Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin vervanging - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Garmin vervanging

nicolevelo schreef:
do 04 apr, 2019 20:11
Het voordeel van met (oplaadbare) batterijen te werken in tegenstelling tot een verbinding met de naafdynamo is dat je de gps dan ook ten allen tijden kan gebruiken zonder dat er een snoer aan hangt. Ik heb mijn eTrex bvb ook mee als ik onderweg ga wandelen.
Daarom heb ik ook altijd een setje batterijen in de gps zitten en een paar reserve. Ook handig op dagen dat er veel geklommen moet worden en de Zzing zich nauwelijks kan vullen (dat gebeurt pas vanaf een snelheid van ongeveer 15 km/u).

bast1aan schreef:
do 04 apr, 2019 20:40
Daarom zou ik persoonlijk de voorkeur hebben voor een GPS met een ingebouwde Li-ion accu. Lichter, eleganter, handiger; snel op te laden, met een standaard powerbank en een standaard USB lader, die je in ook onderweg makkelijk kan vervangen als ze stuk gaan of kwijt raken.
Mijn telefoon, videocamera, fototoestel en zaklamp worden al op deze manier opgeladen.
Li-ion accus hebben zeker een aantal voordelen t.o.v. NiMh batterijen, maar helaas ook nadelen (zie Wikipedia). Ze zijn niet foolproof en bij een defect of laadfout kan zelfontbranding optreden. Ook verliezen ze al snel hun capaciteit. Er is ook weinig standaardisering. Elk apparaat heeft zijn eigen type Li-ion batterij met een eigen dedicated lader. (Zo hadden de drie digitale spiegelreflexen die ik sinds 2005 van hetzelfde merk heb gekocht, allemaal een ander type Li-ion accu en altijd een lader die alleen voor dat type geschikt was. Een paar van die batterijen kon ik weggooien nadat ik ze enkele keren in een zogenaamde universele lader had gelegd, die ik noodgedwongen in een Franse fotozaak had gekocht en aanvankelijk goed leek te werken.)
Als een ingebouwde Li-ion accu aan vervanging toe is, is het ook niet altijd meer mogelijk of rendabel om nog een nieuwe te kopen. Het is dus maar de vraag of een gps met een Li-ion accu langer meegaat dan de Etrexen.
De eerste NiMH batterijen van Eneloop, die ik in 2009 heb gekocht, doen het na tien jaar nog prima. (Vergelijkbare batterijen, zoals Recyko (GP) en die van de HEMA, hielden het minder lang uit.)

Het is dus wachten op een gps die zichzelf van stroom kan voorzien en niet stukgaat. Als het zover is, zullen we het wel van Eric horen ;-).
Wat een slimme oplossing van Kees. Ik heb hetzelfde probleem met mijn Garmin Etrex 30. Heb het toestel 3 jaar voornamelijk voor gebruik bij (fiets)vakanties. Had niet verwacht dat een toestel zo snel op dit punt bij normaal gebruik kapot kan gaan. Helpdesk van Garmin reageert met oplossing dat je voor 107 euro een vervangend toestel kan krijgen. Daar word ik niet blij van. Toestel heeft Garmin niet eens meer in hun assortiment. Andere oplossingen hadden ze niet. Ik ga binnenkort zelf maar met de constructie van Kees aan het knutselen en hoop dan nog lang gebruik te maken van het verder prachtige apparaatje.
107 voor een nieuwe 30? Ik zou het toch overwegen. En ja het is een hoop geld maar het is verder een prettig toestel en wat is het alternatief?
Daarbij kan je het toestel altijd voor een hoger bedrag verkopen dan die 107. Ikzelf heb de 30 al een stuk langer in gebruik en ben er erg tevreden over.
De 30x is nog niet overtuigend genoeg om mijn 30 te gaan vervangen. HIer heb ik een stukje geschreven over mijn keuze:
https://wijzijnfietsen.wordpress.com/20 ... rex-serie/

Ik denk dat we niet kunnen stellen dat de 30 een slecht toestel is maar er zijn natuurlijk altijd mensen met problemen.
keesswart schreef:
do 04 apr, 2019 21:38
Li-ion accus hebben zeker een aantal voordelen t.o.v. NiMh batterijen, maar helaas ook nadelen (zie Wikipedia). Ze zijn niet foolproof en bij een defect of laadfout kan zelfontbranding optreden. Ook verliezen ze al snel hun capaciteit. Er is ook weinig standaardisering. Elk apparaat heeft zijn eigen type Li-ion batterij met een eigen dedicated lader. (Zo hadden de drie digitale spiegelreflexen die ik sinds 2005 van hetzelfde merk heb gekocht, allemaal een ander type Li-ion accu en altijd een lader die alleen voor dat type geschikt was.
Dat laatste gezegd hebbende ben ik toch wel onder de indruk van de Li-ion-accu's van mijn Nikon spiegelreflexen. Een paar daarvan moet ik meer dan duizend keer hebben opgeladen. Allemaal zijn ze nog goed, inclusief die uit 2007.
Foolproof zijn ze ook gebleken want ze passen niet in elkaars lader. Opgelet of ze optimaal vanaf leeg of vanaf halfvol geladen moeten worden heb ik nooit.
Minder tevreden ben ik over een vreemdmerk accu - Jupio - die ik later kocht. Die haalt bij lange na niet de gebruikstjd van het origineel, ook niet de helft. En hij loopt snel leeg.
Met de Li-ion-accu's van mijn Canon compacts ben ik ook tevreden, ook elk met eigen lader.
Ik las laatst dat een organisatie - De Consumentenbond? - sterk aanraadde om alleen originele laders, accu's en kabels te gebruiken in verband met brandgevaar.
Die Nikon batterijen gaan inderdaad lang mee als je de juiste lader gebruikt. Ook ik heb eens eenzelfde type accu van een ander merk uitgeprobeerd (Hähnel, met redelijk positieve gebruikersreviews). Deze was enkele tientjes goedkoper, maar was ook sneller leeg.
Ik ben niet blij met al die verschillende laders. Op tochten van maximaal 3 weken neem ik altijd 3 camerabatterijen mee en geen lader. Toen we vorig jaar 6 weken weggingen, nam we minder batterijen mee maar wel een ratjetoe aan laders. Een voor mijn Nikon D7100, een voor Corries Nikon D5200 en een lader voor AA/AAA batterijen (voor gps, achterlicht, hoofdlampje). Daarnaast ook nog een compacte laadstekker met een dubbele usb uitgang (voor smartphone, tablet en e-reader). Bovendien had Corrie nog een hele compacte laptop mee (die nog wel 1 kg woog), omdat ze toch wel een beetje verslaafd is aan haar werk. En voor die laptop moest natuurlijk ook weer een lader meegezeuld worden...
egopro schreef:
vr 05 apr, 2019 07:55
Ik denk dat we niet kunnen stellen dat de 30 een slecht toestel is maar er zijn natuurlijk altijd mensen met problemen.
Misschien gebruik jij de Etrex 30 niet zo intensief als ik heb gedaan (vaak in- en uitzoomen, misschien wel meer dan 1000 waypoints gemaakt, vaak stekker er in- en uitgestoken). De eerste 100 dagen dat ik ermee fietste en wandelde had ik ook geen problemen, maar na de 400-ste dag was mijn Etrex toch echt rijp voor de operatiekamer (zie ook dit topic).
De tovenaar schreef:
do 04 apr, 2019 16:14
keesswart schreef:
do 04 apr, 2019 14:48
Zulke snoertjes zijn in reguliere webwinkels niet meer te krijgen (hier en daar nog wel in UK en VS, maar dat zijn dan weer winkels die niet naar NL willen verzenden), dus haal ik ze nu maar uit China (voor het geld hoef je het niet te laten; de verwachte levertijd is circa 7 weken).
Als je ze bij Ali B haalt, loont het vaak de moeite om een paar euro extra bij te betalen voor A's standard shipping, ipv minstens een maand heb je het dan binnen 10 dagen in huis. Bij de gratis verzending blijft het product kennelijk een paar weken op een plank liggen voordat het wordt verzonden.
Zojuist kreeg ik een mailtje: 'Your order (+ 15 cijferig nummer) has been shipped'.
keesswart schreef:
do 04 apr, 2019 21:38
Li-ion accus hebben zeker een aantal voordelen t.o.v. NiMh batterijen, maar helaas ook nadelen (zie Wikipedia). Ze zijn niet foolproof en bij een defect of laadfout kan zelfontbranding optreden. Ook verliezen ze al snel hun capaciteit. Er is ook weinig standaardisering. Elk apparaat heeft zijn eigen type Li-ion batterij met een eigen dedicated lader.
Natuurlijk zijn dit algemene nadelen van Li-ion batterijen. Echter merk je hier in de praktijk weinig tot niets van. Li-ion zijn ondertussen zo standaard dat elk slim bedacht apparaat een protectiecirctuit heeft en ingebouwde oplader heeft op 5V USB. Dedicated laders is juist niet meer nodig. Het gaat me erom dat je kan standaardiseren op USB en daardoor minder spullen hoeft mee te nemen en zo weinig mogelijk afhankelijk bent van specifieke laders.
(Zo hadden de drie digitale spiegelreflexen die ik sinds 2005 van hetzelfde merk heb gekocht, allemaal een ander type Li-ion accu en altijd een lader die alleen voor dat type geschikt was. Een paar van die batterijen kon ik weggooien nadat ik ze enkele keren in een zogenaamde universele lader had gelegd, die ik noodgedwongen in een Franse fotozaak had gekocht en aanvankelijk goed leek te werken.)
Precies om dit hatelijke gedoe te voorkomen neem ik enkel nog een fototoestel mee dat oplaadbaar is met USB.
Als een ingebouwde Li-ion accu aan vervanging toe is, is het ook niet altijd meer mogelijk of rendabel om nog een nieuwe te kopen. Het is dus maar de vraag of een gps met een Li-ion accu langer meegaat dan de Etrexen.
De eerste NiMH batterijen van Eneloop, die ik in 2009 heb gekocht, doen het na tien jaar nog prima. (Vergelijkbare batterijen, zoals Recyko (GP) en die van de HEMA, hielden het minder lang uit.)
Mee eens dat een ingebouwde accu een nadeel heeft dat ie niet makkelijk vervangen kan worden. Bij veel apparaten is dat echter toch nog wel prima mogelijk. Mijn ervaring met NiMH cellen is dat ze na een paar jaar vergeten in de kast gelegen te hebben alsnog overleden zijn. 10 jaar haal ik eignelijk nooit met die dingen.
bast1aan schreef:
vr 05 apr, 2019 11:26
Mijn ervaring met NiMH cellen is dat ze na een paar jaar vergeten in de kast gelegen te hebben alsnog overleden zijn. 10 jaar haal ik eignelijk nooit met die dingen.
Wij kunnen niet meer zonder. Ze zitten niet alleen in de Etrexen, in enkele fietsachterlichten en in een hoofdlampje, maar ook in de computermuizen, in een melkklopper, in de thermostaatknoppen van de verwarming, in het klokje op de schoorsteenmantel en in een stuk of wat apparaten waarvan ik het pas weer besef op het moment dat de batterijen leeg zijn. Dat laatste gebeurde regelmatig toen we nog Duracells gebruikten, al minder vaak toen we overstapten op batterijen met een geringe zelfontlading. Van dat type bleken de Eneloops tot nu toe de enige te zijn die het na tien jaar nog goed deden. Die kun je ook rustig een jaar in de kast laten liggen, maar dat gebeurt bij ons niet ;-).

Soms denk ik nog wel eens met enige weemoed terug aan de robuuste Nikon F100, waarmee ik met 4 AA batterijen honderden opnames kon maken. Alleen die filmrolletjes, dat was wel een gedoe...
keesswart schreef:
vr 05 apr, 2019 11:59
Wij kunnen niet meer zonder. Ze zitten niet alleen in de Etrexen, in enkele fietsachterlichten en in een hoofdlampje, maar ook in de computermuizen, in een melkklopper, in de thermostaatknoppen van de verwarming, in het klokje op de schoorsteenmantel en in een stuk of wat apparaten waarvan ik het pas weer besef op het moment dat de batterijen leeg zijn. Dat laatste gebeurde regelmatig toen we nog Duracells gebruikten, al minder vaak toen we overstapten op batterijen met een geringe zelfontlading. Van dat type bleken de Eneloops tot nu toe de enige te zijn die het na tien jaar nog goed deden. Die kun je ook rustig een jaar in de kast laten liggen, maar dat gebeurt bij ons niet ;-).
Ja als je ze zoveel gebruikt is het ook nog nuttig en als je ze daardoor continu blijft gebruiken, gaan ze ook niet kapot door zelfontlading. Ik gebruik ze zelf eigenlijk nog maar heel weinig. Ik heb ook een zaklampje op batterijen maar daar zitten al 5 jaar dezelfde (niet-oplaadbare) batterijen in. Idem met klokjes, afstandsbedieingen enz
Soms denk ik nog wel eens met enige weemoed terug aan de robuuste Nikon F100, waarmee ik met 4 AA batterijen honderden opnames kon maken. Alleen die filmrolletjes, dat was wel een gedoe...
Ik had 19 jaar geleden een mobiele telefoon op 3 AAA batterijen, dat was ook best fijn.
keesswart schreef:
vr 05 apr, 2019 11:03
De tovenaar schreef:
do 04 apr, 2019 16:14
keesswart schreef:
do 04 apr, 2019 14:48
Zulke snoertjes zijn in reguliere webwinkels niet meer te krijgen (hier en daar nog wel in UK en VS, maar dat zijn dan weer winkels die niet naar NL willen verzenden), dus haal ik ze nu maar uit China (voor het geld hoef je het niet te laten; de verwachte levertijd is circa 7 weken).
Als je ze bij Ali B haalt, loont het vaak de moeite om een paar euro extra bij te betalen voor A's standard shipping, ipv minstens een maand heb je het dan binnen 10 dagen in huis. Bij de gratis verzending blijft het product kennelijk een paar weken op een plank liggen voordat het wordt verzonden.
Zojuist kreeg ik een mailtje: 'Your order (+ 15 cijferig nummer) has been shipped'.
De Chinese container is inmiddels gearriveerd. Eergisteren lag de envelop met vier verloopkabeltjes van USB mini naar micro op de deurmat. (Voor in totaal nog geen 3 euro; als ik ze met Amazon uit de USA had kunnen laten komen, had het waarschijnlijk het 20-voudige gekost.) Binnen 3 weken, dus sneller dan verwacht.
Vandaag heb ik mijn Etrex met zo'n kabeltje plus een verlengsnoer met magnetisch koppelstuk op mijn Zzing aangesloten. De magnetische contacten heb ik met een stukje krimpkous beschermd tegen spatwater, terwijl ik het stekkertje nog moeiteloos in- en uit kan pluggen. De komende week volgt een praktijktest in het Teutoburgerwoud. Ik kijk al uit naar de regen die verwacht wordt!
Niet te veel met de stekkertjes buigen hè, want die kabeltjes van 3 euro zijn soms wat fragiel intern.

Kom ik nu mee ... :wink: ... ik zit alleen een beetje te stangen Kees ... hoop ik.
Daarom heb ik er ook gelijk maar 4 besteld. Als zo'n verloopkabeltje het minstens een jaar uithoudt, is het al beter dan de kabel van Garmin ;-).
Wat je uit China haalt is tegenwoordig sneller in NL dan wat je uit de USA haalt als je niet de hoofdprijs betaald voor verzendkosten, de pony-express is daar lijkt het wel nog alive and kicking.