Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koude handen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Koude handen

JanH schreef:
do 15 dec, 2022 20:52
Klinkt goed, maar kun je met die wanten dan nog wel schakelen?
Ik kan met handschoenen en wanten aan de Rohloff draaischakelaar goed bedienen maar moet dat wel met iets meer aandacht doen omdat ik de klik tussen de versnellingen minder goed voel dan zonder wanten en handschoenen.
Bedankt voor de reactie. Rohloff, daar was ik al bang voor.
Ik heb nog ambachtelijke derailleurschakelaars....👴
Arnoudt schreef:
do 15 dec, 2022 20:49
De kunst van fietsen als het vriest is volgens mij vooral niet te hard fietsen. Net hard genoeg om warm te blijven maar niet zo hard dat je gaat zweten. Zelfs bij dat kleine heuveltje even terugschakelen.
Ja dat! Tandje terug nemen voordat je gaat zweten.

Ik ben fan van wanten, zeker bij echte koude.
Warme handen houden hoeft ook niet eens duur te zijn.
Een paar dunne handschoentjes (odlo, decathlon en andere) in een paar wanten van de Boerenbond/Welkoop ("Heatkeeper"). Gaat je in totaal nog geen 25 euro kosten. Kun je waarschijnlijk geen bult aan vallen.

Bij de huidige temperaturen zit deze combi al snel te warm.

Groet,
Tom.
JanH schreef:
do 15 dec, 2022 22:10
Bedankt voor de reactie. Rohloff, daar was ik al bang voor.
Ik heb nog ambachtelijke derailleurschakelaars....👴
Jan, niet bang zijn. :D
Ik fiets met zowel een Rohloff als derailleur fietsen.
Op beide gaat het schakelen wat moeizamer, maar zeker niet problematisch. Kwestie van even wennen.
Ik fiets geen wedstrijden, dus hoef niet supersnel te kunnen schakelen. 8) In een koers of op de MTB route is het misschien een ander verhaal.

Groet,
Tom.
En als je graag zou willen draaischakelen met derailleurs dan kan dat uiteraard ook. SRAM maakt de grip shifters zelfs tot en met de laatste 12 speed systemen.
Jurr schreef:
vr 16 dec, 2022 00:26
En als je graag zou willen draaischakelen met derailleurs dan kan dat uiteraard ook. SRAM maakt de grip shifters zelfs tot en met de laatste 12 speed systemen.
Waarbij er meen ik wel een klein verschil zit tussen de weg- en atb-systemen bij SRAM, je kunt ze onderling niet wisselen.
heb ook altijd koude handen.
Heb nu een paar lammys gekocht van leer gevoerd met lamswol.
Kijken of dat helpt
Ik gebruik als het wat frisser is een paar handschoenen van gripgrab ooit gekregen voor mijn verjaardag, als het echt koud wordt dan heb ik gewoon een paar dikke skihandschoenen van the North Face
Thanx!…

Mijn koude handen probleem is plots door moeder natuur opgelost….

Ben er wel achter dat ik geen allround handschoen moet kopen, de mtb vraagt toch echt om een specifieke handschoen, die uiteraard ook op de trekking fiets te gebruiken is……dus ga me daar ff in verdiepen.

Gr ej
Ik heb nu mijn overschoenen vervangen door Arcs fietshandmoffen van ds covers. Staat voor geen meter maar dat boeit me niet, ze zitten heerlijk. Met deze temperaturen heb je geen handschoenen nodig. Gaat het vriezen dan kan je ze ook nog gebruiken mét handschoenen.
Afbeelding
Geweldig toch! Als je handen maar warm blijven ….

Ik heb Roeckl besteld maar weer terug gestuurd, de gebreide met thermolate gevonden handschoenen zijn nog steeds de winnaar!!!

De zogenaamde dure winterhandschoenen die rond/onder vriespunt kunnen ja ja…nog niks van gemerkt.
Grip hadden ze wel en lekkere kussentjes voor de handpalmen maar ja wat koop ik daar voor als je koude handen hebt….

Ej
Ik gebruik dikke wollen gewalkte wanten in combinatie met waterdichte over-wanten van de Decathlon. Nooit meer koude handen.
Dolblij met mijn goed doorbloede handen. Nadeel is da ik altijd ook mijn dunne winterhandschoenen of vingerloze zomerhandschoenen moet meesjouwen, na een paar km is het wisselen geblazen, van dikke winterhandschoenen naar de dunne, of van de dunne naar de zomer-versie. Vanaf 5 graden is het dunne winter starten, en zomer na enkele km. Daaronder is het dik - dun.
Ik gebruik de wanten die ik als postbode kreeg. Je kunt met die wanten ook je duim en vingers vrij maken door het wandgedeelte naar achter te vouwen en vast te maken (met klittenband). Ideaal als je een iets uit je zakken moet pakken of iets anders moet doen waar je even wat meer gevoel bij nodig hebt.

Die van mij zijn eigelijk maar heel dun maar werken wel goed. Er staan alleen geen merkt op de wanten. Dus daar kan ik niet mee helpen.

Maar als deze versleten zijn koop ik sowieso weer een gelijkaardig model waarbij je je vingers vrij kunt maken.

Door 8 jaar als postbode gewerkt te hebben kunnen mijn handen al wat beter tegen de koude. Is erg handig natuurlijk maar weet niet of dat ook wel zo goed is dat ze er nu beter tegen kunnen.