Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe koken jullie onderweg? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Hoe koken jullie onderweg?

143 berichten
Het geheim van Bolognesesaus, althans van mijn niet-vegetarische, is dan ook dat hij rustig en lang moet sudderen. :wink:
Leon schreef:
zo 04 nov, 2018 22:54
Het geheim van Bolognesesaus, althans van mijn niet-vegetarische, is dan ook dat hij rustig en lang moet sudderen. :wink:
Mogen we meedelen in het recept ?

BSM
Het geheim van Bolognesesaus, althans van mijn niet-vegetarische, is dan ook dat hij rustig en lang moet sudderen.
Fatsoenlijke Italiaanse kookboeken bevelen minstens drie uur aan voor ragu (zoals Bolognesesaus in fatsoenlijke Italiaanse kookboeken heet ...).
Dat is zelfs voor mij wat veel op een camping.
derdekeer schreef:
zo 04 nov, 2018 22:49
Nu focus je op gewicht. Maar er zijn veel andere criteria die een beslissing bepalen, en gewicht is er maar één van. Als ik met mijn vrouw in Frankrijk fiets, dan gaat de Trangia mee. Spiritus is daar overal verkrijgbaar, een Trangia is gemakkelijk te gebruiken en te verpakken, stil en stabiel. Het duurt 10 minuten om een liter water te koken, maar wat kunnen die 6 minuten extra mij schelen? Trangia dus, ondanks het gewicht.
Dat klopt, ik ben geen keukenprins, ga regelmatig uit eten en in scandinavie kan je op campings meestal de keuken gebruiken. Ik geef eigenlijk niet zoveel om de brander dus voor mij moet het vooral zo licht mogelijk zijn (maar nog wel praktisch en bruikbaar), bewuste keuze.
Dat geldt voor mij anders voor kleren. Ik wil een beetje fatsoenlijke uitziende fijne kleren kunnen dragen op z'n tijd dus gaat er een zware spijkerbroek mee en geen ultralight outdoorbroek. Mijn fiets is lange tijd ook een zwaar exemplaar geweest maar als-ie fijn fietst maakt dat goed. Ook bewuste keuzes.

Overigens, als we met de auto op vakantie gaan gebruiken we hervulbare campingazflessen. Zwaar, maar geen afval.
derdekeer schreef:
zo 04 nov, 2018 22:49
Dat wedstrijdje gas-benzine lijkt me zinloos. Als je graag met een brander kookt, vergeef je hem veel. Dat doet Bridgestone ook, meen ik.
Er werd gesuggereerd dat het qua gewicht weinig uit maakte. Dat wilde ik toch even verduidelijken.
Bridgestone SM schreef:
zo 04 nov, 2018 22:50
Ik gebruik het kleinste 1/3 liter flesje, en voor de eventuele reserve-benzine een 1/2 liter PET-fles, die PET-fles weegt niks. Mijn brander+windscherm+vol tankje (nu even een oudere brander - eentje met een langer slangetje) weegt 720 gram.
Dat valt idd mee. Windscherm doe ik trouwens niet aan, ik kook altijd zoveel mogelijk in een windstil hoekje. Wij hadden altijd een grotere tank mee maar kleine 1/3l fles zou volgens mij ook ruim genoeg moeten zijn om een week op te koken. Overigens zou je ook het spiritusflesje thuis kunnen laten en met benzine opwarmen, wel meer stank/roet. Aansteker weegt haast niks, 18 gram.
derdekeer schreef:
ma 05 nov, 2018 09:12
Het geheim van Bolognesesaus, althans van mijn niet-vegetarische, is dan ook dat hij rustig en lang moet sudderen.
Fatsoenlijke Italiaanse kookboeken bevelen minstens drie uur aan voor ragu (zoals Bolognesesaus in fatsoenlijke Italiaanse kookboeken heet ...).
Dat is zelfs voor mij wat veel op een camping.
Als het gewoon in een "fatsoenlijk" Italiaans kookboek staat is het dus geen "geheim". :?


Verder denk ik - terug naar het topic - dat naast de gewone persoonlijke voorkeuren waartoe ook de manier van kamperen en eten stevig horen, ook het al dan niet solo of duo- (of multi) fietsen van belang is voor de branderkeuze.

Ik kom slechts zelden op een camping (ik ken er een paar waarvoor ik omfiets, ik ken er veel waar ik heel hard omheen fiets). Soms levert het semi-wild of bij de boer ook warm water op, maar gewoonlijk hebben we alleen koud water. Ik was me niet met koud water, ik eet graag iets "met smaak" (we hebben daarvoor een leuk mentaal receptenboek, met eenvoudig doch voedzaam en vooral ook smakelijk), met wat beleid maak je ook een meerpans-maaltijd op een brandertje, en de vaat ('s ochtends) vraagt ook weer wat warm water.
Wat ook meespeelt, ons dagritme in combinatie met het wild-kamperen: Wij doen 's ochtends rustig aan en kijken wat langer rond, aan de andere kant (van de dag) rijden we 's avonds tot redelijk laat door - dat is deels ook ingegeven door het wild-kamperen, het staat wat raar als je om 4 uur 's middags in het volle daglicht je tentje opzet, 's avonds wordt het veel vanzelfsprekender dat je een tijdelijk bivak* opslaat.

*   NB Zoals in een Frans fietsboekje stond: bivakeren is wat anders als kamperen, als iemand je zegt "kamperen is verboden zeg je: dit is slechts een bivak", en verder heb je ook monovak en trivak :D
Iets serieuzer: Het woord "bivak" komt van het Franse "bivouac" en dat komt weer van het Nederlandse "bijwacht", en de bijwacht is de extra wachtpost/verkenner die in het voorveld vóór de hoofd-wacht zijn bivak heeft opgeslagen. <Er zijn wel meer leger-termen die heen en weer gehopt zijn.>


En dus ... hebben we ruim ervaring met het stoken van de MSR, en dus ook weinig moeite met het aanmaken en subtiel bedienen (en omdat we zelf met zuinig water de vaat doen letten we echt wel op, aanbranden wil je om diverse redenen voorkomen). Verder hebben we dus ook graag snel genoeg warm water, en graag een zekere en langere brandduur.
Al met al dus heel andere randvoorwaarden als een solo-kampeerder die graag iets warms heeft maar verder vooral gaat voor vedergewicht -- voor zo iemand is gas denkelijk de eerste keuze. De Trangia is dan weer een andere optimalisatie, meer voor de slow-cooking aanpak. En een nog weer andere aanpak is het buiten de deur gaan eten, dat is beter dan vedergewicht maar kost weer meer tijd en een heel andere planning.

BSM
bast1aan schreef:
ma 05 nov, 2018 09:27
Bridgestone SM schreef:
zo 04 nov, 2018 22:50
Ik gebruik het kleinste 1/3 liter flesje, en voor de eventuele reserve-benzine een 1/2 liter PET-fles, die PET-fles weegt niks. Mijn brander+windscherm+vol tankje (nu even een oudere brander - eentje met een langer slangetje) weegt 720 gram.
Dat valt idd mee. Windscherm doe ik trouwens niet aan, ik kook altijd zoveel mogelijk in een windstil hoekje. Wij hadden altijd een grotere tank mee maar kleine 1/3l fles zou volgens mij ook ruim genoeg moeten zijn om een week op te koken. Overigens zou je ook het spiritusflesje thuis kunnen laten en met benzine opwarmen, wel meer stank/roet. Aansteker weegt haast niks, 18 gram.
Tja, het MSR-windscherm is een rolletje dikker aluminium-folie en het zit bijna standaard rond het tankje, het is meer voor "just-in-case"  (daartoe hoort ook het "kamperen" in een boeren schuur, met de wind zit het daar wel snor maar het staat netter in samenhang met de brandbare omgeving).
Het is bij ons nog "erger": er gaat nog een tweede, plat windschermpje mee, een windschermpje dat gewoonlijk als onderzetter onder de brander gebruikt wordt (ook dit vanwege de soms brandbare omgeving ... als er in een net gehooid hooiland nog wat lekker zacht hooi is achtergebleven - dat kampeert lekker - dan is dat ook brandbaar). Eigenlijk is bij alle "lage" branders met slangetje dit brandgevaar een "dingetje", net als bij de hogere het omvallen en sowieso die hoogte weer een "dingetje" is.

En aanmaken met benzine gaat, met E10 gaat het iets beter, maar het roet en stinkt ... ga je slechts een paar dagen en maak je de brander dus maar een paar keer aan: neem dan een kleiner spuitflesje, eventueel zelfs in de grootte-orde oogdruppel-flesje. Met wat beleid en handigheid kan je de MSR op gang krijgen met slechts een bodempje spiritus (dan gaat het ook sneller, een aansteker is dan weer handig want je wacht dan tot de spiritus net op is en dan pas voorzichtig open draaien en aansteker erbij).

In een 1/3 liter tankje zit ± 260 gram benzine, qua energie-dichtheid is dat vergelijkbaar met 300-330 gram gas.
Met een vulling van 1/3 liter benzine kom je een eind (afhankelijk van je gewoonten), raakt het op dan kan je altijd nog op zoek naar een pomp of een andere oplossing.

BSM
Bridgestone SM schreef:
ma 05 nov, 2018 10:25
En aanmaken met benzine gaat, met E10 gaat het iets beter, maar het roet en stinkt ... ga je slechts een paar dagen en maak je de brander dus maar een paar keer aan: neem dan een kleiner spuitflesje,
Wasbenzine vindt ik in mijn Whisperlite toch handiger, schober, minder giftig en regelbaarder. Dan is aanmaakspiritus ook overbodig voor mij. Alleen als ik langer dan een week ga moet ik tanken en wasbenzine in het buitenland is meestal iets om te zoeken dus dat doe ik niet.
Ik verwarm de Dragonfly gewoon voor met wat er in de brander zit - wasbenzine of Euro95. Ik heb nog een 5L jerrycan met Supernogwat staan, van een brommer die we niet meer hebben. Kan ik dat eigenlijk ook gebruiken? Want ik heb ook nog een grotere Coleman dubbelpitskoffer...
Dat zal wel mengsmering zijn? Lijkt me af te raden, erg smerig spul.
Voor mijzelf of voor de brander?
Travelmaster schreef:
ma 05 nov, 2018 12:21
Voor mijzelf of voor de brander?
Mengsmering is af te raden voor iedereen (behalve dan misschien voor vieze een tweetakt motor).

BSM
bast1aan schreef:
zo 04 nov, 2018 21:04
Ik heb dat inderdaad wel eens gedaan, die brandertjes wegen niks dus dit lijkt een hyperlichte oplossing maar is het niet, het rendement is namelijk laag dus het brandstofverbruik is hoog dus je moet eigenlijk altijd wel een liter of meer spiritus mee hebben.. Die bovendien slechter verkrijgbaar is dan benzine en gasblikjes. Volgens mij speelt dit nadeel ook met de betere Trangia's nog steeds, simpelweg omdat spiritus een lage calorische waarde heeft. De nederlandse spiritus bestaat voor 10% uit water, scandinavische rödsprit is wellicht beter.
Daarom ook dat wij bio-ethanol (96% alcohol) gebruiken. nog steeds lagere calorische waarde dan gas of benzine, maar beter dan 'gewone' spiritus. En ook elders in Europa redelijk verkrijgbaar: In DLD en FR heb ik het in gewone supermarkten kunnen kopen.
Leon schreef:
ma 05 nov, 2018 10:34
Bridgestone SM schreef:
ma 05 nov, 2018 10:25
En aanmaken met benzine gaat, met E10 gaat het iets beter, maar het roet en stinkt ... ga je slechts een paar dagen en maak je de brander dus maar een paar keer aan: neem dan een kleiner spuitflesje,
Wasbenzine vindt ik in mijn Whisperlite toch handiger, schober, minder giftig en regelbaarder. Dan is aanmaakspiritus ook overbodig voor mij. Alleen als ik langer dan een week ga moet ik tanken en wasbenzine in het buitenland is meestal iets om te zoeken dus dat doe ik niet.
In plaats van wasbenzine kan je ook uitkijken naar de extra zuivere benzine die bijv. voor kettingzagen etc wel gebruikt wordt. Zulke benzine veroudert niet, tast de rubbers minder aan etc.

Blijft staan dat je op een iets langere tocht toch zit met de vraag: Neem ik een hele liter wasbenzine mee, en koop ik onderweg weer hele liters, of leer ik leven met gewone benzine.
O ja E10 brandt ook al schoner.
  < Vroeger, lang geleden, na ik gewoon 2 liter petrolie mee, dat kan natuurlijk ook. >

Of wasbenzine werkelijk zoveel regelbaarder is is de vraag. E10 brandt bijv. al zo schoon dat als je de brander te ver terugregelt de brander niet wisselend blauw en geel vlamt maar slechts een paar keer blauw "ploept" om daarna uit te gaan. De gloeiende roetdeeltjes van de gele vlam houden de vlam in stand.

En qua giftigheid: Zolang je ook langs wegen met autoverkeer fietst (of gewoon in een grote stad woont), en zolang je zelf je fiets smeert en schoonmaakt kom je met genoeg vuiligheid in aanraking, daar bovenop nog een beetje benzine is verwaarloosbaar.

BSM
Bridgestone SM schreef:
ma 05 nov, 2018 13:27
Travelmaster schreef:
ma 05 nov, 2018 12:21
Voor mijzelf of voor de brander?
Mengsmering is af te raden voor iedereen (behalve dan misschien voor vieze een tweetakt motor).

BSM
Dan gaan we het maar eens naar het chemisch afval brengen. Dank!
Maar: E10 ís toch benzine (als in: euro95 wat we massaal tanken)?
Polling schreef:
ma 05 nov, 2018 13:37
bast1aan schreef:
zo 04 nov, 2018 21:04
Ik heb dat inderdaad wel eens gedaan, die brandertjes wegen niks dus dit lijkt een hyperlichte oplossing maar is het niet, het rendement is namelijk laag dus het brandstofverbruik is hoog dus je moet eigenlijk altijd wel een liter of meer spiritus mee hebben.. Die bovendien slechter verkrijgbaar is dan benzine en gasblikjes. Volgens mij speelt dit nadeel ook met de betere Trangia's nog steeds, simpelweg omdat spiritus een lage calorische waarde heeft. De nederlandse spiritus bestaat voor 10% uit water, scandinavische rödsprit is wellicht beter.
Daarom ook dat wij bio-ethanol (96% alcohol) gebruiken. nog steeds lagere calorische waarde dan gas of benzine, maar beter dan 'gewone' spiritus. En ook elders in Europa redelijk verkrijgbaar: In DLD en FR heb ik het in gewone supermarkten kunnen kopen.
Ik denk dat die laatste procenten water voor de warmte-productie niet al te veel uitmaakt.
Voor het gewicht van de brandstof-voorraad scheelt het natuurlijk wel (enkele procenten).

Verder is heel veel ethanol/alcohol/spiritus "bio"ethanol, ethanol maak je nu eenmaal makkelijk door vergisting van suikers en/of suiker-achtige verbindingen.

En als je nu heel precies bent dan moet je ook nog opletten in welk land je bent.
Franse "alcool a bruler" ruikt bijv. veelal aangenaam, ze gebruiken dubieuze wijnen, en slecht weinig denaturatie.
Hier een lijstje met verschillende landen: http://www.distill.com/specs/EU2.html

Blijft staan dat welke ethanol dan ook op een veel lagere energie inhoud staat als je benzine als "maatstaf" aanhoudt.

BSM
Travelmaster schreef:
ma 05 nov, 2018 14:02
Maar: E10 ís toch benzine (als in: euro95 wat we massaal tanken)?
E10 is 90% benzine en 10% ethanol. Euro95 is benzine met een octaangetal van 95.
E10 heeft als ik het goed heb ook een octaangetal van 95.

En de mengsmering kan je ook gebruiken om een fik te maken, of de buurjongen met brommer (bestaan zulke buurjongens nog) blij te maken.

BSM
Bridgestone SM schreef:
ma 05 nov, 2018 14:07
Travelmaster schreef:
ma 05 nov, 2018 14:02
Maar: E10 ís toch benzine (als in: euro95 wat we massaal tanken)?
E10 is 90% benzine en 10% ethanol. Euro95 is benzine met een octaangetal van 95.
E10 heeft als ik het goed heb ook een octaangetal van 95.

En de mengsmering kan je ook gebruiken om een fik te maken, of de buurjongen met brommer (bestaan zulke buurjongens nog) blij te maken.

BSM
Ik zal eens checken bij de buren :wink:

E10 wordt in de berichtgeving in de media 1:1 vertaald als de Europese / internationale aanduiding voor Euro95. Jij geeft aan dat de samenstelling ook anders is? Kan, maar wel raar dat daar dan niet over wordt gerept (of ik heb dat niet onthouden).
Travelmaster schreef:
ma 05 nov, 2018 14:15
Bridgestone SM schreef:
ma 05 nov, 2018 14:07
Travelmaster schreef:
ma 05 nov, 2018 14:02
Maar: E10 ís toch benzine (als in: euro95 wat we massaal tanken)?
E10 is 90% benzine en 10% ethanol. Euro95 is benzine met een octaangetal van 95.
E10 heeft als ik het goed heb ook een octaangetal van 95.

En de mengsmering kan je ook gebruiken om een fik te maken, of de buurjongen met brommer (bestaan zulke buurjongens nog) blij te maken.
Ik zal eens checken bij de buren :wink:

E10 wordt in de berichtgeving in de media 1:1 vertaald als de Europese / internationale aanduiding voor Euro95. Jij geeft aan dat de samenstelling ook anders is? Kan, maar wel raar dat daar dan niet over wordt gerept (of ik heb dat niet onthouden).
E10 = Euro95, maar lang niet alle Euro95 = E10.

De 10% ethanol geeft soms problemen in de motor.
Zeldzaam komt voor dat een "rare" alliage versnelt erodeert onder invloed van de ethanol (en de restproducten).
Vaker komt voor dat rubber slangen en afdichtingen problemen geven.
Eigenlijk gaat het dan om rubber dat sowieso niet tegen benzine kan, de componenten die het rubber soepel houden worden dan aangetast maar ook vervangen door de benzine. Zolang de auto maar met een zekere regelmaat gebruikt wordt gaat het dan goed .... totdat het ethanol-percentage te hoog wordt, dan verhardt het rubber ineens en dan krijg je lekkages (en eventueel een brandstof-brand).
NB Campers met een benzine-motor zijn vaker slachtoffer van dit soort van brandstofbrand ... campers staan vaak vele maanden stil, de benzine verdampt en de slangen worden hard. Ga je daarna rijden dan is er een gerede kans dat er iets gaat lekken en lekt het op een hete motor dan is het snel bekeken.

Van belang voor de kampeerder is:
De O-ringen in de brander kunnen ook verouderen. Heb je een MSR of vergelijkbaar, met een liggend tankje dan krijg je een gevaarlijks situatie als de afdichting bij de pomp gaat lekken .... dat kon met het oude type pomp vrij gemakkelijk.   Don't ask me how I know ....
gelukkig was het thuis bij het zalm-bakken.

BSM