Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin vervanging - Forum Wereldfietser

Garmin vervanging

Na zeven jaar is mijn Garmin Oregon 450 GPS apparaat redelijk aan vervanging toe. Eigenlijk ging hij twee jaar geleden al kapot bij de aan / uit schakelaar die los gescheurd was maar dat heb ik toen zelf gerepareerd aangzien Garmin niet aan reparaties doet. Tevens heb ik het scherm vervangen, ook dit doet Garmin niet, ze vervangen alleen het gehele apparaat. Het vervangende scherm kwam uit China maar bleek net als het originele scherm niet krasvast: al na enkele weken zaten er weer krassen op.

Zo'n twee jaar geleden begon het scherm ook slechter te reageren in het bovenste gebied. Als je daar drukt dan moet je hoger of lager drukken. Callibreren helpt kort maar vereist na enkele keren gebruik her-callibratie.

Opzich vind ik de Oregon 450 in deze wegwerpmaatschappij nog een vrij degelijk apparaat, alleen het scherm heb ik nooit geweldig gevonden doordat het niet krasvast was en later het slechte reageren. Verder heb ik altijd met veel plezier met dit apparaat gefietst, inmiddels meer dan 50.000 kilometers.

Ik overweeg het apparaat te vervagen maar vraag mij af of er GPS apparaten zijn met een beter (krasvaster en degelijker) scherm? Hoe verhoudt het scherm van de Oregon 700 zicht t.o.v. de Oregon 450 bijvoorbeeld? Is de afleesbaarheid nog beter geworden? Of zijn er nog andere fabrikanten met vergelijkbare of betere kwaliteit?
Waarom niet een los bescherm glasplaatje over het originele scherm. Heb ik bij de ertex gedaan - plaatje te erg bewchadigd, eraf en een ander beschermplaatje erop.
Inge1 schreef:
wo 27 feb, 2019 11:25
Waarom niet een los bescherm glasplaatje over het originele scherm. Heb ik bij de ertex gedaan - plaatje te erg bewchadigd, eraf en een ander beschermplaatje erop.
+1 Doe ik ook.

(Overigens ga ik voor dagtochten mijn oude smartphone gebruiken, want ik ben de slechte afleesbaarheid van het paarse lijntje op het kleine Etrex 30 scherm helemaal zat, zeker met zonnebril op en met mountainbiken als je snel en vaak moet kijken.)
Afleesbaarheid van de Garmin 600/700 serie is vele malen beter dan de oudere 4xx series
Inge1 schreef:
wo 27 feb, 2019 11:25
Waarom niet een los bescherm glasplaatje over het originele scherm. Heb ik bij de ertex gedaan - plaatje te erg bewchadigd, eraf en een ander beschermplaatje erop.
Dat kan niet met alle touchscreens. Als het een, hoe heet dat, drukscherm is zoals bij de oude tomtoms (capacitief ofzo, kom niet op de term) zal dat glasplaatje niet werken. Als het meer een smartphonescherm is, wel.
Als het alleen gaat om gebruik voor tour of vakantiefieten is de Garmin Edge Explore een mooi alternatief.

Ik heb 5 jaar een Oregon 600 gehad. Een mooi scherm en werkte goed om een route te volgen, maar er waren regelmatig problemen met opladen. M'n naafdynamo met the Plug kon hem wel voeden, maar de batterijen opladen ging niet. Dan toch maar weer penlite batterijen kopen....

Het scherm van de Edge Explore is ongeveer even groot en in geheel een stukje lichter. Dit apparaat kan prima gevoed en geladen worden met de naafdynamo.
Het is ook duidelijk een moderner apparaat met goede integratie met de mobiele telefoon en zeer goede route-aanwijzingen, zowel met de meegeleverde Garmin kaarten, als met Open Fiets Map.
Daarnaast wat goedkoper, ongeveer 250 euro.

Het duidelijke nadeel is dat dit duidelijk een fietsapparaat is.
Voor andere buitensport activiteiten is de Oregon beter geschikt.
Het scherm van de Oregon 600 en het vergelijkbare 700 scherm kan wel wat hebben:
https://youtu.be/C0Ab2lr4WVI
Hoi, bedankt voor jullie reacties. De Garmin Edge Explore vind ik minder interessant omdat deze een niet-universele accu heeft en omdat deze accu maximaal 12 uur meegaat tegenover 16 uur voor de Oregon 600/700.

Ik ben vanmiddag even bij een winkel geweest en overweeg nu de Oregon 650 te kopen omdat deze in de aanbieding is. Ik blijf het wel jammer vinden dat mijn huidige GPS apparaat na 7 jaar al gedeeltelijk defect is geraakt, maar in deze wegwerpmaatschappij is het al een hele leeftijd. Ik heb twee jaar geleden het touch-screen vervangen omdat deze gekrast was, maar kennelijk is het vervangende scherm minder degelijk dan het originele vermoed ik nu.

Er blijken inderdaad "glaasjes" (kunsttof plaatjes) te koop om het scherm te beschermen, die ga ik maar eens proberen bij het nieuwe apparaat.

Weet iemand ook of de Oregon 600 serie niet van slag raakt bij de gps week rollover die op 6 april dit jaar plaats gaat vinden? Ik kan hier geen specifieke informatie op de Garmin website over vinden?
jeroen_ schreef:
wo 06 mar, 2019 21:28
Weet iemand ook of de Oregon 600 serie niet van slag raakt bij de gps week rollover die op 6 april dit jaar plaats gaat vinden? Ik kan hier geen specifieke informatie op de Garmin website over vinden?
De laatste firmware update is van 18 januari 2019, het lijkt me stug dat dit een probleem zou zijn voor de Oregon 600.
Rollover Garmin: misschien ook even hier kijken: https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=3&t=50598
Hoi, dank voor de link over de roll-over, lijkt positief.

Ik heb gisteren met een fikse korting de Oregon 600 gekocht. (180 euro, demo model) Aanvankelijk was ik erg blij maar na 1 proefrit niet meer. Ik overweeg het apparaat te retourneren maar twijfel nog omdat ik mij afvraag of er betere alternatieven zijn.

Grootste minpunten naar mijn mening zijn:

1. in de energiebespaarstand waarbij het scherm na 15 seconden uitschakeld kon ik het scherm weer aanzetten op mijn oude Oregon 450 door 1 druk op het scherm. Bij de nieuwe Oregon 600 kan dit alleen door op 1 van de 2 knoppen aan de rechter zijkant van het apparaat te drukken. Deze knoppen zijn vrij stug en niet prettig om regelmatig in te moeten drukken. Voor mij is dit een groot nadeel waardoor het werken met het apparaat (zelf navigeren) een stuk slechter gaat.

2. het oude apparaat bood mogelijkheid om het aantal gegevensvelden bovenin de kaartweergave in te stellen: 1 rij met 2 velden, of 2 rijen met 2 velden. Ik gebruikte altijd 1 rij die verticaal weinig ruimte innam. Zo zag ik op kaartweergave altijd bewogen snelheid en tijdstip. Voor mij erg handig en ingebouwd in mijn fietsroutine. Het nieuwe apparaat biedt niet de mogelijkheid slechts 2 velden te tonen. Je moet altijd 4 velden zien, of een andere weergave die ook ongeveer 1/3 deel van de verticale kaartruimte wegneemt. Je houdt dan een klein vierkant kaartje over en snelheid en tijdstip worden in m.i. veel te grote cijfers weergegeven en nemen onnidig veel ruimte van de kaartweergave in. Dit is dus niet in te stellen, terwijl de m.i. onhandiger geworden menu's wel volledig instelbaar zijn, wat ik weer niet noodzakelijk vind.

Kleinere minpunten naar mijn mening zijn:

3. het scherm ging plotseling uit. Na opnieuw inschakelen gaf het apparaat pas aan dat de batterijen bijna leeg waren. De accu indicator gaf nog 1 van de 4 groengekleurde blokjes. Dat vind ik verwarrend, het oude apparaat gaf eerst een duidelijke melding dat batterijen leeg raken en schermintensiteit halveerde. Daarna werd 1 blokje van accu indicator rood i.p.v. groen. Dit vond ik veel duidelijker.

4. de oude Oregon 450 had slechts 1 menu. De nieuwe heeft een m.i. vreemde tussenpagina tussen kaartweergave en menu. Op deze pagina staat heel groot een vreemde klok weergegeven (4 cijfers naast elkaar in verschillende kleuren). Het hele menu is configureerbaar, maar deze vervelende klok kun je niet verwijderen (?)

5. De deksel om het batterijcompartiment te openen / sluiten werkt naar mijn indruk bij de 450 beter dan bij de 600. Bij de 600 moet je de deksel onder een bepaalde hoek plaatsen voordat hij sluit. Geen groot probleem, maar ik vraag mij af waarom dit veranderd is, het oude ontwerp was m.i. al prima.

Samengevat vind ik de Oregon 600 ondanks het mooiere scherm niet fijn om mee te werken...
punt 1: bij energiebespaarstand na 15 seconden moet ik bij zowel mijn Oregon 300 als wel mijn Oregon 600 1 keer tikken op het scherm om dat actief te laten worden en dan de menukeuze doen. Dat is dus 2 keer tikken. Ik hoef daarbij de knoppen aan de zijkant niet te gebruiken. Werkt dat bij de 450 niet zo?, de 300 is tenslotte ouder. Op jouw 600 zou dat ook moeten werken (al zou het wel een instelling kunnen zijn).

punt 2: bij de kaartweergave kun je kiezen voor dashboards. Dat is anders. Bij de dashboard is er ene optie voor 1 groot gegevensveld of kleine gegevensvelden (dat zijn er 4 in 2 rijen). Gelukkig heb je bij de 600 bij kaartweergave onder die 4 gegevensvelden een klein knopje (zwart rondje met ^er in), klik je hier op schuiven de gegevensvelden naar boven. En heb je weer volledige kaartweergave. Je hebt dan weer een zwart rondje, klik je daar weer op dan krijg je de gegevensvelden weer. Ik zelf vindt dat een handige(re) optie. (Na 15 seconden weer 2 keer tikken, dat wel).
Hou er ook rekening mee dat dit weer per profiel apart in te stellen is.

punt 3: de 600 kan er inderdaad in 1 keer mee stoppen. Ik krijg altijd wel eerst een melding van batterijen bijna leeg o.i.d. Batterijduur van een 600 zal ook wat korter zijn met dezelfde batterijen dan de 450. Van belang is wel dat je het batterijtype (via Stel in>Systeem) op de juiste soort hebt ingesteld. Veranderd de gebruiksduur niet mee, maar het verloop via de indicatieblokjes zal wat realistischer zijn.

punt 4: als je in kaartweergave op het kruisje drukt kom je in het hoofdmenu. Dit hoofdmenu kan je geheel configureren en met meerdere subschermen. Via Stel in>Hoofdmenu is dit scherm te wijzigine, rechtsonder vindt je een menuknop (3 liggende streepjes onder elkaar), druk daar op en dan kan je kiezen voor "wijzig dahboards". Een keuze voor Status geeft die grote vreemde klok. Andere keuze maken. Helaas is "Geen" niet mogelijk.

punt 5: deksel compartiment: beter?, in ieder geval anders. In ieder geval geen groot probleem, gewoon aan wennen. Mijn nieuwe 66s heeft dezelfde oplossing. Mijn 300 heeft dezelfde oplossing als 450. Waarom anders?, zal Garmin wel weten.

Ik vindt zelf de 600 best wel een fijn toestel, heeft ten opzichte van 300/450 wel weer een leercurve omdat een aantal zaken weer anders of zeker uitgebreider zijn. Inmiddels ook een 66s en ook dat is weer anders en heeft een leercurve. Neem toch even de tijd om het toestel te leren kennen zou ik zeggen.
Gebruik mijn 60Cx ook nog (met name voor osm-mappen vanwege nauwkeurigheid), als ik die een tijdje niet hebt gebruikt zit ik ook weer te zoeken: hoe zat het ook al weer.

Je hebt het over een demo-model, daar heeft iedereen aan zitten drukken en van alles zitten in te stellen lijkt me. Ik zou in ieder geval eerst een harde reset doen (master reset: terug naar fabrieksinstellingen), voordat ik met het toestel verder ga: https://support.garmin.com/nl-NL/?faq=O ... wuw3qINQi7

Heb je meer vragen, kijk eens op https://forum.gps.nl/ of stel je vragen daar.
jeroen_ schreef:
vr 08 mar, 2019 11:43

1. in de energiebespaarstand waarbij het scherm na 15 seconden uitschakeld kon ik het scherm weer aanzetten op mijn oude Oregon 450 door 1 druk op het scherm. Bij de nieuwe Oregon 600 kan dit alleen door op 1 van de 2 knoppen aan de rechter zijkant van het apparaat te drukken. Deze knoppen zijn vrij stug en niet prettig om regelmatig in te moeten drukken. Voor mij is dit een groot nadeel waardoor het werken met het apparaat (zelf navigeren) een stuk slechter gaat.
Dat heeft niets te maken met het toestel maar wel met een upgrade van de software. Dit werd onlangs besproken in dit topic: https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... je#p326298
Jouw link gaat over een Etrex Touch 35.
Maar nu je er over begint: mijn 600 staat op firmware V5.30 terwijl de laatste versie V5.50 is. Ik weet dat ik die er op heb gehad maar toch terug gegaan ben naar 5.30. Wellicht zou het ook daar mee te maken kunnen hebben, maar kanook andere reden gehad hebben. Moet ik weer even nagaan. 1 dezer dagen weer even naar 5.50 en check. Momenteel niet in de gelegenheid.
nicolevelo schreef:
vr 08 mar, 2019 15:36
jeroen_ schreef:
vr 08 mar, 2019 11:43

1. in de energiebespaarstand waarbij het scherm na 15 seconden uitschakeld kon ik het scherm weer aanzetten op mijn oude Oregon 450 door 1 druk op het scherm. Bij de nieuwe Oregon 600 kan dit alleen door op 1 van de 2 knoppen aan de rechter zijkant van het apparaat te drukken. Deze knoppen zijn vrij stug en niet prettig om regelmatig in te moeten drukken. Voor mij is dit een groot nadeel waardoor het werken met het apparaat (zelf navigeren) een stuk slechter gaat.
Dat heeft niets te maken met het toestel maar wel met een upgrade van de software. Dit werd onlangs besproken in dit topic: https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... je#p326298
Het is voor mij niet zo relevant of de oorzaak van het probleem in hard - of software zit, zolang Garmin geen firmware update doet die de mogelijkheid teruggeeft om slechts 2 kleine gegevensvelden te tonen heb ik niet zo veel aan het nieuwe toestel afgezien van een beter scherm.

Ik heb overigens nog wel de firmware naar de meest recente versie bijgewerkt maar dit veranderde niets m.b.t. de velden in het dashboard.
Ik heb inmiddels mijn O600 ook voorzien van software versie 5.50, maar beschreven effecten blijven hetzelfde.
Voor jeroen_: jij wilt gewoon een moderner toestel met dezelfde eigenschappen als een voorganger naar mijn mening. Van een 450 naar een 600, of naar een 700 of naar een 66 gaat dat dan gewoon niet lukken naar mijn mening. Je zult mee moeten evalueren of niet (beetje geven en nemen voor wat betreft software/hardware, heb ik gedaan, wil je het niet: stoppen met Garmin, alternatief: ?)
Dat Garmin voor de 600 nog een softwareupdate doet voor die keuze voor 2 gegevensvelden: die kans acht ik op: 0 (nul).
Bij de aanschaf van de 66Cs had ik het ide dat ik alle goede eigenschappen van de 60Cx kreeg met alle actuele/moderne mogelijkheden voor een gps: ook dat wordt maar beperkt waargemaakt.
Maar heb je al naar die mogelijkheid gekeken die ik omschreven heb bij punt 4, dat vindt ik zeer werkbaar voor op de 600.
Hoi kees, hartelijk dank voor je uitgebreide reactie.

Bij punt 1 schrijf je dat jij wel het scherm met vingeraanraking uit de slaapstand kunt halen. Ik heb echter de energiebesparende functie ingeschakeld waarbij het beeldscherm na 15 seconden volledig uitgeschakeld wordt. Dan kan ik niet met een druk op het scherm het scherm weer inschakelen. Er is nog een andere mode, dat na 15 seconden de schermhelderheid minimaal wordt en dan kan ik het scherm met een druk op het scherm wel activeren. Ik vind dit laatste alleen geen optie omdat het meer batterijen verbruikt.

Persoonlijk blijf ik de erg grote dashboard ruimte icm het niet werkende touchscreen om het scherm weer uit te slaapstand te halen genoeg reden om het apparaat als duidelijk minder handig dan zijn voorganger te beoordelen en helaas toch terug te doen. Voor mij persoonlijk is het jammer genoeg vooral meer fucus op uiterlijk vertoon en design en een veel minder handige gebruikersinterface.

Stel ik kies toch voor het erg grote dashboard met dat pijltje om het dashboard in en uit te klappen: zodra ik met mijn wanten op dat erg kleine pijltje wil drukken druk ik vaak mis en kom ik in een menu om het gegevensveld van het dashboard waar ik ipv op het pijltje op drukte in te stellen. Ik vind dat mateloos irritant. Voor mijn gevoel zijn het geen flinke buitensporters geweest die deze interface hebben bedacht.

Ik heb uitgerekend dat de aan / uit knop van de Oregon 600 bij mijn gebruik en bij vergelijkbare kwaliteit als de Oregon 450 na ongeveer 1 jaar kapot is. De aan / uit knop ging bij mijn Oregon 450 na 5 jaar kapot: toen kwam er rondom de ronde knop een scheur waardoor de knop (het rubber) losliet van de rubberen behuizing. Hierdoor was de GPS niet meer waterdicht. Ik heb toen contact met Garmin gehad maar Garmin vind dat je het apparaat dan maar weg moet gooien en vervangen. Ik heb toen zelf met flexibele kit het gat dichtgespoten en sindsdien doet de aan / uitknop het weer, al meer dan 2 jaar lang inmiddels. Bij de Oregon 450 gebruikte ik de knop 6 keer minder (of nog minder dan dat). Dat schat ik zo in, omdat ik toen niet iedere paar minuten het scherm met de aan / uit knop uit de uit / pauze stand hoefde te halen. Deze wijziging in de Oregon 600 zal een zeer negatieve invloed op de levensduur van het apparaat (de aan / uit schakelaar) hebben en is m.i. daarom een ontwerpfout.
Vanmiddag gefietst bij windkracht 6, hagel en regen. Ik wilde de Garmin 600 nog 1 kans geven. Met goede moed vertrokken en het apparaat werkte aanvankelijk goed. Totdat ik mij begon te storen aan een regelmatige boodschap en piep met de tekst automatische pauze (?). Geen idee wat dat betekent dus ik schakelde deze optie uit. Daarna werd de gefietste track niet meer ingetekend op de kaart. Ik heb in mijn beleving alle configuratie opties in het tack - en kaart menu getest maar de gevolgde route werd niet meer ingetekend op de kaart. Ik besloot het apparaat maar eens uit en in te schakelen en daarna werd opeens wel weer de track ingetekend.

Daarna nam de regen toe en tot mijn verbazing activeerde het scherm dat in de standby (lage intensiteit) stand stond door de regendruppels?! Ik hield het scherm in de gaten en af en toe werden knoppen geactiveerd door de regen. Menus werden vanzelf geopend. Zoiets heb ik met mijn Oregon 450 nog nooit meegemaakt. Geen idee of dit komt door het mogelijk capacitieve scherm t.o.v. het resistieve scherm van de Oregon 450?

Daarna bleef het veel ellende. Ik werd continu afgeleid door het apparaat terwijl het hard waaide en ik de aandacht bij het fietsen moest houden.

O ja, het scherm werkt ook erg slecht i.c.m. wanten. De Oregon 450 werkte minder slecht met wanten.

Het apparaat gaat nu zeker terug. Ik weet niet of de omschreven problemen door een defect apparaat komen, dit was een demo model. Maar ik heb het helemaal gehad met dit apparaat. Een geval van een verschlimmbesserung?

Het lastige is dat er ook niet zo snel een alternatief lijkt te zijn die aan mijn eisen vodoet: gevoed door AA batterijen, duidelijk afleesbaar scherm, weerbestendig en degelijk. Misschien moet ik toch kiezen voor een wat ouder Garmin model, indien nog verkrijgbaar...
Of juist voor de 700 serie. Die heeft in de software de vervelende reactie op regendruppels opgelost
jeroen_ schreef:
za 09 mar, 2019 21:53
Daarna nam de regen toe en tot mijn verbazing activeerde het scherm dat in de standby (lage intensiteit) stand stond door de regendruppels?! Ik hield het scherm in de gaten en af en toe werden knoppen geactiveerd door de regen. Menus werden vanzelf geopend.
Dat is idd een groot nadeel van de 600, is erg gevoelig voor druppels en maakt het bijna onbruikbaar in de regen.
Het veel betere scherm tov de oudere Oregons weegt mi echter op tegen dit nadeel en mocht dat in de 700 zijn verholpen zou ik die aanraden, de gps ontvangst schijnt daarvan ook beter te zijn, mijn 600 vind ik niet al te nauwkeurig.

Die andere issues van piepjes en meldingen kan je nog ergens uitzetten, en er zijn handschoenen met touchscreen gevoelige vingertoppen te koop, of speciaal garen waarmee je je eigen wanten geleidend kunt maken.