Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sigg firejet - Forum Wereldfietser

Sigg firejet

Zoals de titel al doet luiden, heb ik een Sigg firejet. Helaas doet ze vanaf vanmorgen niet zoveel meer. De pomp bouwt wel druk op maar ze produceert geen vlammen meer....

Zijn er hier mensen die bekent zijn met dit euvel? En zo ja, wat kan ik er aan doen?
Er is dus ergens een verstopping.
Lees de gebruiksaanwijzing eens. Waarschijnlijk staat daar in watt je er aan kunt doen. Zelf heb ik een whisperlite dus net iets anders.
Waarschijnlijk de sproeier.
Aan zoiets zat ik ook al te denken, maar waar kan ik de gebruiksaanwijzing vinden?
Heel hartelijk bedankt!!! Nu alleen nog een naald vinden die dun genoeg is
Campinggaz verkoopt speciale prikkers met een minuscuul dun naaldje
jony schreef:
ma 22 apr, 2019 19:53
Campinggaz verkoopt speciale prikkers met een minuscuul dun naaldje
Misschien heeft een draadje van een staalborstel de juiste diameter? Een rvs- schuurborstel? Een dunne injectienaald?
Leon schreef:
ma 22 apr, 2019 21:33
jony schreef:
ma 22 apr, 2019 19:53
Campinggaz verkoopt speciale prikkers met een minuscuul dun naaldje
Misschien heeft een draadje van een staalborstel de juiste diameter? Een rvs- schuurborstel? Een dunne injectienaald?
Ik vermoed sproeier-gaatjes in de zelfde grootte-orde als die bij de MSR-branders.
En dat moet dan wel een heel fijne staalborstel zijn, en een nog fijnere injectienaald.
't Zal wel bestaan maar je moet het maar toevallig hebben liggen.

Ik zou het moeten checken, maar het gaat denkelijk om iets richting 0,5 mm.
O ja kijk uit met een staaldraadje dat zo precies past dat het klem komt.
Pas sowieso een beetje op: een te dikke en te "ruige" doorprikker kan het sproeiergaatje langzaamaan steeds iets groter maken ... soms gaat de brander er beter op branden, soms juist niet.

Groeten BSM
Ik ga het anders oplossen, volgende week komt mijn ultrasoon reiniger binnen voor m'n caberateur. Leg de verstuiver daar bij in. Makkelijker kan niet . Geen risico met gaatjes groter maken , lekker trillen en schoon worden.
Mr Wojtas schreef:
ma 22 apr, 2019 23:09
Ik ga het anders oplossen, volgende week komt mijn ultrasoon reiniger binnen voor m'n carburateur. Leg de verstuiver daar bij in. Makkelijker kan niet . Geen risico met gaatjes groter maken , lekker trillen en schoon worden.
Da's een heel luxe aanpak.  Soms evenwel kan een licht polijstende werking van zo'n doorprikdraadje (of van een minder dan 1 mm boortje) helpen om micro-braampjes weg te werken.

Groeten BSM

PS Mr Wojtas, heb je ook een brommert ? Of is die carburateur van nog iets anders.
Wat ook goed kan werken: één strengetje koperdraad van een elektriciteitssnoer. Daar beschadig je ook niks mee, en het is zeker dun genoeg.
Mr Wojtas schreef:
ma 22 apr, 2019 23:09
Ik ga het anders oplossen, volgende week komt mijn ultrasoon reiniger binnen voor m'n caberateur. Leg de verstuiver daar bij in. Makkelijker kan niet . Geen risico met gaatjes groter maken , lekker trillen en schoon worden.
Desondanks is het handig om een passend draadje te vinden. Onderweg kan de branders immers ook weer verstoppen, zeker als je autobenzine gaat verstoken in plaats van wasbenzine/colemanfuel.
Leon schreef:
di 23 apr, 2019 09:23
Mr Wojtas schreef:
ma 22 apr, 2019 23:09
Ik ga het anders oplossen, volgende week komt mijn ultrasoon reiniger binnen voor m'n caberateur. Leg de verstuiver daar bij in. Makkelijker kan niet . Geen risico met gaatjes groter maken , lekker trillen en schoon worden.
Desondanks is het handig om een passend draadje te vinden. Onderweg kan de branders immers ook weer verstoppen, zeker als je autobenzine gaat verstoken in plaats van wasbenzine/colemanfuel.
Tja, met de MSR Whisperlite international heb ik al een eeuwheid geen problemen. Nu heeft die MSR ook een intern doorprikkertje, een klein gewichtje + naaldje dat opgesloten zit onder de sproeier.
De laatste keer was een verstopping nog met de MSR allesbrander (die alles behalve alles brandt) en in die allesbrander verstookte ik een half litertje gekregen uit een Frans plattelandsschuurtje.
Gewoon verse benzine heeft me nog nooit voor onverwachte problemen gezet. Het verdient wel aanbeveling zo nu en dan de fuel-line te demonteren en schoon te maken.

Groeten BSM
Bedankt allemaal, zeker de tip van Travelmaster met z'n koperdraadje is erg goed voor onderweg. En ja... Misschien toch maar overstappen op wasbenzine ipv autobenzine.
Mr Wojtas schreef:
wo 24 apr, 2019 23:13
Bedankt allemaal, zeker de tip van Travelmaster met z'n koperdraadje is erg goed voor onderweg. En ja... Misschien toch maar overstappen op wasbenzine ipv autobenzine.
Er bestaat ook extra schone benzine die gebruikt wordt in bijv. kettingzagen en andere motor-gereedschappen, vooral als het motorgereedschap onrgelmatig gebruikt wordt schijnt die extra zuivere benzine een voordeel te hebben.
Ik voor mij ben blij met de MSR whisperlite en met gewone autobenzine (of E10) omdat ik die gewone autobenzine per halve liter ongeveer overal kan vinden ... dat scheelt netto gewicht.

En het schoonmaken: dat doe ik zo nu en dan ... vaak na een stukje "op de lange baan schuiven".
Hoe het zit met de SIGG Firejet, maar de MSR speelt slechts heel zelden op.

O ja, gister nog weer zalm gebakken op de benzine-brander, de zalm is lekkerder wanneer de keuken niet naar zalm ruikt.

Groeten BSM
Naar zalm? Of naar benzine? Anders moet je buiten koken, ruikt je keuken niet naar zalm :wink:
Travelmaster schreef:
do 25 apr, 2019 07:41
Naar zalm? Of naar benzine? Anders moet je buiten koken, ruikt je keuken niet naar zalm :wink:
Precies, ik gebruik de MSR-brander buiten ! Die brander staat bijna jaarrond buiten, want benzine-lucht binnen is ook een gevalletje "beter van niet".
Hij brandt nu op een mix van autobenzine en een of ander extra schoon benzine-product, dat maakt de verbranding duidelijk schoner.

Groeten BSM
Mr Wojtas schreef:
wo 24 apr, 2019 23:13
Bedankt allemaal, zeker de tip van Travelmaster met z'n koperdraadje is erg goed voor onderweg. En ja... Misschien toch maar overstappen op wasbenzine ipv autobenzine.
Je wilt nooit meer anders. Geen verstopping. Minder giftige stoffen. Minder roet. Gemakkelijker opstarten. Minder stank. Beter regelbaar (althans mijn whisperlite). Nog goedkoper ook (bij de Plus tenminste). In Nederland gemakkelijker verkrijgbaar dan autobenzine; je moet immers toch boodschappen doen en elke supermarkt heeft het.
Leon schreef:
do 25 apr, 2019 09:48
Mr Wojtas schreef:
wo 24 apr, 2019 23:13
Bedankt allemaal, zeker de tip van Travelmaster met z'n koperdraadje is erg goed voor onderweg. En ja... Misschien toch maar overstappen op wasbenzine ipv autobenzine.
Je wilt nooit meer anders. Geen verstopping. Minder giftige stoffen. Minder roet. Gemakkelijker opstarten. Minder stank. Beter regelbaar (althans mijn whisperlite). Nog goedkoper ook (bij de Plus tenminste). In Nederland gemakkelijker verkrijgbaar dan autobenzine; je moet immers toch boodschappen doen en elke supermarkt heeft het.
Dat zijn degelijke argumenten (voor de thuissituatie) ... onderweg is een half litertje toch makkelijker aan de pomp, in Frankrijk hebben veel supermarkten ook een benzinepomp. Ipv gewone loodvrij is E10 ook goed, alleen wil E10 zo weinig roeten dat de whisperlite weer niet extra zacht wil blijven branden (ieder voordeel hep se nadeel). Zoals eerder gezegd: gewone benzine geeft ook nauwelijks verstopping.

O ja, bij de Jumbo kost een fles wasbenzine nu € 1,35, hetzelfde merk bij de Plus € 1,39.
Bij de Plus moest ik even wat langer zoeken, bij de Jumbo hier om de hoek vond ik de wasbenzine vlotter.

Groeten BSM
Zo,na een 10 minuten in een ultrasoon badje is alles weer schoon, en droog. T probleem blijft echter. Pomp getest op de reserve brander en dan alles goed. Rare dingen, die firejets... :roll: