Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koude handen - Forum Wereldfietser

Koude handen

Met de vrieskou in aantocht heb ik Endura Strike II Glove handschoenen gekocht.

Volgens de verkoper ideale warme handschoenen. IN de afgelopen weken heb ik gemerkt dat dat niet helemaal waar is en ik al regelmatig met koude handen gereden heb. Vooral de duim en wijsvinger moet het ontgelden. Maar soms zijn heel mijn vingers gewoon koud.

Op aanraden van de verkoper heb ik er dunnen hardloop handschoentjes onder gedragen . Dat maakt het wel beter maar toch nog steeds koude handen.

Wie kan mij de ideale handschoen aanraden waarin ik met kou (ook bij 10 graden vorst) geen koude handen heb?
Tips:
- Wanten: heb ik zelf niet, maar ik verlang er soms wel naar
- Houding: voorkom afknelling van hand agv polsbelasting
- Inspanning: van flink doorfietsen kun je het warmer krijgen
Een warme kern doet het meest voor de warmte van de voeten en de handen. Is uw lijf wel warm genoeg?

Verder koelen de handen het snelst af bij slecht bedekte polsen, en zijn wanten warmer dan handschoenen.
Bij koud weer draag ik ski handschoenen bijvoorbeeld die van Barts https://www.bever.nl/p/barts-basic-hand ... lsrc=aw.ds
Wat bij mij helpt bij echt koude dagen:
1. met warme handen thuis vertrekken
2. wanten reeds aandoen in huis voor vertrek zodat je geen koude klinken of fietsen moet aanraken, dat koelt je handen zeer snel af.
3. doorfietseeeueue :-)

Wat betreft wanten: iets in deze zin helpt bij me.
Sealskinz
Wanten!!!!
Alles geprobeerd en uitgekomen op wanten. Deze werken echt.
Bedankt voor jullie snelle reacties.

@ijsbrand De kern is warm maar toch koude handen. / en doorfietsen doen we ook ( :lol: )

Vroeger als kind ook wel wanten gehad, tegenwoordig zie je die niet zo veel meer.

Misschien ook eens bij de skihandschoenen kijken, maar ik heb daar alleen mij twijfels bij qua grip op het stuur.
Wanten zijn een stuk warmer dan handschoenen is mijn ervaring. Voor mij geen handschoenen meer.
Belangrijkste bleek bij mij dat er zo weinig mogelijk druk en trek op de handen door de handschoenen moet komen.
De logica van een want is dat er minder afstralend oppervlak is. Als je een vingerhandschoen hebt, dan heeft iedere vinger de mogelijkheid om zijn warmte af te geven. In een want houden ze elkaar lekker warm.
Verder is een wollen liner-handschoen een goed idee. En (zoals eerder gezegd) ook een want die over de polsen gaat.

Overigens gebruik ik (Sealskinz) handschoenen naar volle tevredenheid in de vrieskoude.
Ik heb snel last van koude handen en wilde ook een handschoen die warm is met grip (ook tijdens offroad fietsen) Ik heb dit weekend gefietst (-10 in friesland) met de " Craft Hybrid Weather Glove" en had geen last van de kou. Combi handschoen met want die je er overheen kunt trekken als het koud is en je kunt de want wegklappen op de handrug als het weer wat warmer is, ik ben er heel tevreden over.
Laagjes werken bij mij het best. Dus bij deze kou 3 lagen. Anders wanten, maar dat schakelt een sti greep zo lastig...
Al ruim 30 jaar werk/woon ik gemiddeld 8 maanden per jaar in de tropen, dus als ik in de winter maanden in Europa ben, heb ik het meestal KOUD :(
Op de motor heb ik dan elektrisch verwarmde handschoenen van Gerbing. Super!
Er zijn ook uitvoeringen met 7 volt batterijen die je bijvoorbeeld bij het fietsen kunt gebruiken. Die gebruik ik zelf niet, maar ik hoor er wel goede ervaringen mee. Extra batterij mee, en je hebt de hele dag warme handen.
Deze week kom ik weer naar Nederland. Ik overweeg de aanschaf van stuurmoffen. Die had ik “vroeger” op de motor en dat beviel goed. Ze zijn er dus ook voor op de fiets. Niet elegant, maar who cares. :D

Groet,
Tom.
Met 130 km/h heb ik geen last van de koude met dikke handschoenen en deze jongens; https://www.rad.eu/nl/x4/stuurmoffen-vo ... ts/f/10848

Tot -10 heb ik ze op de motor gebruikt.

Ik zie geen reden waarom het op de fiets niet zo werken?

OW en de gerbings heb ook, ook daar ben ik zeer tevreden over. Ik denk dat ze te warm zijn op de fiets, als ik met de motor een halfuur stapvoets rijd krijg ik vuurrode handen.
egopro schreef:
ma 21 jan, 2019 22:23
Met 130 km/h heb ik geen last van de koude met dikke handschoenen en deze jongens; https://www.rad.eu/nl/x4/stuurmoffen-vo ... ts/f/10848

Tot -10 heb ik ze op de motor gebruikt.

Ik zie geen reden waarom het op de fiets niet zo werken?

OW en de gerbings heb ook, ook daar ben ik zeer tevreden over. Ik denk dat ze te warm zijn op de fiets, als ik met de motor een halfuur stapvoets rijd krijg ik vuurrode handen.
voor de fiets google je op "bar mitts" (of barmitts.com maar er bestaan tegenwoordig europese alternatieven). Ze bestaan zowel voor stadssturen (met opening langs opzij), mtb sturen (opening langs boven) en racesturen.
Begin met een muts of pet opzetten, als je hoofd warm is wordt de rest van je lichaam vanzelf warm, je lichaam beschermt de belangrijkste organen al eerste en de extremiteiten (handen en voeten) als laatste.
Als je dan nog koude handen houdt (ook na een kwartier fietsen) dan kun je overwegen om zijden liner handschoenen aan te trekken onder de andere handschoenen, bij Decathlon kosten die nog geen 10,- hoorde ik van een collega.
45NRTH Cobrafist pogies hebben een zakje binnenin waar handwarmers in kunnen zag ik op youtube. Dan heb je stuurmoffen met een kacheltje erin :)

Mijn pas gekochte Bontrager Velocis windshell handschoenen blijken ook niet warm genoeg met deze temperaturen (-5) Ze zitten wel goed , daarom ben ik nu ook aan het denken om voor pogies te gaan.
Hallo , ik heb reuma/artrose aan de vingers etc...van altijd buiten te werken en 32 jaar met de moto gereden , weet dus snel van koude pijnlijke vingers /handen ,(vroeger had ik op mijn moto BMW1100 LT verwarmde handvatten en zadel wat zalig was ) ik fiets winter en zomer met mijn trekkingsfiets ( Santos p.18 ) , bij dit vriesweer draag ik de Jack Wolfskin stormlock handschoen,( die hebben rubber aan de buitenkant handpalm ) en hebben een goede grip op stuur , daar onder de zeer dunne onderhandschoenen , ik heb totaal geen last van kou als ik fiets ,bij regenweer de waterdichte of trek ik de waterdichte hoes er over aan , wel zorgen ( zoals reeds is aangegeven ) dat aan de pols ( of elders ) alles losjes zit , anders krijg je vlugger koude of tintelende vingers en word alleen maar erger als je verder fietst .
Ga eens een kijkje nemen in de betere sportwinkel naar de merken van Jack Wolfskin of Fall-Raven , kan je ook raad vragen , is wel wat duurder maar zal je geen spijt van krijgen ,het geniet dat je er van hebt is belangrijkst .
(Kijk maar eens naar de wereldbeker wintersporten die nu bezig zijn wat/welk merk die sporters dragen )
Nog veel fietsplezier... met warme handen en voeten .
....