Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwitsers zakmes, kampeermes, survivalmes? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zwitsers zakmes, kampeermes, survivalmes?

Tafelblad, aansteker, 2e bierflesje, trouwring, hals stukslaan. Dat zal wel goed komen.

Ik heb ooit eens een Victorinox voor mijn 15e verjaardag cadeau gekregen. Tot op heden een van de beste cadeautjes ooit. Al dacht ik daar 20 jaar geleden anders over. :lol: Hij gaat standaard mee voor van alles en nog wat.

Schaartje, blikopener, kruiskop en de tang zijn voor mij erg handig. De zaag nog nooit gebruikt, maar je zal 'm maar nodig hebben in the middle of nowhere... Dan heb je geluk.
jwkeij schreef:
ma 15 apr, 2019 12:21
De zaag nog nooit gebruikt, maar je zal 'm maar nodig hebben in the middle of nowhere... Dan heb je geluk.
Een zaag kan van pas komen:
https://www.moviemeter.nl/film/68549
Met de schroevendraaier (die samengaar met de kroonkurkopener) in het mes heb ik eens de op hol geslagen verwarming in een Tsjechische nachttrein uitgezet. De rest in de wagon ging ook uit, oeps. Gelukkig bleef de trein zelf wel rijden.
Ook heb ik er meer dan een keer mijn muntjesdouchebeurt op de camping mee gered terwijl ik al uitgekleed was, waarvan één keer al ingezeept. Dat was een leermomentje. De kruisschroevendraaier gebruik ik regelmatig omdat ik te lui ben om naar de gereedschapskist te lopen. Het ding blijkt echt slijtvast ook.
Met het beiteltje en het spitse ding-met-gat heb ik meerdere malen schoenen gerepareerd. Weet niet meer precies...
Het mes gebruik ik vrij weinig.
Ik heb altijd een Leatherman Charge TTI op zak;
Leatherman-Charge-Plus-TTI-Multi-Tool-Nylon-Sheath-BHQ-79199-er-large.jpg
Als ik die niet bij heb is deze mee;
SAK_0_8623_MWN__S2.jpg
Dat is echt een van de fijnste Victorinox messen die ik ken. Niet te gek veel spul erop en het mes vergrendeld.
@Shadow: Wat zijn dat voor losse onderdelen bij die Victorinox Rescue Knife? En waarom vind je dat een fijn mes om te fietsen en te kamperen? Wij zijn nl. niet de primaire doelgroep waarvoor dat mes ontwikkeld is.
jwkeij schreef: De zaag nog nooit gebruikt, maar je zal 'm maar nodig hebben in the middle of nowhere... Dan heb je geluk.
Ja, da's maar net hoe je kampeert. Ik maak bijvoorbeeld altijd ter plekke een stok voor mijn tarp van een tak uit de omgeving en kook als het maar even kan het liefst op houtvuur.. Op de meeste kampeeruitjes word mijn zaag wel gebruikt.
willem.m schreef:
ma 15 apr, 2019 07:10
Nee, ik drink nauwelijks alcohol. Zo vreemd hoeft dat niet te zijn, toch?
Nee, dat is niet vreemd.
willem.m schreef:
ma 15 apr, 2019 07:10
Verder heb ik in de studententijd allerlei manieren geleerd om een bierfles op alternatieve manieren te openen.
Ja, die nuttige kennis heb ik ook aan mijn studententijd overgehouden. We kunnen dus tot de conclusie komen dat als je gestudeerd hebt een kroonkurkopener op je zakmes geen vereiste meer is. :wink:
Huib2 schreef:
ma 15 apr, 2019 15:55
@Shadow: Wat zijn dat voor losse onderdelen bij die Victorinox Rescue Knife? En waarom vind je dat een fijn mes om te fietsen en te kamperen? Wij zijn nl. niet de primaire doelgroep waarvoor dat mes ontwikkeld is.
Die 2 kun je vervangen als ze beschadigd of vervangen zijn.
Ik vind het een fijn mes omdat ik het al 4 jaar dagelijks ook op m’n werk gebruik en het vorige maand voor de eerste keer heb moeten slijpen, dat is echt heel netjes voor een relatief goedkoop mes. De kartels verdwijnen wel iedere keer iets met slijpen, maar het is fijn staal. Verder is de vergrendeling met een zgn. ‘frame lock’ erg stevig en zijn de 2 zaagjes écht verschillend en écht heel goed scherp, net zoals het lemmet komt het behoorlijk goed scherp uit de doos, waar dat bij Victorinox niet vanzelfsprekend is.

De Leatherman is hierin nog beter, maar dat mag ook wel want die is bijna 4x zo duur, snijbladen daarvan zijn gevaarlijk scherp voor de onwetende gebruiker, maar voor mij kan het niet scherp genoeg, hoe minder kracht je hoeft te zetten en des te minder kans op ongelukken.
Ik was een tijd geleden in Keulen bij de victorinox winkel, daar hadden ze schertsplaten, alle onderdelen en messing pinnetjes, gewoon even bedenken welke tools je erop wil hebben en ze konden het voor je in elkaar zetten. Uiteraard heb je een aantal limitaties maar toch leuk concept.
Dat is leuk!
Bedankt voor de vele reacties en bruikbare tips!

Ik concludeer dat ik met mijn aanvankelijke idee om een "eenvoudige" Victorinox of Opinelmes, eventueel aangevuld met losse accessoires, wel goed zit.

Wat ik er nog niet bij had gezegd, maar wel een belangrijke rol speelt, is dat ik tot nu toe in mijn toch wel jonge leven, niet eerder een mooi mes/zakmes heb bezeten. Met andere woorden.....het is ook iets wat ik gewoon graag wil hebben. Mocht in de praktijk dan blijken dat ik bepaalde onderdelen niet of nauwelijks gebruik, soit.
Daarom begin ik ook liever met iets kleins en eenvoudigs. Ik ondervind dan in de praktijk wel wat ik prettig vind en echt nodig heb.

In ieder geval fijn om te weten dat jullie je ook prima redden met dergelijk gereedschap. Dat kan geen miskoop worden. :D

Groet!
Bel schreef:
di 16 apr, 2019 21:34

Wat ik er nog niet bij had gezegd, maar wel een belangrijke rol speelt, is dat ik tot nu toe in mijn toch wel jonge leven, niet eerder een mooi mes/zakmes heb bezeten. Met andere woorden.....het is ook iets wat ik gewoon graag wil hebben.
Dat gevoel ken ik. Ik heb zelfs ooit een authentieke Laguiole gekocht. Een prachtig mes ... maar toen kocht ik voor EUR 7,- een Opinel no8 ... En dat is gewoon het allermooiste zakmes dat ooit gemaakt is. Geen fietstocht, geen trektocht in de bergen, geen vakantie zonder die Opinel!

Ik citeer even uit Wikipedia, als u mij permitteert:

"In 1985 the Victoria and Albert Museum in London selected the Opinel knife as part of an exhibit celebrating the “100 most beautiful products in the world”, featuring the Opinel alongside the Porsche 911 sports car and the Rolex watch. The Opinel was also selected as one of the 999 classic designs in Phaidon Design Classics, and has been exhibited by the New York's Museum of Modern Art (MOMA) as a design masterpiece."

Een beetje jammer wel, dat Opinel op een tentoonstelling moest staan naast inferieure producten als de Porsche 911 en de Rolex. Maar such is life.
Dat is leuk, ik ben opgegroeid naast een boerderij, dan heb je gewoon altijd een mes op zak voor allerlei karweitjes, begonnen met een reclameding van een leverancier, daarna Opinel en die heb ik allebei nog steeds, daarna de Leatherman erbij gekocht en de Victorinox. Vorig jaar als totaal hebbeding een Zero Tolerance 0920 gekocht;
19A96C26-C9DC-4E8B-A123-2178D4EEA74E.jpeg
Is puur vakmanschap, mooi om te hebben 8)
Ook hier liefhebber van de opinel nr 8.

Voor de echte nood heb ik altijd een miniscuul maar vlijmscherp Spiderco Bugknife in de portemonnee zitten. Weegt niks, en is ongeveer het formaat van een 2€ muntje.

Qua eerste mes voor een potentiële liefhebber valt er zoveel aan te raden, maar het is voor jou veel leuker om je eigen smaak te ontdekken. Ga eens langs bij een winkel als knives & tools of kijk bij je locale buitensportzaak / jachtwinkel.

Die multitools en zwitsers zakmessen zijn verder allemaal wel leuk maar niet helemaal mijn ding (kwestie van smaak). Als ik echt wil sleutelen aan de fiets heb ik een wera tool check plus setje bij met nog wat specifiek spul (bandenlichter e.d.) Voordeel van dat setje is weer dat je ook voor andere klusjes op reis kan gebruiken.

Die victorinox winkel in Keulen klinkt overigens wel leuk, bedankt voor de tip!
Bel schreef:
di 16 apr, 2019 21:34
Ik concludeer dat ik met mijn aanvankelijke idee om een "eenvoudige" Victorinox of Opinelmes, eventueel aangevuld met losse accessoires, wel goed zit.
Ja, daar kun je je geen buil aan vallen en daar ga je ook geen spijt van krijgen.
Ik vind de Opinel-messen ook heel fijn maar merk wel dat als ik kampeer op een plek waar het een beetje vochtig is en niet al te warm (zeg maar de hele Benelux zo rond deze tijd van het jaar) het mes ontzettend gaat klemmen en niet meer uit de houder wil komen. Hebben jullie daar nooit last van?
Rob_Gordon schreef:
wo 17 apr, 2019 15:18
Ik vind de Opinel-messen ook heel fijn maar merk wel dat als ik kampeer op een plek waar het een beetje vochtig is en niet al te warm (zeg maar de hele Benelux zo rond deze tijd van het jaar) het mes ontzettend gaat klemmen en niet meer uit de houder wil komen. Hebben jullie daar nooit last van?
Zet het mes ingeklapt met het scharnier gedeelte in de (voedselvriendelijke) olie. Bijvoorbeeld olijfolie of lijnzaadolie. De olie trekt in het hout en dit voorkomt vocht in het hout, en het smeert. Een nachtje in de olie is voldoende.

groet Terra
Rob_Gordon schreef:
wo 17 apr, 2019 15:18
Ik vind de Opinel-messen ook heel fijn maar merk wel dat als ik kampeer op een plek waar het een beetje vochtig is en niet al te warm (zeg maar de hele Benelux zo rond deze tijd van het jaar) het mes ontzettend gaat klemmen en niet meer uit de houder wil komen. Hebben jullie daar nooit last van?
Ja en neen.

Ja, het mes gaat klemmen. Neen, ik heb daar geen probleem mee want: https://www.youtube.com/watch?v=73U1PhWMzEM
Ik ben toch wel blij dat mijn Victorinox functioneel gezien* helemaal van metaal is. Verwaarlozing is de norm, dan heet afwaswater met borstel, een volledig willekeurige droogtijd en dan wat drupjes onnodig te definieren verttigheid is meer dan voldoende als onderhoud. Het mes af en toe met de wetsteen scherpen gebeurt ook wel eens.

* de kapjes zijn alleen voor het mooi.
Yep, zo do ik het ook met mijn Victorinox multi-tool.
Met interesse dit topic gevolgd en daar ik nog steeds geen fatsoenlijk mes had heb ik gisteren een Opinel 8 aangeschaft.
Dank voor de adviezen.
Huib2 schreef:
zo 14 apr, 2019 21:03
Zelf geef ik de voorkeur aan die andere Zwitserse messenfabrikant Wenger en neem ik een maatje groter:....
De Ranger 155 van Wenger. Is groter en zwaarder, maar ligt goed in de hand. Hier kun je een boompje mee omzagen, veel beter brood en groente snijden, etc. Het mes heeft ook een veiligheidsvergrendeling en is daarmee een veel degelijker en veiliger stuk gereedschap. Zeker als je wat ruiger kampeert (bikepacken, wildkamperen, bushcraft-achtige toestanden) heb je hier meer aan.
Al lezende kwam ik er zojuist achter dat Wenger niet meer bestaat. Een paar jaar geleden is het overgenomen door Victorinox. Nu hebben zij messen die lijken op de Wenger van jou Huib2 en zijn o.a. ook Ranger genaamd. Mooi mes!