Additionally, paste this code immediately after the opening tag: maximaal gewicht fietstocht Santiago de Compostela - Forum Wereldfietser

maximaal gewicht fietstocht Santiago de Compostela

Mijn vrouw is al enige tijd in het bezit van een Koga e-bike Worldtraveler en afgelopen jaar hebben we samen rondje Rondje Nederland gefietst. Dat is ons prima bevallen dus we hebben het plan opgevat om dit jaar (mei/juni) naar Santiago de Compostella te fietsen. We kiezen er voor om via "Langs oude wegen" te fietsen.

Mede vanwege de beklimmingen die ons te wachten staan heb ik geprobeerd het gewicht aan bagage te minimaliseren, maar dat valt nog niet mee. Dat komt met name vanwege twee (andere) hobby's die ik tijdens het fietsen graag zou willen uitoefenen, namelijk fotograferen en lekker koken. Daarbij zijn we ook niet meer de allerjongsten (55/54jr) en willen daarom ook niet liever niet al te veel inleveren op comfort (bv matje en stoeltjes). Zie bijlage voor de samenvatting van mijn paklijst en gewichtsverdeling.

Probleem is nu dat het gewicht aan bagage aardig begint op te lopen. Ik zit nu zelf rond de 20kg aan bagage en mijn vrouw rond de 23 kg. Wat ik zo "her en der" lees, zou dit nog nét "aanvaardbaar" zijn (<23kg) maar al rekenende begon ik me wel steeds meer af te vragen wat je nu allemaal wel en niet mee moet rekenen. Is bijvoorbeeld ook het gewicht van de fiets en de berijder van invloed? Ik lees hier namelijk niet zoveel over op internet.

Ik zie nog wel mogelijkheden om te bezuinigen (bv op kookspullen, stoeltjes, fotoapparatuur, één stuurtas ipv twee) maar de vraag is of het écht nodig is.

De vragen waar ik tegen aan loop zijn:
1) is het gewicht aan bagage 20kg/23kg in onze situatie acceptabel?
2) wat is het maximaal gewenste gewicht aan bagage voor een (goede) e-bike?
3) zou je eigenlijk niet moeten rekenen met een maximaal "totaal" gewicht?
4) levert 2 kg afvallen net zoveel "winst" op dan 2 kg minder bagage?
5) moet je bij het berekenen van de "ideale" gewichtsverdeling (1/3 2/3) ook rekening houden met het extra gewicht aan het stuur (o.a. stuurtas)?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden. Besparingstips zijn natuurlijk ook welkom!

Bijlagen

Voortassen zwaarder dan achtertassen?

Ik vind het totaalgewicht wel meevallen (lichte bestuurster), fietsen kunnen het makkelijk aan en met deze route zat het weinig impact hebben. Wel vind ik 5 kilo voor proviand erg veel, er is lokaal voldoende mogelijkheid voor inkopen. Ook 8 kilo aan kleding is wel wat te verlagen denk ik. Voor de rest mooie lichte spullen, daar kan niet veel meer van af.

Stoeltjes zou ik wel zeker meenemen :)
Bij het gewicht van de "voortassen" zit ook het gewicht van de stuurtas. Proviand zal ik nog eens kritisch naar kijken.
Ik denk dat de tent ook met 2 kg naar beneden kan - mits je natuurlijk een nieuwe tent wilt. Als ik kijk naar de mijne (2 persoons - 3 in geval van nood) dan weegt die 2kg.
Zelf kom ik tot nu steeds uit - 1 persoon + kamperen + stoel + camera (1kg) - in de richting van de 21 kg. Dus ik denk dat het met het gewicht best wel meevalt. Sluit me wel aan bij Fedor proviand en kleding is best wel zwaar.
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de reactie van Fedor.
Volgens mij heb je het goed voorbereid, en is het nu "gewoon maar beginnen". Onderweg merk je wel wat je teveel hebt (kun je naar huis sturen), dan wel te weinig (kun je onderweg kopen).

Een paar opmerkingen
- Ik heb een vergelijkbaar gewicht. De verdeling 1/3 voor (inclusief stuurtas) en 2/3 achter doe ik op het gevoel. Zal nooit zo exact zijn in de praktijk. Ook probeer ik links en rechts qua gewicht gelijk te houden, maar ook dat gaat op gevoel.
- Wat betreft jouw vraag over afvallen: ik zou het niet weten. Voor wat betreft de belasting van de motor van een e-bike denk ik dat het geen verschil uitmaakt. Ik fiets (nog) zonder ondersteuning en neem gewoon de tijd voor een klim; ik doe het rustig aan waarbij mijn norm is dat ik nog gewoon moet kunnen praten. Afvallen doe je wel tijdens de tocht en je wordt ook weer sterker.
- Proviand is, zoals hiervoor ook is gezegd, wat veel omdat je overal wel winkels tegenkomt. Ik plan altijd een winkel zo dicht mogelijk bij de camping. Melkpoeder heb ik nooit bij me, ik gebruik water voor de havermout en doe er wat gedroogde fijngesneden vruchten door.
- Voor kleding heb je per persoon 4kg als reserve mee. Als dat inclusief regenkleding is, dan vind ik dit wel meevallen.

-Jan

Edit: typefout hersteld.
Ik denk dat er helemaal niks mis is. Ja, lichter is leuker, maar het totaal is helemaal niet vreemd en julie hebben bovendien e-bikes.
Altijd een goede tip is om vooraf eens een weekendje Ardennen te fietsen om te testen. Als het daar lukt, lukt de rest ook.
Als het voor die tijd geen warm weer is mag een weekend Zuid-Limburg ook, wel met de vakantiebagage bedoel ik. Als je dan wat steilere wegen aan elkaar knoopt heb je ook wel kans om die e-bikes eens te laten werken :D
Qua proviand ga je het vanzelf oplossen. Glazen potten pindakaas een week lang meeslepen is wat zinloos. D
In de Franse supermarcheés en later op de markten koop je elke dag veel lekkerder verse dingen :D Op dat laatste ga je niet bezuinigen!
Tent kan prima zonder waterdichte zak. Gewoon in de meegeleverde zak meenemen.

Proviand zou ik door tien delen. Jullie gaan de bewoonde wereld niet echt uit.

En kleding even checken op wat er zwaar en volumineus is, lekker in laagjes denken en overwegen vaker te wassen :-)
Op proviand en kleding kun je nog wel flink bezuinigen zonder aan comfort te hoeven inboeten. Onderweg zijn genoeg winkels en vrijwel elke camping heeft tegenwoordig een wasmachine/droger. De enige proviand die wij in West-Europa standaard bij ons hebben is een (plastic) pot jam, doosje boter, stuk kaas, flesje olie, peper/zout en een noodmaaltijd (pasta, tomatenpuree, blikje tonijn).
De route "Oude wegen" is inderdaad knap heuvelachtig, als je op een gegeven moment genoeg hebt van alle steile klimmetjes zijn er in Frankrijk vaak makkelijker alternatieven. Michelin is dan je vriend (wij hadden een Michelin-atlas Frankrijk gekocht -- handig voor het overzicht -- en de benodigde kaartbladen voor de Santiagoroute eruit gescheurd. Zo weegt een zware atlas vrijwel niets meer).
Dag "jdstone",

Hiervoor is het meeste wel gezegd.
Wij, mijn wederhelft en ik, wij horen ook niet (meer) tot de allerjongsten, qua kalenderjaren zelfs duidelijk ouder - let wel leeftijd zit vooral tussen de oren. En onze gewichtenlijstjes wijken niet al te veel af.
Minder kleding en minder proviand is makkelijk scoren, en het meergewicht zit dan bij ons in iets meer autonomie (wildkamperen bijv.).

Qua proviand kan je op twee punten besparen: Er zijn best vaak winkels (hoewel je op het Franse platteland met een beetje pech een hele dag nauwelijks een winkel kan tegenkomen), een fiets heeft dan het grote voordeel dat je desnoods aan het eind van de dag nog even 20 km omrijdt (te voet ben je dan gesjochten). En verder kan je heel goed werken met lichte plastic "containers". Zowel voor de jam als de limonade-siroop als het melkpoeder gebruiken wij respectievelijk een klein plastic "jampotje" waar ooit gedroogde paddestoelen in verkocht werden, een degelijker mineraalwaterflesje en een grotere plastic pot waar ook weer gedroogde paddestoelen in verkocht werden.
Je kan allerlei moois in de buitensport-winkel kopen, maar qua lichtgewicht is een Franse supermarkt soms ook een walhalla: Bij aankoop van een prijzige lichtgewicht melkpoeder-pot (waar precies 3 ons melkpoeder in kan) krijg je gedroogde paddestoelen gratis, bij de lichtgewicht jampot idem (het is steeds weer een verrassing hoeveel jam er in zo'n dunwandig potje past ... en de jampot-deksel past vaak ook nog, dus die kan je van tijd tot tijd verversen). Verder kan je natuurlijk niet steeds een onderweg verpakking van een of ander kopen, maar als net een kilo suiker hebt gekocht dan kan je 's avonds kwark of yogurtjes eten om het eerste overschot wat te laten slinken. Een beetje proberen de samenloop van zware proviand te vermijden.
En als "noodvoer" - voor die ene keer dat je geen winkel vindt, of dat het zulk "K" weer is dat je niet verder wilt, zijn er ook allerlei lokale oplossingen: een ui, wat gedroogde paddestoelen of gedroogde tomaten, een zakje bijpassende soep en rijst of macaroni en het lijkt al wat (let wel, ik ben een tamelijk kritische eter).
 
Paklijst keukentas.png
Paklijst keukentas
Paklijst keukentas.png (15.84 KiB) 4362 keer bekeken
NB. Canvastassen zijn dus niet zó zwaar als iedereen wel denkt.
De "inzet" is een truuk om de tassen makkelijker te gebruiken, een bescheiden doosvorm van "carton-plume" die de tas in vorm houdt ... het meergewicht weegt ruimschoots op tegen het enorme gemak. Het "carton-plume" werkt bovendien ook nog eens als beschermende "interface".


Qua kleding: Gezien jullie gewichtsverschil weet ik niet of de truuk van drie (over)hemden met z'n tweeen gaat lukken, bij ons lukt dat wel (en dat terwijl ons gewichtsverschil nog groter is, onze lengten schelen niet te veel).
Verder loont het een en ander nog eens individueel te wegen: het ene shirt weegt beduidend meer als het andere.
Wij gebruiken bijvoorbeeld een big-shirt als nachthemd, en onderweg in de trein, en ook op andere momenten dat we "gekleed" willen zijn als daghemd. Onze kledingtas in weegt totaal nog geen 5 kilo. Aan de andere kant (ook letterlijk) weegt onze slaaptas maar weinig minder als die kledingtas (wij hebben bijv één wat zwaardere slaapzak en een lichte lakenzak).

Anyway: als je het nog eens op proef aan je fietsen hangt en als je dan na een wat langer rondje proeffietsen niet denkt "wat rijdt die fiets beroerd" dan is het daarna gewoon een kwestie van geduldig de weg onder je door trappen. Bij ons hangt er procentueel gezien wat meer aan de voorkant de stuurtas lijkt alsmaar zwaarder te worden ... makkelijk bij de hand, daar gaat dus alles in totdat ie uitpuilt.

Groeten BSM
Hoeveel weeg je zelf? :wink:
gios schreef:
wo 02 jan, 2019 15:17
Hoeveel weeg je zelf? :wink:
Precies, de goedkoopste gewichtsbesparing zit meestal op de fiets.
Het is in veel gevallen ook de moeilijkste gewichtsbesparing *.

* Don't ask me how I know.   De fietser met een zeker overgewicht kan natuurlijk proberen om nog heel veel meer weg te trappen en daarmee uiteindelijk af te vallen, maar in veel gevallen is dat een zeer moeizam weg, want die fietser is immers al een fietser.   Diegene die langzaamaan een zeker overgewicht heeft verzameld omdat hij/zij niet fietst en ook verder niet beweegt heeft het "makkelijker", dwz er is dan in ieder geval winst te maken door wél te gaan bewegen.

Groeten BSM
Hallo,

Het ziet er alle sinds acceptabel uit. Sluit me volledig aan bij Fedor. En als het echt tegen valt dan kun je altijd nog spullen terug sturen naar vrienden of familie. Met langere fietstochten is het grote voordeel dat de conditie gaande weg toeneemt en de gewenning aan het gewicht. De eerste dagen door de Ardenne zullen niet gemakkelijk zijn, maar je komt altijd boven en belangrijk is om geen enkele "haast" te hebben. Het tempo moet worden aangepast aan degene die het het zwaarst heeft en hij/zij moet niet het gevoel hebben dat de boel opgehouden wordt. Kortom prima paklijst, mooie fietsen en een prachtige route; geniet.

Groet,

Jorma
Hoi, ik heb dezelfde route (Langs oude wegen) gefietst in Mei-Juni 2013. De Sweerman-route mag dan wel goed uitgekiend zijn, maar de lussen die je rijdt zijn meestal 'weg' van de grote verkeers-assen. Prettig om te fietsen, met het nadeel dat je vooral in Frankrijk, 'alleen' rijdt en je nauwelijks winkeltjes zal tegenkomen...
Het beknibbelen op kledij??? Vergeet niet dat Mei-Juni nog verdomd koud kunnen zijn. Wij zijn aangekomen in SDC op 17 Juni en het was ..... 6°C!!!
Door het slechte weer hebben wij de etappes moeten inkorten. We zijn 36 dagen onderweg geweest, waarvan 21 in de gietende regen (van 's morgens tot 's avonds). Van de resterende 15 dagen waren er 7 wolkenloze en 8 zwaarbewolkte bij..., om maar te zeggen...
Mocht je onze blog nog willen nalezen?
http://www.bloggen.be/rokon10/

Veel suc6
jdstone schreef:
wo 02 jan, 2019 00:47


De vragen waar ik tegen aan loop zijn:
1) is het gewicht aan bagage 20kg/23kg in onze situatie acceptabel?
2) wat is het maximaal gewenste gewicht aan bagage voor een (goede) e-bike?
3) zou je eigenlijk niet moeten rekenen met een maximaal "totaal" gewicht?
4) levert 2 kg afvallen net zoveel "winst" op dan 2 kg minder bagage?
5) moet je bij het berekenen van de "ideale" gewichtsverdeling (1/3 2/3) ook rekening houden met het extra gewicht aan het stuur (o.a. stuurtas)?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden. Besparingstips zijn natuurlijk ook welkom!
1 gewicht is acceptabel. Vooral ook omdat je alles vermeldt. Die mensen die zeggen 12 kg bagage mee te nemen zullen bijvoorbeeld heus nooit het bidonwater meerekenen.

2 verschilt per (e-) fiets. Stevig gebouwde reisfietsen in ieder geval meer dan 20/23 kg. De fabrikant van jullie fietsen zal daar wel wat over zeggen hoop ik.

3 Wel als je kijkt naar het vermogen dat jij, en je partner ism haar elektromotor weg moeten trappen.

4 Hangt er van af in hoeverre die 2 kg bestaat uit vet, spieren of ander lichaamsbouwmateriaal.

5 Zo reken ik wel. Maar als je qua belading niet het uiterste van de fiets vraagt dan hoef je daar alleen in grote lijnen naar te kijken, en het corrigeren als de fiets niet meer stabiel rijdt en/of remt.

Besparingstips: al gezegd. Duidelijk minder proviand. En wat betreft kleding: aangezien het koud kan worden lijkt me je inschatting niet zo gek. Had je in juli / augustus deze reis gepland, dan minder kleding.

Hans
Bedankt voor de nuttige reacties en tips!

Proeffietsen in Limburg is inderdaad een goed idee. Gaan we doen. Als ik het verhaal achter de link mag geloven maakt een paar kg meer of minder niet zo heel veel uit.

Proviand had ik samengesteld op basis van een leuk fietskampeerkookboekje (epub) wat ik laatst heb aangeschaft (Bike-Camp-Cook). In het boekje wordt - misschien niet zonder reden - met geen woord gerept over het gewicht van alle aanbevolen ingrediënten.... Ik heb de schrijfster al een email gestuurd maar nog geen reactie gehad.

Kleding gaan we ook nog even kritisch naar kijken. We overwegen ook om wat later in mei te vertrekken zodat we minder warme kleding nodig hebben.
jdstone schreef:
do 03 jan, 2019 20:21
Proviand had ik samengesteld op basis van een leuk fietskampeerkookboekje (epub) wat ik laatst heb aangeschaft (Bike-Camp-Cook). In het boekje wordt - misschien niet zonder reden - met geen woord gerept over het gewicht van alle aanbevolen ingrediënten....
Laat dat nu net het gewicht zijn dat vanzelf minder wordt... ;) Ik sluit me dan ook aan bij de mensen die al gezegd hebben: geen zorgen over maken, lekker gaan fietsen. Echt overbodige dingen kun je altijd nog terugsturen. En mocht je zelf overgewicht hebben, dan wordt dat ook vanzelf minder naarmate je harder moet werken door een overschot aan bagage. ;) Zelf ben ik op een tocht naar Compostela en terug zeker 12 kg afgevallen. Ik had dan ook een tent bij me die hetzelfde weegt als die van jullie, maar dan dus voor 1 persoon. Ik kwam onderweg een meisje tegen dat 1 achtertas compleet gevuld had met boeken; zij hield nu eenmaal ontzettend van lezen. Daar leverde ze graag voor in op haar dagafstanden. Heb je haast of ben je erg beperkt in de energie die je kunt leveren oid, dan loont het vast om je gewicht nog te beperken. Maar naar mijn mening is 20/23 kg al heel netjes.

Ik ben wel geïntrigeerd door het feit dat sommige spullen (bidons + GPS-ontvanger, achtertassen) aan de herenfiets 100 gram zwaarder zijn dan aan de damesfiets. ;)

Buen camino,

Carl
Verschil zit hem in twee verschillende gps-en (Garmin 62st vs Garmin 30ex) en verschillende bidons :lol:
jdstone schreef:
do 03 jan, 2019 22:47
Verschil zit hem in twee verschillende gps-en (Garmin 62st vs Garmin 30ex) en verschillende bidons :lol:
Aan de voorbereiding kan het niet liggen!!
Ik heb de route in 2017 gefietst. Tot aan de Pyreneeën fietste ik met tentje en kookspullen, totaal 12 kg. Heerlijk om niets overbodige bij je te hebben en toch alle comfort. Vanaf de Pyreneeën kan de tent en kampeerspullen echt naar huis. Er is een overaanbod aan goedkope slaapplaatsen vanwege de wandelaars en het is internationaal gezellig s'avonds. Ik fietste toen met 7 kg. Minder gewicht scheelt heel veel, vooral in Spanje. Ik heb van mijn lijf 5 kg thuisgelaten. Was een goede aanleiding om nu eens wel af te vallen.