Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schuurplek op Ortlieb achtertas - Forum Wereldfietser

Schuurplek op Ortlieb achtertas

Met een standaard TUBUS drager is mijn achtertas ter hoogte van de stang door geschuurd. Dat was nogal een onaangename verrassing. Want de tas heeft bij lange na niet de kilometers gemaakt van de vorige set. En daarbij had ik ook nog eens op de betreffende plek tuinslang op de buis gedaan. Deze nieuwe sets zijn PVC vrij. Heel mooi maar niet duurzaam dus. Ik heb ze gerepareerd met een stukje ouderwets zeildoek die vroeger in een assorti te koop waren. Zijn er meer mensen die dat al gehad hebben?
Zijn er mensen met een TUBUS LOGO EVO drager? Zouden die misschien een foto kunnen posten hoe de tassen daar op de buizen dragen?
DSCN3690.JPG
DSCN3693.JPG
Netjes, ik zou er ducktape op gedaan hebben.
Maar zo is een 'aanwinst voor het milieu' dus eigenlijk geen winst, want als je ze eerder af schrijft - wat is erger?
Behalve Ortlieb de schuld in de schoenen schuiven zijn er natuurlijk ook andere mogelijkheden.
Het is volgens mij namelijk helemaal niet de bedoeling dat een Ortliebtas met het 'zeil' tegen de drager leunt.
Je kunt daarom net zo goed Tubus de schuld geven. :)
Beweging doet de rest.
Leon schreef:
di 25 jun, 2019 15:18
Behalve Ortlieb de schuld in de schoenen schuiven zijn er natuurlijk ook andere mogelijkheden.
Het is volgens mij namelijk helemaal niet de bedoeling dat een Ortliebtas met het 'zeil' tegen de drager leunt.
Je kunt daarom net zo goed Tubus de schuld geven. :)
Beweging doet de rest.
Ja het was ook niet de bedoeling dat de Titanic tegen een ijsberg aan zou varen :roll:
Mijn hemel wat een insteek Leon, die dingen schuren altijd wel ergens tegen aan als ze beladen zijn toch?
Ik heb goedkope knockoffs van Red Cycling Products, die hebben daar niks geen last van.
Het is natuurlijk altijd aan jezelf om na te gaan of tassen buiten de bevestigingspunten nog ergens in aanraking komen met de bagagedrager en vervolgens afdoende maatregelen te nemen om schade te voorkomen: ophangbeugeltjes verstellen of bijvoorbeeld ductape op de tassen.
Inderdaad, daarom had ik uit voorzorg tuinslang op de buis gedaan!!
DSCN3691.JPG
Shadow schreef:
di 25 jun, 2019 15:23
Mijn hemel wat een insteek Leon, die dingen schuren altijd wel ergens tegen aan als ze beladen zijn toch?
Ik heb het even geprobeerd. Mijn (oude rollers op Tubus Cargo) raken elkaar wel, maar niet onder belasting en ik weet niet of het beweegt; in principe niet want mijn haken sluiten de tas behoorlijk vast op aan de drager. Er zijn wat grauwe afdrukken op de tas te zien. Maar als het toch zo is zou het wel erg zijn als Ortlieb door een foute materiaalkeuze nu inferieure tassen zou maken. Milieu-onvriendelijk ook.

Hou er rekening mee dat de tuinslag ook de schuldige kan zijn. Niet alleen is deze dikker, waardoor de kans dat de tas afsteunt op een plek waar hard materiaal zit kleiner is, maar ook is het niet gezegd dat het schuren van een tuinslang tegen tasmateriaal niet juist slijtage in de hand kan werken.
Het is namelijk niet per definitie zo dat bij een contact het zachte spul slijt en het harde niet. Dat kun je aan de foto van de bagagedrager zelf goed zien: het staal van de drager is al duidelijk ingesleten (en geroest) doordat er iets tegenaan heeft gezeten, zoals een tas. Het is een bekend verschijnsel bij de combi Tubus-Ortlieb/Vaude.
Idd, het plastic vd slang zal veel harder zijn, die conclusie trok ik ook al. Daarom heb ik t nu weer verwijderd. Hoewel de patch de ouderwetse kwaliteit is.
.
Ik vind t toch wel een ontwerpfout van Ortlieb. Doel van de tassen is om mee te fietsen. Niet om thuis aan de muur te hangen. Bij Vaudé zit de harde plaat blijkbaar niet voor niets aan de buitenzijde...
Fietsertje71 schreef:
di 25 jun, 2019 16:12
Ik vind t toch wel een ontwerpfout van Ortlieb. Doel van de tassen is om mee te fietsen. Niet om thuis aan de muur te hangen. Bij Vaudé zit de harde plaat blijkbaar niet voor niets aan de buitenzijde...
Dat hadden Ortliebtassen vroeger (rond 1990) ook. Pas later begonnen ze meerdere soorten tassen te maken en begon ook Tubus meerdere soorten dragers te maken* waardoor het aantal combinaties flink uit de hand liep. Bij sommige combi's gaat het kennelijk mis.

*: Tubus had in de genoemde tijd een fors kleiner assortiment.
Ortlieb heeft het zo ontworpen met de afstandhouders dat de dragerbuis niet tegen de stof aankomt. Door de gecreëerde afstand nu op te vullen met een tuinslang, hef je de beschermende werking van de afstandhouders op. Je eigen aangepaste ontwerp is er de oorzaak van dat de stof doorgesleten is. Als je iets toevoegt aan een ontwerp, moet je wel zeker zijn dat het een verbetering is. Dat is in deze situatie dus blijkbaar niet zo. Dat is je eigen conclusie.

Bijlagen

Eric op de Fiets schreef:
di 25 jun, 2019 22:58
Ortlieb heeft het zo ontworpen met de afstandhouders dat de dragerbuis niet tegen de stof aankomt. Door de gecreëerde afstand nu op te vullen met een tuinslang, hef je de beschermende werking van de afstandhouders op. Je eigen aangepaste ontwerp is er de oorzaak van dat de stof doorgesleten is. Als je iets toevoegt aan een ontwerp, moet je wel zeker zijn dat het een verbetering is. Dat is in deze situatie dus blijkbaar niet zo. Dat is je eigen conclusie.
Je zou hiermee wel eens helemaal gelijk kunnen hebben. Ik dacht eerst nog aan de tie wrap, maar ik volg je uitleg helemaal. Klinkt logisch...!
Eric op de Fiets schreef:
di 25 jun, 2019 22:58
Ortlieb heeft het zo ontworpen met de afstandhouders dat de dragerbuis niet tegen de stof aankomt. Door de gecreëerde afstand nu op te vullen met een tuinslang, hef je de beschermende werking van de afstandhouders op. Je eigen aangepaste ontwerp is er de oorzaak van dat de stof doorgesleten is. Als je iets toevoegt aan een ontwerp, moet je wel zeker zijn dat het een verbetering is. Dat is in deze situatie dus blijkbaar niet zo. Dat is je eigen conclusie.
Het probleem is, dat de buis waar de rail en haak achter vallen, achter de buis zitten die het gat veroorzaakt heeft, ook al doe je geen tuinslang ertussen, dan ligt alsnog de stof tegen die buis, als je je tassen wat naar achter schuift zodat de rail en haak op de buis pakken waar nu de tuinslang zat ben je beter af waarschijnlijk.
Een foto van de beschadiging van de tas als de tas op de drager geplaatst is zou verhelderend kunnen werken :idea:
Maar je kan die 'halve maan' van de tas toch ook omdraaien zodat de halve maan van de Ortlieb tas tegen de Tubus drager leunt? Je hebt hier alleen een Torx schroevendraaier voor nodig.
Groet Erik
De keuze voor een stuk slang op de drager heeft het probleem veroorzaakt. Die slang is stroef, het materiaal van de tas is stroef en de slang is te dik. Dat zorgt voor meer contactpunten en het geeft extra wrijving.
Als dit soort contactplekken niet te vermijden zijn, dan is het slimmer om preventief een stuk linnen plakband op de tas te plakken, zoals je nu ter reparatie hebt gedaan. Zo’n stuk plakband kan dan eenvoudig na een vakantie vervangen worden, zonder dat de tassen beschadigen.
ericplan schreef:
do 27 jun, 2019 07:51
De keuze voor een stuk slang op de drager heeft het probleem veroorzaakt. Die slang is stroef, het materiaal van de tas is stroef en de slang is te dik. Dat zorgt voor meer contactpunten en het geeft extra wrijving.
Als dit soort contactplekken niet te vermijden zijn, dan is het slimmer om preventief een stuk linnen plakband op de tas te plakken, zoals je nu ter reparatie hebt gedaan. Zo’n stuk plakband kan dan eenvoudig na een vakantie vervangen worden, zonder dat de tassen beschadigen.
Uitstekende tip. Ik fiets al vele jaren met Ortlieb-tassen tuinslang op de dragers, en nog geen gat, maar ga het toch maar even controleren en zo nodig preventief tape aanbrengen.
Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van zo'n stuk tuinslang op de dragers?

Is dat om de tassen niet te beschadigen? (dan werkt het kennelijk averechts)

Of is dat om de dragers niet te beschadigen? (dan beschadig je kennelijk de tassen)

:?
Edwin* schreef:
do 27 jun, 2019 12:49
Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van zo'n stuk tuinslang op de dragers?

Is dat om de tassen niet te beschadigen? (dan werkt het kennelijk averechts)

Of is dat om de dragers niet te beschadigen? (dan beschadig je kennelijk de tassen)

:?
Nee en Nee.

Anders vallen bij mij de tassen (en dan met name de voortassen) van de drager. Dat komt door de te ruime Ortliebhaken (of de te smalle Tubus-stangen). Bij off-roadgebruik is dat vervelend en in afdalingen zelfs ronduit gevaarlijk. (Als je met name over asfalt en gravel fietst merk je dit niet. Vaude-tassen zitten in mijn ervaring ook veel beter vast.)

De Ortlieb-inzetstukken vind ik ruk. Ik gebruik daarom tuinslang sinds de eerste vakantie na IJsland 2007 en het bevalt me uitstekend. Er is nooit meer een tas afgevallen.

N.B. Er zijn meerdere topics over geweest met de pros/cons en tips voor tuinslang, ander slang, tape etc., dus voordat we het wiel opnieuw gaan uitvinden...