Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwabberen van de fiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Zwabberen van de fiets

Leon schreef:
do 28 mar, 2019 10:27
Wouter Duijndam schreef:
do 28 mar, 2019 07:00
Het enige wat ik nog niet geprobeerd hebt is om te kijken hoe de fiets reageert als de tent in de lengte richting op de bagagedrager ligt.
Meestal is dat nadelig omdat de tent dan nog verder naar achteren steekt. Ik zou het wel proberen want het is een kleine moeite. Als je het zadeltasje er af haalt kan de tent een stukje verder naar voren. Met de tent in de lengterichting kun je ook beter in de tassen.
Tja, ik ben misschien "ouderwets" maar ik vermoed
1º een toch niet helemaal stabiele bagagedrager achter, en
2º en belangrijker: te weinig gewicht vóór.

Doe net als bij een rugzak de zware spullen, dwz die zaken met een hoge "dichtheid" zo dicht mogelijk tegen de bagage-drager, zo dicht mogelijk bij de as. Doe dit vóór nog meer als achter, dus de zware zaken dicht bij de vork.

En dan ...
Travelmaster schreef:
do 28 mar, 2019 13:50
Ik zeg ook een uitkomst. Ik zeg geen oplossing van de oorzaak. Je zag het ook wel in het landroverwereldje waarin ik actief was, ooit: shimmy werd niet verholpen door de voorspanning, slijtage etc, op de wiellagers en stuurstangen weer op orde te brengen, maar door het monteren van een stuurdemper. Dat werkte, maar de oorzaak was er nog.
Ik heb ook iets met LandRovers: Meer gewicht op het voorwiel zorgt voor wat meer "kleef", door wat meer gewicht op dat voorwiel krijgt het voorwiel iets meer dynamische naloop, en ook meer dynamische demping.
Dingen als dempers en meer voorspanning zijn lapmiddelen: je moet eerst de oorzaken minimaliseren, daarna kan je altijd nog op de end-off-pipeline oplossingen terugvallen. Begin je aan het eind dan wordt het heel lastig om de echte oorzaken nog te vinden.

Groeten BSM

PS In de LandRover-kringen heb je ook een "Ex-fietser" !   Waarschijnlijk iemand die heel lang heeft moeten sleutelen voordat zijn LandRover reed.
Smitty schreef:
do 28 mar, 2019 12:38
Cane Creek heeft een balhoofd speciaal tegen zwabberen ontwikkeld (zeggen ze):

http://www.bikepacking.com/gear/cane-cr ... et-review/
Interessant ding. Ik heb zelf laatst een IRD balhoofdset met rollagers laten installeren en dat was een enorm verschil. Van shimmy rond de 23km/u naar kunnen rijden zonder handen.
willem.m schreef:
do 28 mar, 2019 11:19
Ik zou het zadeltasje sowieso niet gebruiken. Doe gereedschap gewoon in de grote fietstassen. (Zware spullen meer naar voren.)
Leon schreef:
do 28 mar, 2019 10:27
Als je het zadeltasje er af haalt kan de tent een stukje verder naar voren.
Ik heb het zadeltasje verwijdert en mijn gereedschap bidon herschikt.
Alles zit daar nu in wat het zwaartepunt ten goed komt, want meer gewicht (bijna 400gram) naar beneden gegaan en het zadeltasje (135gram) is weg onder het zadel vandaan.
Jurr schreef:
vr 29 mar, 2019 14:46
De tentstokken apart inpakken van de rest kan ook wel eens wat meer flexibiliteit opleveren in de plaatsing :)
Hier heb ik de bingo te pakken!
Ik ben vandaag weer naar mij werk gefietst met mijn avond eten verdeeld over de twee voor tassen.
De haringen en tent stokken in een zak aan de bovenste framebuis gehangen en het tentdoek op de bagagedrager.

Ik heb de tent ook gewogen en dit komt niet overeen met wat MSR opgeeft.
Zij zeggen 1800gram.
De tent stokken en haringen zitten op 730gram en het doek, binnentent en grondzeil zitten op 1355gram.