Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwitsers zakmes, kampeermes, survivalmes? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Zwitsers zakmes, kampeermes, survivalmes?

Hé, da's nieuw voor mij dat Wenger door Victorinox van de ondergang gered is. Nou ja, ik heb mijn Wenger ook al meer dan 20 jaar (goed mes!). Dus ik heb me er de afgelopen jaren niet meer in verdiept omdat ik uit tevredenheid geen behoefte heb aan een ander mes.
Gebruik nog steeds mijn simpele Zwitsers zakmes uit mijn diensttijd (KLxx). Heb een tijdje een iets grotere versie van Victorinox gehad maar die een paar jaar geleden weggegeven aan een gids tijdens een vulkaantocht in de Filipijnen (leek me een veel beter cadeau dan geld). Het 2e mes was dan wel weer iets handiger omdat het langere lemmet geen smerige vingers veroorzaakt bij een pindakaas of pinotto pot ;-)

Ofwel, mijn mes wordt voornamelijk gebruikt om broodjes te snijden, brood te smeren, blikjes te openen, groentes snijden en af en toe om een fles wijn te openen. Voor mijn fiets heb ik een veel handiger gereedschap setje...

Dus ik zou vooral kijken naar wat je er eigenlijk mee verwacht te gaan doen. Voor de standaard toepassingen is een eenvoudig multi-functioneel mes vaak al meer dan voldoende.
Onlangs bij een lokale dealer geweest waar ik eea in mijn handen heb gehad en van dichtbij heb bekeken. Nog niets gekocht, want ik weet het nog niet. Vind veel mooi en de zoektocht erg leuk.

De Victorinox Fieldmaster is een hele mooie. Deze is hetzelfde als de Huntsman, maar heeft i.p.v. een kurkentrekker een kruiskop schroevendraaier, wat ik prefereer. De Alox modellen zijn ook erg mooi. Over het algemeen hebben deze wat minder functies, maar oerdegelijk en mooi om te zien door de geribbelde metalen buitenschalen.

Bijlagen

Bel schreef:
zo 05 mei, 2019 17:28
Onlangs bij een lokale dealer geweest waar ik eea in mijn handen heb gehad en van dichtbij heb bekeken. Nog niets gekocht, want ik weet het nog niet. Vind veel mooi en de zoektocht erg leuk.
Ik ben net weer een weekje weg geweest en het viel me op hoeveel je met gewoon een eenvoudige Opinel kan doen, en dus ook met die eenvoudige Opinel doet -- wel even vasthouden en kijken welke maat hand bij welke maat mes past.
De redelijk eenvoudige Victorinox gebruikte ik ook, het is een beetje wat voor de hand is en wat voor de hand ligt.

Misschien is het wel de 2CV tegenover de Jaguar of Mercedes, met de 2CV kom je er ook, en soms kom je verder.

Groeten BSM
De opinel is onovertroffen qua prijs - gewicht - functionaliteit. Ja de functies zijn beperkter dan een multitool, maar ik denk altijd bij een multitool aan de uitdrukking "Jack of all trades, master of none". Oftewel geschikt voor een hoop, maar nergens echt een uitblinker, de opinel blinkt voor mij uit door zijn eenvoud.
Omdat ze zo goedkoop zijn is het ook niet het eind van de wereld als je er eentje verliest / stukgaat, al blijf ik er toch zuinig op ;)
Voor diegenen die enthousiast zijn over de Opinel, hebben jullie de Inox versie of de Carbonstalen versie?
Senior2 schreef:
vr 10 mei, 2019 21:57
Voor diegenen die enthousiast zijn over de Opinel, hebben jullie de Inox versie of de Carbonstalen versie?
De fundamentalist-liefhebber heeft de echte carbon-stalen Opinel (en liefst kersenhout).

Het carbon-staal vraagt om onderhoud, en het staal geeft af: uien worden "roestig", appel smaakt ijzerig.
De Inox versie is voor de "moderne" mens makkelijker, maar je verraad daarmee ook de gemakzucht van die "moderne mens".

Groeten BSM
De keus was voor mij ook niet zo moeilijk, ik was benieuwd wat anderen vonden. Wij hebben ook voor de carbonstalen versie gekozen, net zo goed als dat in de keuken de molenmesjes van carbonstaal zijn. En het extra onderhoud valt wel mee, ook een rvs zakmes droog ik altijd af.
Bridgestone SM schreef:
vr 10 mei, 2019 22:09
De Inox versie is voor de "moderne" mens makkelijker, maar je verraad daarmee ook de gemakzucht van die "moderne mens".
Dat lijkt me meer een uitspraak van ergens begin jaren 60 van de vorige eeuw.
Leon schreef:
vr 10 mei, 2019 22:29
Bridgestone SM schreef:
vr 10 mei, 2019 22:09
De Inox versie is voor de "moderne" mens makkelijker, maar je verraad daarmee ook de gemakzucht van die "moderne mens".
Dat lijkt me meer een uitspraak van ergens begin jaren 60 van de vorige eeuw.
Het lijkt mij vooral een "tongue in cheek" uitspraak.

't Is net als met de "bezwaren" van het roestende origineel: ook dat is lang niet zo dramatisch als wel gezegd wordt.

We hebben er hier in huis (e.o.) verschillende, van allerlei jaargangen, ik meen allemaal de "roestende" kwaliteit, qua properheid winnen we geen hoofdprijzen, toch zijn alle Opinels hier goed bruikbaar en niet vastgeroest.

Met wat roestvlekkerigheid in het hout krijgt het mes een doorleefd karakter.

Of te wel, zo als zo vaak: Het is een kwestie van onbetwistbare smaak.

Groeten BSM
Wat heeft de vraagsteller dan aan zo'n antwoord BSM? Mijn ervaring met een carbon stalen mes (geen Opinel) is dat het niet roest, als je het maar schoon en droog maakt na gebruik.
Ome Kor schreef:
vr 10 mei, 2019 23:37
Wat heeft de vraagsteller dan aan zo'n antwoord BSM? Mijn ervaring met een carbon stalen mes (geen Opinel) is dat het niet roest, als je het maar schoon en droog maakt na gebruik.
Wat de vraagsteller aan het antwoord heeft weet ik ook niet, maar dat geldt ook voor de vraag.
Kijk maar eens goed naar de vraag. De vraag luidt: "Wat hebben jullie?"

Mijn antwoord was dus meer dan adequaat, ik las "jullie" als "wij" dwz die mensen die ik ken met Opinel.

Ik ken alleen maar Inox-en bij "moderne" mensen, en/of bij wie denkt dan het roestende staal ook echt gemeen roest (dat doet het overigens op den duur ook echt: gemeen roesten dus, maar alleen als je het mens maanden lang in de tuin laat liggen oid).

Groeten BSM
Ik zie het, maar je oorspronkelijke antwoord klopte niet.
Het carbon-staal vraagt om onderhoud, en het staal geeft af: uien worden "roestig", appel smaakt ijzerig.
Daar reageerde ik op. Zo schets je een verkeerd beeld bij de mensen die dit onderwerp lezen.
Leon schreef:
vr 10 mei, 2019 22:29
Bridgestone SM schreef:
vr 10 mei, 2019 22:09
De Inox versie is voor de "moderne" mens makkelijker, maar je verraad daarmee ook de gemakzucht van die "moderne mens".
Dat lijkt me meer een uitspraak van ergens begin jaren 60 van de vorige eeuw.
Het deed mij denken aan de hipsters, en die beweging is wat recenter. Overigens zonder hiermee een oordeel over hipsters te hebben.

Mocht dit aanleiding vormen tot een discussie over 'de moderne mens', dan stel ik voor om dat in een ander (bestaand?) draadje in de rubriek Kletspraat te doen.
Nou bedenk je wel dat mijn carbon staal Opinel gewoon opgeslagen ligt bij de rest van de verzameling omdat ie te snel roest, de molenmesjes zijn om die reden vervangen voor rvs. Één keer vergeten en gelijk bruin van de roest is niet handig. Purist of niet.
Senior2 schreef:
vr 10 mei, 2019 21:57
Voor diegenen die enthousiast zijn over de Opinel, hebben jullie de Inox versie of de Carbonstalen versie?
Ik heb beiden. Als liefhebber van scherpe en makkelijk (vlijmscherp) te slijpen messen geniet carbonstaal zowel meestal de voorkeur.

Maar carbonstalen messen vragen nu eenmaal wel wat onderhoud want zijn erg roestgevoelig en zijn ook gevoeliger voor kapjes en afbreken van stukjes. Daarom verkies ik roestvrijstaal in die omstandigheden dat ik moeilijk kan garanderen dat het mes voldoende droog kan gehouden worden of voor steviger hak- en snijwerk waarbij absolute scherpe minder een rol speelt (hout hakken en snijden, pompoen snijden, ...).

Voor mensen die minder geven om extreme scherpe zou ik eerder roestvrijstalen messen aanraden. Maar zelf geniet ik teveel van de scherpte van carbonstaal om daar niet vaak voor te kiezen.
Bridgestone SM schreef:
vr 10 mei, 2019 22:09
De Inox versie is voor de "moderne" mens makkelijker, maar je verraad daarmee ook de gemakzucht van die "moderne mens".
Hoewel veel mensen misschien te gemakzuchtig zijn (o.a. de resultaten van het verplaatsingsgedrag van b.v. Belgen wijzen daar op), toch vind ik de keuze voor roestvrijstalen messen best begrijpelijk en wijst het mijn inziens niet op gemakzucht.

Renaat
Bridgestone SM schreef:
vr 10 mei, 2019 22:46
't Is net als met de "bezwaren" van het roestende origineel: ook dat is lang niet zo dramatisch als wel gezegd wordt.
Shadow schreef:
zo 12 mei, 2019 20:18
Één keer vergeten en gelijk bruin van de roest is niet handig. Purist of niet.
Hoewel de roestgevoeligheid voor mij geen reden is om niet vaak voor carbonstaal te kiezen, ben ik het toch meer eens met de tweede uitspraak dan met de eerste. De roestgevoeligheid is echt wel groot en enkele minuten wachten met afwassen na bepaalde (zure) producten gesneden te hebben is genoeg voor behoorlijke (wel oppervlakkige) roestvorming.

Renaat
Voor op vakantie vind ik de "Opinel voor kinderen" ideaal: het (RVS) lemmet heeft een afgeronde punt waarmee het heel makkelijk broodjes smeren is. Handvat is in diverse kleurtjes te krijgen, valt het lekker op als je 'm in het gras laat vallen.

Naast "echt" gereedschap zoals een 8/10mm steeksleuteltje en wat inbussleutels heb ik een Leatherman Style PS minitooltje mee op reis; piepkleine combinatietang met een schaartje, nagelvijl en pincet.
De betere messen (+100 euro) kun je kiezen uit staalsoorten die roestvast zijn en lang scherp blijven, ligt niet in lijn van dit topic, maar ter info.
Shadow schreef:
ma 13 mei, 2019 15:00
De betere messen (+100 euro) kun je kiezen uit staalsoorten die roestvast zijn en lang scherp blijven, ligt niet in lijn van dit topic, maar ter info.
Ik heb ook gelezen dat de verschillende delen van Victorinox messen van verschillende legeringen zijn gemaskt naargelang de functie, maar heb dit niet geverifieerd, het bleef bij 1x lezen.