Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwitsers zakmes, kampeermes, survivalmes? - Forum Wereldfietser

Zwitsers zakmes, kampeermes, survivalmes?

Goedemorgen,

Al enige tijd ben ik voornemens een Zwitsers zakmes aan te schaffen. Echter, ik zie ook veel andere soorten messen voorbijkomen zoals survival en bushcraft messen.

Wat vinden jullie prettige messen en in welke situaties gebruik je het? Waar kan ik misschien nog rekening mee houden?

Voor mij zal het voornamelijk dienst gaan doen als Every-Day-Carry mes en niet zozeer voor verre reizen. Hij zal dus te pas en onpas mee gaan in rug of fietstas en gebruikt worden voor reparaties, snijden van bloemen/takken of een stuk worst, verwijderen van splinters etc.
Een Zwitsers zakmes ligt dan al snel voor de hand, maar een kleine Opinel icm multitool en losse pincet etc kan ook. Hoe dat uitkomt met gewicht geen idee. Hoe minder losse onderdelen hoe beter vind ik, maar het moet wel werkbaar zijn.

De messen die ik op het oog heb: Victorinox Huntsman(100gr.) of Climber(75gr). Verschil tussen deze twee is dat de Huntsman een zaag heeft. Beide rond €25.

Ik ben benieuwd!

Bijlagen

Ik heb de huntsman. Vooral schaar en pincet gebruik ik vaak. Daarnaast gaat er nog een fiets multitool mee met kettimgpons. Ik heb ook een leatherman met tang, ook die is handig maar die heeft dan weer geen schaartje en pincet. Een zakmes met tang, schaartje, pincet en mes zou wat mij betreft de uitkomst zijn.
Dit is een fietsforum, daarom de Wenger bike tool 37. Kost meer dan € 25, als die nog te vinden is.

Afbeelding
Mes voor smeren en snijden van eten.
Pincet voor splinters.
Schaartje voor plakkers voor de banden, tent of matje.

Voor de fietsreparaties heb ik een klein rateltje van Topeak met bitjes (ook kruiskop en platte schroef). Voor alle andere hulp ga ik naar een boerderij of zoek ik in Pocket Earth en vakhandel.
Bel schreef:
zo 14 apr, 2019 11:20
Goedemorgen,
Al enige tijd ben ik voornemens een Zwitsers zakmes aan te schaffen.
Voor mij zal het voornamelijk dienst gaan doen als Every-Day-Carry mes en niet zozeer voor verre reizen. Hij zal dus te pas en onpas mee gaan in rug of fietstas en gebruikt worden voor reparaties, snijden van bloemen/takken of een stuk worst, verwijderen van splinters etc.
Ik heb precies voor dat doel mijn dikke Victorinox sinds 1988 in gebruik. Hij gaat altijd mee in de tas, ook bij familiebezoek e.d. waar ik toch vrij vlug aan een klusje wordt gezet; het mes is dan aanzienlijk sneller gevonden dan de brak gevulde gereedschapskist. De kruisschroevendraaier zou ik niet willen missen, net als het tangetje dat met zijn precies vormgegeven bek ideaal is om de kleinste splinters uit te trekken. Ik hoop dat deze messen nu nog steeds zo goed fabriceerd worden als toen. Het was destijds met 135 gulden een rib uit mijn studentenlijf. He klieine losse schoevendraaiertje ben ik net als andere de losse delen wel eens kwijtgeraakt, maar is wel altijd hét ding voor brillenschroefjes, en niet alleen van mijn eigen bril.

Deze lijkt er ernstig op: https://www.bol.com/nl/p/victorinox-swi ... gKUv_D_BwE

Voor fietszaken heb ik fietsgereedschap, maar het mes gaat wel mee.

Edit: spellling van Vioctorioninos....
Nadat mijn partner de Leatherman (huwelijkscadeau!) tijdens een fietstrip had laten liggen, heb ik een Victorinox SwissTool Spirit gekregen. (Of eigenlijk: zelf gekocht en mijzelf als verjaardagscadeau laten geven - wat spontaan! :roll:) Deze gaat standaard mee op fietsvakantie. Weliswaar veel te zwaar, maar er zitten wel o.a. een scherp mes, een priem, schaartje, schroevendraaiers en een tang op. Die tang is handig en hebben we een paar keer nodig gehad. Hij ligt normaal in de bestekla, en ik gebruik 'm wekelijks. Leon heeft overigens een goed punt: een schroevendraaiertje voor je (zonne)bril, zeker als je wat langer van huis gaat. Pas als je je zonnebril niet kunt gebruiken en een zonnesteek krijgt, weet je hoe afhankelijk je ervan bent.
Bel schreef:
zo 14 apr, 2019 11:20

Een Zwitsers zakmes ligt dan al snel voor de hand, maar een kleine Opinel icm multitool en losse pincet etc kan ook.
Ik heb een Opinel en een nagelschaartje bij me. Als ik een pincet nodig heb dan koop ik die onderweg wel.

Verder nog wel wat gereedschap.
Hallo,
Ja, een (groen) Opinelmes, een nagelknippertje en een pincet. De rest kan ik vaak wel lenen bij de buren op de camping :D .
Groet, Petra.
Bel schreef:
zo 14 apr, 2019 11:20
Wat vinden jullie prettige messen en in welke situaties gebruik je het? Waar kan ik misschien nog rekening mee houden?

Voor mij zal het voornamelijk dienst gaan doen als Every-Day-Carry mes
Daarom een Zwitsers zakmes. Klein dus gaat makkelijk mee en heeft veel mogelijkheden. Heb er één altijd bij me (althans op het werk, thuis en op vakantie ;))

Zaag is leuk maar zelf nog nooit echt nodig gehad overigens.
Zaag regelmatig gebruikt voor brandhout, mijn versie mist een tang en een schaartje, die zou ik er wel graag bij hebben.
Bij de meeste van die Zwitserse messen is het niet mogelijk het mes (of ander gereedschap) vast te zetten. Dat hoeft geen probleem te zijn als je er enkel wat groentjes met snijd, een touwtje doorsnijdt, ... maar voor iets steviger messenwerk vind ik dat te gevaarlijk.

Bovendien vind ik Zwitserse messen niet de eenvoudigste messen om echt scherp te slijpen en ik houd nogal van erg scherpe messen.

Ten slotte zit er vaak van alles op dat ik toch niet gebruik (zoals een kurkentrekken).

Als gewicht minder een rol speelt, dan kies ik dus eerder voor een specifieke fietsmultitool of een multitool van b.v. Leatherman. Als elke gram telt dan kies ik eerder voor een los zakmes (b.v. een Opinel of zelf nog lichtere opties) en een selectie van klein gereedschap dat ik echt nodig heb (zoals een echt goed schaartje, een tekentangetje (dat gaat niet met een standaardpincet), ...)

Renaat
Revanho schreef:
zo 14 apr, 2019 19:38
Bij de meeste van die Zwitserse messen is het niet mogelijk het mes (of ander gereedschap) vast te zetten. Dat hoeft geen probleem te zijn als je er enkel wat groentjes met snijd, een touwtje doorsnijdt, ... maar voor iets steviger messenwerk vind ik dat te gevaarlijk.
Bij de Victorinox SwissTool Spirit die ik eerder noemde (en die ik dus heb) kan dat anders wel hoor. En ik ben het met je eens dat dat veel veiliger is.
Niets zo divers als de mogelijkheden van een zakmes en/of een multitool. Maar ook bij de gebruikers zal je een grote verscheidenheid aan voorkeuren aantreffen. Wat ik onmisbaar vind, kan voor jou totaal niet belangrijk zijn.
Mijn advies: schrijf de 10 belangrijkste dingen op die er aan of op moeten zitten. Leg het lijstje een week weg. Pak het dan en loop nogmaals het lijstje door of al die items nog steeds belangrijk voor jou zijn en ga daarmee aan de slag. Dit vermindert het aanbod misschien al met 50% . Als je iets gevonden hebt wat aan jouw wensen voldoet, probeer dan voor je het koopt of het goed in de hand ligt. Misschien ook een idee om iets te kopen voor alledag en een andere voor kamperen of iets dergelijks.

Succes.
Die Victorinoxmessen zijn prima. De prijskwaliteitverhouding is heel goed. Ze zijn klein, compact en relatief licht. En je kunt er alles mee. Met zo'n mes kun je je fietskampeervakantie prima doorkomen.
Nadeel: iets waar je alles mee kunt is nergens echt goed in. De handgreep is aan de kleine kant, het mes, de zaag en de kurkentrekker zijn kort, de schaar knipt wat onhandig en met het gereedschap kun je niet veel kracht zetten.

Zelf geef ik de voorkeur aan die andere Zwitserse messenfabrikant Wenger en neem ik een maatje groter:
Afbeelding
De Ranger 155 van Wenger. Is groter en zwaarder, maar ligt goed in de hand. Hier kun je een boompje mee omzagen, veel beter brood en groente snijden, etc. Het mes heeft ook een veiligheidsvergrendeling en is daarmee een veel degelijker en veiliger stuk gereedschap. Zeker als je wat ruiger kampeert (bikepacken, wildkamperen, bushcraft-achtige toestanden) heb je hier meer aan.
Maar je betaalt een prijs in gewicht en formaat, en ook een beetje in geld.

Een ander mooi alternatief is dit:
Afbeelding
Victorinox 30238L SwissTool Multitool
Met deze multitool kun je kamperen, zij het met dezelfde beperkingen als de Victorinox Huntsman. Maar je bent meteen ook al een heel eind op weg met je fietsgereedschap, en hoeft geen aparte fietsmultitool meer mee te nemen als je je bitjesset zorgvuldig samenstelt.

En ga vooral even voor jezelf na wat je allemaal zeker nodig hebt onderweg:
Onmisbaar: mes, blikopener, kroonkurkopener
Optioneel: zaag, kurkentrekker, etc.
Onmisbaar, maar moet dat persé op je zakmes?: schroevendraaiers, schaar, inbussen, pincet, etc.
Zelf ben ik inmiddels een fan van juist een maatje kleiner (en lichter). Overigens geldt dat je bij die Zwitserse zakmessen goed moet kijken welke versie je precies wilt hebben, want er is heel veel keus: met schaartje, zonder schaartje, met kurkentrekker, of zonder, etc etc. In Keulen is zelfs een Victorinox winkel waar je er een helemaal op maat kunt laten samenstellen.
Huib2 schreef:
zo 14 apr, 2019 21:03
En ga vooral even voor jezelf na wat je allemaal zeker nodig hebt onderweg:
Onmisbaar: mes, blikopener, kroonkurkopener
Optioneel: zaag, kurkentrekker, etc.
Onmisbaar, maar moet dat persé op je zakmes?: schroevendraaiers, schaar, inbussen, pincet, etc.
Een kroonkurkopener heb ik nog nooit nodig gehad. En inderdaad toch wel noodzakelijke blikopener heb je ook los. En een mes hoeft geen zakmes te zijn. :shock: :?
willem.m schreef:
zo 14 apr, 2019 21:35
En een mes hoeft geen zakmes te zijn.
Dat klopt. Sterker nog, de beste messen zijn geen zakmessen. Een zakmes is altijd een compromis. Je wint veelzijdigheid, maar je betaalt met stevigheid, ergonomie en bruikbaarheid. Maar na vele jaren ervaring laat ik mijn andere messen toch vrijwel altijd thuis, en gaat alleen mijn grote Wenger zakmes mee. Voor mij in de meeste outdoorsituaties toch de beste combinatie tussen gewicht, veelzijdigheid en bruikbaarheid.
willem.m schreef:
zo 14 apr, 2019 21:35
Een kroonkurkopener heb ik nog nooit nodig gehad.
Drink je geen bier?
Doe je het met je tanden?
Heb je een opener aan je frame gelast?
Of gebruik je gewoon een van de talloze andere mogelijkheden om een bierfles te openen?
(Nee, ik drink alleen bier uit blik :D )
Een paar mensen noemen ook nog Opinel. Dat vind ik ook hele goede messen voor een hele lage prijs. Functioneel, eenvoudig, stevig, vlijmscherp, liggen goed in de hand. Een prima stuk gereedschap. Enige nadeel is dat je je overige benodigdheden als blikopener, etc. Dan nog apart moet meenemen. (Hoewel je met enige oefening met je Opinel ook een blik open kunt krijgen)
Huib2 schreef:
zo 14 apr, 2019 23:27
willem.m schreef:
zo 14 apr, 2019 21:35
Een kroonkurkopener heb ik nog nooit nodig gehad.
Drink je geen bier?
Doe je het met je tanden?
Heb je een opener aan je frame gelast?
Of gebruik je gewoon een van de talloze andere mogelijkheden om een bierfles te openen?
(Nee, ik drink alleen bier uit blik :D )
Nee, ik drink nauwelijks alcohol. Zo vreemd hoeft dat niet te zijn, toch? En zeker niet op fietsvakantie bij de tent. Gewoon thee, koffie en water.

Verder heb ik in de studententijd allerlei manieren geleerd om een bierfles op alternatieve manieren te openen. :D