Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe organiseren jullie wat je meeneemt - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe organiseren jullie wat je meeneemt

egopro schreef:
vr 10 mei, 2019 07:55
Mmm, ik denk dat het weinig relevant is waar de spullen zitten in de tassen.
Als je geen last hebt van een rare gewichtsverdeling prima, maar ik fiets lekkerder met een goede verdeling, vooral bij de voortassen. Ook is het wel fijn om bepaalde spullen niet bij andere te hebben, zoals dat ik de tent en de slippers die nog nat en vies zijn van de ochtend niet bij mijn schone kleren wil hebben, ook al zitten ze in een dichte zak.
Verder is het handig als je voor een lunch of koffiestop alle benodigdheden in één tasje hebt.
Gebruik al jaren de voorloper van deze. Natuurlijk veel te duur, maar ik wordt wel altijd blij van de kleurtjes.
https://www.bol.com/nl/l/fjallraven-pac ... 269060188/
Leon schreef:
vr 10 mei, 2019 09:56
egopro schreef:
vr 10 mei, 2019 07:55
Mmm, ik denk dat het weinig relevant is waar de spullen zitten in de tassen. Wat ik heel belangrijk vind is dat de spullen de hele reis op dezelfde plek zitten. Zodat je nooit loopt te klooien met dingen zoeken. Mijn paklijst die al jaren niet serieus veranderd heeft achter elke artikel staan, LV, LA, RA en RV.
De kleding gaat bij ons in zip-loc zakjes van de supermarkt. Als ik dan in de tent mijn tas op de kop houd blijft alles mooi opgerold in die zakjes. Je krijgt ze ook weer makkelijk terug in de tas.
Als je geen last hebt van een rare gewichtsverdeling prima, maar ik fiets lekkerder met een goede verdeling, vooral bij de voortassen. Ook is het wel fijn om bepaalde spullen niet bij andere te hebben, zoals dat ik de tent en de slippers die nog nat en vies zijn van de ochtend niet bij mijn schone kleren wil hebben, ook al zitten ze in een dichte zak.
Verder is het handig als je voor een lunch of koffiestop alle benodigdheden in één tasje hebt.
Precies, en in aanvulling op Leon:
Ik vind het ook handig als je een tas niet op z'n kop hoeft te houden maar gewoon weet waar je wat kan vinden. En het is ook handig als de ene tas het droge schone spul vervoert en een andere bijv die tent die je onderweg desnoods nog even laat nadrogen
Als je iedere dag weer alles moet inpakken .... is dat natuurlijk wel een goede reden om minder mee te nemen, maar verder nodeloos vermoeiend gedoe (daarom dus dat extra schot in mijn gereedschap/water-tas).
Onze keukentas kent al jaren een "vaste" inpak-volgorde, dwz een paar wat zwaardere en/of onhandiger zaken zoals brandertankje, pannen, suikerpot, melkpoederpot hebben hun eigen plek op de bodem, en daarna wordt het creatief stapelen, en wel zo dat bijv. de jam bovenin voor het grijpen is.

Het mag misschien autistisch lijken, maar een adhoc-inpak maakt (volgens mij) dat je snel alles kwijt bent, en dus steeds alles moet uitpakken. Aan de andere kant: een overwogen (en gewogen) herschikking kan soms handig zijn. Er zijn ook "moeilijke" keuzen: Regenkleding heb je zelden nodig en wil je liefst onderin een tas en de hele reis onberoerd laten .... maar als er ineens een onweersbui is dan wil je die kleding liefst zo snel mogelijk aantrekken (meestal komt het neer op snel zoeken naar een afdakje, en daarna rustig een keuze maken - soms is er geen afdak ... ).
En bij onze Fiets2 voortassen proberen we de koele zaken in de "koeling" aan de koelste kant te doen ... dat blijkt in de praktijk heel lastig, in geval van twijfel is rechts de koelste kant want minder heet wegdek, en meer schaduw (de gemiddelde richting en de zonnestand blijkt vaak een slechtere raadgever als je vooraf hoopte). Wat in de praktijk wel weer heel handig blijkt: Koop je diepvries-groente dan gaat daar ook het blikje bier bij, de koeling van het bier is veel waard, ook al is dat samen een gewichtige combi.

Groeten BSM
Ik vind het wel prettig om af en toe de tas op de kop te zetten. Zeker bij langere fietsreizen zijn er wel eens artikelen die langzaam maar zeker naar onderen zakken en daar blijven liggen. Altijd handig om die weer even in je hand te hebben.
Even weer realiseren dat een rolletje touw ofzo in een bepaalde tas ligt.
Het is ook nuttig om op het einde van de reis te kijken wat onderin zit, en je blijkbaar niet nodig had. Ik geef grif toe slecht te zijn in de follow-up, maar dat is een ander verhaal.
Bridgestone SM schreef:
vr 10 mei, 2019 10:28
Er zijn ook "moeilijke" keuzen: Regenkleding heb je zelden nodig en wil je liefst onderin een tas en de hele reis onberoerd laten .... maar als er ineens een onweersbui is dan wil je die kleding liefst zo snel mogelijk aantrekken (meestal komt het neer op snel zoeken naar een afdakje, en daarna rustig een keuze maken - soms is er geen afdak ... ).
Zo moeilijk is dat toch niet? Je kijkt 's morgens op je telefoon wat voor weer het wordt, en daar hou je dan rekening mee.

P.S.
Is het stukje over afdakjes wel on-topic? Het gaat over organisatie van fietstassen.
Wij hebben een standaardlijstje met de spullen die we altijd meenemen. Voor vertrek leggen we alles uitgestald en gaan we met het lijstje in de hand alle spulletjes na. De spullen die we overdag nodig (kunnen) hebben gaan in een aparte tas en we hebben een tas voor ’s avonds. Kleine spullen steken we aan de zijkanten en documenten, gps, batterijen, mobieltjes, geld, zonnebril, enz... gaan in de stuurtas. Mijn man en ik verdelen ook onze spullen onder elkaar zodat in een noodgeval toch altijd iemand spulletjes van de ander bij heeft.
Bridgestone SM schreef:
vr 10 mei, 2019 10:28
(...eindeloze stream of consciousness, maar dan als apotheose:)
Koop je diepvries-groente dan gaat daar ook het blikje bier bij
Prima tip, wij kopen vaak diepvriespaella in de supermarkt, kun je prima een fles cava of sekt op koud leggen.
Ik heb al zoveel tips van deze club doorgevoerd in mijn tassen en dit is het huidige resultaat.

Afbeelding

De tip van het biertje bij de bevroren groente is ook weer een superhandige. Je denkt hier in eerste instantie niet over na.
Ik vertrek trouwens met lege voortassen en deze worden alleen voor proviand gebruikt.
Ik zal denken aan de koele kant als ik de tasjes vul.. :wink:
willem.m schreef:
vr 10 mei, 2019 10:52
Bridgestone SM schreef:
vr 10 mei, 2019 10:28
Er zijn ook "moeilijke" keuzen: Regenkleding heb je zelden nodig en wil je liefst onderin een tas en de hele reis onberoerd laten .... maar als er ineens een onweersbui is dan wil je die kleding liefst zo snel mogelijk aantrekken (meestal komt het neer op snel zoeken naar een afdakje, en daarna rustig een keuze maken - soms is er geen afdak ... ).
Zo moeilijk is dat toch niet? Je kijkt 's morgens op je telefoon wat voor weer het wordt, en daar hou je dan rekening mee.

P.S.
Is het stukje over afdakjes wel on-topic? Het gaat over organisatie van fietstassen.
Om het weer weer mee on topic te maken ... Juist daarom zit mijn regenkleding en alle andere zaken die ik wellicht snel nodig heb onderweg bovenop klaar voor het grijpen. Deze verplaats ik zodra ik ga fietsen vanuit mijn fietstassen naar mijn bagagedrager, ze komen bovenop. In een zogenaamde nylon bagagezak waarin ik mijn fietstassen vervoer als ik met OV ga, bevestigd met een motorhelm netje. Deze zak is lichtgewicht en doet naast OV-zak ook dienst doen als proviand zak. Tijdens het reizen met OV, gaat de regenkleding in de fietstas en stop ik mijn fietstassen in de nylon bagagezak. Lichtgewicht en multifunctioneel!


Mijn slaapkleding of avondkleding verpak ik niet bij mijn voorraad schone kleding maar apart bij mijn slaapzak samen met de toilettas. Zo heb ik bij aankomst gelijk de spullen die ik nodig heb voor het opmaken van mijn bed en daarna de douche of bidon douche bij wildkamperen.
Wouter Duijndam schreef:
vr 10 mei, 2019 12:22
Ik heb al zoveel tips van deze club doorgevoerd in mijn tassen en dit is het huidige resultaat.
Waarom zoveel gasblikjes, Patrick? Waar ga je heen dan? Bang dat ze onderweg niet te krijgen zijn? Wij koken met een multi fuel brander - altijd erg flexibel qua brandstof. :wink:
Frans & Dieuwertje schreef:
vr 10 mei, 2019 12:32
Waarom zoveel gasblikjes, Patrick? Waar ga je heen dan? Bang dat ze onderweg niet te krijgen zijn? Wij koken met een multi fuel brander - altijd erg flexibel qua brandstof. :wink:
Ik vertrek 29-06 naar Ibiza.
Dat is fluctuerend gewicht en word gedurende de reis alleen maar minder.
Ik heb uitgerekend hoeveel gas ik nodig heb en las hier op het forum dat de schroefdraad blikjes moeilijk te verkrijgen zijn in Frankrijk.
Aangezien dit mijn eerste reis is heb ik ervoor gekozen om niet te investeren in een multifuel brander.
Ook heb ik ervoor gekozen om geen koppelstuk van Campingaz naar schroefdraad aan te schaffen.

Weloverwogen keuze dus.
Wouter Duijndam schreef:
vr 10 mei, 2019 12:51
Dat is fluctuerend gewicht en word gedurende de reis alleen maar minder.
Ik heb uitgerekend hoeveel gas ik nodig heb en las hier op het forum dat de schroefdraad blikjes moeilijk te verkrijgen zijn in Frankrijk.
Aangezien dit mijn eerste reis is heb ik ervoor gekozen om niet te investeren in een multifuel brander.
Ook heb ik ervoor gekozen om geen koppelstuk van Campingaz naar schroefdraad aan te schaffen.
FWIW: Blikjes met schroefdraad (Primus) zijn bij elke Decathlon in Frankrijk (honderden filialen, in elke provincieplaats aanwezig) en Spanje (ook in elke provincieplaats) verkrijgbaar. Maar als je geen zin hebt om een keer naar een Centre Commercial bij een uitvalsweg te fietsen, kun je ze wellicht beter meenemen inderdaad.
Dat is goed om te weten, mocht ik toch te weinig hebben.
Wouter Duijndam schreef:
vr 10 mei, 2019 13:05
Dat is goed om te weten, mocht ik toch te weinig hebben.
Neem dan "iedere provincieplaats" wel met een korreltje zout.
In 2017 waren er 310 vestigingen, en ... in sommige agglomeraties vind je er meer dichtbijeen.

Ik weet het, 310 zou oppervlakte-gewijze overeenkomen met 20 in Nederland, en met 20 vestigingen zouden we denk ik in Nederland blij zijn. Maar als je naar de kaart van Frankrijk kijkt is het zeker niet "iedere provincieplaats" en ook niet min of meer regelmatig verdeeld (in dat laatste geval zou je hemelsbreed nooit verder als een kleine 30 km hoeven te fietsen).

Groeten BSM
Wouter Duijndam schreef:
vr 10 mei, 2019 12:22
Ik heb al zoveel tips van deze club doorgevoerd in mijn tassen en dit is het huidige resultaat.
Ik vertrek trouwens met lege voortassen en deze worden alleen voor proviand gebruikt.
Ziet er heel mooi uit! Komt vast goed!

Laat later nog even weten wat je hebt geleerd, wat was handig om bij je te hebben, wat niet en wat heb je gemist.

-Jan
Bedankt voor jullie tips.

Vandaag naar de Ikea geweest en daar hersluitbare plastic zakjes gekocht en ook FÖRFINA (pakzakken in verschillende formaten.

https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90328178/

Maar eens gaan proef inpakken om zet zien wat een handige indeling is.
Ik zag bij de Lidl ‘groente’ zakjes per 2 stuks liggen. Iets van 60 cent. (Green bag)
Blijkbaar om appels of bananen in te doen.
Maar eens proberen of dit een alternatief is.
Anja