Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bestaat er een echt duurzame compactcamera? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Bestaat er een echt duurzame compactcamera?

131 berichten
Inge1 schreef:
wo 09 okt, 2019 11:29
Ben benieuwd naar je ervaringen op de langere duur met de Panny.
Morgen naar één van de dealers. Heb een dag voor het verlopen van de termijn het retourneerformulier ingevuld.

Fotokwaliteit met het huidige weer is ronduit beroerd (ook vergeleken met de P900). Dat was eerst voor mijn gevoel niet het geval (of misschien was het net wat minder somber) dus ik hoop dat het een specifiek foutje van deze camera is en dat ik dus een andere TZ200 (die het dan wel goed doet) meekrijg, anders toch retourneren en iets anders zoeken.

Qua gebruik is het overigens een heerlijke camera, het touchscreen werkt uitstekend en heeft veel meer mogelijkheden dan bij de Sony (die gebruikt meer de knoppen) en een heel logische indeling zodat je heel snel zaken kan instellen (doe dit nu vanzelf al veel vaker dan bij mijn andere camera's.

Hopen dus dat ik een andere meekrijg die wel goede foto's maakt.
Vreemd. Naast elkaar met dezelfde beelduitsnede zou de grotere sensor van de panasonic toch (slag om de arm: vrijwel) altijd een beter beeld dan de p900 moeten produceren.
Wat is er mis? Staat ie niet per ongeluk vast op 12600 ISO, of staat de trillingsreductie uit of zo? Zulke camera's hebben nu eenmaal absurd veel opties in de menu's.
Leon schreef:
di 05 nov, 2019 19:27
Wat is er mis? Staat ie niet per ongeluk vast op 12600 ISO, of staat de trillingsreductie uit of zo? Zulke camera's hebben nu eenmaal absurd veel opties in de menu's.
Foto's gemaakt in vol-automatische stand, trilreduktie vol aan (had het idd gechecked, vooral de ISO-waarde).
Nikon P900: f/5, 1/125s, ISO-200, 350mm zoom, crop van 100% en daarna verkleind
DSCN5335-1.JPG
Panny TZ200: f/6.4, 1/125s, ISO-400, 360mm zoom, crop van 100% en daarna verkleind
P1000191-1.JPG
Fedor schreef:
di 05 nov, 2019 19:57
Panny TZ200: f/6.4, 1/125s, ISO-400, 360mm zoom, crop van 100% en daarna verkleind

P1000191-1.JPG

Nikon P900 vs Panasonic TZ200
https://cameradecision.com/compare/Niko ... x-DC-ZS200

Ik had hiervoor ook een Sony RX100 die meeging met fietsvakanties in de stuurtas. Die begaf het na 2 jaar.
Daarna kocht ik een Fujifilm X100F en die bevalt prima. Wel valt mij op dat in de stuurtas een knop voor de over- of onderbelichting gaat draaien. Dat heeft nogal eens geleid tot mislukte opnamen.

Voor fietsvakanties op hobbelig terrein lijkt mij de Fujifilm ook minder geschikt.
Verder net als de P900 en de Panny TZ200 niet weerbestendig.
De Panny TZ200 heb ik sinds kort. Ik maak er mooie foto's mee.
De Fujifilm heeft geen lensstabilisatie. Een statief gebruik ik soms. Hangt van de situatie af.
Met fietsvakantie wil ik zo min mogelijk gewicht meenemen. Dan is de Panny in het voordeel.
joukon schreef:
di 05 nov, 2019 21:28
Nikon P900 vs Panasonic TZ200
https://cameradecision.com/compare/Niko ... x-DC-ZS200
De Panny scoort in deze test qua foto's vrijwel overal beter (iig technisch). Heb ook overal foto's (bij reviews, op Flickr e.d.) bekeken van de TZ200 (voordat ik hem kocht) en dat zag er idd erg goed uit.
Fedor schreef:
di 05 nov, 2019 22:09
joukon schreef:
di 05 nov, 2019 21:28
Nikon P900 vs Panasonic TZ200
https://cameradecision.com/compare/Niko ... x-DC-ZS200
De Panny scoort in deze test qua foto's vrijwel overal beter (iig technisch). Heb ook overal foto's (bij reviews, op Flickr e.d.) bekeken van de TZ200 (voordat ik hem kocht) en dat zag er idd erg goed uit.
Ja ik zag ook redelijk goede foto's.
Van de Fujifilm X100F overigens nog veel fraaier beelden https://www.frankwandelt.nl/reviews/com ... fotografen
Maar daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan. Ik houd zelf wel van een vaste brandpuntafstand zoals vroeger veel analoge camera's die hadden. Voor straatfotografie bijvoorbeeld. Dat is een van mijn favoriete bezigheden.
Grootte 481,6 kB
1/200 sec. f/6 64,5 mm. ISO 200

Vraagstelling ging wel over duurzaam compact.
Opgemerkt moet worden dat de camera's Fujifilm x100f en de Panasonic FZ200 NIET voldoen aan water- en stofdicht, schok- en drukbestendig. Dan zul je verder moeten kijken.

Bijlagen

Fedor schreef:
di 05 nov, 2019 19:57
, crop van 100% en daarna verkleind
Wat is precies een crop van 100%? Wat bedoel je met verkleind? Pixels weggegooid of gecomprimeerd?
Het is onscherp. De voorgrond, of wat het dan ook precies is, lijkt scherper. Is er verder naar voren wel iets scherp? Ik begrijp niet precues wat er op de foto staat. Is dit een hoek, etc.
Als je originele bestanden uit de camera's plaatst is een betere betere vergelijking mogelijk. Dan staat de belichtingsinfo ook gewoon in het bestand.
Liefst ook een herkenbaardere scene en niet in één kleur.
Leon schreef:
wo 06 nov, 2019 10:05
Fedor schreef:
di 05 nov, 2019 19:57
, crop van 100% en daarna verkleind
Wat is precies een crop van 100%? Wat bedoel je met verkleind? Pixels weggegooid of gecomprimeerd?
Foto "op ware grootte" in bewerkingsprogramma en er toen een deel uitgesneden. Dat deel was nog steeds zo'n 2000px breed dus daarom verkleind naar 1000px om het op het forum te kunnen zetten.

Voorgrond is ook vaag overigens. Ook bij andere foto's (bomen in de verte) is het verschil groot tussen de P900 en de TZ200.

Straks naar de winkel. Ik ben benieuwd.
Knetteronscherp. Als je niet iets verkeerd hebt ingesteld is dus feitelijk geen sprake van ruilen maar van garantie. Als je mazzel hebt ruilen ze. Als je pech hebt sturen ze hem op en krijg je hem over drie maanden terug. Ruilen is dus fijner.
Tijdens het fietsen gebruik ik een Sony RX100 II. Ik kan niet zeggen dat ik er ontzettend zuinig op ben, al doe ik hem niet meer in mijn tanktasje vanwege al het gestuiter. Ik heb bij het eerste exemplaar dat ik had geconstateerd dat hij niet tegen cola kan, maar dat is niet iets om over te gaan klagen bij Sony denk ik. Het tweede exemplaar doet het alweer lange tijd probleemloos. Kwaliteit van de foto's vind ik prima. Ik heb daarnaast nog een RX10 en een oude maar geweldige R1 van Sony, die gebruik ik ook best vaak allebei.

Ik verbaas me er wel over hoe snel de modellen opgevolgd worden door hun verbeterde versie. Op zich voor mij gunstig omdat ik al die camera's via marktplaats koop en de opvolger maakt vaak de voorganger goedkoper, maar het heeft ook iets erg onrustigs.
Hoop voor je dat ze hem omruilen - niet goed die slechte scherpte.
Nou dat ging weer lekker... de webwinkel waar ik hem gekocht heb heeft ook fysieke winkels. Volgens de helpdesk namen ze daar ook retouren in... ik dus die kant op omdat te regelen (scheelt weer opsturen en hoopte meteen te kunnen ruilen), blijkt het niet te kunnen, dus voor nop 120 km gereden :roll:

Wel daar vergeleken met een andere TZ200 en die maakte een stuk betere foto's, dus hopen dat ik onder garantie kan ruilen (en die optie gemaild), maar de helpdesk is ineens wel erg stil... :?
:twisted: :evil: :twisted: :evil:
Sterkte!
Camera is opgestuurd. Ik zag in het DPR-forum dat regelmatig mensen een eerste camera terugturen vanwege tegenvallende kwaliteit, de volgende is dan (meestal) een stuk beter. Er is gewoon veel tolerantie in lenskwaliteit.

Eigenlijk zou je een camera eerst moeten kunnen huren met recht op koop ;) Maar daar zijn de winkels het vast niet mee eens.

Heb gevraagd om weer een TZ200, maar dan een goede (van mij mogen ze hem uit de verpakking trekken maar dat doen ze vast niet). Mocht dat niet lukken dat wordt het een ander merk/model... maar wat?
Fedor schreef:
do 07 nov, 2019 18:51

Eigenlijk zou je een camera eerst moeten kunnen huren met recht op koop ;) Maar daar zijn de winkels het vast niet mee eens.

Ja hoor, best wat shops doen dat. Kamera Express doet dat. Calumet ook.
je kan ook een camera huren bij speciale verhuurbedrijven. https://budgetcam.nl/.
Zo heb ik de Sony RX100 eerst een weekendje gehuurd. Als je van de DSLR afkomt is de stap erg groot naar een compact en een weekendje huren help veel.
Fedor schreef:
do 07 nov, 2019 18:51
Camera is opgestuurd. Ik zag in het DPR-forum dat regelmatig mensen een eerste camera terugturen vanwege tegenvallende kwaliteit, de volgende is dan (meestal) een stuk beter. Er is gewoon veel tolerantie in lenskwaliteit.
Wat jij liet zien is echt geen lenstolerantie, maar heel veel onscherper.
Marco Meijerink schreef:
do 07 nov, 2019 20:54
Ja hoor, best wat shops doen dat. Kamera Express doet dat. Calumet ook.
je kan ook een camera huren bij speciale verhuurbedrijven. https://budgetcam.nl/.
Zo heb ik de Sony RX100 eerst een weekendje gehuurd. Als je van de DSLR afkomt is de stap erg groot naar een compact en een weekendje huren help veel.
Da's goed om te weten :)

Je koopt dan idd de camera die je gehuurd hebt?

Ik ben me verder gek aan het lezen qua tests en reviews, maar er komen steeds meer mogelijke gegadigden bij (en het besteedbaar bedrag rekt daardoor ook steeds verder op ;))