Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mogelijk GPS storing in April 2019 - Forum Wereldfietser

Mogelijk GPS storing in April 2019

Ik kwam dit berichtje tegen. Ik gok dat als je je firmware updates netjes hebt gedaan voor je handheld dat het geen problemen op zal leveren, maar als je een ouder model hebt en hij is niet bijgewerkt zou je misschien problemen kunnen krijgen.

https://www.verkeersnet.nl/bedrijfsnieu ... dpr=accept

Aangezien hier vrij veel GPS gebruikers zitten leek het me goed om dit te laten weten. Een gewaarschuwd mens telt voor twee tenslotte en dan kom je niet voor verrassingen te staan.
7 april
Het is altijd goed om je toestel up to date te houden. Er is wel een belangrijke kanttekening, er wordt verwacht dat alleen toestellen die ouder zijn dan tien jaar (dus gemaakt in 2009 of daarvoor) er last van gaan hebben. Hoe zich dit in de praktijk gaat vertalen komen we over een kleine maand wel achter, maar ik vermoed dat het allemaal wel mee zal vallen. Het is niet zo dat het geheel onverwacht komt.
De volgende keer dat weer zo'n gps omwenteling nodig is zijn wij er allemaal niet meer, want dat duurt dan weer ongeveer 157 jaar.
Hier een artikel in het Nederlands die het kort aankaart:
https://www.dutchcowboys.nl/technology/ ... kwijt-zijn
en de officiële mededeling vanuit jawel de Rijksoverheid
https://www.agentschaptelecom.nl/actuee ... na-7-april
Naar aanleiding van dit bericht en omdat ik in april op reis vertrek heb ik contact genomen met Waypoint waar ik mijn gps kocht. Zij hebben de nuttige informatie over dit probleem samengevat op hun blog; te lezen via deze link:
https://www.waypointzolder.be/blog/zal- ... (wnro).php

Daar staat onder meer dit:
Ben jij ook ongerust geworden over het gerucht dat gps toestellen niet meer gaan werken na 6 april 2019? Wat is hiermee aan de hand? Ga jij er last van krijgen? Lees dan hier verder.

Probleem
Het probleem dat 'sommige' gps toestellen gaan hebben is WNRO (Week number Rollover Issue).
GPS toestellen meten de tijd (op de nanoseconde) die een gps signaal nodig heeft om van de satelliet naar je gps toestel te komen. Toen het gps systeem (Navstar) in 1980 ontwikkeld werd, gebruikte men 10 bits (dus max 1024) om de weken te tellen. Dat komt op ongeveer 19,7 jaar. Op 6 april 2019 zijn we voor de 2de keer dus toe aan een 'roll over' wanneer de telling terug op 0 over gaat, en onze gps dus niet meer goed de datum zal bepalen. Dit kan de volgende problemen opleveren:

- alles werkt nog, maar de gps toont de foute datum
- alles werkt nog, maar het duurt elke keer 10 a 15 minuten om de satellieten te vinden
- het toestel verliest onderweg regelmatig ontvangst
- het toestel kan helemaal geen ontvangst meer krijgen

Oplossing
Zorg er voor dat je steeds de allerlaatste software versie voor je gps toestel gebruikt. Meestal zal er dan niets aan de hand zijn. Is je toestel al oud en zijn er geen updates meer dan heb je een probleem.

Garmin
Garmin geeft aan dat 'overgrote meerderheid van Garmin GPS-apparaten zonder problemen met de WNRO zullen omgaan'. Houd sowieso je toestel up-to-date. Voor toestellen ouder dan 10 jaar (bv StreetPilot) kan er wel een probleem zijn. Datum en tijd zal dan een probleem gaan zijn.
Heeft het forum een aparte rubriek "1 april, kikker in je bil"?
Nee, dit is de rubriek "7 april."
Wordt dit dan het echte einde van mijn 60Csx...? Dat zou een roemloos einde zijn hee.
Travelmaster schreef:
za 16 mar, 2019 21:32
Wordt dit dan het echte einde van mijn 60Csx...? Dat zou een roemloos einde zijn hee.
Precies, mijn 60Cx doet het nog prima, al meer dan 10 jaar :-(
Eerst maar eens kijken of er met die datum kronkels valt te werken.. :roll:
Nog een dikke 2 uur... :roll:
Smitty schreef:
za 06 apr, 2019 21:47
Nog een dikke 2 uur... :roll:
Je bent hard aan het fietsen om nog net op tijd thuis te zijn voor de de weg kwijtraakt? :lol:
Zojuist heb ik mijn 10 jaar oude Etrex legend HCx een update gegeven via de webupdater van Garmin. Daarna dacht het apparaat dat het vandaag 13 oktober 2018 is. De tijd klopte wel. Helaas had ik de datum niet even gecheckt voordat ik aan die update begon, wat een beetje dom van mij is :? . Misschien was 13 oktober wel gewoon de laatste keer dat dit oude beestje buiten was geweest en satellieten had gevonden...
Na uitzetten en opnieuw starten was de datum veranderd in 22 augustus 1999. Laat dat nu de datum zijn die verouderde toestellen zonder software-update vanaf morgen zouden moeten geven. Gelukkig lukte het wel om satellieten te vinden. Zodra het toestel genoeg satellieten had gevonden, waren datum en tijd weer correct. Hopelijk blijft dat vanaf morgen ook het geval. Zo ja, dan ben ik de blije bezitter van maar liefst drie Etrexen, die het allemaal weer doen.
Leon schreef:
za 06 apr, 2019 22:06
Smitty schreef:
za 06 apr, 2019 21:47
Nog een dikke 2 uur... :roll:
Je bent hard aan het fietsen om nog net op tijd thuis te zijn voor de de weg kwijtraakt? :lol:
Straks rijd ik mn straat in en dan is alles weer als in 1999... of zelfs 1980, geen verkeersdrempels, rotondes, misschien zelfs wel weer wintertijd :shock: 8)
...en is je fiets weer een Gazelle Tour de France met 10 polderversnellingen, zit er geen gps meer op je stuur maar hoor je wel een analoog kilometertellertje op je voorvork tikken :wink: .

Afbeelding
Mijn 60Cx doet het in ieder geval :lol:

Bijlagen

Dat is de datum van vandaag, maar weet hij ook waar hij is?
Over mijn 30x twijfelde ik niet.
Over de tijdweergave van het forum ook niet, maar daar maak ik me niet druk meer om. Volgens mijn scherm heb je je bericht gisteravond laat geplaatst.
Mijn eerste GPS de Etrex Venture CX uit 2007, is de datum kwijt.
De tijd klopt nog en de lokatie ook.
etrex.jpg
etrex.jpg (16.22 KiB) 4273 keer bekeken
Leon schreef:
zo 07 apr, 2019 08:43
Dat is de datum van vandaag, maar weet hij ook waar hij is?
Over mijn 30x twijfelde ik niet.
Over de tijdweergave van het forum ook niet, maar daar maak ik me niet druk meer om. Volgens mijn scherm heb je je bericht gisteravond laat geplaatst.
Yep, hij wist dat hij thuis was. Zaken als het maken van een tracklog en of alle kaarten werken moet ik nog even checken. Maar het lijkt mij dat tijd en positie de belangrijkste punten waren.
Smitty schreef:
zo 07 apr, 2019 10:54
Leon schreef:
zo 07 apr, 2019 08:43
Dat is de datum van vandaag, maar weet hij ook waar hij is?
Over mijn 30x twijfelde ik niet.
Over de tijdweergave van het forum ook niet, maar daar maak ik me niet druk meer om. Volgens mijn scherm heb je je bericht gisteravond laat geplaatst.
Yep, hij wist dat hij thuis was. Zaken als het maken van een tracklog en of alle kaarten werken moet ik nog even checken. Maar het lijkt mij dat tijd en positie de belangrijkste punten waren.
Het rollover tijdstip schijnt na 2 uur vannacht te zijn, doet ie het nu nog goed?
Mijn GPSmap 60CSx geeft ook als datum 07-APR-19 aan.