Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pijl voor veiligheid - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Pijl voor veiligheid

Frans & Dieuwertje schreef:
za 18 mei, 2019 17:47
fud0 schreef:
za 18 mei, 2019 16:45
Als je te opvallende veiligheidsmaatregelen neemt kan zo'n automobilist denken. Ja hoor, ik zie je HEUSSSS wel.
Nee hoor, zelfs met fluo jack of shirt zien een hoop je niet. :? Vraag me af waarom automobilisten enkel op andere auto's geconcentreerd zijn en al het kleinere fijner spul simpelweg niet zien. Ik geloof ooit dat dat eens onderzocht is, iets in het brein enzo.
Tja, het heeft te maken met de "wet van het gelijkblijvend risico" *.
Hoe veiliger de auto, hoe beter de "stabiliteitssystemen", airbags, hoe comfortabeler het binnenklimaat, hoe verder de chauffeur van de werkelijkheid staat en hoe meer hij geneigd is tot het nemen van onredelijke risico's.

Kijk maar eens wat er gebeurt als het ook maar een beetje mistig is, of glad, of waait, of er valt 2 cm sneeuw ... dan moet iedereen gewaarschuwd worden met code oranje of rood. En dan nog rijdt/glijdt men bij de eerste bocht tegen de lichtmast.

    *  Een "wet" die door Piet Vroon in de wereld geholpen is.

Groeten BSM
Frans & Dieuwertje schreef:
za 18 mei, 2019 17:47
Vraag me af waarom automobilisten enkel op andere auto's geconcentreerd zijn en al het kleinere fijner spul simpelweg niet zien. Ik geloof ooit dat dat eens onderzocht is, iets in het brein enzo.
Ik ben het vrijwel altijd met je eens. :D Maar nu niet. :shock: Maar waarom scheer je alle automobilisten over één kam? Als fietser én automobilist weet ik dat er in beide groepen slechte en asociale berijders zijn. En gelukkig gaat het bijna altijd goed, dankzij de overgrote meerderheid die wel oplettend en sociaal rijdt. N.B. Ik geloof je nog wel als je zou stellen dat automobilisten die ook veel fietsen meer oog hebben voor fietsers.
Bridgestone SM schreef:
za 18 mei, 2019 19:11
Kijk maar eens wat er gebeurt als het ook maar een beetje mistig is, of glad, of waait, of er valt 2 cm sneeuw ... dan moet iedereen gewaarschuwd worden met code oranje of rood. En dan nog rijdt/glijdt men bij de eerste bocht tegen de lichtmast.
Sneeuw of ander opvallende 'problematische situaties' worden dusdanig gecompenseerd door het gedrag van mensen dat er geen veiligere momenten zijn dan momenten met sneeuw. Ja, er gebeuren dan wel wat ongevalletjes met blikschade, maar er gebeuren minder ernstige ongevallen dan op het momenten dat die sneeuw er niet is.

Renaat
willem.m schreef:
za 18 mei, 2019 22:27
Frans & Dieuwertje schreef:
za 18 mei, 2019 17:47
Vraag me af waarom automobilisten enkel op andere auto's geconcentreerd zijn en al het kleinere fijner spul simpelweg niet zien. Ik geloof ooit dat dat eens onderzocht is, iets in het brein enzo.
Ik ben het vrijwel altijd met je eens. :D Maar nu niet. :shock: Maar waarom scheer je alle automobilisten over één kam? Als fietser én automobilist weet ik dat er in beide groepen slechte en asociale berijders zijn. En gelukkig gaat het bijna altijd goed, dankzij de overgrote meerderheid die wel oplettend en sociaal rijdt. N.B. Ik geloof je nog wel als je zou stellen dat automobilisten die ook veel fietsen meer oog hebben voor fietsers.
Nee hoor Willem, ik scheer niet alle automobilisten over een kam. Ik dacht dat ik het in mijn antwoorden telkens heb proberen te nuanceren althans dat heb ik denk ik geprobeerd. Maar dus ook even vergeten in bovenstaand citaat vanwege de snelheid en enkel denkend aan die automobilisten die ik niet kan uitstaan (diegene zonder geduld, die je wel gezien hebben en die die denken dat ze meer rechten hebben op de weg dan fietsers en voetgangers).

Dus yup leve de automobilisten die wel rekening houden met andere kleinere weggebruikers, die je soms voorrang geven. En die alleen soms een foutje maken waarbij ze een andere weggebruiker net even niet gezien hebben en dus onbedoeld een fout maken. Hoera voor hen! :wink:

Zal het desbetreffende quootje even aanpassen met 'sommige', voor de duidelijkheid Willem.
Ik had inderdaad niet alle voorafgaande berichten gelezen. :oops: Ik was aan het fietsen.
willem.m schreef:
zo 19 mei, 2019 14:58
(...) Ik was aan het fietsen.
Beter! :P