervaren te hebben dat eenzelfde tas aan het stuur veel harder trilt.
Sowieso, hoe meer spul je bij je hebt, hoe beter alles veert en dempt.
Maar op het lijf lijkt me inderdaad het beste, maar daar heb ik geen zin in.
Mijn camera heeft ook al bewezen dat een val uit de tas op het asfalt geen kwaad deed (klopt op hout), vooral ook omdat ik de camera pas een uur of zes later weer terugkreeg omdat iemand me opbelde dat er een camara was gevonden met foto's er in die kennelijk van mij waren. Er was dus waarschijnlijk geen auto overheen gereden, want alders had ik sporen op het leren tasje gezien. :D :wink:
Leon schreef:
za 09 nov, 2019 15:06
Mijn camera heeft ook al bewezen dat een val uit de tas op het asfalt geen kwaad deed (klopt op hout), vooral ook omdat ik de camera pas een uur of zes later weer terugkreeg omdat iemand me opbelde dat er een camara was gevonden met foto's er in die kennelijk van mij waren. Er was dus waarschijnlijk geen auto overheen gereden, want alders had ik sporen op het leren tasje gezien. :D :wink:
De Canon S120 weegt 217 gram en is een mooi compact doosje (lens steekt niet ver uit), met zo'n laag gewicht is de val-impact ook weer wat kleiner. En het leren tasje zal ook wel beschermd hebben. Ik had vroeger een Lowepro-tas met goede demping (dit type (met 2 zippers op 1 rits) maken ze helaas niet meer), die heeft mijn toenmalige camera meermaals gered na een val.