Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin vervanging - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Garmin vervanging

Het lijkt me best hilarisch frustrerend als de regen een apparaat gaat bedienen :cry:

FYI: op mp staan volop oregon 450's. Ik weet niet of een ongebruikte versie van jaren oud ook nog lang genieg meegaat of dat het rubber dan snel vervelend wordt.
Hoi, dank voor jullie reacties en tips!

Wat ik dan niet snap van Garmin is dat ze die "regendruppel-update" kennelijk niet aanbieden voor Garmin 600 gebruikers, terwijl dit naar mijn idee een erg vergelijkbaar apparaaat is. Zoiets vind ik behoorlijk irritant. Ook had ik voordat ik het apparaat kocht op de Garmin website gelezen over resistieve vs. capacitieve schermen. Maar daar staat dus niets over het niet funcitoneren bij regen over:

https://support.garmin.com/en-NZ/?faq=f ... zpoArpSPb5

De Bever verkopers zeiden alleen dat het nieuwere Oregon 600 scherm "veel beter" was dan de Oregon 450: 7 jaar verbetering van technologie" aldus de verkoper. Toen ik hem vroeg naar resistief en capacitief bleef hij stil. Wat een flut zaak is Bever sport: veel dure spullen maar kennelijk geen kennis daarvan. Als de verkoper direct hier op had gewezen had ik vermoedelijk de Oregon 600 nooit gekocht.

Ik ga nog even rustig nadenken wat ik doe: nog een tijdje verder met de oude Oregon 450, een Montana is nog een optie, maar wel groot en vooral erg prijzig (!), een eTtrex ZONDER touch want de eTrex touch kan zo te zien ook al niet bij regen gebruikt worden...
Een opmerking bij de Montana: deze gebruikt (naast de mogelijke accu) 3 batterijen, wat nogal onhandig is omdat veel batterijladers maar voor 2 batterijen laadruimte hebben. Verder overigens een prima apparaat waar ik al jaren plezier van heb.
jeroen_ schreef:
za 09 mar, 2019 21:53
Het lastige is dat er ook niet zo snel een alternatief lijkt te zijn die aan mijn eisen vodoet: gevoed door AA batterijen, duidelijk afleesbaar scherm, weerbestendig en degelijk. Misschien moet ik toch kiezen voor een wat ouder Garmin model, indien nog verkrijgbaar...
GPSMap 62/64/66 series? Een vriend van mij heeft de 62 werkeloos liggen volgens mij, kan eens vragen. Ik heb de 60CSX liggen maar die is ruim 10 jaar oud en versleten en niet meer compatible met de huidige stand van techniek.
bast1aan schreef:
zo 10 mar, 2019 16:35
jeroen_ schreef:
za 09 mar, 2019 21:53
Het lastige is dat er ook niet zo snel een alternatief lijkt te zijn die aan mijn eisen vodoet: gevoed door AA batterijen, duidelijk afleesbaar scherm, weerbestendig en degelijk. Misschien moet ik toch kiezen voor een wat ouder Garmin model, indien nog verkrijgbaar...
GPSMap 62/64/66 series? Een vriend van mij heeft de 62 werkeloos liggen volgens mij, kan eens vragen. Ik heb de 60CSX liggen maar die is ruim 10 jaar oud en versleten en niet meer compatible met de huidige stand van techniek.
Dank voor het aanbod, maar ik heb inmiddels de Oregon 600 omgeruild bij Bever voor een eTrex 20x.

Dit keer werd ik goed geholpen door een vriendelijk persoon die wel inhoudelijke kennis van deze appraten had en goede inhoudelijke adviezen gaf. De reden dat ik voor de eTrex 20x heb gekozen is omdat deze geen capacitief scherm heeft en dus niet vreemd gaat doen bij regen. Volgens mij neemt het aantal resistieve, waterbestendige schermen bij Garmin af en beginnen het steeds meer vervelende smartphone-achtige apparaten te worden. Zo is de eTrex touch ook met scherm dat van slag raakt van regen uitgerust.

De eTrex heeft ook minder opties dan de Oregon 600 en voelt voor mij veel intiutiever en vertrouwder: ik kan weer 2 kleine gegevensvelden boven in de kaartweergave plaatsen met snelheid en tijd. Ik moet er nog mee fietsen maar eerste indruk is positief en de knoppen-bediening lijkt goed te werken. Hierdoor zal het scherm denk ik ook netter blijven als ik hem netjes bewaar. Het apparaat is ook lichter en compacter dan de Oregon 450 en 600. De praktijk zal het leren, maar de enige nadelen tot nu toe zijn naar mijn idee het wat kleinere scherm, dus een kleinere kaart en misschien dat de toetsen, omdat je ze vaker indrukt dan bij de touch-screens, sneller versleten zijn. Maar de prijs van 169 euro (het was een aanbieding) vind ik netjes.
arnob schreef:
zo 10 mar, 2019 16:06
Een opmerking bij de Montana: deze gebruikt (naast de mogelijke accu) 3 batterijen, wat nogal onhandig is omdat veel batterijladers maar voor 2 batterijen laadruimte hebben. Verder overigens een prima apparaat waar ik al jaren plezier van heb.
Dank voor de opmerking, ik zag inderdaad dat deze 3 AA batterijen gebruikt, goed punt dat dit minder praktisch is bij het opladen.
Leon schreef:
zo 10 mar, 2019 08:52
Het lijkt me best hilarisch frustrerend als de regen een apparaat gaat bedienen :cry:

FYI: op mp staan volop oregon 450's. Ik weet niet of een ongebruikte versie van jaren oud ook nog lang genieg meegaat of dat het rubber dan snel vervelend wordt.
Dank voor de tip, ik heb dit even overwogen. Uiteindelijk voor een nieuwe eTrex 20x gekozen.
Het uitstekende rubberomhulde knopje bij de knopjesetrexen is een bekend zwak punt. Men zegt dat het rubber vergaat door vet aan de vingers maar ik vermoed daarnaast dat dit knopje ook te lijden heeft als het ding bijvoorbeeld in een rammelende tas zit. Ik probeer er rekening mee te houden door het ding als ik het bv in mijn rugzak meeneem niet los in de tas te doen maar bijvoorbeeld in een sok, handschoen of muts te stoppen zodat het knopje niet tegen iets hards schuurt.

Ik heb de 30x overigens.
Regen is inderdaad een drama bij de 600 serie, ik heb inmiddels een 750, maar deze is door mij nog niet in de regen getest.
Wat ik bij de 600 deed tijdens buien is het scherm op slot zetten. Verre van ideaal, maar in ieder geval verspringt je scherm dan niet.
rockhopper schreef:
ma 11 mar, 2019 00:06
Wat ik bij de 600 deed tijdens buien is het scherm op slot zetten. Verre van ideaal, maar in ieder geval verspringt je scherm dan niet.
Dat is dan nog altijd beter dan hoe ik na een wandeling laatst mijn 30x uit de tas haalde: "Reset alle instellingen? Klik voor Ja"*. Dat scheelde echt niet veel. :shock:

*: ik weet niet of dit de exacte tekst is, ik ga het niet proberen.
Leon schreef:
zo 10 mar, 2019 18:55
Het uitstekende rubberomhulde knopje bij de knopjesetrexen is een bekend zwak punt.
Mijn eTrex 20 (zonder x) is nu 4,5 jaar oud, en heb nog geen knopjesprobleem ervaren.
Dit hier melden is waarschijnlijk vragen om moeilijkheden. ;-)
bast1aan schreef:
zo 10 mar, 2019 16:35
Ik heb de 60CSX liggen maar die is ruim 10 jaar oud en versleten en niet meer compatible met de huidige stand van techniek.
Als het gaat om bluetooth, wireless, allerlei trainingsgeneuzel: klopt. Als het gaat om tracks inladen en narijden of gewoon tracks opnemen terwijl je rijdt: kan nog prima mee. Niet meer compatibel is wat al te sterk, het is inmiddels slechts wat "ouderwets", afgezet tegen moderne mogelijkheden.
Travelmaster schreef:
ma 11 mar, 2019 10:27
Als het gaat om bluetooth, wireless, allerlei trainingsgeneuzel: klopt. Als het gaat om tracks inladen en narijden of gewoon tracks opnemen terwijl je rijdt: kan nog prima mee. Niet meer compatibel is wat al te sterk, het is inmiddels slechts wat "ouderwets", afgezet tegen moderne mogelijkheden.
Tracks en routes uploaden en downloaden moet via eoa afwijkend obsolete Garmin protocol over USB. Waarvoor je een PC met speciaal programma of driver nodig hebt. Dat is in de praktijk gewoon erg onhandig. De nieuwere apparaten kunnen route files van de SD kaart aflezen begreep ik, dat kan met elke PC en zelfs smartphone onderweg.
Verdere beperking is ook max 500 tussenpunten in de track. Daarom kan je vaak geen bestaande GPX file direct uploaden maar moet door een speciaal programma die tussenpunten eruit kan halen. En de map renderer is enorm traag, bijna onwerkbaar in stedelijke gebieden met veel details.
Verder vind ik de stroomvoorziening met batterijen ook niet meer van deze tijd, USB is veel handiger, werkt de rest van mijn apparatuur ook op. Maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Ja, "ouderwets". Maar het werkt allemaal nog wel gewoon. Net zoals ook een oud langzaam autootje je brengt waar je moet zijn :wink:

Het lastigste is de 500 trackpoints. Maar ik heb nog nooit een écht goede reden gevonden om de mijne te vervangen.

Juist de batterijen vind ik een waanzinnig pluspunt, als het gaat om gebruiksduur.
Het wordt wel tijd dat een handige Chinees wat goede eigenschappen van Garmin-apparaten combineert met de electronica van bijvoorbeeld Samsung smartphones (de goedkoopste is al waanzinnig veel sneller dan mijn etrex 30x) en in een van de betere Chinese fabrieken voor een sympathiek bedrag een heel fijn apparaat maakt.

Een driver, dat herinner ik me vaag in combinatie met windo... reboot ... ws98. Veel van verdrongen...
De enige reden dat ik nog een Garmin overweeg, is omdat het stroomverbruik veel lager is. Nl 2,5W voor navigeren met een smartphone, tegen ca 350mW voor navigeren met een Garmin. Dat staat m.i. los van of het op batterijen of interne accu met USB werkt.
Voor lange meerdaagse tochten met weinig zekerheid over externe stroomvoorziening is 2,5W naar mijn ervaring gewoon veel te veel.
Travelmaster schreef:
ma 11 mar, 2019 13:16
Ja, "ouderwets". Maar het werkt allemaal nog wel gewoon. Net zoals ook een oud langzaam autootje je brengt waar je moet zijn :wink:
Het is me de laatste jaren al een aantal keer overkomen dat ik geen track kon uploaden naar m'n Garmin omdat gpsbabel om eoa reden weigerde. (Mijn PC met Garmin specifieke software heeft al jaren geleden de geest gegeven en is bovendien ongeschikt voor onderweg.) Ik heb toen maar zonder track gereden en met vlaggetjes de afslagen in het toestel gezet, en een keer maar gewoon m'n smartphone met OSMAnd gepakt. Dit begint voor mij toch behoorlijk richting 'incompatible met huidige stand van techniek' te gaan.
Je moet ook niet van die moeilijke dingen aan zo'n oud beestje vragen :lol:

Tsja, ik heb al die dingen niet, en ik neem de kleine ongemakken van de 60Csx voor lief. Als de track een keer weigert, zit er altijd nog een goede kaart op. Kan ik hemelsbreed ongeveer ook wel bepalen wanneer ik welke weg moet pakken, als navigeren over de weg niet werkt.

Misschien is-ie wel gewoon incompatible met... jou... ;) ?

Je hebt natuurlijk gewoon gelijk. Het ding is verouderd - maar verdient nog steeds mijn respect, in een tijd dat je alles maar vervangt omdat een fabrikant een nieuwer model introduceert.
Ja, ik ben het met je eens dat het een geweldig apparaat is (danwel was). Vele jaren veel plezier van gehad. Zeker als ik overal om me heen hoor dat de ervaring met nieuwere Garmin apparatuur eigenlijk vooral slechter is geworden.
Afgelopen zaterdag nog. Endurotrails rijden op de MTB in Duitsland. 21km, 1250hm. Ik had mijn Garmin VivoActive HR horloge aangezet, om er ergens tegen het einde achter te komen dat-ie gestopt was met bijhouden.

Gelukkig deed de 60Csx het dus gewoon nog wel :wink: Had alleen geen hartslaggegevens. Ach, ik voelde toch wel dat de max werd bereikt.

Maar back on-topic!