Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwitsers zakmes, kampeermes, survivalmes? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Zwitsers zakmes, kampeermes, survivalmes?

Shadow schreef:
ma 13 mei, 2019 15:00
De betere messen (+100 euro) kun je kiezen uit staalsoorten die roestvast zijn en lang scherp blijven, ligt niet in lijn van dit topic, maar ter info.
Dat is zo, maar hoewel men bij duurdere messen staalsoorten van beter kwaliteit kan gebruiken (al is er niets 'mis' met goedkope carbonstalen messen) is het toch steeds een evenwicht zoeken tussen behoud van scherpte en hoe makkelijk een mes te slijpen is. Roestvast stallen messen die lang scherp blijven zijn meestal moeilijker te slijpen. Carbonstalen messen behouden hun scherpte niet heel lang, maar zijn snel weer vlijmscherp te krijgen. Voor zij die zich niet wagen aan het zelf slijpen van messen zijn die staalsoorten waar jij naar verwijst de betere keuze.
Carbonstalen messen behouden hun scherpte niet heel lang.
als ik kijk naar de site van de meesterlijper.nl waar ze de Opinel rvs en carbon vergelijken, wordt uitgelegd dat de carbonstalen versie langer scherp blijft. Mijn praktijkervaring met de Herder Molenmessen is ook zo. Slijpen hoeft helemaal niet, ze blijven scherp. Mogelijk heeft dat ook iets te maken met de dikte van het lemmet. Ik heb altijd begrepen dat koolstofstalen messen dunner geslepen kunnen worden dan de rvs uitvoeringen.
@Senior2 bij veel gebruik wordt ieder mes uiteindelijk bot, in ieder geval zal dan dus ieder mes uiteindelijk wel een keer geslepen moeten worden om weer scherp dan wel scherper te worden. En het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je er allemaal mee uitvreet.
Mocht je eens willen zien hoe een mes mishandeld kan worden kijk eens een aflevering "forged in fire" of "forged in fire knife fight" (sorry moet "forged in fire, knife or death" zijn...) op het History kanaal (tv) of elders op het web.

Voor wat betreft de opinel vraag ik ben voor de inox (rvs) versie gegaan. Ik slijp liever een keer extra dan dat ik meteen roest krijg als ik eens iets vergeet meteen schoon te maken. Voor vakantie waarbij je je zo min mogelijk zorgen wilt maken over de spullen die je mee neemt de beste keuze in mijn ogen.
rockhopper schreef:
di 14 mei, 2019 22:14
"forged in fire"
Jaaa Favoriet hier! 8)
Voor bijna overwoestbare messen - kijk eens bij Gough Custom in Canada, echt bizar mooi spul 8)
Heel leuke video’s. Verklaart ook wel een beetje de stevige prijs.
Senior2 schreef:
wo 15 mei, 2019 10:35
Heel leuke video’s. Verklaart ook wel een beetje de stevige prijs.
Van Gough Custom? ja het is veel geld - maar als je ziet wat er aan research en vakmanschap in zit...
Kwaliteit kost nu eenmaal geld. Of omdat er veel tijd in gaat zitten, of omdat er prijzig materiaal in zit, of allebei.
Maar voor het geld vind je eigenlijk niks beter dan de opinel nr 7 of 8. Ietsje duurder heb je de eigen messen (eden) van knife & tools webwinkel, die zijn ook erg goed wat betreft prijs kwaliteit.
Senior2 schreef:
ma 13 mei, 2019 18:30
Carbonstalen messen behouden hun scherpte niet heel lang.
als ik kijk naar de site van de meesterlijper.nl waar ze de Opinel rvs en carbon vergelijken, wordt uitgelegd dat de carbonstalen versie langer scherp blijft.
Het ene koolstofstaal is het andere niet (en dat geldt ook voor 'roestvrij staal'), maar veel koolstofstaal is toch minder slijtvast dat vele (kwalitatieve) roestvaste messen.

https://www.knivesandtools.nl/gen/banne ... ten-v2.pdf
Senior2 schreef:
ma 13 mei, 2019 18:30
Slijpen hoeft helemaal niet, ze blijven scherp.
Natuurlijk worden die messen bot. De lat van 'scherpte' is niet voor iedereen hetzelfde, maar ook bij ''n molenmesje merk ik al snel dat de scherpte vermindert. Ik geef wel toe dat ik gewoon ben dat mijn messen vlijmscherp zijn en de lat dus hoog ligt bij mij.
+1 8)
Revanho e.a., ik kan niet oordelen over jullie ervaring met de Herder molenmesjes, maar bij ons zijn ze na pakweg een jaar of 8 nog net zo scherp als nieuw, zonder ooit geslepen te zijn. Scherp is ook voor mij essentieel voor een mesje, neem dat maar van mij aan. Ik moet wel zeggen dat ze alleen gebruikt worden voor datgene waarvoor deze bedoelt zijn, n.l. het schillen en snijden van groente/fruit. Wel zijn af en toe bramen verwijderd want die komen er vrij snel op als je niet oppast. Ik kan me goed voorstellen dat de scherpte wel snel afneemt als je ook andere dingen gaat snijden, zoals hout. Wat wel opvalt is dat ze slijten aan de snijkant, de snijkant krijgt op den duur een holle vorm. Dat is niet exemplarisch, ik heb daar vaker over gelezen.

Mijn opmerking over het verschil tussen de rvs en carbonstalen Opinel is niet uit ervaring maar van een website, maar dat had ik dacht ik duidelijk vermeld.
Senior2 schreef:
za 18 mei, 2019 23:49
Revanho e.a., ik kan niet oordelen over jullie ervaring met de Herder molenmesjes, maar bij ons zijn ze na pakweg een jaar of 8 nog net zo scherp als nieuw, zonder ooit geslepen te zijn.
Onmogelijk.
Senior2 schreef:
za 18 mei, 2019 23:49
Wel zijn af en toe bramen verwijderd want die komen er vrij snel op als je niet oppast.
En hoe heb je die bramen verwijderd?
@Revanho
Onmogelijk
ik zou zeggen kom een keer langs om te kijken, de koffie staat klaar, maar dat jij dat op die afstand beter kan beoordelen dan ik, dat lijkt me op zijn zachtst gezegd minder waarschijnlijk, om het woord onmogelijk niet overal voor te gebruiken. Ik kan me ook niet voorstellen dat wij echt een andere definitie hebben van de betekenis scherp.
en hoe heb je die bramen verwijderd
als er een braam opzit. Vijl ik die weg met een diamantvijltje. Verreweg het grootste gedeelte kan ik zo corrigeren, de rest van de onvolkomenheid slijt vanzelf weg. Ik moet toegeven, de mesjes zien er niet uit, maar dat doe niets af aan de effectiviteit van het mes als snij gereedschap.
Senior2 schreef:
zo 19 mei, 2019 13:46
en hoe heb je die bramen verwijderd
als er een braam opzit. Vijl ik die weg met een diamantvijltje. Verreweg het grootste gedeelte kan ik zo corrigeren, de rest van de onvolkomenheid slijt vanzelf weg. Ik moet toegeven, de mesjes zien er niet uit, maar dat doe niets af aan de effectiviteit van het mes als snij gereedschap.
Je neemt materiaal weg, m.a.w. je slijpt je mes. En daarmee komt de aap uit de mouw.

Renaat
Ik begrijp waar je naar toe wil, maar het ligt in mijn ogen toch anders. Ja, de braam vijl ik weg, maar in al die jaren zijn dat maar een paar plekjes van de gehele snijkant geweest. Het overgrootte deel van de snijkant ben ik nooit aangeweest met vijl of enig ander slijpgereedschap. Jouw redenering volgend, zouden dus alle stukken die ik nooit hersteld heb, nu minder scherp moeten zijn, en dat is niet zo.

Thijs
Een beetje taalkundige discussie, maar je hebt dus toch onderhoud gepleegd aan het mes. Dan laat ik de definitie bot / scherp en of we het over het hele snijvlak hebben of slechts gedeeltes daarvan maar even in het midden. Omdat we ook niet zien hoe je snijdt en welke gedeeltes van het mes wel en niet gebruikt worden zal het niet duidelijk worden wie er gelijk heeft.
Maar het feit blijft, alle messen hebben bij gebruik uiteindelijk onderhoud nodig en daar hoort slijpen ook bij.
Ik ken ze ookwel die mesjes. Ze zijn dunner. De tweede clue is volgens mijn gok dat ze harder wegoxideren dan dat ze bot worden.
Ik heb even gezocht maar kon op internet zo gauw geen verhaal vinden dat enige verklaring gaf.
Is er ook niet, die dingen oxideren sneller dan dat je je eten op hebt en aan de afwas begint. Fijne mesjes maar gelijk schoonmaken is nodig.
Het roesten moet ook niet overdreven worden. Ja, ze gaan roesten, maar als ze 1 of 2 uur nat blijven liggen en je haalt de afwasborstel eroverheen, dan is alles weer glad. Dit is geen theorie maar praktijk.

Bovendien zorgt op den duur de patinalaag ervoor dat het gaan roesten vertraagd of verminderd wordt. Dit is geen ervaring maar heb ik gelezen op de een of andere messen site.

Wat ik wel heb meegemaakt is een mesje dat ik kwijt was jaren lang in een schuur gelegen had. Dat mesje was heel erg geroest. Ik heb het schoon gemaakt met een scotch brite en het mesje is gewoon weer in gebruik. M.a.w., roestgevoelig, absoluut, maar maak er geen drama verhalen van.
Precies, als je een Opinel even de tijd geeft, en dus juist niet steeds weer blank schuurt, dan ontstaat er een staal-grauwe patina en daarmee wordt het mes niet roestvrij maar wel veel minder ontvangelijk voor invloeden van buiten.
Laat je een Opinel langer roesten - is mij ook wel eens overkomen, hij wilde nog nauwelijks open - dan helpt staalwol en uiteindelijk nog iets steviger schuur en slijp-middelen, zolang de roest de snijkant niet aantast is er niet te veel zorg, is de snede (heet dat zo?) wat rafelig ingeroest dan ontkom je niet aan netjes "bijslijpen" (ja ja bijslijpen kan niet, er gaat altijd iets af).

Of te wel, zelfs met heel weinig zorg is er goed te leven met een Opinel Carbone.

Groeten BSM