Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kan een iPhone hotspot een GPS signaal doorgeven? - Forum Wereldfietser

Kan een iPhone hotspot een GPS signaal doorgeven?

OK, een wat technische vraag maar het gaat om het volgende:

Ik heb een iPhone SE met daarop een paar navigatie apps.
Dat werkt prima maar het scherm is wel erg klein.
Daarnaast heb ik ook een iPad wifi, daar zit geen GPS of 4G ontvanger in.
Maar heeft wel een groot scherm.

Om mijn iPad toch op 4G te kunnen gebruiken maakt ik van mijn iPhone een zgn hotspot.
Die hotspot functie maakt van mijn SE een soort wifi station.
En daar log ik met mijn iPad op in.

Maar nou heb ik hier en daar gelezen dat die hotspot ook GPS coordinaten kan doorsturen.
Al dan niet met een geinstaleerde app op beide IOS apparaten.
En dan zou ik het grote scherm van mijn iPad ook voor navigatie kunnen inzetten.

- klopt dat?
- en heb ik daar speciale apps voor nodig?
- zo ja, welke en moeten die op beide apparaten worden geinstalleerd?

Alvast bedankt,
Maarten
Interessant. Zo te zien kon dat vroeger met AirLocation, maar die app bestaat al lang niet meer: https://www.wired.com/2011/04/airlocati ... e-to-ipad/
Ik heb de vooraanstaande navigatie apps, maar ben daarin nog nooit deze functionaliteit tegen gekomen. Ook heb ik er nog nooit over gelezen, maar als ik kijk bij de gesuggereerde artikelen op wired (link van eindgebruiker) zie ik nog meer artikelen hierover.

Volgens mij moet je gewoon met je iPad en iPhone door de straat gaan lopen met Google maps of zo iets. De functionaliteit zou in iOS moeten zitten en niet in specifieke apps. Mochten er apps zijn die die functionaliteit hebben, dan zou je ook nog kans hebben dat de synchronisatie via een server loopt, dus heb je extra data verbruik.
Ook zou ik kijken naar je stroomverbruik.
Vroeger gebruikte ik mijn laptop voor navigatie in de auto in combinatie met een gps trip receiver, de iBlue 747. Die is inmiddels vervangen door een nieuwer exemplaar. Ik vond hem ook handig als los apparaat om naderhand mijn route, snelheid en afstand te kunnen meten na hardlooptraining.
Werkte samen met Google Earth en Google Map.
Verbinding via Bluetooth en mini usb. Oplaadbare accu.
Je hebt hem ook in een uitvoering van Qstarz BT-10000Platinum.
Dit was rond het jaar 2000. Er zal ondertussen wel een opvolger zijn. De mijne werkt in elk geval niet meer met Windows 10. Ik weet niet hoe het zit met iOS ondersteuning.
Voor Windows gebruikers is er nog de optie om in een virtuele machine Windows XP of Windows 7 te draaien. Dan is zo'n apparaat nog jaren te gebruiken. Maar dan als standalone apparaat. De hardware fabrikant brengt helaas geen nieuwe drivers uit.

Het is even uitzoeken of een eenvoudige gps tracker van € 3,00 volstaat. Even googlen op Bluetooth GPS Tracker en iOS compatibel.
Correctie ik heb niet goed gekeken, de modellen met alleen WiFi en geen 3G / 4G hebben inderdaad geen GPS module! :oops:

Voor zover ik er iets over kan vinden op internet geeft een gekoppelde iPhone geen GPS data door maar het is wel mogelijk om een externe GPS ontvanger aan een iPad te koppelen (via een kabeltje of Bluetooth)
Navigeren met een iPad op je stuur, word je daar blij van? :?:
Ik kom zomers redelijk veel senioren tegen die daar blij van worden ja :D
Een wat verouderd artikel maar het schijnt gewoon te werken als je een wifi verbinding maakt met de iphone

https://www.cultofmac.com/86642/wifi-on ... to-iphone/
Hans Keesom schreef:
za 26 jan, 2019 13:37
Een wat verouderd artikel maar het schijnt gewoon te werken als je een wifi verbinding maakt met de iphone

https://www.cultofmac.com/86642/wifi-on ... to-iphone/
De reacties lees ik (ook) dat het misschien alleen lijkt te werken, maar dat de locatie niet via de GPS, maar via driehoeksmeting van de mobiele netwerkpalen danwel de wifi-toegangspunten wordt doorgegeven.
Als je alleen je huidige locatie van je iPhone naar je iPad wil overbrengen, dan kan dat. Je hoeft geen hotspot functie tussen de iPhone en iPad op te zetten, je kunt nl. ook gegevens tussen beide apparaten via AirDrop (gaat via Bluetooth) uitwisselen.

Je huidige locatie naar een App, zoals Galileo of MapOut, op je iPad overzetten is mogelijk mbv. Siri Shortcuts, AirDrop en bijv. de Notities App. Ik heb een Siri workflow gemaakt die de coördinaten via AirDrop vanaf je iPhone kan oversturen.
Frank schreef:
za 26 jan, 2019 23:27
Als je alleen je huidige locatie van je iPhone naar je iPad wil overbrengen, dan kan dat. Je hoeft geen hotspot functie tussen de iPhone en iPad op te zetten, je kunt nl. ook gegevens tussen beide apparaten via AirDrop (gaat via Bluetooth) uitwisselen.

Je huidige locatie naar een App, zoals Galileo of MapOut, op je iPad overzetten is mogelijk mbv. Siri Shortcuts, AirDrop en bijv. de Notities App. Ik heb een Siri workflow gemaakt die de coördinaten via AirDrop vanaf je iPhone kan oversturen.
Iedereen bedankt voor je reactie :D
Ha Frank,

Een oplossing met Siri en AirDrop had ik nog niet bedacht.
Geeft de workflow doorlopend gegevens door of eenmalig?
Gebruik Siri/Airdrop ook niet echt, is het lastig om zo'n workflow op te zetten?.

Ben jij toevallig vandaag op de WF beurs in Ede?
Ik geef om 15:00 een workshop over mijn zelfgemaakte tassen.

Nogmaals bedankt,
Maarten
Nee, dat is eenmalig, niet continu. Je moet namelijk een aantal handmatige acties doen om de xy-coördinaten te verzenden. Heb je de Opdrachten App geïnstalleerd op je iPhone?

Als dat het geval is, dan kun je mijn workflow hier downloaden:
https://www.icloud.com/shortcuts/862e91 ... 161714a837

De eerste keer dat je die workflow gebruikt, dan zal de iPhone om toestemming vragen om je locatie en AirDrop met de Opdrachten App te mogen gebruiken. Zorg er tevens voor dat je iPad ontgrendeld is. Als je goed is, dan zie je je iPad verschijnen in het AirDrop gedeelte van de sharesheet en door er op te tikken zal de Siri shortcut de coördinaten versturen. Op de iPad krijg je dan een lijst met programma's die het kunnen openen, ik zet dan de coördinaten in de Notitie App, kopieer het van daaruit en als ik Galileo open, dan vraagt die App of er een bladwijzer (waypoint) van gemaakt moet worden.