Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk drinksysteem gebruik je? - Forum Wereldfietser

Welk drinksysteem gebruik je?

Ik ben benieuwd welke drinksystemen door jullie zoal gebruikt worden. Zelf vind ik een standaard bidon aardig werken maar ook onveilig. Kop in de nek en met een oog weg in de gaten houden, en stuur recht..
Ik kan natuurlijk stoppen maar hou ervan tijdens het fietsen regelmatig wat slokken te nemen. Ik denk zelf meer aan een petfles met lange drinkslang die naar het stuur gaat. Uiteinde in de mond en drinken uit ventiel.
Ik ben benieuwd welke creativiteit er nog meer bestaat.

Groet Terra
O, ja ik heb natuurlijk eerst de zoekfunctie gebruikt maar vond veel verouderde berichten op thema drinksysteem
Ik ken niet veel mensen, misschien wel geen, die door het drinken aan een bidon een ongeluk hebben gehad. Ik vraag me af of er misschien wel meer ongelukken zouden zijn gebeurd als al die mensen met een slangtje verbonden zouden zijn geweest met een petfles.
Zelf gebruik ik standaard goedkope bidons. Lekker knijpen om snel een stevige slok lauw water binnen te krijgen en niet bang om de bidon te laten vallen omdat het toch maar een goedkoop ding is.
1L bidon en een PETfles. Als het erg warm is gaat de bidonhouder eraf en wordt ook dat een PETfleshouder, en de PETfles voorzien van sportdop. Koffie en thee drink ik niet als ik aan het fietsen ben, dus dat scheelt weer.
Terra schreef:
vr 05 jul, 2019 11:56
Ik denk zelf meer aan een petfles met lange drinkslang die naar het stuur gaat. Uiteinde in de mond en drinken uit ventiel.
Ik ben benieuwd welke creativiteit er nog meer bestaat.
Zag tijdens een WF off-road weekend een oplossing met een drinkzak en slang, waar het uiteinde werd vastgehouden door een skipashouder. Zo kwam de slang steeds weer netjes terug naar het stuur.
Gewoon bidons. Niks gevaarlijks aan. (En anders meer oefenen)
Shrek schreef:
vr 05 jul, 2019 13:15
Gewoon bidons. Niks gevaarlijks aan. (En anders meer oefenen)
Gevaarlijk is inderdaad niet het goede woord. Ik ben op zoek naar een handiger systeem.
Terra schreef:
vr 05 jul, 2019 13:18
Shrek schreef:
vr 05 jul, 2019 13:15
Gewoon bidons. Niks gevaarlijks aan. (En anders meer oefenen)
Gevaarlijk is inderdaad niet het goede woord. Ik ben op zoek naar een handiger systeem.
Je weet inmiddels dat je niet meer hoeft te zwaaien als je gaat stoppen. :wink:
(Ik kon het niet laten... )
Bidon voor onder het fietsen. Petfles om evt bidon aan te vullen. Ik geef er de voorkeur aan om even te stoppen om te drinken.
En tijdens de lunch zet ik koffie in een pruttelkan.
2 x een literbidon in een gewoon ijzeren bidonhouder. Ondanks dit hoge gewicht zijn ze er nooit uit gevlogen tijdens het fietsen of afdalen. Voor water drinken wordt niet gestopt, tenzij het in een langdurige klim is om de spieren even rust te geven en het zuurstofpeil weer te stabiliseren.

Met mijn onhandigheid zou een slangetje al heel snel tussen de spaken van het voorwiel komen. Voor koffie zijn er 2 hele handige systemen: oploskoffie naast de tent en daarna cafe's.
Ideaal voor op de (lig)fiets is een camelbak of andere drinkzak met een slang. Een petfles met slangetje heb ik ooit ook eens gebruikt, dat is echter geen succes gebleken, je moet dan toch teveel zuigen. Bij een camelbak loopt het water uit het laagste punt waardoor je niet te hard hoeft te zuigen (eigenlijk helemaal niet). Grote voordeel van een camelbak is dat er veel water in mee genomen kan worden (meer dan in 2 bidons) en doordat de meeste ook nog iets van isolatie hebben blijft het water langer op een drinkbare temperatuur.
Bij wandelen en kajakken gebruik een drinkzak. Het voordeel daarvan voor mij is dat ik veel regelmatiger drink dan bij bidon of fles (niet per se meer of minder). Bij een lange dag op de fiets vind ik een rugtas niet aangenaam. Bij de drinkwaterzak die ik gebruik, helpt de zwaartekracht je een beetje, dus of een drinkbak (lager) op je fiets fijn drinkt is voor mij nog een vraag.
Gewoon 2 bidons (0,7 liter) of 1 bidon in combinatie met een petfles van 15, liter. Daar gaat water in, op hete dagen met een vleugje zout. Niks koffiepruttelapparaat of thermoskan: gewoon water (dat lauw wordt - ga je niet dood van). De bidons en petfles vliegen niet uit de houders, en het is echt niet gevaarlijk om tijdens het fietsen uit een bidon te drinken. Succes met de keuze voor een systeem.
Drink systeem voor mountainbiketocht door de Sahara.
(Was een prestatietocht met bagage vervoer)
Werkt perfect!

Afbeelding

Voor meer info kijk op Henriopcamino.blogspot.nl
De CamelBak Podium is een bidon die je gewoon rechtop kunt houden tijdens het drinken. Binnenin loopt de tuit door in een buis tot bijna op de bodem.
Ik gebruik 2 petflessen van 2 liter; geven geen smaak af en koop je voor 1.5 euro in de winkel.
Als je de inhoud niet lust dan gooi je die gewoon weg :D

In de dop een gat geboord van 10mm en daar doorheen een slang zoals je die ook in een waterzak stopt. Te koop in stukken van 1 meter; is voor mij te kort dus 1.3m aan elkaar gekoppeld.
Zo kan je ook tijdens het rijden prima drinken. Doppen zijn universeel, mocht de fles lek raken dan koop je gewoon weer een nieuwe.
AB883972-DA2E-43CE-AD62-D44256F22719.png
AB883972-DA2E-43CE-AD62-D44256F22719.png (607.31 KiB) 4228 keer bekeken
eindgebruiker schreef:
vr 05 jul, 2019 19:38
De CamelBak Podium is een bidon die je gewoon rechtop kunt houden tijdens het drinken. Binnenin loopt de tuit door in een buis tot bijna op de bodem.
Dan toch zeker niet bij bij alle uitvoeringen...
1BAC9A06-9329-48C6-811C-F285A3831B27.jpeg
Hier een “podium” zonder die voorziening.

Groet,
Tom
ton_s schreef:
vr 05 jul, 2019 23:37
AB883972-DA2E-43CE-AD62-D44256F22719.png
Precies zoiets had ik in gedachten. Ik zoek alleen een dop die mooi afsluit langs de slang en waarvan je de fles kan loskoppelen en zodat je de slang kan laten zitten aan de fiets.
Of dit, Bever had dit vroeger ook in het aanbod zie het nu alleen niet meer staan.
https://www.amazon.com/BlueDesert-Hydra ... B077SZQKBV

Voordeel hierbij is dat er een soort van ventiel inzit waardoor je de fles niet vacuum zuigt. Als je een iets te groot gat in de dop van je petfles boort heb je dat natuurlijk ook opgelost, goed afgesloten is het dan alleen niet, dus moet je je fiets niet neerleggen en rechtop vervoeren.
Wat complexe oplossingen voor een niet-bestaand probleem allemaal. :D
Shrek schreef:
za 06 jul, 2019 13:20
Wat complexe oplossingen voor een niet-bestaand probleem allemaal. :D
Nee hoor, we wisselen ideeën, ervaring, kennis en creativiteit uit. Niks mis mee, daar zijn fora voor bedoeld en zijn vaak het begin van goede oplossingen