Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 1 persoons tent - Goed, licht maar goedkoop - Forum Wereldfietser

1 persoons tent - Goed, licht maar goedkoop

Ik wil eens kijken of het me bevalt om solo op reis te gaan.

(A small step for the average wereldfietser but a giant leap for me)
Hoe en waarom dat zo'n stap is dat is misschien iets voor een ander moment..

Die eerste keer zou zo maar eens een weekje kunnen zijn waarin ik bijvoorbeeld de tien provincien route ga fietsen. Zeg maar de return van het fietserpad dat ik een paar jaar terug al eens met mijn zoon gereden heb. Dat zal dan eind mei z'n beslag krijgen.

Nu heb ik een Nordisk Opland 3 PE. Fijne tent maar in m'n uppie misschien wel wat groot qua pakmaat en zwaar (4kg) .

Ik ben daarom eens aan het kijken naar een tent waarmee ik dit eens zou kunnen uitvogelen. Er zijn prachtige tenten van minder dan een kilo maar die kosten gelijk de hele wereld. Voor mijn gevoel ligt voor mij de sweet spot bij de Decathlon Quickhiker 2 - 2KG voor € 129,--.
Een andere optie die ik nog zie is de Forclaz 1P - 1,6 of 1,3KG voor € 119,-- Voor mijn gevoel is die echter te klein want ik (185cm) en m'n Exped Synmat LW 9 van 65x197 moeten er ook in. Verder neem ik twee achtertassen mee en een kano rol waar o.a. mijn slaapspullen in gaan.

Ik ben benieuwd of ik nog iets over het hoofd zie. Vinden jullie mijn plan om voor de QH UL2 te kiezen ook een goede of zou je iets anders adviseren gegeven mijn situatie?

TREKKINGTENT QUICKHIKER ULTRALIGHT 2 PERSONEN
Afbeelding

En de Forclaz: EENPERSOONSTENT VOOR TREKKING ULTRALIGHT
Afbeelding
AndreM schreef:
wo 09 jan, 2019 22:58
Ik wil eens kijken of het me bevalt om solo op reis te gaan.

Tweedehands Hilleberg Akto? Als het niet bevalt in je eentje ben je 'm zo weer kwijt voor hetzelfde bedrag. Mits je 'm niet te duur inkoopt natuurlijk.
het is fijn als je op je matje ook rechtop in de tent kunt zitten.
Bert van Sprang schreef:
wo 09 jan, 2019 23:10
het is fijn als je op je matje ook rechtop in de tent kunt zitten.
De ruimte tot de vloer zou op het hoogste punt 95cm zijn voor beide modellen.
Uitproberen
Inderdaad uitproberen.

Zou zelf nooit voor een 1persoons tent gaan maar altijd voor een 2 (21/2) persoonstent omdat het fijn is je tassen in de tent te kunnen leggen en/ of andere spullen. Ook waardeer ik de extra ruimte altijd als ik op reis ben - zeker met minder goed weer. Ook zou voor mij een eis zijn dat ik er gemakkelijk in/ uit kan + meer dan voldoende zit ruimte heb. En dan kom je weer uit bij uitproberen.

Er zijn ook genoeg 2 persoons tenten voor rond de 2kg te vinden. En zag zelfs dat tarptent de Stratospire 2 nu ook in een lite versie - Dyneema® - maakt. Zit wel een prijskaartje aan.
Tentjes van Naturehike zijn tegenwoordig ook in Nederland te bestellen: https://naturehike.nl/1persoon

Geen idee over kwaliteit, maar goedkoop zijn ze wel.
Ik heb de wild country zephyros 1p. Beetje klein maar ik pas er met mijn 1.85 wel in. Wel sterk en goedkoop en redelijk licht.
Wouw, naar die naturhike-tentjes heb ik ook wel eens gekeken: vreselijk goede specificaties voor erg weinig geld. Als ze nu gewoon bij een Nederlandse webshop te koop zijn ipv in China wordt het erg interresant. Iemand ervaring?
Ik heb eerst een Vango Nova 200 (nu 150 euro bij Bever) gekocht. Echt ruim genoeg voor mijn dikke mat en 1,95 meter. Ik gebruik hem nu nog met mijn meerdaagse tochtjes met mijn kleine zoontje. Kwalitatief goede en warme tent met aardige ventilatie! Hij is echt heel functioneel en met de riempjes van de zak gesp je hem vast om je drager. Eind van de dag doe ik de boodschappen in de tentzak, omdat deze met zijn koordje te vergroten is. Doordat hij de vorm van een kerk heeft drupt er weinig condens op de binnentent.

De Akto is ook ruim (als je ligt) voor je dikke mat en erg comfortabel. Met 1,85 zal je goed in het midden kunnen zitten. Als ik in het midden zit op mijn opgeblazen mat kom ik met mijn hoofd tegen de binnentent, maar het gaat allemaal net. Ik heb hem uiteindelijk gekocht vanwege het lagere gewicht tijdens het vele klimmen en om in meer omstandigheden te kamperen. De deur laat ik in de zomer vaak open, omdat hij te warm is. Ik probeer met beperkte spullen maximale afstanden af te leggen.

Als je de 10 provincien route of meer glooiende route's gaat fietsen zou ik niet teveel geld uitgeven aan een paar honderd gram lichtere tent. Je kan dan beter kijken of je de kanorol thuis kan laten.
Bert van Sprang schreef:
do 10 jan, 2019 08:33
Wouw, naar die naturhike-tentjes heb ik ook wel eens gekeken: vreselijk goede specificaties voor erg weinig geld. Als ze nu gewoon bij een Nederlandse webshop te koop zijn ipv in China wordt het erg interresant. Iemand ervaring?
Kijk ook eens naar tipi's van oa 3f UL gear (Flame's Creed):
https://www.aliexpress.com/store/produc ... 93272.html

Deze laatste is een Golite SL3 kloon net als de Nigor Wickiup3 (4x zo duur) en de Luxe Outdoor Hexpeak (die ik heb, 2x zo duur).

Een andere tipi die veel genoemd wordt is Aricxi, bv https://www.aliexpress.com/store/produc ... 08905.html

Voordeel van zo'n tipi is dat je erg veel mogelijkheden hebt wb de binnentent, variërend van superlicht 1p (met zeer veel luifelruimte tot ruime 2-3p (met minder tot geen luifel).
Ik heb de Terranova Laser Competition 1. De wild country zephyros 1 is daarvan de goedkopere variant. In de zijtent ("voortent") kan ik mijn tassen prima kwijt. Heerlijke tent!
Bert van Sprang schreef:
do 10 jan, 2019 08:33
Wouw, naar die naturhike-tentjes heb ik ook wel eens gekeken: vreselijk goede specificaties voor erg weinig geld. Als ze nu gewoon bij een Nederlandse webshop te koop zijn ipv in China wordt het erg interresant. Iemand ervaring?
Inderdaad, maar dan vraag ik me toch spontaan af wat het addertje onder het gras is. Het is wel verleidelijk om zo'n tentje te proberen.

In ieder geval bieden ze maar 6 maanden garantie. Is dat wel legaal? Voor een fysieke winkel zou dat in ieder geval niet zo zijn. Maar hoe dat zit bij online verkoop weet ik niet juist en zal waarschijnlijk afhangen van de officiële locatie van de verkoper.

Renaat
Revanho schreef:
do 10 jan, 2019 19:48
Bert van Sprang schreef:
do 10 jan, 2019 08:33
Wouw, naar die naturhike-tentjes heb ik ook wel eens gekeken: vreselijk goede specificaties voor erg weinig geld. Als ze nu gewoon bij een Nederlandse webshop te koop zijn ipv in China wordt het erg interresant. Iemand ervaring?
Inderdaad, maar dan vraag ik me toch spontaan af wat het addertje onder het gras is. Het is wel verleidelijk om zo'n tentje te proberen.

In ieder geval bieden ze maar 6 maanden garantie. Is dat wel legaal? Voor een fysieke winkel zou dat in ieder geval niet zo zijn. Maar hoe dat zit bij online verkoop weet ik niet juist en zal waarschijnlijk afhangen van de officiële locatie van de verkoper.

Renaat
https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
gios schreef:
do 10 jan, 2019 21:55
https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
Dank je, maar eigenlijk staat daar niets in dat ik niet wist en beantwoord het de vraag niet die ik stel.

Wat daar staat is ook gebaseerd op Nederlandse en Europese regelgeving. Maar wat als je online iets koopt van een niet-Europese handelaar? Ik ga er niet zonder meer vanuit dat die regelgeving dan ook van toepassing is. En als dat wel het geval is dan is er nog het probleem van naleving. Hoe dwing je in zo'n geval je rechten af.

Renaat
Ik ben een fan van Eureka Spitfire. Duo. Want ik heb behalve m'n tassen in de tent graag wat ruimte om me heen. Voortreffelijke ventilatie, geen condens, snel opgezet, evt alleen de binnentent, niet al die xtra lijntjes. Prima waterdicht, géén voorportaal, dus je regent in de regen als je er uit moet gewoon nat. Heb hem al 7 jaar. Geen zichtbare of merkbare slijtage, doe het er nog maar een jaar mee.
Ong € 125.--
Er zijn Solo Sul nog lichtere exemplaren dan die 1.9 kg die ik heb.
Ik heb twee keer besteld bij naturhike.nl (de cloud up 2 en later een luchtbed) en helemaal tevreden. De volgende dag al ik huis en prima service op vragen.
Dit is gewoon een Nederlandse webshop.

Groetjes Dick en succes met de materiaal keuze.
Naturehike-Spire-One-Man-Shelter-Camping-Tents-20D-Nylon-Outdoor-Waterproof-Hiking-Lightweight-Double-Layer-Winter_1200x1200.jpg
Bert van Sprang schreef:
do 10 jan, 2019 08:33
Wouw, naar die naturhike-tentjes heb ik ook wel eens gekeken: vreselijk goede specificaties voor erg weinig geld. Als ze nu gewoon bij een Nederlandse webshop te koop zijn ipv in China wordt het erg interresant. Iemand ervaring?
Ik heb een nature hike tent besteld via de Duitse Amazon. Een 3 seizoenen tipi tent. Lichtgewicht, nog geen 2 kg en tipi vorm waardoor ik genoeg ruimte heb voor mijn tassen. Ik ben 1.85 en slaap met mijn benen opgetrokken daardoor past het wel maar als ik gestrekt lig kom ik soms tegen de tent aan. De tent heeft me 101 euro gekost en bevalt mij heel goed!
Bert van Sprang schreef:
do 10 jan, 2019 08:33
Wouw, naar die naturhike-tentjes heb ik ook wel eens gekeken: vreselijk goede specificaties voor erg weinig geld. Als ze nu gewoon bij een Nederlandse webshop te koop zijn ipv in China wordt het erg interresant. Iemand ervaring?
Ja, ik. Nu wij een aantal jaar op fietsvakantie gaan met een ultralichte tent zijn we verwend geraakt en hadden we geen zin meer om onze zware festivaltent van 5 kilo mee te sjouwen naar Lowlands. Het leek me echter ook niet zo'n goed idee om een dure tent van 700 euro mee te nemen naar een festival en het risico te lopen dat een dronken feestvierder er boven op valt. De oplossing leek de NatureHike CloudUp3 te zijn, die ik voor 168 euro bij Amazon kon bestellen, en die maar 2,2 kilo weegt.

Ik moet zeggen dat ik zeer te spreken was over de kwaliteit van de tent. Door de verticale wanden heeft hij veel binnenruimte, hij zet makkelijk op en het materiaal lijkt kwalitatief niet onder te doen voor onze tent van Sierra Designs. Wat kleine dingetjes zijn iets minder goed doordacht (ik herinner me de manier hoe de horizontale stokjes in het tentdoek geschoven moeten worden), maar nog steeds is de afwerking vele malen beter dan bij de gemiddelde Perry Sport-tent. Ik kan me prima voorstellen dat je hiermee op fietsvakantie gaat en een hoop mensen jaloers maakt.

(Uiteindelijk bleek hij helaas niet zo geschikt als festivaltent. Een witte tent is toch niet zo fijn als je na een late nacht wil uitslapen, en op een festival blijken we meer ruimte in de vestibule nodig te hebben dan op fietsvakantie. Hij ligt dus nu op zolder als reservetent, of eventueel om aan iemand uit te lenen als we een weekendje met andere mensen gaan fietsen. Maar mocht iemand hier de tent willen overnemen voor een leuke prijs, dan sta ik daar ook voor open!)
Ik heb die Decathlon Quickhiker 2 - 2KG ruim 1,5 jaar en ben er zeer tevreden van.
Zeker voor zijn prijs.
Het is een ruime tent als je er alleen in slaapt maar voor 2 personen is hij wat krap.
Ik ben van plan om de tent mee te nemen op lange reis.