Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe koken jullie onderweg? - Forum Wereldfietser

Hoe koken jullie onderweg?

143 berichten
Hallo allemaal,

Ik ben redelijk nieuw op dit forum en heb van jullie al veel zaken opgestoken.

Ik ben van plan om volgend jaar meerdere fietstrips in Ned/Bel te gaan maken.

Mijn vraag is waarop koken jullie onderweg? Op gas, benzine of .... Wat zijn de voor en nadelen?
Trangia spiritusbrander. Ik vind het gemakkelijk, licht en overal verkrijgbaar. Minder snel dan gas of benzine, maar stiller en schoner (dan benzine) en ik sjouw niet met blikjes, maar heb een extra bidonhouder met een fles alcohol (bio-ethanol) waar ik twee weken op kan koken.
Er is veel over koken te vinden op ht forum.
Ik kook tegenwoordig op gas. Voor in Europa en in niet zeer koude omgevingen de lichtste en makkelijkste oplossing. Ik gebruik een licht brandertje met schroeffitting en een prikblik adapter, prikblikken zijn overal verkrijgbaar, mocht je een keer een schroefblikje tegenkomen kan je die ook gebruiken. Totaalgewicht 48(brander) + 140(prikblikhouder) + 275(vol blikje) => 463gr.

Vroeger een Optimus R8-achtige benzinebrander gehad. Heeft ook gefunctioneerd, maar zwaar(1kg voor de brander plus nog bijna een kg voor de fles+benzine), en roet en stank was met dat ding ook een nadeel (betere benzinebranders hebben dat minder) plus kans op benzinelekken in je bagage. Brander helaas kwijtgeraakt, heb er nu geen behoefte meer aan tenzij ik ooit weer in een gebied kom waar gas geen goede optie is.

En oh ja, ik heb twee pannensets, een RVS pannenset van MSR van 2 pannen en een deksel van totaal 515 gram, maar die is vrij groot, meer voor 2 personen. 2e set heb ik gekregen van iemand en bestaat uit 2 kleine pannetjes, 1 van RVS en 1 van aluminium, en een dekseltje, totaalgewicht 300gr. Pannetjes hebben bovendien dikkere bodem waardoor eten minder snel aanbrandt.
Gerards schreef:
vr 26 okt, 2018 18:19
Hallo allemaal,

Ik ben redelijk nieuw op dit forum en heb van jullie al veel zaken opgestoken.

Ik ben van plan om volgend jaar meerdere fietstrips in Ned/Bel te gaan maken.

Mijn vraag is waarop koken jullie onderweg? Op gas, benzine of .... Wat zijn de voor en nadelen?
Lees dit eens: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... Kookgerief
Het is door leden van dit forum geschreven.
Ik heb veel plezier van mijn Campingaz Bluet met CV300 gasvulling. Simpel, snel, gemakkelijk aansteken en ook nog eens goedkoop. De branderkop is nu in de aanbieding voor 18,99 euro. De CV300 (afneembaar gaspatroon) is goed verkrijgbaar. Het mengsel van propaan en butaan maakt dat je hem ook bij temperaturen van rond het vriespunt kunt gebruiken. Vergeet niet een windschermpje te gebruiken, scheelt veel warmteverlies. Maar dat geldt voor alle branders.
Hoi Gerards,

De kans is groot dat je dadelijk door de bomen het bos niet meer ziet door de vele verschillende voorkeuren die hier voorbij gaan komen.
Ik weet niet hoe je verdere kampeer ervaringen zijn, (en misschien verwijs ik je naar iets dat al bekend is) maar dit is wellicht iets waar je wat aan hebt:
viewtopic.php?f=9&t=32186
Ik neem aan (altijd gevaarlijk natuurlijk :wink: ) dat ze ook uitgebreid aandacht zullen besteden aan jou vraag...

Ohja, indien er níét voor me gekookt wordt, gebruik ik een bezine-brander en een titanium pannensetje (2 pannetjes, 1 deksel)

Groet,
Tom.
Ik heb tot nu toe altijd gekookt op benzine of wasbenzine met een MSR Whisperlite en de laatste paar jaar met een Dragonfly + Dragontamer omdat je hier veel beter de vlam van kunt reguleren. Echter heb besloten deze te verkopen en een Triangia set te gaan kopen simpelweg omdat ik de komende jaren geen benzine brander meer nodig heb en het zonde vind hem ongebruikt in de kast te alten liggen.

Als pannen heb ik: set 1 - een pan van GSI met deksel en een MSR quickskillet met een theeketel ook van GSi de Hulalite (1.0l). Set 2 - Afgelopen jaar heb ik Titanium pannen uitgeprobeerd van Evernew - Non- stick pan 1.3l + mug pot 500ml met een non-stick frying pan. Vind titanium ondanks het fijne lage gewicht heb ik gemerkt toch minder fijn dan een "gewone" pan zoals de GSI.

Net als de brander gaan beide sets in de verkoop dus als je interesse hebt.... stuur een pb.
Trangia Mini.

Lekker compact, alles bij elkaar. Wel een brandstoffles van een liter bij me omdat men spiritus vaak toch wel per liter verkoopt, maar die hangt toch onder m'n frame.

Verder drink ik geen koffie of thee onderweg, dus hoeft 'ie alleen maar voor een warme maaltijd aan.
Ik ben begonnen met Campingaz en een Campingaz brandertje. Nadeel vond ik de instabiliteit van zo'n hoge opstelling.

Daarna de Primus omnifuel (een 'allesbrander'). Benzine beviel in het begin heel goed. Het werkte allemaal goed, en bij mooiweerkamperen is het geen probleem om buiten de tent te koken. Maar ... Een benzinebrander (mn de pomp en nozzle) vergt wel enig onderhoud, en de kwaliteit van brandstoffen varieert behoorlijk (en daarmee de rommel in de onderdelen). M.i. is een benzinebrander ideaal als je echt lang onderweg bent in gebieden waar geen gas voorhanden is.

Ik ben nu op het punt dat ik de fijne Primusbrander gebruik in combinatie met gasblikjes. Gas is duurder, maar het werkt altijd, het vergt geen onderhoud, en je kunt er ook met slecht weer mee in de tent koken. Ik denk dan ook dat dit ook mijn combinatie voor Kyrgizie zal worden. Colemanblikjes zijn vast wel in Bishkek of Osh te vinden.

Ik heb geen ervaring met spiritusbranders dus kan daar niets over zeggen.

Mijn advies aan de TS: begin met gas, maar zorg wel voor een driepoot (met slangetje) die je op de grond kunt zetten (en niet zo'n brander die je bovenop een gasfles monteert want dat is instabiel en je hebt dan ook een groter windschermpje nodig).
Ik kook lekker simpel op gas.Geeft weinig gedoe.
Voorheen op een brander van Campingaz met prikblikjes. Nadeel is dat je deze blikje niet van de brander kunt halen als ze niet leeg zijn. Verder gaan deze blikjes zeer langzaam als een nachtkaars uit, waardoor het koken erg langs duurt.

Ik ben nu heel trevreden met mijn brander voor tankjes die ik erop schroef. Gaat lekker lang mee en altijd goed heet.
Tankjes zijn in Nederland gemakkelijk verkrijgbaar bij de buitensportzaken als Bever, Decathlon, et.
In Belgie bij Outdoor Adventure en Decathlon (deze zijn er veel in Belgie).
Bedankt voor alle tips!
Lees dit eens: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... Kookgerief
Het is door leden van dit forum geschreven.
@Leon: Heldere uiteenzetting van de voor en nadelen van elk systeem! Zal eens wat vaker op de Wiki kijken.

Heb denkt ik wel een lichte voorkeur voor gas, als ik het zo lees. Zeker als het overal in Europa verkrijgbaar is ( wil op termijn ook nog wel wat verder weg). Heb een fimpje gezien hoe een MSR Whisperlite aangestoken moet worden. Lijkt mij wel wat omslachtig t.o.v. gas.

@Tom vds Kampeerervaring voldoende, niet op de fiets maar met de auto, dus wat luxer. Toen altijd op gas gekookt.

Ga mij maar eens verder inlezen en dan een keuze maken.
Ik heb vroeger wel vaker gekampeerd een kleine twee maanden geleden ook op de Harskamperdennen. Daar gebruikte ik zo'n kleine campingaz-brander met priktankjes. Zeggen ze dat die instabiel zou zijn met een pannetje erop. Maar ik heb een uitklapbaar voetstuk voor onder de tank. Op grotere hoogtes zoals in de bergen is het eten door het lagere kookpunt wel moeilijker gaar te krijgen. In Zermatt (CH) had ik voor het koken van aardappels en het bakken van een tartaartje wel een heel tankje opgebruikt!
De pannenset, borden, bekers en het pannenklemmetje zijn al van 1977.

Afbeelding
Dit is dus mijn brandertje:
IMG_20180513_140917294_cr.jpg
Bovenste deel dus afschroefbaar (ook met nog gas in het tankje) en ook op schroeftankjes te draaien.

Zo hoog is niet optimaal qua stabiliteit maar als je de brander goed neerzet is het goed genoeg. Windscherm heb ik nooit echt de moeite gevonden, ik zoek liefst een beschutte plek, onderweg koffiezetten kan ook zo:
Afbeelding

Uitgaan als nachtkaars heb ik alleen bij lage temperaturen, vaak wordt het restantje gas onderin dan ijskoud, even opwarmen met wat warm water, doek of met de hand helpt dan.
Gisteren teruggekomen van mijn fietstochtje naar Berlijn. Paar keer nachtvorst en ook stevige koude wind gehad. Elke avond gekookt en 's ochtends koffie gezet op mijn Coleman 550B brandertje. 's Zomers kook ik een week met het tankje en nu een halve week. Alles raakt vlot aan de kook! Buiten de zomervakantie, kan je altijd voor de huurhuisjes zitten of op de picknicktafels. Maar ik kook ook net zo makkelijk vanuit mijn tent met het brandertje voor de ingang. Als je hem uitzet komt er 30 seconden wat geur vanaf, maar dat waait dus weg. Ik gooi er Colemanfuel in en als dat op is stap ik over op Euro 95. Hij is nooit verstopt. Ik heb hem gekocht met een hardplastic box erom heen. Daardoor zit ie geurvrij in mijn tas.
Pas als hij versleten is zal ik overgaan op een benzinebrander met een fles, omdat dat gemakkelijker tankt i.p.v. dit kleine tankje met het kleine flesje dat ik nu gebruik
Hoi Gerard,

Als ik alle reacties hierboven lees is het meeste wel zo'n beetje gezegd.

Voor jouw fietstocht door Nederland en België is een gasbrandertje met schroefverbinding absoluut de beste keuze. Goedkoop in de aanschaf, makkelijk in het gebruik en de gasblikjes zijn in West-Europa algemeen verkrijgbaar. Mocht je een keer in de winter willen gaan kamperen dan kun je ook speciale wintergasblikjes kopen. Dat gas heeft een andere samenstelling en doet het beter bij lage temperaturen.

Gasbranders met priktankjes zijn een verouderd systeem. Het werkt wel, maar heeft een paar nadelen. Je kunt het tankje niet van de brander afnemen. Dat pakt minder compact in, en betekent ook dat je met een tankje wat driekwart leeg is op pad moet, als dat er net opzit. Het is gewoon iets minder praktisch.

Benzinebranders zijn fantastisch spul, maar krijgen pas meerwaarde in landen waar gastankjes moeilijk verkrijgbaar zijn, of als je veel bij koud weer kampeert. Bovendien is de aanschafprijs flink hoger dan die van een gasbrandertje (maar de brandstof is dan weer goedkoper). En de benzinebranders zijn wat lastiger in het gebruik. Je moet er even mee leren omgaan. Sommige mensen vinden ze eng en durven er niet mee te werken. Maar dat zit tussen de oren.

Dan heb je nog de spiritusbranders. Prachtig systeem, maar een beetje excentriek. Kookt langzaam, maar veilig, betrouwbaar en stil.Brandstof is in Europa goed verkrijgbaar, maar daarbuiten niet overal. Meer voor liefhebbers en Scandinavië adepten.

Dus, voor jouw doel zou ik voor een gasbrandertje met schroefverbinding gaan.
Huib2 schreef:
ma 29 okt, 2018 18:53
[...]Gasbranders met priktankjes zijn een verouderd systeem. Het werkt wel, maar heeft een paar nadelen. Je kunt het tankje niet van de brander afnemen. Dat pakt minder compact in, en betekent ook dat je met een tankje wat driekwart leeg is op pad moet, als dat er net opzit. Het is gewoon iets minder praktisch.[...]
Nou ja... dat is niet het hele verhaal. Ik heb ook zo'n adaptertje als hierboven genoemd en hieronder nog eens getoond. Ik vind het een bijna ideaal ding. Ik heb er zo'n grondstaand brandertje bij waardoor de zaak goed stabiel blijft. Helaas heeft het adapterte ook een serieuze design flaw waardoor ie volgens mij verboden zou moeten worden:
Als je het brandertje wilt losdraaien dan draai je als je niet uitkijkt ook het adaptertje los en dat is bij prikblikjes volgens mij niet zo'n handig idee en kan zelfs buitengewoon gevaarlijk zijn doordat het risico van ontsnappen van (al het) gas uit het prikblikje aanwezig is. Verder is het zo dat als ik het adaptertje goed heb aangedraaid op het prikblikje ik 'm een kwartslag terug moet draaien om er gas uit te kunnen laten stromen. Ook niet echt handig.
Afbeelding
Elke soort brander heeft voor- en nadelen, en daarom is het de kunst het voor jou optimale compromis te vinden. Zie hier mijn overzicht van die aan de omstandigheden gebonden voor- en nadelen (een eindje verder in het document): https://www.wereldfietser.nl/sites/defa ... kantie.pdf Voor tochten in het grootste deel van Europa en buiten het winterseizoen gaat mijn voorkeur uit naar een Trangia.
AndreM schreef:
ma 29 okt, 2018 21:37
Helaas heeft het adapterte ook een serieuze design flaw waardoor ie volgens mij verboden zou moeten worden:
Als je het brandertje wilt losdraaien dan draai je als je niet uitkijkt ook het adaptertje los en dat is bij prikblikjes volgens mij niet zo'n handig idee en kan zelfs buitengewoon gevaarlijk zijn doordat het risico van ontsnappen van (al het) gas uit het prikblikje aanwezig is.
Bij mij loopt het schroefdraad bovenin zoveel soepeler dan het onderste deel dat ik dit nog nooit heb meegemaakt. Overigens lijkt me het niet echt een probleem, je draait 'm snel weer terug als er gas ontsnapt?
Bovendien hebben tegenwoordig alle prikblikjes een locksysteem ingebouwd waardoor er niet meer (voluit) gas ontsnapt als per ongeluk het blikje los komt.

Reden voor zo'n prikblikje is trouwens de zeer algemene verkrijgbaarheid onderweg zodat je geen reserve hoeft mee te zeulen, en dat ze goedkoop zijn is ook mooi meegenomen. Je kan in plaats daarvan trouwens ook nog een adapter voor campingaz bajonet naar lindall schroef overwegen, vergelijkbaar voordeel, onderweg meer keuze uit blikjes.
Ik kook 'in' mijn tent op de 'blauwe gaskannetjes'. 'In mijn tent' wil zeggen, tussen buiten en binnentent, met nog ruimte voor stoomlucht ed. naar buiten, door buitententflap naar buiten vast te zetten of evt. alleen de rits van onderen iets dicht, bv. bij regen. Ook eens een keer met vriestemperaturen kon ik er nog gewoon mee koken.

'in de tent' koken vond ik in het begin wel eng, in verband met evt. brand, maar ik maak altijd stoofpotjes, even het gas hoog en goed in de gaten houden en als het dan kookt kan het langzaam garen en heb je slechts een kleine 'vlam'. Ik houd het dan nog steeds wel continu in de gaten, maar ondertussen relax ik alvast in de tent of maak het klaar voor de overnachting ed. maar heb zo geen last van evt. wind ed. Het bevalt me prima; ik kan er zelf meestal 11-15 x mee koken, na een keer of 5-10 koken ga ik alvast op zoek naar een nieuw kannetje, zodat ik altijd op tijd een nieuwe heb. Meestal vind ik er één in een grote supermarkt of soms winkels met tuinmachines ed. of winkels met diverse artikelen voor in en om het huis en soms op een camping zelf.
Je kunt het kookstel stevig zetten door even de grond met het onderstel goed vlak te maken of iets van een 'kuiltje' te maken (ermee), dan valt hij echt niet zomaar om.
Toch wil ik mijn waarschuwing over koolmonoxide bij koken in de tent herhalen. BackpackingLight heeft een tijd geleden allerlei branders getest op CO, en de meetresultaten waren beangstigend.