Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mening over fietskleding.... - Forum Wereldfietser

Mening over fietskleding....

Hallo allen,

Zelf draai ik al een tijdje mee in het fietswereldje, zowel professioneel als liefhebber. Veel fietskleding heb ik gedragen, geprobeerd en/of verkocht. Naarmate de jaren verstreken en de ervaring toenam, ben ik steeds vaker mijn vraagtekens gaan zetten bij het "fenomeen" fietskleding. Vraagtekens bij pasvorm, functionaliteit, materialen, enz.
Voorbeeld: Waarom dragen we wielerkleding met het risico dat we er uitzien als een rollade? En waarom dragen we het dan tòch? Is het ècht de beste keuze, is het marketing of is het omdat er eigenlijk niets voorhanden is dat wel fatsoenlijk is. Veel klanten die ik hierover spreek lijken op het eerste gezicht tevreden met hun fietskleding maar als je wat doorvraagt zijn er altijd op- of aanmerkingen, of verbeterpunten zogezegd.

Zelf heb ik zo mijn ideeën bij hoe "goede fietskleding" eruit zou koeten zien. Welke materialen, pasvorm, enz. maar graag zou ik van jullie eens weten wat jullie graag zouden willen zien in goede fietskleding. Model, pasvorm, materialen, prijsrange, enz.

Ik zou deze vraag uit kunnen zetten op eender welk fietsforum maar mijn ervaring is dat er geen groep fietsers is die kritischer nadenkt over dit soort zaken dan reisfietsers. Dus vandaar dat ik mijn vraag hier neerleg. Ik lees veel vragen en reacties op dit forum; de bak kennis die hier zit is enorm en veel diverser dan op b.v. een racefiets forum.

Deze post is geen poging om een zinloze discussie aan te wakkeren en er zit verder ook niets commercieels achter maar alle ideeën neem ik zeer serieus.

Mochten er mensen zijn die dit niet op prijs stellen, dan hoor ik dat graag. Het is een beetje onder het motto: "Als je het niet vraagt, weet je het niet."

Alvast hartelijk dank.

Remco.
remco72 schreef:
ma 10 dec, 2018 18:52
Zelf heb ik zo mijn ideeën bij hoe "goede fietskleding" eruit zou koeten zien. Welke materialen, pasvorm, enz. maar graag zou ik van jullie eens weten wat jullie graag zouden willen zien in goede fietskleding. Model, pasvorm, materialen, prijsrange, enz.
De eerste basisvraag die je moet stellen is uiteraard waar je de kleding voor wilt gebruiken. Fietsen, ja. Maar er is nogal een verschil tussen wat een wielrenner wil, wat een tochtjesfietser wil (korte tochtjes, lange tochtjes), wat een woonwerkfietser wil (verschillende woonwerkfietsers voor korte en lange afstand), wat een regen en/of winterfietsee wil en op dit forum wat een vakantiefietser wil etc. etc.

Een wielrenner wil zo snel mogelijk, met zijn maatjes mee kunnen fietsen of er liever nog voorbij en op het einde niet als dood erbij neervallen. Daarom is wielerkleding strak, omdat de luchtweerstand de snelheidsvijand nr. 1 is in onze vlakke landen.

Een woonwerkfietser wil vooral redelijk prettig op zijn werk of thuis aankomen.

Een vakantiefietser moet alle kleding zelf meezeulen, dus het moet licht zijn, maar ook moet het ook voor, na en tijdens pauzes ook enigszins draagbaar zijn. Wat draagbaar is, is afhankelijk van land, seizoen en weer.

Tochtjesfietsers heb je in soorten en maten, daar is op zich niet zoveel van te zeggen.

Een goede pasvorm willen we allemaal. Daar is inderdaad vaak wel iets mis mee, ook als je een lijf hebt dat best wel standaard is.
Remco,

Wij hier delen je opvatting over de eigenaardige wieler-mode-opvattingen.
En wij (en zeker ik) willen er niet uitzien als die rollade ... nog afgezien van het ongemak bij het aan- en uitrekken van de bonte rollade-verpakking. Bij warm weer kan een fietsbroek al strak genoeg zitten.

Als je hier of daar kijkt dan zie je dat het ook anders kan.

Een ruimzittend en liefst vlotdrogend overhemd-shirt (met handige borstzakjes voor fietssleuteltjes, portemonnee en andere eventualiteiten), wel een min of meer traditionele fietsbroek en hier op de foto's een fietshoed (its my own invention & production).
De keuze voor een vrij ruim zittend overhemd/shirt is niet de meest aerodynamische - maar wat geeft dat op een volbepakte fiets - het is prettig luchtig en dus relatief koel in heet weer, en bovenal is het een goede zonnebrand-bescherming. Is het kouder dan kan er altijd nog een warmte-hemd onder, is het nog kouder dan kan er een dunne fleece trui over en bij regen en/of koude wind een dun ademend regenjasje (en bij veel regen ook een poncho). Met z'n tweeën drie zulke shirts is een handige gewichtsbesparing.

En ... het heeft wel wat als je helling af met flapperende kleding de bonte rollades voorbijrijdt. In de steilere afdaling werpt het gewicht verreweg het meeste gewicht in de schaal, je bent dan zelfs bij dat de luchtweerstand zo rap exponentieel toeneemt.

BSM
Waarom dragen we wielerkleding met het risico dat we er uitzien als een rollade? En waarom dragen we het dan tòch? Is het ècht de beste keuze, is het marketing of is het omdat er eigenlijk niets voorhanden is dat wel fatsoenlijk is.
Ook als ik vakantiefiets draag ik de kleren die ik draag op de racefiets. Er bestaat in mijn ervaring niets dat comfortabeler is, en comfort daar is het mij om te doen. Sommige mensen vinden dat het er niet uit ziet, maar dat kan me persoonlijk niks schelen (ik heb het geluk dat ik niet op een rollade lijk in fietskleren ...).

Ik apprecieer het bijvoorbeeld dat racefietskleding strak zit. Klapperende shirts en jasjes, vreselijk! Uren aan een stuk met 40 km/u tegenwind door de Champagne-streek rijden terwijl de stofjes flapperen en wapperen ... Nee, dank je. Goeie racekleding is technisch ook erg goed: voert transpiratievocht af, droogt razendsnel ... Zelden of nooit dat klamme, koude katoengevoel. Mijn zomerbroek van Castelli is als een tweede huid. Het is alsof je niets draagt. Ik begrijp niet hoe mensen uren op een fiets kunnen zitten in een losse short die flappert rond de dijen.

Goede racekledij haalt m.i. een zeer hoog niveau, maar perfect is het vanzelfsprekend niet. Zelf vind ik het aanbod te beperkt van lichte raceshirts met lange mouwen die tegen de zon beschermen. Onder de racekleren vind je ook niet veel dat warm houdt als je bij lage temperaturen een laag inspanningsniveau aanhoudt.
Ikzelf draag, zolang het niet té koud is, een korte MTB broek met broekzakken en zeem, een fietsshirt dat niet te strak zit maar wel achterzakken heeft, met lange of korte mouwen afhankelijk van het weer.

Verder, afhankelijk van de omstandigheden, één of meer van de volgende items: een windbreker (mouwloos), bodywarmer of fietsjack. Of zo'n heel klein opgeborgen fiets-regenjasje. En/of losse arm- en beenstukken.

Al met al draag ik dus wel fietskleren. Maar geen worst op wielen. Dat bewaar ik voor de racefietsclub ;-)

Voordeel van deze kleren is dat ze licht zijn, snel drogen, en je makkelijk met meerdere laagjes kunt fietsen. Bij wind tegen flappert het niet alle kanten op.

Nadeel is dat veel van deze (synthetische) kleren nogal snel geurig worden...
Ik heb een hekel aan kleding die strak zit, ik neem het aerodynamisch verlies graag voor lief. De fietsonderbroek is de enige uitzondering. Die zit weliswaar vrij strak, maar daar staan voldoende voordelen tegenover.
Verder draag ik het grootste deel van het jaar een MTB-broek (ik geloof tenminste dat het losse flodderding dat ik voor een tientje bij de Decathlon kocht zo heet), en een mouwloos, ruimzittend fietsshirt. Verder afhankelijk van het seizoen en het weer aangevuld met een dunne bodywarner, een dun hardloopjekkie, of een ademend regenjack. Voor de korte tijd van het jaar dat het nodig is heb ik eigenlijk nog nooit geïnvesteerd in een fatsoenlijke lange broek. Ik draag dan een geval type joggingbroek. Mijn vrouw vindt dat ik er dan niet uitzie, en daar heeft ze vermoedelijk wel gelijk in, maar bij het soort weer dat ik dat draag hebben de meeste mensen genoeg aan zichzelf. Het is niet dat ik te krenterig ben om geld uit te geven aan iets beters (daar is mijn regenjack getuige van), maar ik ben eigenlijk nog niet iets tegengekomen dat we én draagcomfort én 'er wel uitzien' biedt.
Nadeel is dat veel van deze (synthetische) kleren nogal snel geurig worden..
Dat is inderdaad een nadeel. Maar voor mij weegt het niet op tegen het hogere comfort. Het is mijn ervaring dat betere merken minder snel op een visfabriek beginnen te lijken dan prijsbrekers. Het voordeel van goede synthetische stofjes is daarnaast dat ze snel gewassen zijn en snel drogen. Wol of een aandeel wol schijnt ook te helpen. Maar helaas reageer ik allergisch op wol.
Naar mijn bescheiden mening is het nooit de verpakking die de rollade maakt, maar het vlees eronder :wink:
Termen als rollade, worst en eigenaardig... Ik maak me persoonlijk niet druk om de kledingkeuze van anderen. En wat ik zelf aantrek staat op foto's die makkelijk te vinden zijn - tot en met de precieze locatie.
Travelmaster schreef:
di 11 dec, 2018 12:00
Naar mijn bescheiden mening is het nooit de verpakking die de rollade maakt, maar het vlees eronder :wink:
 
Is het geen rollade dan is het wel een worst, of een mager worstje ....
... je hebt zelfs worstjes die Gendarme heten.

BSM
Ofschoon de grapjes die beide kanten opgaan nu spontaan in me opkomen ga ik dat niet intikken. Van mij mag iedereen er helemaal zo uitzien als hij/zij wil.

Met geurkleding heb ik wel eens gemerkt dat je een kledingsstuk pas kunt beoordelen na een stuk of wat aantal keren wassen. Een thermoshirt was ooit in het begin een echte geuropwekker, maar werd later juist het meest geurrestitent. Voor tochtjes en weekends maakt het me helemaal niks uit: mijn onderste laag gaat toch zondermeer elke dag in de was.
Leon schreef:
di 11 dec, 2018 13:25
Ofschoon de grapjes die beide kanten opgaan nu spontaan in me opkomen ga ik dat niet intikken. Van mij mag iedereen er helemaal zo uitzien als hij/zij wil.

Met geurkleding heb ik wel eens gemerkt dat je een kledingsstuk pas kunt beoordelen na een stuk of wat aantal keren wassen. Een thermoshirt was ooit in het begin een echte geuropwekker, maar werd later juist het meest geurrestitent. Voor tochtjes en weekends maakt het me helemaal niks uit: mijn onderste laag gaat toch zondermeer elke dag in de was.
Tja, je hebt soms ook dat minuten lang na de passage van een "peloton" je die passage nog ruikt ... aan de enorme zeeplucht. Dan heb ik liever een snel vervliegende mensenlucht.

Voor de "wereldfietser" is het wel handig als de kleding niet al te was-intensief is, gewoon in een teiltje uitspoelen samen met het mensen-zout (licht gezouten water wast opvallend goed, dat is een handige armeluis-oplossing - alweer non pun intended).

En qua grapjes: Je hebt natuurlijk ook Hans-Worsten die Gendarmes zijn (en omgekeerd).

BSM
Ik draag fietskleding omdat gewone kleding naar is als je gaat zweten. Katoen zuigt zich vol met vocht en heeft dan 0 isolerende functie meer. Of het gaat naar schuren. Fietskleding werkt nog goed als kleding, ook als het nat is. Niet alleen bij zweet maar ook bij regen is dit fijn.

Om goed te functioneren moet het een beetje strak zitten, loszittende natte kleding is vervelend. En ja, het ziet er vaak niet uit, ook al zal ik met mijn BMI van 20 er niet snel uitzien als rollade. Maar in ieder geval altijd een 2e set kleding mee voor na het fietsen.

Vieze geur is inderdaad ook een nadeel van fietskleding maar te ondervangen met voorwas in azijn, in de zon laten drogen en niet binnen op warme plekken laten liggen. Soms doe ik ook wel eens 2x15s in magnetron (alleen zonder metalen ritsen en verder goed droog) voor de ultieme bacterie-uitroei-poging.
bast1aan schreef:
di 11 dec, 2018 14:03
Soms doe ik ook wel eens 2x15s in magnetron (alleen zonder metalen ritsen en verder goed droog) voor de ultieme bacterie-uitroei-poging.
Wat denk je dat er dan gebeurt?

Carl
Als reisfietser: ik twijfel nog altijd tussen "gewone" kleding en meer specifieke fietskleding. Uiteindelijk is voor een vakantiefietser de basislaag het belangrijkst naar mijn idee; trek een goed ondershirt aan (plastic of dunne merino) gecombineerd met een goede fietsbroek en je hebt de belangrijkste zaken al aan. Daaroverheen kunnen afhankelijk van het weer een shirt/overhemd/windjack/trui en aan de onderkant een dunne zomerkwaliteit poly-cotton afritsbroek. Die broek gebruik ik altijd, ook in de koude jaargetijden, dan kan er een "long John" onder en is de zomerbroek ineens tot onder nul geschikt.
Alternatief hierop, vooral bij sneller gereden tochten met bagage; klassieke fietskleding, dwz een zwarte fietsbroek met daarop een pas-zittend elastisch fietsshirt/trui, eventueel aangevuld met windjack/"Gilet Jaune" ;-) en warmers.

Op de racefiets: fietskleding, pas maar wel comfortabel; superstrakke aero-wedstrijdshirts zijn niet aan mij besteed, (en ik zit er laag genoeg voor in de BMI). Gewoon niet comfortabel wat mij betreft; de beste sportkleding voel je nauwelijks zitten. Dus elastisch passend maar niet knellend.
Voor het vakantiefietsen vind ik mountainbikeshorts heel fijn. De zeem van een koersbroek, maar daarbij handige zakken met ritsen, en een meer gekleed uiterlijk. Je kunt er met goed fatsoen een kerk of restaurant mee binnenlopen.
In de winter combineer ik fietskleding graag met andere buitensportkleding: een niet al te wijde softshell broek die ik ook voor bergbeklimmen gebruik trek ik over een fietsonderbroek met zeem. Elastisch voor goede bewegingsvrijheid, wat zakken met ritsen, winddicht en kan een klein buitje hebben. Flappert nauwelijks in de wind. En ziet er behoorlijk gekleed uit in vergelijking met een traditionele lange fietsbroek. Hetzelfde geld voor een softshell vest met of zonder mouwen. Dit soort kleding is multifunctioneel, en ook heel geschikt voor wandelen, klimmen en andere buitenactiviteiten.
Je levert alleen een klein beetje in op stroomlijn als je het vergelijkt met een strak racepakje. Maar verder alleen maar voordelen wat mij betreft.
Ik ben gestopt met het dragen van fietsbroeken met zeem .
Het leverde mij alleen irritaties aan de huid op.Ook had ik voortdurend het gevoel op een zwetende plumpudding te zitten. Diversen zemen geprobeerd.Maar niets beviel.
Nu fiets ik gewoon met een huis tuin en keukenbroek en heb nergens meer last van.
Vreemd eigenlijk dat je vroeger met je vriendjes naar school fietste en iedereen fietste in z'n normale kloffie.
Maar nu het fietsen tot een "high tech"sport is verheven , worden er allerlei producten op de markt gedonderd die als een absolute noodzaak worden aangeprezen.
Een lullig shirtje of vestje of wat dan ook met prijzen van+ €100,- is volledig geaccepteerd door een groot deel van de fietsbevolking.
Zes jaar geleden kocht ik een lichte afritsbroek voor € 10,-.Broek past als een jasje en vertoont nog geen enkele slijtplek. Zo ik koop mijn fietskleding volgens het "Kiss"principe.
Maar nu het fietsen tot een "high tech"sport is verheven , worden er allerlei producten op de markt gedonderd die als een absolute noodzaak worden aangeprezen.
Wat mij tot nu toe opvalt is dat iedereen zijn eigen stijl & voorkeuren heeft, en daar gelukkig mee is.
Dat vind ik zelf een prettige boodschap, maar ik vrees dat de OP hier niet veel meer dan die boodschap zal oogsten.

Dit gezegd zijnde: je hebt natuurlijk gelijk dat de marketing regeert.
Maar ik vind toch dat je te negatief reageert. Tot een jaar of twee geleden weigerde ik veel geld uit te geven aan fietskledij. In de winter deed ik het met een assortiment goedkope fleeces en goedkope warme baselayers, aangevuld met een oude windstopper.
Tot ik me liet verleiden tot de aankoop van een duurder winterjasje. Nou, duur ... in mijn ogen, niet vergeleken met Assos, Castelli enzovoort. En weet je wat? Het was beter. Daarna volgden duurdere fietsbroeken, en ook die waren beter. Niet dat het comfort en de kwaliteit evenredig met de prijs omhoog gingen - twee keer zo duur is niet twee keer zo goed. Maar beter waren die stukken wel. Is de meerprijs het verschil in comfort waard? Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
derdekeer schreef:
di 11 dec, 2018 21:51
..... Niet dat het comfort en de kwaliteit evenredig met de prijs omhoog gingen - twee keer zo duur is niet twee keer zo goed. Maar beter waren die stukken wel. Is de meerprijs het verschil in comfort waard? Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Ze zeggen dan wel de 80/20 regel, of zelfs de 90/10 regel .... 90% duurder 10% beter.
Een beetje als met lichtgewicht spul, lichtgewicht tenten in het bijzonder.

Zo'n Hilleberg-tent is heel mooi gemaakt, maar is ie z'n meerprijs waard ?
Ik vind het in ieder geval wel heel prettig als de tent mooi is ... maar schoonheid kost wel wat.

En dan terug On Topic:   Ik ben extreem mode-ongevoelig, dwz. jaren terug keken ineens van die hyper mode-gevoelige types verliefd naar mijn bril .... die bril was ineens het toppunt van modern in de ontwerperswereld ... ik heb dit bril-ontwerp al een kleine 50 jaar, hoe minder een nieuwe bril op mijn hoofd als nieuw wordt herkend hoe beter die bril mij bevalt.
Wat betreft de kleding ga ik dus ook uitsluitend en alleen af op of het mij goed zit en bevalt ... en dat kan soms lastig zijn, soms is ineens het overhemd/shirt met een boswachter-achtige uitstraling uit de mode, dan moet ik dus jaren lang met "old stock" doen. (Ik zal maar niet vertellen hoe oud mijn oudste kledingstukken zijn, en/of wat dat dan zijn.) O ja, het hoeft niet oud te zijn, het moet goed zitten en goed werken: goedkope Decathlon onderkleding blijkt voor mij goed te werken om maar wat te noemen.

BSM
@derde keer,
Ik begrijp je wel en kan best wel een stuk meegaan in je redenering .
Soms,niet altijd, is duurkoop beter dan goedkoop.Omgekeerd geld hetzelfde .
Wat ik vooral wil benadrukken is de door de commercie opgelegde norm .
Die opgelegde norm wordt er zo hardhandig ingehamerd dat je je bijna een loser gaat voelen als je hier niet in mee gaat. En als ik zie dat die peperdure kleren in dezelfde lage lonen gemaakt worden als waar het merendeel van de door ons gedragen textiel vandaan komt ,krab ik toch wel even achter mijn oren.
Een windstopper van € 150,- is best een lekker jasje.Ik kocht er ooit 1 in de uitverkoop voor €45,-
Hoezo marge? Maar het was wel een goed jasje.Beter dan die peperdure handschoenen die mij ooit geadviseerd werden.
Kortom, wees kritisch als je fietskleding gaat kopen. Laat je niet wijs maken dat je zonder zeem in je broek je reet naar de vernieling helpt .Dat met een broek van de Bever van €175,- je pas echt het "avontuur"aan kan gaan.
Je zal toch wel gek zijn om voor €80,- een shirtje te kopen in een vieze kleur waar ook nog eens de naam van een fiets fabrikant op staat .
Beetje nadenken dus.