Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zonnepaneeltje achterop? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

zonnepaneeltje achterop?

Wim schreef:
wo 07 nov, 2018 17:54
Ik zet toch liever in op energie besparing.
Nou heb ik ook die zuinige eTrex om het lijntje te volgen, maar overzicht krijg ik er echt niet van. Aangezien ik mijn routes niet nauwkeurig voorbereid moet ik in de middag campings etc. gaan zoeken en evt. bellen. Ook kijk ik nog regelmatig onderweg op mijn telefoon als het lijntje minder logisch is als dat het in eerste instantie leek in Basecamp. Ik maak dus niet geen gebruik van boekjes. Daarnaast zorgt ie voor muziek en contact, waaronder social media. Ik ben ook bezig met energiezuinig te zijn, door mijn telefoon in de bergen in de vliegtuigmodus te zetten, maar daar houdt het dan wel mee op.

Ik ben zelfs zo afhankelijk van mijn telefoon dat ik zorg dat ik mijn wachtwoorden van de cloud mee heb, zodat als mijn telefoon er mee stopt ik een nieuwe kan kopen en weer door kan.
Inmiddels geloof ik dat wij erg goeie exemplaren van de WakaWaka hebben getroffen.
Enkele punten kunnen misschien nog van invloed zijn; hoe verder van huis je bent hoe minder navigatie je nodig hebt. Als je in het westen China binnenfietst heb je de Gobi voor je, je kijkt 's ochtends op je 1 op 4miljoen kaart en kan weer 7 dagen vooruit. In de Australische Outback zeiden we 'vorige week hadden we een bocht 'dan deze week een dorp'.
Met wildkamperen vang je natuurlijk meer zonlicht dan met hostels of campings en overdag hang je 'm op of achter de fiets.
Wij maakten 16000 foto's [inderdaad allemaal met zonlicht] met een Lumix FZ38 en hebben een Samsung Galaxy S3 en een I-phone. GPS is buiten Europa natuurlijk minder zinvol tenzij je off-road gaat.
Groeten van Pier.
groverr schreef:
wo 07 nov, 2018 20:04
Ik ben zelfs zo afhankelijk van mijn telefoon dat ik zorg dat ik mijn wachtwoorden van de cloud mee heb, zodat als mijn telefoon er mee stopt ik een nieuwe kan kopen en weer door kan.
 
Tja, alles heeft z'n prijs.
Wij gaan (tegenwoordig) op pad met een paar Nokia's (of soms maar eentje) en die staan meestal uit, zo doen ze het makkelijk 2 a 3 weken. Verder ter vermaak 's avonds, en ook voor mocht het eens een hele dag regenen, een klein wereld-radiootje, en dat radiootje doet het een eeuwigheid op twee AA-batterijtjes.

In ruil gaan er 1 a 2 kilo kaarten mee, die kilo's een beetje afhankelijk van de al dan niet strakke planning.
De voorbije en/of de kaarten die toch niet meer "im frage" komen hebben we wel eens teruggestuurd maar dat is toch altijd gedoe en ook redelijk kostbaar, en na een paar dagen is de fietstas-inhoud toch al weer wat ingeklonken, en tegelijkertijd "wegen" de kilo's niet meer zo zwaar als op dag één.

Met een papieren kaart heb je toch een ander soort overzicht, het enige wat ik dan mis is de mogelijkheid om even met de luchtfoto en/of streetview om de hoek te kijken, een luchtfoto kan natuurlijk geweldig helpen om het mooiste wild-kampeerplekje te vinden. Rijdt eens in een Tesla mee en je bent (bijna) verkocht: je ziet bijna die Tesla op de GoogleMaps luchtfoto voor je uit rijden, en dat op een groter scherm als dat waar ik nu op mijn schoot naar kijk, alleen jammer dat die Tesla weer niet zo'n wild-kampeer-auto is.
Nu is het met die papieren kaarten "behelpen" maar ook weer extra plezier als je dat "mooiste" plekje ook zonder hulpmiddelen vindt.

BSM
Leon schreef:
wo 07 nov, 2018 17:57
Hans Keesom schreef:
wo 07 nov, 2018 17:25
De aanhanger in dit filmpje* is natuurlijk nogal overkill, wel erg mooie technologie, je kan er zelfs een e-bike mee opladen. 8) 8) 8) :lol: :lol: :lol:
* https://www.youtube.com/watch?v=bSMugd-wGD0
Daar heeft zich iemand echt uitgesloofd om iets gaafs te maken! En ik bedoel dan niet zo zeer het filmpje.
Ik vindt deze manier van e-bike om een of andere reden meer tot de verbeelding spreken dan een e-bike dit je aan het stopcontact oplaadt. Het heeft denk ik met onafhankelijkheid te maken.
Ik begrijp je smileys niet zo goed. Het ding werkt immers echt en met een tas eronder ben je niet ver van een eenwielige bagageaanhanger als de Bob Yak vandaan. Er zijn ook zulke dingen te koop.
Mijn smileys zijn omdat ik dit een heel mooi ding vind en echt blij wordt van zoiets. Er zijn inderdaad vergelijkbare trailers te koop, maar deze is gewoon erg mooi.

En om on-topic te blijven, een versie die wat kleiner is en aan je fiets vastzit, achter of voor, en zo efficiënt werkt, lijkt me wel wat.

Ik vermoed dat de eigenaar thuis wel een lader heeft maar die niet hoeft mee te nemen. Dat is ook zijn doel, de wereld rond met zijn elektrische ligfiets met daarachter dit kunstwerk.

Tas eronder moet kunnen, al zal je rekening moeten houden met het tilten van het paneel.
Ik ben het eens met de stelling dat energiebesparing de beste strategie is om het probleem- en zorgeloos te houden. Daarom navigeer ik met een Garmin, die 7x minder stroom verbruikt dan een smartphone om mee te navigeren.
Wel heb ik vaak een hoop elektronische meuk mee onderweg die meer stroom verbruiken. Echter zijn die niet essentieel. Ik heb grofweg de volgende prioriteiten:
1. fietsverlichting
2. navigatie
3. fototoestel
4. filmcameraatje
5. smartphone
6. eventueel het reislaptopje

Als er stroomtekort is hebben 1 en 2 duidelijk de hoogste prioriteit, zo kan ik nog zorgeloos (veilig) reizen. Daaronder zitten dingen die uit mogen vallen zonder dat ik me druk hoef te maken. Fototoestel en filmcamera om de reis vast te leggen vind ik belangrijker dan smartphone. Is er geen stroom meer? Jammer dan, de smarpthone blijft uit. De reislaptop verbruikt de meeste stroom en gebruik ik eigenlijk alleen als ik ergens weer een stopcontact heb.
Bridgestone SM schreef:
wo 07 nov, 2018 20:54

Tja, alles heeft z'n prijs.
Dat valt dus reuze mee. Ik koop steeds een dure smartphone en doe hier dan een jaar of 4 mee. Tot op heden spek ik de reisverzekering.
bast1aan schreef:
do 08 nov, 2018 13:34
Ik ben het eens met de stelling dat energiebesparing de beste strategie is om het probleem- en zorgeloos te houden. Daarom navigeer ik met een Garmin, die 7x minder stroom verbruikt dan een smartphone om mee te navigeren.
Wel heb ik vaak een hoop elektronische meuk mee onderweg die meer stroom verbruiken. Echter zijn die niet essentieel. Ik heb grofweg de volgende prioriteiten:
1. fietsverlichting
2. navigatie
3. fototoestel
4. filmcameraatje
5. smartphone
6. eventueel het reislaptopje

Als er stroomtekort is hebben 1 en 2 duidelijk de hoogste prioriteit, zo kan ik nog zorgeloos (veilig) reizen. Daaronder zitten dingen die uit mogen vallen zonder dat ik me druk hoef te maken. Fototoestel en filmcamera om de reis vast te leggen vind ik belangrijker dan smartphone. Is er geen stroom meer? Jammer dan, de smarpthone blijft uit. De reislaptop verbruikt de meeste stroom en gebruik ik eigenlijk alleen als ik ergens weer een stopcontact heb.
Ik ben het absoluut eens met je volgorde.

Wat je reislaptop betreft, kijk ook eens of je die onderweg kunt gebruiken om via USB andere apparaten op te laden. Als je 'm toch bij je hebt en alleen gebruikt bij een stopkontact, is het zo een mooie powerbank.

Wat de smartphone betreft zijn er wel wat mogelijkheden om het stroomgebruik terug te brengen, bijvoorbeeld door het dataverkeer van 4G terug te brengen naar 3G of zelfs twee. Wifi en vaak ook bluetooth kunnen onderweg uit.
Voor iPhones hierbij een filmpje dat voor mij heel veel uitmaakte : https://www.youtube.com/watch?v=8k0dRmg ... ture=share

Een klein zonnepaneel (tot 10 watt) is vaak niet sterk genoeg om direct een smartphone op te laden. Dan is een powerpack als tussenopslag handig, die kan ook in de uren dat de zon niet zo sterk is toch nog worden opgeladen. Het zorg er ook voor dat je je telefoon niet met het paneel in de zon hoeft te leggen.

Ik heb zelf twee 13 watt zonnepaneeltjes die ieder twee USB aansluitingen hebben*. D.m.v een USB-spitter kabel kan ik ze laten samenwerken om wat meer vermogen te leveren. Dan laden ze ook om bewolkt weer vaak toch nog een smartphone op waar ze in hun eentje dat niet konden. Ze zijn opvouwbaar, hebben ogen om ze aan op te hangen en hebben een nettasje waar de powerbanks die ik gebruik keurig inpassen.

Eerlijk gezegd, ik laad ze meestal op aan een stopcontact vandaar dat er altijd een 220V->USB plug meegaat. Die zijn veel compacter en handiger dan de zonnepanelen en leveren op de momenten dat er een stopcontact is natuurlijk veel meer stroom.

De twee powerbanks** heb ik gekozen omdat ze via twee ingangen kunnen worden opgeladen en vier USB-uitgangen hebben. Ik kan dus tegelijkertijd acht apparaten aansluiten wat meestal niet nodig is. Daarnaast hebben ze nog een klein maar goed werkend lampje.

Ze passen ook nog eens in mijn Topeak toploader al is het erg krap en is het een heel gedoe om een kabel nog een kabel aan te sluiten en die naar je telefoon te leiden.

Belangrijk is dat de accus's onder de 30.000 mah te blijven, anders mogen ze officieel niet in een vliegtuig mee. Als handbagage, sowieso niet in het ruim ****.
Een 220 volt aansluiting is leuk maar draait het probleem eigenlijk een beetje om, je had eigenlijk geen 220 volt apparaat met je mee moeten nemen, behalve dan als je weet dat je vaak genoeg een stopcontact tegen komt.

*https://www.mobisun.com/portable-usb-so ... a-mobisun/

**https://www.solarpowersupply.nl/easyacc ... -powerbank

***https://www.futurumshop.nl/topeak-toplo ... vZEALw_wcB

****Ik heb tijdens een tien durende vlucht eentje meegenomen om twee smartphones (in vliegtuigmodus) en een iPad draaiende te houden (Netflix docu's kijken is nuttiger dan ze gemiddelde film die wordt aangeboden aan boord.)
Wij hadden een Blitzwolf 20W (voor iets van €40 rechtstreeks vanuit China te bestellen) mee en zetten die 's morgens tijdens het eten en inpakken in de zon, dan konden we twee telefoons grotendeels opladen. Maar dat was veelal op zonniger plaatsen dan Europa. Maar zelfs in een Europees herfstzonnetje konden we tijdens een test de telefoon van 7 tot 85% opladen dus dat is heel aardig. Op reis zouden we overdag het panneel op de tassen hebben kunnen binden, maar dat was niet echt nodig. Eens in de zoveel tijd laadden we de powerbank ergens op vanuit een stopcontact om wat reserve te hebben voor dagen met slecht weer of voor als we meerdere dingen tegelijk op te laden hadden.
Ik heb ook een naafdynamo met USB-uitgang om op te laden, maar heb gemerkt dat het nogal uitmaakt wat voor telefoon je daaraan hangt. Met mijn huidige telefoon begint hij pas te laden bij ongeveer 15 km/uur dus daar heb je op slechte wegen / in de bergen niet zo veel aan. De vorige telefoon laadde al bij 7 km/uur dus dat was beter te doen. Ik zou er waarschijnlijk een powerbank o.i.d. tussen moeten hangen om het te verbeteren...
Hans Keesom schreef:
do 08 nov, 2018 23:48
Wat je reislaptop betreft, kijk ook eens of je die onderweg kunt gebruiken om via USB andere apparaten op te laden. Als je 'm toch bij je hebt en alleen gebruikt bij een stopkontact, is het zo een mooie powerbank.
Kon vorige laptop wel, nieuwe niet. Ding geeft geen stroom op de USB, ook niet op standby, alleen als de laptop echt aan staat. Er zit ook maar een kleine accu in, totaalgewicht laptop is maar 760 gram. De laptop kan wel met 10,8V worden opgeladen, dat komt uit mijn fietsaccu.
Wat de smartphone betreft zijn er wel wat mogelijkheden om het stroomgebruik terug te brengen, bijvoorbeeld door het dataverkeer van 4G terug te brengen naar 3G of zelfs twee. Wifi en vaak ook bluetooth kunnen onderweg uit.
Moet ik inderdaad eens uitzoeken. Heb het idee dat telefoon veel meer gebruikt bij het reizen, zonder dat je 'm gebruikt. Thuis blijft ie dagen lang op spanning, tijdens reizen is het nooit meer dan een dag.
Een klein zonnepaneel (tot 10 watt) is vaak niet sterk genoeg om direct een smartphone op te laden. Dan is een powerpack als tussenopslag handig, die kan ook in de uren dat de zon niet zo sterk is toch nog worden opgeladen. Het zorg er ook voor dat je je telefoon niet met het paneel in de zon hoeft te leggen.
In de zomer kan ik 5Wp paneel rechstreeks op telefoon aansluiten en die blijft dan geladen tijdens het navigeren. Wel is te merken dat de telefoon maar een paar 'laadstanden' heeft, iets van 600mA en iets van 300mA. (er zit een amperemeter op het zonnepaneel waarmee je dat kan zien) Daartussenin werkt het niet en onder de 300mA valt het laden gewoon uit. Een powerbank gebruik ik ook, echter zit hier laad/ontlaadverlies in natuurlijk, van de accu en de spanningsconverters.
Eerlijk gezegd, ik laad ze meestal op aan een stopcontact vandaar dat er altijd een 220V->USB plug meegaat. Die zijn veel compacter en handiger dan de zonnepanelen en leveren op de momenten dat er een stopcontact is natuurlijk veel meer stroom.
Eigenlijk zoek ik nog eens een soort van fietsaccu/powerbank met snellaad functie. Even half uurtje in een café en powerbank weer voor 3/4 geladen. Technisch moet dit makkelijk mogelijk zijn. Ik heb nu een 12V/3A li-ion lader voor 3S accupacks waarmee je vrij snel moet kunnen laden. Sluit een 12V=>5V USB converter op de 3S accupack aan en je hebt een mooie powerbank.
Dorenda schreef:
ma 12 nov, 2018 12:43
Wij hadden een Blitzwolf 20W (voor iets van €40 rechtstreeks vanuit China te bestellen) mee en zetten die 's morgens tijdens het eten en inpakken in de zon, dan konden we twee telefoons grotendeels opladen. Maar dat was veelal op zonniger plaatsen dan Europa. Maar zelfs in een Europees herfstzonnetje konden we tijdens een test de telefoon van 7 tot 85% opladen dus dat is heel aardig. Op reis zouden we overdag het panneel op de tassen hebben kunnen binden, maar dat was niet echt nodig. Eens in de zoveel tijd laadden we de powerbank ergens op vanuit een stopcontact om wat reserve te hebben voor dagen met slecht weer of voor als we meerdere dingen tegelijk op te laden hadden.
Ik heb ook een naafdynamo met USB-uitgang om op te laden, maar heb gemerkt dat het nogal uitmaakt wat voor telefoon je daaraan hangt. Met mijn huidige telefoon begint hij pas te laden bij ongeveer 15 km/uur dus daar heb je op slechte wegen / in de bergen niet zo veel aan. De vorige telefoon laadde al bij 7 km/uur dus dat was beter te doen. Ik zou er waarschijnlijk een powerbank o.i.d. tussen moeten hangen om het te verbeteren...
Dat is een mooi paneeltje voor een super prijs. Dan had ik toch wat langer moeten zoeken. Mijn paneeltjes kosten ieder het dubbele


Ik merk ook dat als een paneel(of dynamo) weinig stroom levert, ik het beste met een klein apparaat kan beginnen, die laden dan vaak wel. Smartphones ook wel, maar alleen als ze bijna leeg zijn. Hoe voller ze zijn des te meer stroom/zon is er nodig om nog iets erbij te krijgen.
Op een bewolkte dag is een 40 w paneel nodig om een smartphone toch vol te krijgen. Of twee 20 w paneeltjes met een kabeltje verbonden. Ik hou vanachter het raam in de winter zo een iPhone 4s in leven als test.


Bijladen bij een stopkontakt is natuurlijk veel sneller en dan zijn powerbanks goud waard, beter teveel dan geen wH's ;-)
Ik gebruik zelf sinds 3 jaar een ravpower opvoubaar paneel. Erg goed voor ipad smartphone en powerbanks. Is geloof ik 20watt en heeft 3 ingangen voor maximaal laden.
---------------------
Laptop : Ik gebruik deze software https://us.answers.acer.com/app/answers ... oftware%3F

Zonnepaneel : Met de zon erop levert 5Wp misschien net niet de 1A die veel smartphones nodig hebben om echt te laden. Geladen houden is iets anders natuurlijk.

Als je een e-bike hebt wellicht de 36 of 48 volt van je accu omzetten naar 5V USB, met zoiets ?
https://www.banggood.com/nl/Dual-USB-9V ... 73671.html
Hans Keesom schreef:
wo 14 nov, 2018 17:04
Laptop : Ik gebruik deze software https://us.answers.acer.com/app/answers ... oftware%3F
Mijn vorige Acer kon dat idd, nu een Sony Vaio X, kon dat niet toen ik het probeerde, en helaas is ook de accuverbinding niet helemaal 100% waardoor er tijdens fietsen (trillingen?) contactverlies optreedt en dan is ie ook de standby status kwijt.. Dus ik zet 'm nu maar gewoon helemaal uit tijdens het reizen.
Zonnepaneel : Met de zon erop levert 5Wp misschien net niet de 1A die veel smartphones nodig hebben om echt te laden. Geladen houden is iets anders natuurlijk.
Is dat gebruikelijk tegenwoordig? Oude USB standaard is max 500mA, ik zou denken dat een telefoon dat ook moet blieven.. Mijne kan gelukkig ook op 300mA.
Dat de accu van m'n telefoon niet 100% geladen wordt vind ik overigens niet zo belangrijk, ik vind max 80% ook prima. Slijt de accu ook nog eens minder..
Als je een e-bike hebt wellicht de 36 of 48 volt van je accu omzetten naar 5V USB, met zoiets ?
https://www.banggood.com/nl/Dual-USB-9V ... 73671.html
Ja zoiets had ik, voor 3S Li-ion 11,1V naar 5V, helaas stuk gegaan, overweeg weer zoiets te kopen.

Andersom zou trouwens ook cool zijn, 5V USB spanning naar 3S li-ion laadspanning. Niet relevant voor e-bike accu, wel voor mijn 11,1V/2,8Ah boordaccu voor de verlichting. Zulke USB ladertjes bestaat voor zover ik had gezien helaas alleen voor 1S /3,7V, typische situatie voor telefoons en powerbanks, en ze zijn ook niet in serie te schakelen. Voordeel zou dan zijn dat dat ding ook met een standaard USB adapter te laden is en niet alleen met een speciale lader zoals nu het geval is.
bast1aan schreef:
do 15 nov, 2018 14:17
Als het met jouw telefoon werkt is dat natuurlijk prima.

Misschien haal ik hier tablets en smartphones door elkaar, misschien ook niet*. Daarnaast merk ik dat van 0% naar 10% gemakkelijker lijkt te gaan dan van 10-20% etc, dus hoe voller des te moeilijker. Als de zon nog niet zo sterk is loont het om eerst de meest lege accu('s) te laden, dan bij volle zon de accu's die al wat voller zijn of sowieso moeilijk laden bij weinig zon en als de zon weer daalt ga je weer naar accu's die relatief leeg zijn of in ieder geval reageren op een beetje stroom.
Als je genoeg hebt geladen om door de nacht te komen is dat op zich genoeg ;-)

Als je een 11.1V accu moet laden moet dat waarschijnlijk met minstens 12 V en dan moet je een step-up transformator hebben maar verlies je ook gelijk weer aan Ampere. Losse lichtjes die met USB geladen kunnen worden is dan wellicht handiger.
Maar ik ben geen electronica expert dus wees voorzichtig.

Je kan natuurlijk ook een klein windmolentje meenemen :
https://www.youtube.com/watch?v=pgb8rQm9LWs
of wellicht
https://www.youtube.com/watch?v=SX-I5WksnrM

Zelf twijfel ik over een paneel als hieronder. De prijs is laag, de opvouwbaarheid fantastisch en het vermogen erg hoog. Kan je bij een pauze of 's avond even uitklappen en in no-time heb je veel power. Waarschijnlijk alleen nuttig als je met een groep van mensen onderweg bent, zodat het gewicht verdeeld kan worden.
USB-poort en 18 Volt poort maakt het breder inzetbaar. Alleen is er twijfel over de kwaliteit.
https://www.amazon.com/ALLPOWERS-Charge ... B075YRKVMH

*
"Hoeveel ampère heb ik nodig?
hoog ampère oplader
Let op het aantal ampère (A) van de oplader en de capaciteit (mAh) van je accu bij het uitzoeken van een oplader. Het aantal ampère, ook wel stroomsterkte genoemd, bepaalt gedeeltelijk de snelheid waarmee jij je batterij oplaadt. Met een oplader van 1 A laad je elk toestel op. Wil jij je tablet opladen? Kies dan voor een lader met meer dan 2,1 A. Soms staat het aantal ampère achterop je oude oplader. Heb je deze niet meer of staat het er niet op? In de handleiding of op de website van de fabrikant staat deze informatie ook."
https://www.coolblue.nl/advies/hoeveel- ... laden.html
Wellicht nog een tip : korte usb kabeltjes. Nemen minder ruimte in beslag.

https://www.kabeltje.com/easy-usb-2-0-n ... uitvoering&

Ik heb er nu drie voor de powerpack die in de topbag op m'n stang zit. Tesamen nemen ze net zoveel ruimte als 1 kabeltje van een meter.
Ik heb de WakaWaka met twee musketon haakjes aan mijn Ortlieb tassen vast gemaakt en dat gaat hartstikke goed.
Afbeelding
Laadde vandaag als een dolle.. :lol:
Afbeelding
Je fietst hoofdzakelijk van noord naar zuid. Maakt dat nog uit voor het zonnepaneel? Zit dat dan niet in jouw schaduw?

P.S.
Ik zou die tent achterop of aan het stuur hangen. Zo'n ding tussen je benen lijkt me best vervelend als je knieën er tijdens je vakantie 100.000 keer tegen aan komen.
Voor voor moet ik nog kijken waar en hoe ik het paneel het makkelijkste kan plaatsen.

Ik heb geen last van de tent, meestal zit mijn dochtertje daar op een zadeltje en moet ik nog wijder trappen.
Hij hangt daar vanwege de gewichtverdeling en het tegen gaan van zwabberen van de fiets.

Weet iemand waar je een 12V of USB lader kan vinden voor AA penlites of heeft iemand een tip?
Weet iemand waar je een 12V of USB lader kan vinden voor AA penlites of heeft iemand een tip?
Ik heb een usb lader voor twee AA penlites bij ikea gekocht. Licht en compact.

https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40303632/

Pieter