Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Exped mat - Forum Wereldfietser

Exped mat

Hallo

Mijn vraag is: er zijn exped matten met ingebouwde pomp, maar nu ook met een zak om daar mee op te pompen.

Wat is volgens jullie het beste: met of zonder pomp.

Ik ben 183 cm. Ik kan maat 184 of 196 cm lengte kopen.

Ik twijfel welke maat ik het beste kan kopen.

Mario
Ik heb beide matten gehad, 2x de lichtgewicht zonder pomp en 1x met een pomp. Ik vind zonder pomp een stuk prettiger in combinatie met de “opblaaszak”.
Mijn kanttekening is wel dat alle drie de matjes zijn gesneuveld door delamineren. Ik ga vanmiddag mijn matje (met pomp) weer ophalen bij de zwerfkei. Ik ben behoorlijk teleurgesteld in deze matjes.
supermario schreef:
do 18 jul, 2019 07:48
Hallo

Mijn vraag is: er zijn exped matten met ingebouwde pomp, maar nu ook met een zak om daar mee op te pompen.

Wat is volgens jullie het beste: met of zonder pomp.

Ik ben 183 cm. Ik kan maat 184 of 196 cm lengte kopen.

Ik twijfel welke maat ik het beste kan kopen.

Mario
Die mét handpomp werkt voor geen meter (kost meer tijd en inspanning dan blazen) en is bovendien volumineuzer.

Ben een erg tevreden gebruiker van een Exped Basic 7.5 matje zónder pomp, dat ik in een halve minuut met de mond opblaas. (Want ja, dat kan gewoon :wink: ) Ik heb de korte en smalle versie (182 x 48 cm). Kort, omdat ik mijn hoofd niet op het matje leg, maar op het Air Pillow L opblaaskussentje van Exped (dat weer op mijn broek en shirt ligt). Zo lig ik volstrekt comfortabel. Ik ben 1m89 en slank; bredere mensen hebben misschien een bredere mat nodig.

edit:
Er zijn op dit forum veel reacties van mensen met klachten over Exped-matjes. Het zou mij niet verbazen als dit vooral ultralight-versies betreft. UL heb ik bewust niet gekozen, omdat je ervan op aan kunt dat deze kwetsbaarder is. (Ik hang ook niet vijf fietstassen aan mijn ultralight racefiets om daarmee vervolgens dagelijks 1000 meter over jeep tracks te gaan afdalen, en dan gaan klagen bij de fietsenzaak als de fiets kapot gaat. Lightweight comes at a price.)
ik heb zo slaapmat,deze bevalt prima
gebruikt wel pompzak,mat snel op geblazen
tot op heden geen problemen :D
Ik heb een Exped downmat met pompzak en een Exped basic mat die je met de mond moet oppompen. Dat werkt voor mij allebei prima, de zak heeft misschien de voorkeur. Ik heb zo'n ingebouwd pompje wel eens op een beurs geprobeerd. Ik vond het overbodige ballast.
Qua lengte, ik ben 185 cm, heb ik genoeg aan de versies die even lang zijn als ikzelf ben.
Maar beide zaken kun je natuurlijk proberen in een winkel.
BTW Een donsmat kun je beter niet met de mond opblazen omdat het dons dan vochtig wordt en niet meer opdroogt.
Ik heb een Downmat met ingebouwde pomp. Omdat die hier op het forum in die uitvoering te koop werd aangeboden. Bevalt prima.
Ik heb al jaren de Downmat met ingebouwde pomp, en ben er zeer tevreden over. Het oppompen duurt misschien wat langer, maar ik zie werkelijk niet in wat die vijf minuten tijdens een reis uitmaken.

Gee
Ik had de synmat 7 met ingebouwde pomp (mijn vrouw heeft die nog steeds) die werkte prima.
Na delamineren (geen UL) heb ik nu de synmat 7 3D met pompzak. Werkt gemakkelijke dan de ingebouwde pomp, meer de eerste zak scheurde al na twee dagen. Dat was dus blazen (gaat ook prima). Ik heb begrepen dat blazen niet de voorkeur zou hebben ivm teveel vocht in de syn- en down-mat, zou niet goed zijn voor de vulling. Ik heb daar geen verstand van, maar het zou zomaar waar kunnen zijn.
Niet alleen de UL-versie delamineert: mijn Synmat 7M is na vijf jaar een-en-al bobbel, en tevens twee (niet-UL) kussentjes hebben het wat dat betreft helaas ook begeven.
Helaas, want het ligt zo lekker....
De donsversies - waar Exped mee begon - waren er in het begin al berucht om.
De laatste jaren hoor ik er niets meer van.
Mijn donsmat, van een van de eerste lichtingen, is nog prima, maar hij is niet erg veel gebruikt.
Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat de exped matten, zeker de laatste paar jaar beter zijn. Zij hebben de meeste kinder ziektes er uit kunnen halen.

Vond de thermarest matten vroeger ook goed..

Mario
Beide versies gehad en beide versies zijn kapot gegaan. Nu onderweg van woerden naar huis met een nieuwe (vervangende mat)
Ik heb niet het gevoel dat de UL versie eerder loslaat.

Bijlagen

egopro schreef:
do 18 jul, 2019 18:21
Beide versies gehad en beide versies zijn kapot gegaan. Nu onderweg van woerden naar huis met een nieuwe (vervangende mat)
Ik heb niet het gevoel dat de UL versie eerder loslaat.
Ik heb ook deze versie. De omgeruilde variant houdt het goed. Ik ben geen licht gewicht, dus kies ook niet voor een UL versie. Als ik een keer ga verzitten wil ik niet dat de mat halverwege mijn vakantie knalt. Voor mij geen ultra light fiets en mat in de bergen.
Ik gebruiker nu sinds een jaar of twee een Synmat 7 LW. Dat is er een met ingebouwde pomp.

De ingebouwde pomp doet zijn werk aardig, alleen moet je je handen in een wat onnatuurlijke houding zien te vouwen, waardoor ik meestal halverwege een pauze moet inlassen om mijn polsen bij te laten komen.

De pomp lijkt ook niet sterk genoeg om de mat volledig te vullen. Als zij-slaper lig ik al snel mijn mijn heup op de grond als ik niet echt mijn best doe om net een klein beetje meer lucht er in te persen. Uiteraard komt dit ook deels doordat alle kamers in de lengte richting lopen in plaats van de breedte.

Over het algemeen zou ik de mat aanbevelen, maar ik hoor wel veel verhalen over hoe deze matten na een tijd toch kapot blijken te gaan. (Ik heb die ervaring nog niet gelukkig, maar we merken het vanzelf)