Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht t shirts - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht t shirts

Beste mensen,
Ik ben op zoek naar lichtgewicht, klein op te vouwen, reukloos, erg prettig aanvoelende t-shirts die ik dagen kan dragen in warm weer, geen zweterig/plakkend gevoel.
Katoen voelt het beste aan maar is zwaar en groot (relatief dan). Wie kent een merk t-shirts die hieraan voldoet. Niet om mee te fietsen maar om na het fietsen aan te hebben. Of looptochten mee te maken, enz.
Doe dat nu met goedkope katoenen shirts maar die zijn te groot in mijn bikepacking setup.
Iemand een idee?
Ik ben erg tevreden met deze:

Afbeelding

Rab Aeron Tee, 85 gram
Ik heb een shirt en overhemd van Exofficio. Vind ik zelf erg fijn want:
-Lichtgewicht (maar kan natuurlijk lichter)
-Snel droog
-Heeft niet echt een sportkleding/outdoor uitstraling. Dus lekker om na het fietsen te dragen.
Ik vind de Vaude Moab een fijn shirt, hij is er ook in een heren-versie.
40996_784.jpg
Ik heb deze zomer de (gedeeltelijk) merinowollen shirts van het Franse merk Seagale ontdekt: https://seagale.fr/en/home/11-action-merino-tshirt

Ze zijn vergelijkbaar in gewicht met de bekende shirts van Icebreaker maar ik vind ze zelf prettiger zitten en ze lijken ook wat minder snel te slijten. Ook hun "jeans" zijn zeer lichtgewicht en bijzonder comfortabel, ik draag bijna niks anders meer.
Ik gebruik een Merino T-Shirt voor na het fietsen op de camping. Voordeel is dat ik die gewoon 4 weken zonder wassen kan gebruiken en het weegt ongeveer 100 gram.

Bijlagen

Ik heb er nu een aantal van decathlon van het type "voelen lekker aan, wegen niks, nemen geen ruimte in en kosten niks". Ze gaan navenant ze kostten al lang mee. Helaas zijn ze al van een paar jaar terug dus het model maken ze niet meer. Het grootste geluk was die keer dat de pasvorm goed was, dat vindt ik altijd het meest spannende, ook bij duurdere kleding.
Mijn voornaamste eis aan het materiaal: dat het shirt schoon is. Een shirt dat ik een dag gedragen hebt wil ik 's avonds niet aan. Andersom wel, dus ik doe 24 uur met een shirt als onderste laag. Het aantal van deze lichte shirts bepaalt dan qua bovenlijf hoe snel ik moet gaan wassen.
Ik ben sinds een tijdje ook fan van Merino shirts, het liefst volledig van wol (met wat elastaan denk ik). Er zijn ook blends met rond de 50% merinowol maar dat vind ik wat minder.
De fijnste shirts die ik heb zijn van Icebreaker (duur!) maar heb sinds kort Dilling ontdekt. Ze claimen biologische wol te gebruiken en het zit qua prijs op ongeveer de helft van de grote merken. De pasvorm is goed, hoewel wat langer dan gemiddeld.
*delete*
Ah, ging over na het fietsen. Ik gebruik dan idd hoofdzakelijk katoenen shirts, en inderdaad ook merinowollen icebreakers.
Ik sluit me aan bij Leon.
Ik heb deze in meerdere kleuren: https://www.decathlon.nl/p/heren-t-shir ... R-p-106632

Weegt niks (110 gr), kost niks (vanaf €3) en voelt lekker zacht aan. En zeer compact op te vouwen.
Rohan Ultra Silver T 60 gram.

Prijzig (zo'n 40 euro, verzending meegerekend), voelt wat kwetsbaar (dun) en ik draag 'm dus alleen op vakantie, maar draagt en voelt heel prettig. Voor "gewoon", als het warm is, om in te slapen, of onder een lange-mouwen shirt (voorloper van de Patagonia thermal-weight crew, nog zo'n favoriet).

Qua prijs/prestatie zijn die shirts van Decathlon onverslaanbaar :D (en in de basis hetzelfde materiaal, 100% polyester).
Ik heb daarvoor de Arcteryx Cormax Crew: https://arcteryx.com/nl/en/shop/mens/cormac-crew-ss. Ik heb er een paar jaar geleden 2 in de aanbieding gekocht: 1 voor na het fietsen en 1 slaapshirt. Ze gaan niet ruften, zijn lichtgewicht, zijn supersnel droog, en dragen prettig. En buiten fietsvakanties gebruik ik ze als hardloop- en wandelshirt.
Jan ter Burg schreef:
ma 29 okt, 2018 19:32
Ik sluit me aan bij Leon.
Ik heb deze in meerdere kleuren: https://www.decathlon.nl/p/heren-t-shir ... R-p-106632

Weegt niks (110 gr), kost niks (vanaf €3) en voelt lekker zacht aan. En zeer compact op te vouwen.
Hier ook een tevreden Decathlon gebruiker. Alleen deze shirts neem ik mee op fietsvakantie. Na het douchen gelijk het shirt van de volgende dag aan. Draagt erg prettig. Blijft wel polyester dus iets gevoeliger voor geurtjes. Maar binnen het redelijke.
https://www.decathlon.nl/p/fietsondersh ... /R-p-12562
Jan ter Burg schreef:
ma 29 okt, 2018 19:32
Ik sluit me aan bij Leon.
Ik heb deze in meerdere kleuren: https://www.decathlon.nl/p/heren-t-shir ... R-p-106632

Weegt niks (110 gr), kost niks (vanaf €3) en voelt lekker zacht aan. En zeer compact op te vouwen.
Die van mij waren zeker twee keer zo duur :D :wink:
Ik heb een tijd lang ook Icebreaker gebruikt maar ben er doordat er toch vrij snel gaten in vallen (niet door motten overigens) omdat er geen toevoegingen gebruikt worden weer van af gestapt. Daarnaast is de produktie van Icebreaker (hoe ze de schapen scheren) nu ook niet direct diervriendelijk te noemen.
Ik gebruik nu naar alle tevredenheid Woolpower produkten, ook merino (met een klein beetje toevoegingen voor de sterkte) alleen niet met leuke prints, gewoon lekker recht toe recht aan. Daarnaast wordt het een stuk dichterbij geproduceerd. (Niet zo dicht bij als Dilling overigens)

Overigens snap ik niet dat ze voor 3 euro t-shirts kunnen verkopen, of worden ze door de mensen van Amazon in elkaar genaaid? (Ik weet het andere discussie maar toch, als fietsers zijn we denk ik toch veelaal duurzaam bezig)
Dat we als fietsers veelal duurzaam bezig zijn, is maar de vraag. Als de wol uit Zuid-Amerika komt, maakt het volgens mij voor de duurzaamheid niet zoveel uit waar de fabriek staat. En de shirts van € 3 kunnen heel goed duurzaam en biologisch geproduceerd zijn met behulp van kinderarbeid. Sorry voor het zijstapje, maar ik ben niet begonnen :D .
Als men 4 euro zou vragen voor het shirt dat nu voor 3 euro verkocht wordt en men zou die ene euro aan de fysieke producent geven dan zou de wereld een stuk socialer zijn. Helaas denken velen dat een sociaal geproduceerd shirt 40 euro moet kosten. Waar die extra 37, of 36, euro naar toe gaan laat zich raden.
Zie net dat de aangehaalde merinoshirts van seagale slechts 37% merino bevatten, in hoeverre je dat nog merino mag noemen vraag ik me af, over de draageigenschappen in vergelijking met Woolpower (70%) of andere met een veel hoger percentage merinowol kan ik me niet uitlaten, ik heb er alleen wel vraagtekens bij. Die Woolpower truien zitten wel erg lekker (zowel de dunne als de wat dikkere) (ook direct op de huid)

Zie net ook dat zowel de merinowol van Dilling als Woolpower uit Zuid-amerika komen, niet zo duurzaam als ik in eerste instantie dacht :oops:

@leon, je hebt gelijk, het blijft alleen iets wat volgens je gevoel niet kan.
Ik draag tijdens en na het fietsen altijd merino shirts (icebreaker0 - ligt (relatief) en dragen erg fijn. Vind de fijnste shirts wel degene met een rits zodat het shirt tijdens het fietsen lekker dicht kan worden geritst als er veel wind staat of het net wat kouder is.
Wat weegt zo´n Merino shirt?