Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pijl voor veiligheid - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Pijl voor veiligheid

Petra137 schreef:
do 16 mei, 2019 22:21
Hallo,
Zo'n plastic drijfding voor in een zwembad zag ik in Australië (waar zo'n ding 'noodle' heet) achter op een fiets zitten tussen de snelbinders waardoor het er van achteren uitzag als een V. Bij mij roept het vooral irritatie op.
De Duitse vrouw die die noodle achterop had gebonden zei ook dat ze soms het gevoel had dat auto's haar nu juist wilde raken. Ik monteer liever een spiegeltje aan mijn stuur en hou graag zelf het verkeer in de gaten.
Groet, Petra.

Dus iemand voelt zicht kwetsbaar, probeert veiliger te zijn door zichtbaarder te zijn voor automobilisten en roept daarmee (ook jou) irritatie op met als gevolg nog gevaarlijker rijden van automobilisten. :roll:

Petra, kan je je irritatie veroorzaakt door iemands kwetsbaarheid uitleggen? Ik snap dit namelijk absoluut niet.
Frans & Dieuwertje schreef:
vr 17 mei, 2019 09:24
Petra137 schreef:
do 16 mei, 2019 22:21
Hallo,
Zo'n plastic drijfding voor in een zwembad zag ik in Australië (waar zo'n ding 'noodle' heet) achter op een fiets zitten tussen de snelbinders waardoor het er van achteren uitzag als een V. Bij mij roept het vooral irritatie op.
De Duitse vrouw die die noodle achterop had gebonden zei ook dat ze soms het gevoel had dat auto's haar nu juist wilde raken. Ik monteer liever een spiegeltje aan mijn stuur en hou graag zelf het verkeer in de gaten.
Groet, Petra.
Dus iemand voelt zicht kwetsbaar, probeert veiliger te zijn door zichtbaarder te zijn voor automobilisten en roept daarmee (ook jou) irritatie op met als gevolg nog gevaarlijker rijden van automobilisten. :roll:
Petra, kan je je irritatie veroorzaakt door iemands kwetsbaarheid uitleggen? Ik snap dit namelijk absoluut niet.
Het is kennelijk een andere versie van het (te) uitdagende rode jurkje.
Leon schreef:
vr 17 mei, 2019 09:33

Het is kennelijk een andere versie van het (te) uitdagende rode jurkje.

:shock: :?
Weet niet zeker op welk gedrag je nu doelt dat uitgelokt wordt door het te uitdagende rode jurkje, Leon. Als het met kwetsbaarheid en 'ze vraagt erom als ze zich zo kleed' te maken heeft, dan wil ik het ook niet weten. En weiger het al helemaal om te begrijpen. Net als de ergernis en daarmee gepaarde rijgedrag jegens de fietser hier boven genoemd!
Frans & Dieuwertje schreef:
vr 17 mei, 2019 09:24
Petra137 schreef:
do 16 mei, 2019 22:21
Hallo,
Zo'n plastic drijfding voor in een zwembad zag ik in Australië (waar zo'n ding 'noodle' heet) achter op een fiets zitten tussen de snelbinders waardoor het er van achteren uitzag als een V. Bij mij roept het vooral irritatie op.
De Duitse vrouw die die noodle achterop had gebonden zei ook dat ze soms het gevoel had dat auto's haar nu juist wilde raken. Ik monteer liever een spiegeltje aan mijn stuur en hou graag zelf het verkeer in de gaten.
Groet, Petra.
Dus iemand voelt zicht kwetsbaar, probeert veiliger te zijn door zichtbaarder te zijn voor automobilisten en roept daarmee (ook jou) irritatie op met als gevolg nog gevaarlijker rijden van automobilisten. :roll:

Petra, kan je je irritatie veroorzaakt door iemands kwetsbaarheid uitleggen? Ik snap dit namelijk absoluut niet.
Tja, als ik de automobilist aanspreek die me net een moment eerder de pas afsneedt, heel krap passeerde, etc. (ik doe dat met een zekere regelmaat) dan krijg ik 8 van de 10 keer het antwoord "Ik had u niet gezien" waarop mijn antwoord dan is "Da's niet zo mooi dan, u had me dus ook gewoon dood kunnen rijden", ongeveer 1 van de 10 zegt "Sorry, ik zag het, een foute inschatting.", en 1 van de 10 valt in de kategorie van ontkenning of erger. Een buurvrouw zei me dat ze me vast een keertje in het ziekenhuis zou tegenkomen, ze waarschuwde dus op een vriendelijke manier dat er ook mensen zijn die je "ongelukkig" slaan als ze op hun gedrag worden aangesproken ... ik ben ze nog niet tegengekomen*.

  *  Wel ooit, lang geleden, iemand die me de paraplu uit de hand reed, op een zebra in Amsterdam, en die dat daarna nog afmaakte door mijn bril van mijn hoofd te slaan ... zoiets knakt zowel je paraplu als je ego, met dat ego is het vrij snel weer goed gekomen.

Groeten BSM
Frans & Dieuwertje schreef:
vr 17 mei, 2019 09:24

Dus iemand voelt zicht kwetsbaar, probeert veiliger te zijn door zichtbaarder te zijn voor automobilisten en roept daarmee (ook jou) irritatie op met als gevolg nog gevaarlijker rijden van automobilisten. :roll:

Petra, kan je je irritatie veroorzaakt door iemands kwetsbaarheid uitleggen? Ik snap dit namelijk absoluut niet.
Hallo Frans of Dieuwertje,
Als je als fietser graag wilt opvallen, zou ik iets aan de kleding doen. Zo'n wegwerkershes of zo. Door twee keer zoveel plek op de weg in te nemen (in de breedte), roep je snel irritatie op. Ik werd er afgelopen reis door mensen op een camping op aangesproken dat sommige fietsers overdreven veel plek innemen op de weg. Tja, dat was ik wel met ze eens.
Groet, Petra.
Petra137 schreef:
vr 17 mei, 2019 16:56
Frans & Dieuwertje schreef:
vr 17 mei, 2019 09:24

Dus iemand voelt zicht kwetsbaar, probeert veiliger te zijn door zichtbaarder te zijn voor automobilisten en roept daarmee (ook jou) irritatie op met als gevolg nog gevaarlijker rijden van automobilisten. :roll:

Petra, kan je je irritatie veroorzaakt door iemands kwetsbaarheid uitleggen? Ik snap dit namelijk absoluut niet.
Hallo Frans of Dieuwertje,
Als je als fietser graag wilt opvallen, zou ik iets aan de kleding doen. Zo'n wegwerkershes of zo. Door twee keer zoveel plek op de weg in te nemen (in de breedte), roep je snel irritatie op. Ik werd er afgelopen reis door mensen op een camping op aangesproken dat sommige fietsers overdreven veel plek innemen op de weg. Tja, dat was ik wel met ze eens.
Groet, Petra.
Tja, Petra, met hoeveel auto (lengte, breedte, kilo's) reden die mensen die je aanspraken rond ?

Wettelijk mag - in Nederland - een fiets 75 cm breed zijn, en daarbovenop zit dan nog 10% "coulance", dus pas bij 82,5 cm zou je bij oom agent een probleem kunnen krijgen.
In verschillende ons omringende landen zijn er regels mbt het inhalen van de fiets.
In Frankrijk dien je een fiets buiten de bebouwde kom met anderhalve meter afstand in te halen, en binnen de bebouwde kom met één meter afstand. In principe is het niet opvolgen hiervan beboetbaar met een boeten van ± €150,- en een verlies van 3 punten (op een totaal van 12).
Binnen de bebouwde kom mag de fietser bovendien ook nog weer één meter afstand houden t.o.v. geparkeerde auto's.

Of te wel:
Wie neemt er "teveel" ruimte in, en hoeveel draagt die "verschrikker" van 30 cm bij aan het ruimteprobleem.

Groeten BSM

PS Ik zag vorig jaar de auto naast mij ineens voorsorteren, en wel zodanig dat de rechter spiegel bijna de linker spiegels van de geparkeerde auto's raakte, en ik zat daar tussen :twisted:   Als het niet zo triest was dan was het komisch geweest.
Petra137 schreef:
vr 17 mei, 2019 16:56
Frans & Dieuwertje schreef:
vr 17 mei, 2019 09:24

Dus iemand voelt zicht kwetsbaar, probeert veiliger te zijn door zichtbaarder te zijn voor automobilisten en roept daarmee (ook jou) irritatie op met als gevolg nog gevaarlijker rijden van automobilisten. :roll:

Petra, kan je je irritatie veroorzaakt door iemands kwetsbaarheid uitleggen? Ik snap dit namelijk absoluut niet.
Hallo Frans of Dieuwertje,
Als je als fietser graag wilt opvallen, zou ik iets aan de kleding doen. Zo'n wegwerkershes of zo. Door twee keer zoveel plek op de weg in te nemen (in de breedte), roep je snel irritatie op. Ik werd er afgelopen reis door mensen op een camping op aangesproken dat sommige fietsers overdreven veel plek innemen op de weg. Tja, dat was ik wel met ze eens.
Groet, Petra.
En mij valt het op hoeveel plek sommige automobilisten innemen waarbij ze dan zoveel mogelijk rechts rijden vlak langs mij af en nog maar enkele cm's tussen mij en de auto overblijven. Terwijl er geen tegenligger is (en dan nog dan zou men even kunnen remmen) en nog heel veel meters over aan de andere kant van de weg om mij iets meer ruimte te gunnen. Geen opvallend hesje wat tegen dit soort gedrag helpt. En ik kan het weten want ik draag vrijwel altijd opvallende fluo-kleding bij het fietsen. Sommige fietsers gaan door dit soort automobilisten defensief rijden door zoveel mogelijk ruimte te nemen. Waardoor ze bij weer zo'n wegpiraat die met volle snelheid vlak langs ze afscheert, in ieder geval nog uitwijkmogelijkheid naar rechts hebben.....

Een paar voorbeeldjes. Ik loop en fiets heel veel en maak nogal wat onbeschofte automobilisten tegen daarbij. Zo wordt ik regelmatig midden op een zebrapad bijna omver gereden of zowel links als rechts voorbijgesjeesd terwijl ik midden op het pad sta. Ik staar verbaasd en verschrikt in de ogen van de voorbijrijdende automobilist (hoe zo niet gezien?). Ook door een lesrijder met de autoschool naast zich, komende van een woonerf met volle vaart bijna omver gereden op een fietspad waar ik rechtdoor ging en dus vooraan had. Gelukkig kneep ik heel hard in mijn remmen. De rijschoolhouder greep niet in en sprak tot zijn verbazing de leerling hierop niet aan. Een dame in een auto die mij in willen halen terwijl er tegenliggende bus komt, waardoor ze mij dus bijna omver rijdt. Ik zat heel ver rechts. Toen ik er wat van zei, stopte ze en wilde ze me op mijn bek slaan.

Niet gezien? Nou in een hoop gevallen hebben ze je wel gezien en krijg je een grote bek terug als je wat durft te zeggen. Ik geloof in rekening houden met elkaar op de weg. Ieder heeft recht op zijn plekje en veiligheid. Maar sommige automobilisten vinden helaas dat ze recht hebben op meer plek en beseffen niet dat ze met het bijbehorende gedrag en dito grote killmachine = de auto, fietsers en wandelaars kunnen doden. Sowieso hebben sommige automobilisten geen flauw benul in wat voor potentieel moordwapen ze rijden als ik ze al vrolijk append op de snelweg zie. :twisted:


Afbeelding



En @Petra, kijk ook eens naar dit filmpje met voorbeelden over hoe het zou moeten en
voorbeelden van hoe het niet hoort; auto's die nogal wat ruimte innemen :wink:


Petra137 schreef:
vr 17 mei, 2019 16:56
Frans & Dieuwertje schreef:
vr 17 mei, 2019 09:24

Dus iemand voelt zicht kwetsbaar, probeert veiliger te zijn door zichtbaarder te zijn voor automobilisten en roept daarmee (ook jou) irritatie op met als gevolg nog gevaarlijker rijden van automobilisten. :roll:

Petra, kan je je irritatie veroorzaakt door iemands kwetsbaarheid uitleggen? Ik snap dit namelijk absoluut niet.
Hallo Frans of Dieuwertje,
Als je als fietser graag wilt opvallen, zou ik iets aan de kleding doen. Zo'n wegwerkershes of zo. Door twee keer zoveel plek op de weg in te nemen (in de breedte), roep je snel irritatie op. Ik werd er afgelopen reis door mensen op een camping op aangesproken dat sommige fietsers overdreven veel plek innemen op de weg. Tja, dat was ik wel met ze eens.
Groet, Petra.
Dat doe ik om mijn leven te behouden, om nog enige uitwijkmogelijkheid te hebben als er tegelijk een auto langs komt en een funshopper de weg op loopt of er een gat is. Helaas vinden veel autorijders de lak van hun auto en uun haast zo belangrijk dat ze geen idee hebben van iemand anders' belang.
Frans & Dieuwertje schreef:
vr 17 mei, 2019 17:16
.... kijk ook eens ... hoe het zou moeten ....
Partageons la Route - P1010157.jpg
Partageons la route - P1090354.jpg
Groeten BSM
Petra137 schreef:
vr 17 mei, 2019 16:56
(...) Door twee keer zoveel plek op de weg in te nemen (in de breedte), roep je snel irritatie op. Ik werd er afgelopen reis door mensen op een camping op aangesproken dat sommige fietsers overdreven veel plek innemen op de weg. Tja, dat was ik wel met ze eens.

Voor alle automobilisten die klagen dat fietsers zoveel plek op de weg innemen:
p.s. Ik denk dat ik voortaan met zo'n autoframe ga fietsen en dan in fluo geel. Zou die er ook zijn in lichtgewicht versie. Eens kijken hoe het dan zit met het irritatie niveau :P



Afbeelding

bron: https://www.florismoo.nl/een-fiets-zo-g ... -een-auto/


Afbeelding

bron: https://streets.mn/2014/04/30/whats-the ... of-a-lane/

Afbeelding
En ook nog:
(sorry kan het even niet laten maar na deze post hou ik echt op. Echt! :wink: )


Bicyclist Essential Operating Space : http://commuteorlando.com/wordpress/adv ... s-buffers/
En daarom ook is het rekening houden met elkaar. Automobilisten stop met klagen over de kwetsbaarste weggebruikers, fietsers en voetgangers. Does lief, en hou gewoon rekening met elkaar. Je zult zien, je zult nog een groet als dank krijgen en dat maakt de dag een stuk leuker dan gehaast tegen een fietser zitten te duwen of klagen omdat je weer 3 meter wilt opschuiven waarna je nog niet verder komt omdat er een....AUTO voor je rijdt. Wat zou het mooi zijn als er meer mensen zouden fietsen. Dan is er stuk meer plek, denk daar maar eens over na klagende automobilist. :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nog zo'n voorbeeld van "hoe het niet hoort" ...

Een auto die gewoon automatisch de fietser inhaalt, en dan ineens ziet dat er een vrachtwagen staat uit te laden ... en dan dus om te beginnen versneld naar rechts komt, vervolgens zo kort achter die vrachtwagen gaat staan dat je die auto beter weer links inhaalt ... en dan op dat moment rijdt die auto ook op en komt dan naar links zonder ook maar naar links te kijken (want gefixeerd op het snel van de opportunity gebruik maken).

Als het al te hufterig is, en als ik in een "goede" bui ben krijgen ze een boink op het dak (dat mag natuurlijk niet, maar volgens de regels zou je een speciale uitschuif-arm moeten hebben om op het dak te kunnen boinken ... gaat alles goed, houdt de auto minstens 1 meter afstand dan is er niemand met een arm die lang genoeg is).
Als ik in een betere bui ben, en als ik de kans krijg, dan stop ik vóór die auto om uit te leggen wat er gebeurde.
Heel aardig is om dan te zeggen dat het vast vervelend is dat ze maar zo voor jou moeten stoppen .... maar dat het nog vervelender was geweest als ze je echt dood gereden hadden, dat het jou dan niet meer deerde maar dat zij daar dan verder mee moeten leven.
Verstandigerwijze stop je een auto (of vrachtauto of bus) alleen als het een beetje druk op straat is, dat heeft de meeste impact (en geeft de beste kans dat het je niet alsnog je leven kost).

Groeten BSM
In België geldt de volgende regel:

"Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets."

Die 1 meter geldt in alle omstandigheden, dus ook als de fietsers op en smal fietspad fietsen. Strikt genomen geldt die regel zelf bij het kruisen van fietsers in een smalle straat.

Art. 40ter is één van de slechts nageleefde en minst gecontroleerde regels in de wegcode niettegenstaande deze essentieel is voor de veiligheid.

Die regel betekent ook dat men in gigantisch veel straten, zeker in de oude binnensteden, met een auto nooit legaal een fietser kan inhalen.

De 1 meter zou binnenkort buiten de bebouwde kom opgetrokken worden tot 1,5 meter. Persoonlijk vind ik het niet logische om die afstand net buiten de bebouwde kom op te trekken en niet binnen de bebouwde kom.

De gemiddelde bezettingsgraad van wagens is - naargelang plaats en moment - ongeveer 1,4 personen/wagen (en de laatste jaren daalt dat verder). In de grote meerderheid van de wagens op de openbare weg zit dus maar één persoon. Blijkbaar vinden velen het 'normaal' dat voor het transporteren van één persoon in een wagen een breedte van minstens 2,5 meter in beslag te nemen. Als fietsers veel minder opeisen wordt dat door sommigen al als een probleem ervaren.

Het probleem in België met zo'n afstandhouders is dat veel van de fietspaden dusdanig smal zijn dat het het inhalen van zo'n fietsers ook voor andere fietsers onmogelijk wordt en het kruisen ook erg gevaarlijk (op smalle tweerichtingsfietspaden). Natuurlijk moet men ook als fietser de ingehaalde fietsers voldoende ruimte geven, maar dat kan (met aangepaste snelheid) wel een pak minder zijn dan een auto zou moeten geven.
Revanho schreef:
vr 17 mei, 2019 21:57
In België geldt de volgende regel:

"Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

....

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets."

Die 1 meter geldt in alle omstandigheden, dus ook als de fietsers op en smal fietspad fietsen.

.....

De 1 meter zou binnenkort buiten de bebouwde kom opgetrokken worden tot 1,5 meter. Persoonlijk vind ik het niet logische om die afstand net buiten de bebouwde kom op te trekken en niet binnen de bebouwde kom.

.....

Het probleem in België met zo'n afstandhouders is dat veel van de fietspaden dusdanig smal zijn dat het het inhalen van zo'n fietsers ook voor andere fietsers onmogelijk wordt en het kruisen ook erg gevaarlijk (op smalle tweerichtingsfietspaden). Natuurlijk moet men ook als fietser de ingehaalde fietsers voldoende ruimte geven, maar dat kan (met aangepaste snelheid) wel een pak minder zijn dan een auto zou moeten geven.
Goed te weten dat in België dat Artikel 40ter geldt ... en goed te weten dat je er niet op moet vertrouwen.

Qua anderhalve meter:
Zo gek is die anderhalve meter buiten de bebouwde kom nog niet. De snelheidsverschillen zijn enorm veel groter, een botsing tussen een auto die 70 km/u rijdt en een fiets wil je niet proberen.

En dan die "afstandhouders/verschrikkers": Verkijk je daar niet op. Zo'n ding is slechts 30 cm + de halve bagage-drager breedte. Mijn stuur + spiegeltje is maar weinig smaller.
Bovendien, de afstandhouder is geen hard stijf ding maar iets dat bij een iets nadrukkelijker aanraking meegeeft.
Zou die afstandhouder wél een "harde" afstand van 30 cm vragen, zelfs dan zou ik zeggen: Ik wil niet intiemer benaderd worden, eigenlijk is er geen sprake meer van "afstand" als ie "afstandhouder/verschrikker" een beperking vormt.

Groeten BSM
Revanho schreef:
vr 17 mei, 2019 21:57
Blijkbaar vinden velen het 'normaal' dat voor het transporteren van één persoon in een wagen een breedte van minstens 2,5 meter in beslag te nemen. Als fietsers veel minder opeisen wordt dat door sommigen al als een probleem ervaren.
Precies daar zit de pijn inderdaad: veel automobilisten vinden zichzelf nog steeds belangrijker dan een fietser omdat ze in een auto zitten.
Bridgestone SM schreef:
vr 17 mei, 2019 22:11
Qua anderhalve meter:
Zo gek is die anderhalve meter buiten de bebouwde kom nog niet. De snelheidsverschillen zijn enorm veel groter, een botsing tussen een auto die 70 km/u rijdt en een fiets wil je niet proberen.
Dat klopt.
Maar binnen de bebouwde kom (in België) is de kans niet groot dat men lang achter een fietser moet blijven rijden want binnen de kortste keren gaat men wel een andere richting uit. Inhalen heeft er in veel gevallen ook geen zien want het fietsverkeer is vaak even snel dan het autoverkeer. Auto's die mij inhalen haal ik weer in aan het volgende verkeerslicht, als de auto's in file staan aan te schuiven, ...

Buiten de bebouwde kom zijn er dan weer veel smalle lokale landbouwwegen. Bij een goede mobiliteitsbeleid zou daar enkel lokaal verkeer mogen komen. Maar daar is dus soms kilometers geen mogelijkheid om met veel ruimte in te halen. Ik heb er dan geen probleem mee dat auto's aan aangepaste snelheid minder ruimte laten om in te halen.

Op wegen met snelheden van 70 km/uur of meer zou de regel moeten zijn dat het inhalen gebeurt zoals het inhalen van een auto. Wegen met snelheden van 70 km/uur met aanliggende fietspaden (de 'moordstrookjes') moeten natuurlijk afgeschaft worden.
Bridgestone SM schreef:
vr 17 mei, 2019 22:11
Qua anderhalve meter:
En dan die "afstandhouders/verschrikkers": Verkijk je daar niet op. Zo'n ding is slechts 30 cm + de halve bagage-drager breedte. Mijn stuur + spiegeltje is maar weinig smaller.
Bovendien, de afstandhouder is geen hard stijf ding maar iets dat bij een iets nadrukkelijker aanraking meegeeft.
Met een afstandshouder van 30 cm heb ik geen probleem. Men moet inderdaad niet dichterbij komen.
Maar art. 40ter (1 meter afstand) ook laten toepassen (of afdwingen) met een brede afstandshouder zou praktisch onmogelijk zijn.

Renaat
henk huizenga schreef:
vr 17 mei, 2019 08:46
JanH schreef:
do 21 feb, 2019 12:09
In IJsland heb je naast de wegen van die gele plastic paaltjes om de automobilisten te waarschuwen voor de berm. Deze paaltjes worden echter regelmatig geraakt en liggen dan los in de berm. Ik zag een fietser die zo'n paaltje achter op z'n fiets had zodat het paaltje aan de linkerkant uit stak. Een beetje het idee van de bijdrage van willem.m met die zwembadrol, maar dan minder groot en wat harde materiaal.
Op de ringweg van IJsland trouwens geen overbodige luxe.
Waarbij opgemerkt dat het op IJsland vooral de toeristen zijn die geen rekening houden met fietsers.
Ik ben op een gegeven moment op 1/3 van de rechter rijbaan gaan fietsen zodat de auto's wel moesten afremmen als er tegenliggers waren. Als ze mij gingen inhalen ging ik verder naar rechts. Wel goed in de spiegel blijven kijken.

-Jan
a10.JPG
Kansas, USA.

-Jan
Ik denk dat het te maken heeft met dat je ten tijde van rijlessen niet goed of voldoende gewezen wordt op het feit dat er meerdere mensen gebruik (kunnen) maken van de rijweg en dat ALLE gebruikers EVENVEEL recht daarop hebben, dus dat alle regels die je leert tijdens autolessen gebasseerd zijn op dat er nu eenmaal meer dan jij alleen, weggebruikers zijn en dat het altijd gaat om dat iedereen veilig van A naar B kan komen en niet, zoals zo vaak wordt gedacht in mijn beleving en ook aan het rijgedrag te zien, dat de automobilist als EERSTE of HOOFDgebruiker de weg voor zich op kan en mag eisen en dat iedere andere weggebruiker eigenlijk een storende factor is, die hij een dienst verleent, als hij op gepaste snelheid en afstandnemdend die MEDE-weggebruiker passeert ed.


Als je te opvallende veiligheidsmaatregelen neemt kan zo'n automobilist denken. Ja hoor, ik zie je HEUSSSS wel.
fud0 schreef:
za 18 mei, 2019 16:45
Als je te opvallende veiligheidsmaatregelen neemt kan zo'n automobilist denken. Ja hoor, ik zie je HEUSSSS wel.
Nee hoor, zelfs met fluo jack of shirt zien een hoop je niet. :? Vraag me af waarom sommige automobilisten enkel op andere auto's geconcentreerd zijn en al het kleinere fijner spul simpelweg niet zien. Ik geloof ooit dat dat eens onderzocht is, iets in het brein enzo.