Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe koken jullie onderweg? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Hoe koken jullie onderweg?

143 berichten
Bridgestone SM schreef:
vr 02 nov, 2018 23:12
... dan weet je dat je onderweg weer eens bij een benzinepomp moet stoppen (het vulpistool past in de hals van een PET-flesje)..
Benzinepompen waar ik meestal gebruik van maak (onbemand) hanteren allemaal een minimale vul/afname hoeveelheid van 5 liter. Hoe redt je je daar dan weer uit vraag ik me af om je PET-flesje met een halve liter te vullen. Maar wellicht is dat bij een bemand pompje in een klein plaatsje in het buitenland wat makkelijker.
[quote="Bridgestone SM"


En dan tenslotte: Ik heb wel eens in Zuid-België, voor een goede vriendin, gezocht naar een verkooppunt van prikblikjes. Het werd een hele zoektocht en uiteindelijk vonden we achteraf een uiterst rustiek gebeuren, iemand die aan huis een campinggas-winkeltje dreef en die vanuit diep weg twee gasblikjes tevoorschijn toverde ... maar wel tegen serieus veel meer €uro's als de ACtion prijs. Ik was blij dat ik die zoektocht niet onderweg op de fiets moest doen.
[/quote]

Ik ben toch erg benieuwd in welke plaats in het zuiden van Belgie dat was.
Bridgestone SM schreef:
za 03 nov, 2018 12:35
Tja, Peter, ik weet niet hoe jij kookt/wat je eet (en/of hoe hard je fietst) maar twee prikblikjes wil zeggen 2x 190 gr butaan/propaan gas en dat is niet veel.

Grofweg kan je zeggen dat die 380 gram gas qua verwarmingseffect equivalent zijn met 1/3 liter benzine (energiedichtheid), dus als mijn verwarmigebehoefte daartoe beperkt blijft vul ik het kleinste MSR-tankje en kom ik goed uit. Bedenk dat je heel wat wegwerp blik meesjouwt om het ultralichte gasbrandertje te laten branden. De gewichtsbesparing lijkt een beetje op die racefietser die zijn bananen in zijn rugzak stopt omdat een stuurtasje de fiets zwaarder maakt.
Ik doe ongeveer een week met één blikje. Ik kook dan wel niet heel uitgebreid, maar wel thee en koffie erbij.
Ik hoef alleen als het oude blikje bijna op is een reserveblikje bij me te hebben. Die dingen kan je zoals genoemd op elke straathoek krijgen, dus van allemaal reserveblikjes meesjouwen of moeten zoeken/omrijden is geen sprake. Ik vind dit daarom voorlopig de meest lichtgewicht en praktische oplossing. En de kosten zijn nog steeds laag tussen de 1 a 3 euro voor een blikje per week, dus dat vind ik uiteindelijk tegen de andere reiskosten bekeken niet zo'n relevant argument.
bast1aan schreef:
za 03 nov, 2018 14:20
Bridgestone SM schreef:
za 03 nov, 2018 12:35
Tja, Peter, ik weet niet hoe jij kookt/wat je eet (en/of hoe hard je fietst) maar twee prikblikjes wil zeggen 2x 190 gr butaan/propaan gas en dat is niet veel.

Grofweg kan je zeggen dat die 380 gram gas qua verwarmingseffect equivalent zijn met 1/3 liter benzine (energiedichtheid), dus als mijn verwarmigebehoefte daartoe beperkt blijft vul ik het kleinste MSR-tankje en kom ik goed uit. Bedenk dat je heel wat wegwerp blik meesjouwt om het ultralichte gasbrandertje te laten branden. De gewichtsbesparing lijkt een beetje op die racefietser die zijn bananen in zijn rugzak stopt omdat een stuurtasje de fiets zwaarder maakt.
Ik doe ongeveer een week met één blikje. Ik kook dan wel niet heel uitgebreid, maar wel thee en koffie erbij.
Ik hoef alleen als het oude blikje bijna op is een reserveblikje bij me te hebben. Die dingen kan je zoals genoemd op elke straathoek krijgen, dus van allemaal reserveblikjes meesjouwen of moeten zoeken/omrijden is geen sprake. Ik vind dit daarom voorlopig de meest lichtgewicht en praktische oplossing. En de kosten zijn nog steeds laag tussen de 1 a 3 euro voor een blikje per week, dus dat vind ik uiteindelijk tegen de andere reiskosten bekeken niet zo'n relevant argument.
Precies. Dit gaat verder helemaal nergens over, qua kostenbesparing en ruimtebeslag. Het zijn in elk geval voor mij ook na alle bovenstaande doorwrochte verhandelingen geen doorslaggevende factoren om van koken op gas over te schakelen op benzine/diesel/spiritus/esbit-blokjes/hout.
Feit is dat er gewoon twee kampen zijn, de gaskokers en de benzinefanaten, zoals je ook Garmin-adepten en smartphone-pleitbezorgers hebt bij het navigeren.
peter de rijk schreef:
za 03 nov, 2018 15:26
Feit is dat er gewoon twee kampen zijn, de gaskokers en de benzinefanaten, zoals je ook Garmin-adepten en smartphone-pleitbezorgers hebt bij het navigeren.
Er bestaat ook een derde kamp: de Zelfstandig Denkend Adaptief-Situationele Bereiders. Dat zijn degenen die na vele jaren uitproberen van meerdere systemen de brander en brandstof gebruiken waarvan zij inschatten dat deze het handigst zijn in de betreffende situatie.

De uniforme mens bestaat niet, en een uniforme context evenmin.
Yep.
Helemaal waar Willem. Mooi al die kampen. Dan kan ik lekker kiezen welk kamp op dat moment voor mijn tocht het beste uitkomt :D
Ik was van de benzinebrander. Vind het nog steeds mooie en praktische dingen. Maar toen ik een keer de noorse bergen in ging en ik toch eens echt op het gewicht moest gaan letten was de keuze tussen 1,8kg voor (ouderwetse) benzinebrander+benzinefles en minder dan 0,5kg voor gasbrander+vol gasblikje snel gemaakt.

Dit trouwens voor 1 persoon. met meer personen kan de rekensom al anders worden.
bast1aan schreef:
za 03 nov, 2018 16:09
Ik was van de benzinebrander. Vind het nog steeds mooie en praktische dingen. Maar toen ik een keer de noorse bergen in ging en ik toch eens echt op het gewicht moest gaan letten was de keuze tussen 1,8kg voor (ouderwetse) benzinebrander+benzinefles en minder dan 0,5kg voor gasbrander+vol gasblikje snel gemaakt.

Dit trouwens voor 1 persoon. met meer personen kan de rekensom al anders worden.
Onder deze randvoorwaarden zou ik het ook wel weten.

Omdat ik zo toch weer zalm ga bakken heb ik even de MSR Whisperlite international (een recentere uitgave) gevuld en op de weegschaal gelegd.
Helemaal vol (een tikje overvol dus) samen met een spuitflesje aanmaak spiritus en een aansteker zit je tussen de 700 en de 800 gram (dit afhankelijk van hoe luxe je alles kiest). De brander + kleinste tankje + windscherm - leeg - komt op ± 400 gram. Wil je dus alleen en maar kort op pad dan is gas lichter, moet je om welke reden dan ook een reserve-blikje meenemen dan zit je al op het kantelpunt. Ben je met twee of meer en/of wil je meer dan de eenvoudigste maaltijd en koffie/thee dan kom je snel voorbij dat kantelpunt. (Waarbij mij dan ook het wegwerpblikje tegenstaat.)

In de Noorse bergen vervalt overigens nog een ander voordeel van benzine: De verkrijgbaarheid,
Het is leuk te stellen dat je die gas-blikjes overal kan kopen, de praktijk is weerbarstig, je doet er goed aan om tijdig een reserve te hebben (zoals ik vaak ook een dag benzine in voorraad heb). In de harde praktijk moet je soms 20 of meer kilometer omrijden om in het lege Franse platte land langs een supermarkt te komen, soms is die supermarkt ook super qua assortiment, soms is het behelpen. Benzine hebben ze bijna overal, en zoals ik al noemde: in het noodgeval is er wel iemand met een tankje reserve-benzine.

Overigens, als je het nu echt hyper-licht wil, fröbel dan even een spiritusbrandertje van een bierblikje.
Dat weegt echt niks, een rolletje iets dikker alu-folie als windscherm en 3 tentharingen als pannesteun (en natuurlijk een flesje spiritus en een aansteker) ... en klaar is Bast1aan.
Kijk hier   Soda Can Stove
keesm54 schreef:
za 03 nov, 2018 12:54
Bridgestone SM schreef:
vr 02 nov, 2018 23:12
... dan weet je dat je onderweg weer eens bij een benzinepomp moet stoppen (het vulpistool past in de hals van een PET-flesje)..
Benzinepompen waar ik meestal gebruik van maak (onbemand) hanteren allemaal een minimale vul/afname hoeveelheid van 5 liter. Hoe redt je je daar dan weer uit vraag ik me af om je PET-flesje met een halve liter te vullen. Maar wellicht is dat bij een bemand pompje in een klein plaatsje in het buitenland wat makkelijker.
Kees,

Het is eerder omgekeerd: Bij een onbemande pomp is er niemand die je wijsneuzig kan corrigeren.
Overigens heb ik in vele tientallen jaren nog maar één keer een "wijsneus-madam" ontmoet, iemand van de supermarkt bij de onbemande pomp die een grote gasfles kwam ophalen. Als je dan zelf minstens zo wijsneuzig bent, of gewoon dom buitenlands je schouders ophaalt heb je toch je halve litertje.
Vroeger overigens, toen de onbemande pompen de Nederlandse bankpasjes niet lustten tankte ik bij bemande zelfbedieningspompen, en dan fietste ik dus met het halve litertje naar het loket-huisje ... daar nog nooit een wijsneus ontmoet.

Die minimale afleverhoeveelheid heeft alleen te maken met met eiken van de pomp.
De meet-apparatuur was vroeger niet precies genoeg (nu zijn ze allemaal op precies de ondergrens afgeregeld).
Ben het eens met de opmerking over verkrijgbaarheid. Dit moet je van te voren goed uitzoeken. Google is dan je vriend.

Wat me vooral van de reizen naar IJsland (met regelmatig wildkamperen) bijstaat is dat het veel regende en hard waaide. We waren zeer blij dat we in de ruime voortent konden koken. Benzine was dan geen optie. Ja, het kan wel, maar het lijkt me helemaal niks om met een paar graden boven nul in de regen en de wind te gaan zitten prutsen met een brander. Als je dat wel leuk vindt dan heb ik daar veel respect voor.

In Kirgizie zullen we veel gaan wildkamperen. In de bergen daar kan het toch best regenachtig zijn, en koud. In de tent ontbijt (pasta) en avondeten (alweer pasta) koken is dan wel zo prettig. Het wordt dan (1) benzine + gastankje als reserve of (2) meerdere gastankjes inslaan (en geen benzine). Ik neig naar (2), omdat we dan het gepruts met pomp (leertje e.d.), nozzle (he alweer verstopt) en zware fles vermijden.

In de Peru en de Himalaya was het een ander verhaal: het zou er mooi weer zijn (en dat klopte) en je kon dus altijd buiten koken. Benzine werkte daar dus prima. Voor Peru gold overigens dat we maar weinig hebben gekampeerd en met 1 gasfles uit waren gekomen.

Kortom: there is no one size fits all.
willem.m schreef:
za 03 nov, 2018 18:36
Ben het eens met de opmerking over verkrijgbaarheid. Dit moet je van te voren goed uitzoeken. Google is dan je vriend.

Wat me vooral van de reizen naar IJsland (met regelmatig wildkamperen) bijstaat is dat het veel regende en hard waaide. We waren zeer blij dat we in de ruime voortent konden koken. Benzine was dan geen optie. Ja, het kan wel, maar het lijkt me helemaal niks om met een paar graden boven nul in de regen en de wind te gaan zitten prutsen met een brander. Als je dat wel leuk vindt dan heb ik daar veel respect voor.
Willem, zeker als je een ruime voortent hebt kan je ook in die voortent koken, ook op benzine.
Het is misschien even oefenen maar ik krijg ook geen ruzie met de boer waar ik in de schuur mag slapen ... ik let dan natuurlijk net iets beter op zodat de brander direct mooi blauw brandt, en ik leg dan het windscherm onder de brander nadat ik de omgeving vrij van hooi en stro heb gemaakt. Ik heb meegemaakt dat de boer - het was gewoon "een" boer, dwz de eerste waar we het vroegen - kennelijk een kleine en precieze boer was ... hij kwam kijken en hij vond het prachtig zoals alles in elkaar paste.
Vroeger, toen ik nog een enkeldaks katoenen tent had stookte ik die eventueel zelfs droog, wel heel voorzichtig, maar het is nooit misgegaan. Tegenwoordig hebben we voor op de fiets een modern tunneltentje met slechts een heel bescheiden luifel - en een heel klein cook-tarpje - dus in geval van stromende regen is het een kwestie van herschikken van vooral de fietstassen en koken in de tent-opening, 't is wat krap dus de achterhoede doet dan de hand en snapdiensten op afstand.
In Kirgizie zullen we veel gaan wildkamperen. In de bergen daar kan het toch best regenachtig zijn, en koud. In de tent ontbijt (pasta) en avondeten (alweer pasta) koken is dan wel zo prettig. Het wordt dan (1) benzine + gastankje als reserve of (2) meerdere gastankjes inslaan (en geen benzine). Ik neig naar (2), omdat we dan het gepruts met pomp (leertje e.d.), nozzle (he alweer verstopt) en zware fles vermijden.
Ik weet niet wat je voor benzine-brander voor ogen hebt ... ik heb al sinds ik de Optimus "Primus" aan de wilgen heb gehangen geen gepruts meer gehad met pomp-leertjes, een moderne pomp is net als een moderne fietspomp, een kunst-leertje en een ventiel-werking in de zuiger-constructie. De MSR heeft een automatische doorprikker, een gewichtje dat onder de sproeier is opgesloten met netjes een naaldje dat van binnenuit doorprikt, en bij die "zware fles" kan ik me nog minder voorstellen: benzine heeft een hogere energie-inhoud als gas en benzine houd je al tegen in een PET-fles ... gas vraagt een drukbestendige houder, daarom zit er maar weinig gas in zo'n relatief licht prikblikje. Anyway, als je even geoefend hebt met een MSR Whisperlite of iets vergelijkbaars en je hebt maar een beetje technisch gevoel dan gaat alles goed.
In de Peru en de Himalaya was het een ander verhaal: het zou er mooi weer zijn (en dat klopte) en je kon dus altijd buiten koken. Benzine werkte daar dus prima. Voor Peru gold overigens dat we maar weinig hebben gekampeerd en met 1 gasfles uit waren gekomen.

Kortom: there is no one size fits all.
Met dit laatste ben ik het helemaal eens.

Ieder het zijne, je mag ook op al dan niet domme argumenten een al dan niet domme keuze maken.

Maar presenteer geen "fake news" met vals overdreven "werkelijkheden".

Gasblikjes zijn lang niet overal zo makkelijk vlot te koop, gasblikjes zijn ook niet zo veilig als het lijkt, en ze zijn niet "goedkoop" en leveren veel afval. Gasbrandertjes zijn tegenwoordig wel klein en licht, en makkelijk.

Benzine vraagt even wat aandacht, en lang niet ieder model benzine-brander is even makkelijk op een goede manier op gang te brengen en te houden, benzine is ook gevaarlijk als je er domme dingen mee doet, en benzine stinkt (dat heeft ook weer zo z'n veiligheids-aspect), en benzine is bijna overal relatief goedkoop te koop.

Spiritus is een leuk alternatief. Ook spiritus is gevaarlijk, het oogt wel veilig maar het gevaar schuilt in de bijna onzichtbaarheid (bij daglicht) van de vlam en de explosieve ontbranding wanneer alcohol ineens een vlam ontmoet. Spiritus is ook niet overal even makkelijk verkrijgbaar (en dan vaak per liter). Aan de andere kant kan je eventueel zelfs een brandertje maken van een bierblikje,

En je kan in veel gevallen ook op een ouderwets houtvuurtje koken, doe je dat goed en brandt het vuurtje eenmaal netjes dan heb je nog nooit zo snel je koffie en thee klaar gehad (maar dat vuurtje is wel iets voor echt buiten, dat gaat niet onder de luifel of in de boerenschuur).

Overigens heb ik in Frankrijk ook al wel bij de boer in de schuur geslapen en "moest" ik in de keuken koken, dus lekker op gas (het lastigst was dat de gaskranen andersom als thuis draaiden, dus had ik heel wat lucifers nodig).
Bridgestone SM schreef:
za 03 nov, 2018 20:16
Ieder het zijne, je mag ook op al dan niet domme argumenten een al dan niet domme keuze maken.

Maar presenteer geen "fake news" met vals overdreven "werkelijkheden".
Ik vind het niet leuk dat je mijn citaten in verband brengt met fake news en vals overdrijven. Waar is dat goed voor zeg. Ik krijg er echt de kriebels van.
willem.m schreef:
za 03 nov, 2018 20:28
Bridgestone SM schreef:
za 03 nov, 2018 20:16
Ieder het zijne, je mag ook op al dan niet domme argumenten een al dan niet domme keuze maken.

Maar presenteer geen "fake news" met vals overdreven "werkelijkheden".
Ik vind het niet leuk dat je mijn citaten in verband brengt met fake news en vals overdrijven. Waar is dat goed voor zeg. Ik krijg er echt de kriebels van.
Het spijt me van die kriebels, maar:
"omdat we dan het gepruts met pomp (leertje e.d.), nozzle (he alweer verstopt) en zware fles vermijden."

Is toch echt een opsomming van "feiten" die net zo reëel zijn als de dagelijks ontploffende prikgastankjes.
Ze komen voor, de exploderende prikgas-tankjes, net als de prikgas-tankjes waar het rubbertje niet goed afsluit, de gasbrandertjes die verstopt raken (ik heb al eens voor iemand de gasbrander "gered" ... op raadselachtige wijze was er een oorworm in verdwaald geraakt en de spoeier doorprikken helpt daar niet tegen) etc, etc.

Zelfs de oude Optimus "Primus" deed het jaren zonder gepruts, en daar zat een echt leertje in, een leertje dat ging opspelen toen het pompventiel ging opspelen, en waar alles nog erger werd toen de reparatie-delen van dubieuze kwaliteit bleken. Het laatste "Primus"jaar kampeerden we begin November in Zuid-België, het was 's nachts onder nul, en de oplossing was dus een goed kampvuur. Eenmaal goed doorgewarmd blijft zo'n vuur branden zelfs als het regent en 's ochtends is het dan een kwestie van even opporren en wat nieuw hout.

Je krijgt wel pannetjes met een prachtig patina, een zwarte onverwoestbare coating waar je in de buitensportwinkel een leuke meerprijs voor zou moeten betalen :shock:
Bridgestone SM schreef:
za 03 nov, 2018 21:03
willem.m schreef:
za 03 nov, 2018 20:28
Bridgestone SM schreef:
za 03 nov, 2018 20:16
Ieder het zijne, je mag ook op al dan niet domme argumenten een al dan niet domme keuze maken.

Maar presenteer geen "fake news" met vals overdreven "werkelijkheden".
Ik vind het niet leuk dat je mijn citaten in verband brengt met fake news en vals overdrijven. Waar is dat goed voor zeg. Ik krijg er echt de kriebels van.
Het spijt me van die kriebels, maar:
"omdat we dan het gepruts met pomp (leertje e.d.), nozzle (he alweer verstopt) en zware fles vermijden."

Is toch echt een opsomming van "feiten" die net zo reëel zijn als de dagelijks ontploffende prikgastankjes.
Nee, het zijn mijn eigen ervaringen, die jij verbindt met fake news e.d. ik vind dat echt ongepast. Blijkbaar komt het niet over, dus laat maar. Ik ga iets nuttigs doen, en succes verder op dit forum.
willem.m schreef:
za 03 nov, 2018 21:46
Nee, het zijn mijn eigen ervaringen, die jij verbindt met fake news e.d. ik vind dat echt ongepast. Blijkbaar komt het niet over, dus laat maar. Ik ga iets nuttigs doen, en succes verder op dit forum.
Misschien heb ik het niet begrepen, maar voor mij behelst "fake news" het complex van ontkenningen tegen beter weten (of zonder enig weten) maar ook het nieuws dat op basis van een incident geplaatst in een andere context tot een vertekening van de werkelijkheid leidt.

Zelfs als je twee linker handen hebt kan je de benzine-brander goed bedienen, en als je dan nog zoveel ongemak hebt dan heb je misschien een onding van een benzine-brander.
Mijn vader had vroeger een Enders benzine-brander, nee hij had er wel drie, twee kleintjes en een grote, en ik vond het alle drie ondingen, het probleem van de Enders was dat er een brandstofkraan in zat die erg dicht bij de brander zat en dat was nogal kwetsbaar en ook gevoelig voor zowel vervuiling als een precieze bediening.
Mijn vader zei altijd "boze" dingen over de "Primus" ... en uiteindelijk zei ik diezelfde boze dingen over de "Primus" omdat mijn "Primus" voorbij zijn uiterste houdbaarheid was, maar de ruim tien jaar vôôr de problemen was de "Primus" probleemloos (maar ook onhebbelijk zwaar ... desondanks ging ie ook mee in de rugzak).

Ik gebruik vlgs mij al ruim 20 jaar de MSR Whisperlite international. Ik heb inmiddels een paar "generatoren" doorgebrand (door intensief gebruik) - mocht zo'n generator versneld juist tijdens je trip door gaan dan heb je wellicht een probleem, maar het neemt jaren voordat dit aan de orde is en het begint met een geel "lekkend" vlammetje.

Een hele enkele keer is een "schoonmaak" nodig, het slimst doe je dat thuis, maar zou je beroerde benzine krijgen dan kan je de brander met minimaal gereedschap geheel uit elkaar nemen, alles schoonmaken en daarna weer assembleren. In het brandstof-kanaal zit een gedraaide staaldraad die kan met vuile benzine een beetje dichtslibben ... die draad kan je dan schoonbranden en daarvoor heb je dan een tweede vuurtje nodig.

Maar goed, jaren lang probleemloos gebruik en ik ben niet de enige ...

Blijft staan dat je om goede of slechte redenen natuurlijk iets anders kan kiezen, maar doe dat dan niet vanwege het leertje (dat bij de MSR pomp een "plastikje" is)
Misschien heb ik het niet begrepen, maar voor mij behelst "fake news" het complex van ontkenningen tegen beter weten (of zonder enig weten) maar ook het nieuws dat op basis van een incident geplaatst in een andere context tot een vertekening van de werkelijkheid leidt.
Ik vond dit een interessant draadje, want iedere keer wanneer ik op trek- of fietstocht vertrek, vraag ik me af wat ik zou meenemen om te koken. Het is dan aardig om de ervaringen van anderen te lezen.

Wat het beste is - gas, benzine, petroleum, alcohol - daarop bestaat geen eenduidig antwoord. Het hangt allemaal af van context, en ik herhaal: het is aardig om te zien in welke context mensen een bepaalde brandstof kiezen.

Ik heb zelf ervaring met Trianga, met verschillenden gasbranders en met benzinebranders (Optimus SVEA 123, Whisperlite, een allesbrander van Primus). Er vallen echt wel wat redenen te bedenken waarom je een benzinebrander zou mijden, tenzij het echt niet anders kan.

Die Whisperlite was nauwelijks te regelen. Ja, er bestaan allerlei tips, zoals de druk heel laag houden, en dan kun je - min of meer - een lager vlammetje laten branden. Als techneut vond ik het leuk om daarmee te experimenteren in de tuin. Maar er bestaan nu eenmaal mensen die met zulke dingen niet bezig willen zijn. En eigenlijk was ik er zelf ook liever niet mee bezig aan het einde van een lange stap- of fietsdag.

Die Primus klonk als een opstijgende F16, wat ik persoonlijk een nadeel vind. Wat mijn vrouw ervan vindt, zal ik niet vermelden. Misschien zijn er minderjarigen die meelezen. Ja, hij werkte bij min 15 °C - zelf geprobeerd in de tuin - maar we gaan nooit trekken of fietsen bij min 15 °C.

Die SVEA was nog de leukste van de drie, maar onderweg even stoppen en een kop koffie maken, was toch omslachtiger dan ik wilde.

Je kunt vanzelfsprekend over alle brandstoffen iets onaardigs zeggen. Maar niet openstaan voor de nadelen die je eigen voorkeur kunnen hebben voor anderen in hun eigen context, dat is volgens je eigen definitie ook fake news. ("een incident geplaatst in een andere context" ...)
derdekeer schreef:
za 03 nov, 2018 23:13
Die Whisperlite was nauwelijks te regelen. Ja, er bestaan allerlei tips, zoals de druk heel laag houden, en dan kun je - min of meer - een lager vlammetje laten branden. Als techneut vond ik het leuk om daarmee te experimenteren in de tuin. Maar er bestaan nu eenmaal mensen die met zulke dingen niet bezig willen zijn. En eigenlijk was ik er zelf ook liever niet mee bezig aan het einde van een lange stap- of fietsdag.
Tja, de regelbaarheid van de MSR Whisperlite is niet het sterkste punt.
Met name bij de oude pomp vroeg de regelkraan een bijzonder geduld bij de grbruiker.
De nieuwere zijn veel beter. En als dit nu het breekpunt is, koop dan een MSR met de kraan direct onder de brander ... constructief wat fragieler maar qua regelbaarheid de oplossing.
Toch is ook de MSR Whisperlite te regelen, en als je weet hoe je dat moet "regelen" dan valt het best mee.
Niet te hard oppompen helpt, maar de truuk zit erin dat je de kraan eerst dicht (of vrijwel dicht) draait en dan wachten totdat ie begint te flakkeren, daarna beetje bij beetje opendraaien (en niet uit angst dat ie uitgaat direct te ver open, dan zit er weer de volle druk in de generator en dan ben je weer bij af).

We hebben al ruim 30 jaar dezelfde lichte/dunne aluminium pannetjes en die zijn alleen zwart van buiten (van het houtvuur), een enkele keer wil het eten wat aankoeken, maar wat wil je met een dunne aluminium bodem.

En je hebt een punt: mijn wederhelft is minder bedreven in de sudderstand.

O ja, als je de MSR Whisperlite op E10 stookt dan is de sudderstand een streepje moeilijker. E10 verbrandt mooier/schoner. Als de benzine-gastoevoer nu aan de krappe kant is dan kan de vlam uitdoven en bij een te schone verbranding zijn er geen nagloeiende roetdeeltjes die de brander weer ontsteken. Met E10 brand ie overigens verder wel mooier gelijkmatiger.
En of je nu E10 of gewone Euro95 verstookt: hij doet het ook bij min 15.


Het F16 effect ken ik ook. De MSR allesbrander had zo'n open kop, vergelijkbaar met de "Primus" maar nog opener, en daar heb je een vlamfront dat wisselend naar binnen slaat en daarna weer naar buiten geblazen wordt, dat maakt een hels kabaal en het is vooral bruikbaar als je elkaar niks te zeggen hebt want de brander staat een gesprek niet toe.


En qua "fake news" / "different truth":
Het maakt mij uiteindelijk niks uit waarmee je op stap gaat, ieder voordeel hep se nadeel en dat geldt ook bij de brandertjes, ik heb ook geen aandeel in de winst.
Wat mij wel "uitmaakt" is dat er op z'n minst bedenkelijke "waarheden" worden geponeerd.
Het "leertje, nozzle, zware fles" beschrijft wellicht een eerlijke concrete ervaring maar niet die van een recentere MSR brander, een beetje alsof iemand zegt dat je met een derailleur nooit goed kan schakelen en hij blijkt alleen ervaring te hebben met een oude Huret derailleur eentje waarbij de kabetjes ook nog eens roestig en geknikt zijn.
Overigens had je in de tijd van die Huret's ook al de eerste Suntours met het "slant parallelogram" ... nu hebben alle derailleurs zo'n mooie scheve beweging, en zelfs met een traditionele versteller kan je bijna niet neer fout schakelen.
Bridgestone SM schreef:
za 03 nov, 2018 18:04
Helemaal vol (een tikje overvol dus) samen met een spuitflesje aanmaak spiritus en een aansteker zit je tussen de 700 en de 800 gram (dit afhankelijk van hoe luxe je alles kiest). De brander + kleinste tankje + windscherm - leeg - komt op ± 400 gram.
Mijn brander met brandstof voor een week weegt 48g voor de de LACD brander, 140g voor prikblikhouder en 275g voor een vol blikje => 463g. Dat kan nog lichter als je voor duurdere/slechter verkrijgbare schroefblikjes kiest en dus de prikblikhouder thuis laat.
Als ik even in een paklijst uit 2012 spiek waar de MSR Whisperlite van een reisgenoot in zat, zie ik de brander staan van 425g en een brandstoffles van 500g, dat is bij elkaar 925g, dat is toch echt significant meer dan de gasoplossing. Welke brandstoffles gebruik jij?

Verder zijn er nog andere nadelen van benzinebranders; zoals genoemde slechtere regelbaarheid, vereiste opstartprocedure, vlam vooral in het midden van de pan en niet goed uitgespreid, roet/stankproductie, benzinefles kan lekken en ernstige vervuiling/stankoverlast veroorzaken(zelf eens mogen meemaken), sowieso de giftigheid van benzine voor mens en mileu, om maar een paar te noemen.
Bridgestone SM schreef:
za 03 nov, 2018 18:04
In de Noorse bergen vervalt overigens nog een ander voordeel van benzine: De verkrijgbaarheid,
Het is leuk te stellen dat je die gas-blikjes overal kan kopen, de praktijk is weerbarstig, je doet er goed aan om tijdig een reserve te hebben (zoals ik vaak ook een dag benzine in voorraad heb). In de harde praktijk moet je soms 20 of meer kilometer omrijden om in het lege Franse platte land langs een supermarkt te komen, soms is die supermarkt ook super qua assortiment, soms is het behelpen. Benzine hebben ze bijna overal, en zoals ik al noemde: in het noodgeval is er wel iemand met een tankje reserve-benzine.
Supermarkt heb ik toch nodig, en veel vaker dan brandstof. Ook in de noorse bergen zijn gewoon tankstations en winkels waar je naast benzine of eten ook gasblikjes kan krijgen. Ik zal niet ontkennen dat prikgasblikjes moeilijker te vinden zijn dan benzine, maar in de praktijk heb ik dit nog nooit als probleem ervaren. En 20km omrijden als een probleem zien, nou, dan zijn er toch erger dingen die kunnen gebeuren. Een vriend van mij kwam trouwens ook wel eens zonder benzine te staan op fietsvakantie, vakantiedag in Zwitserland, echt alles dicht dus ook tankstations.. Soms heb je wel eens pech en moet je op zoek naar een restaurant of in uiterste geval je behelpen met mueslirepen en een oud broodje kaas.
Bridgestone SM schreef:
za 03 nov, 2018 18:04
Overigens, als je het nu echt hyper-licht wil, fröbel dan even een spiritusbrandertje van een bierblikje.
Dat weegt echt niks, een rolletje iets dikker alu-folie als windscherm en 3 tentharingen als pannesteun (en natuurlijk een flesje spiritus en een aansteker) ... en klaar is Bast1aan.
Kijk hier   Soda Can Stove
Ik heb dat inderdaad wel eens gedaan, die brandertjes wegen niks dus dit lijkt een hyperlichte oplossing maar is het niet, het rendement is namelijk laag dus het brandstofverbruik is hoog dus je moet eigenlijk altijd wel een liter of meer spiritus mee hebben.. Die bovendien slechter verkrijgbaar is dan benzine en gasblikjes. Volgens mij speelt dit nadeel ook met de betere Trangia's nog steeds, simpelweg omdat spiritus een lage calorische waarde heeft. De nederlandse spiritus bestaat voor 10% uit water, scandinavische rödsprit is wellicht beter.
Mijn brander met brandstof voor een week weegt 48g voor de de LACD brander, 140g voor prikblikhouder en 275g voor een vol blikje => 463g. Dat kan nog lichter als je voor duurdere/slechter verkrijgbare schroefblikjes kiest en dus de prikblikhouder thuis laat.
Nu focus je op gewicht. Maar er zijn veel andere criteria die een beslissing bepalen, en gewicht is er maar één van. Als ik met mijn vrouw in Frankrijk fiets, dan gaat de Trangia mee. Spiritus is daar overal verkrijgbaar, een Trangia is gemakkelijk te gebruiken en te verpakken, stil en stabiel. Het duurt 10 minuten om een liter water te koken, maar wat kunnen die 6 minuten extra mij schelen? Trangia dus, ondanks het gewicht.

Ik zou een benzinebrander kunnen meenemen, maar het is me de moeite niet waard. Typisch scenario: ik maak koffie voor het ontbijt. Vlak voor we inpakken maak ik nog een kop voor mezelf. Geknoei met een benzinebrander. Het ding is nog heet, opnieuw aansteken staat vaak garant voor vuurballen etc. etc. Je kunt het wellicht omzeilen, je kunt ermee leven, maar wat een plezier is daarmee vergeleken een Trianga! (of een gasbrander) Lucifer eraan, en hup, niks nooit vuurballen.

Vind ik toch.

Dat wedstrijdje gas-benzine lijkt me zinloos. Als je graag met een brander kookt, vergeef je hem veel. Dat doet Bridgestone ook, meen ik.

De nieuwe Whisperlites zijn "veel beter". Niettemin kan het nodig zijn om een andere MSR te kopen, mocht de regelbaarheid een "breekpunt" zijn. Je hebt dus een brander, maar als je wilt sudderen moet je misschien toch een nieuwe kopen. Nou ...

Je kunt ook proberen de kraan "vrijwel dicht" te draait en dan te "wachten totdat ie begint te flakkeren, daarna beetje bij beetje opendraaien (en niet uit angst dat ie uitgaat direct te ver open, dan zit er weer de volle druk in de generator en dan ben je weer bij af)".

Wat een geklooi als je wilt sudderen ...

Maar Bridgestone heeft zijn eigen criteria, en binnen die criteria vergeeft hij zijn Whisperlite veel. Dat vind ik geweldig, ik vergeef mijn Trangia ook veel. Maar geen haar op mijn hoofd denkt eraan om de nadelen van een Trangia als "fake news" te beschrijven, of om een algemene discussie over de merites van branders precies te focussen op die criteria die mijn voorkeur als de winnaar aanduiden.
bast1aan schreef:
zo 04 nov, 2018 21:04
Bridgestone SM schreef:
za 03 nov, 2018 18:04
Helemaal vol (een tikje overvol dus) samen met een spuitflesje aanmaak spiritus en een aansteker zit je tussen de 700 en de 800 gram (dit afhankelijk van hoe luxe je alles kiest). De brander + kleinste tankje + windscherm - leeg - komt op ± 400 gram.
Mijn brander met brandstof voor een week weegt 48g voor de de LACD brander, 140g voor prikblikhouder en 275g voor een vol blikje => 463g. Dat kan nog lichter als je voor duurdere/slechter verkrijgbare schroefblikjes kiest en dus de prikblikhouder thuis laat.
Als ik even in een paklijst uit 2012 spiek waar de MSR Whisperlite van een reisgenoot in zat, zie ik de brander staan van 425g en een brandstoffles van 500g, dat is bij elkaar 925g, dat is toch echt significant meer dan de gasoplossing. Welke brandstoffles gebruik jij?
Ik gebruik het kleinste 1/3 liter flesje, en voor de eventuele reserve-benzine een 1/2 liter PET-fles, die PET-fles weegt niks. Mijn brander+windscherm+vol tankje (nu even een oudere brander - eentje met een langer slangetje) weegt 720 gram. Ik kom dus denk ik om te beginnen iets over de 800 gram als ik een vol spiritus-spuitflesje en in plastic verpakte lucifers + aansteker mee tel (lucifers en aansteker heeft iedereen nodig, behalve als je op de prehistorische manier vuur maakt).
Als ik 190 gr gas-equivalent aan benzine in mijn brander meeneem wordt het nog gunstiger, maar ik kom niet onder die 463 gr ... dan heb ik een leeg tankje.
Verder zijn er nog andere nadelen van benzinebranders; zoals genoemde slechtere regelbaarheid, vereiste opstartprocedure, vlam vooral in het midden van de pan en niet goed uitgespreid, roet/stankproductie, benzinefles kan lekken en ernstige vervuiling/stankoverlast veroorzaken(zelf eens mogen meemaken), sowieso de giftigheid van benzine voor mens en mileu, om maar een paar te noemen.
Het klopt, benzine is geen fris goedje. Echter een prikgas-tankje dat ongecontroleerd leeg loopt is ook geen feest (ook wel eens van semi-nabij meegemaakt).
Qua regelbaarheid en roeten heb ik erg weinig problemen, maar dat is dus deels een truukje, het voorverwarmen is even gedoe, maar daarna brand de MSR zoveel beter dat je het vaak uiteindelijk wint (natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheden koffie en thee). En ... mijn MSR heeft een mooie vlakke brander met een gespreide vlam.
NB   Serieus, gister gebakken zalm gegeten, met één MSR whisperlite onder een grotere grillpan. Alleen toen er eens veel meeëters waren heb ik twee MSR-branders naast elkaar onder die ene grillpan gezet.
Bridgestone SM schreef:
za 03 nov, 2018 18:04
In de Noorse bergen vervalt overigens nog een ander voordeel van benzine: De verkrijgbaarheid,
Het is leuk te stellen dat je die gas-blikjes overal kan kopen, de praktijk is weerbarstig, je doet er goed aan om tijdig een reserve te hebben (zoals ik vaak ook een dag benzine in voorraad heb). In de harde praktijk moet je soms 20 of meer kilometer omrijden om in het lege Franse platte land langs een supermarkt te komen, soms is die supermarkt ook super qua assortiment, soms is het behelpen. Benzine hebben ze bijna overal, en zoals ik al noemde: in het noodgeval is er wel iemand met een tankje reserve-benzine.
Supermarkt heb ik toch nodig, en veel vaker dan brandstof. Ook in de noorse bergen zijn gewoon tankstations en winkels waar je naast benzine of eten ook gasblikjes kan krijgen. Ik zal niet ontkennen dat prikgasblikjes moeilijker te vinden zijn dan benzine, maar in de praktijk heb ik dit nog nooit als probleem ervaren. En 20km omrijden als een probleem zien, nou, dan zijn er toch erger dingen die kunnen gebeuren. Een vriend van mij kwam trouwens ook wel eens zonder benzine te staan op fietsvakantie, vakantiedag in Zwitserland, echt alles dicht dus ook tankstations.. Soms heb je wel eens pech en moet je op zoek naar een restaurant of in uiterste geval je behelpen met mueslirepen en een oud broodje kaas.
Tja pech kan je hebben, als er geen onbemande tankstations zijn en verder ook geen vriendelijke mensen.
Vroeger toen de Franse onbemande tankstations geen Nederlandse bankpasjes lustten had ik ook wel eens een moeilijk momentje. Dan moest je een automobilist overtuigen dat hij je kon helpen met een beetje benzine, en ook dat je hem gerust kon en wilde betalen ... ik heb toen ook eens voor 70 €uro-cent benzine cadeau gekregen.
Bridgestone SM schreef:
za 03 nov, 2018 18:04
Overigens, als je het nu echt hyper-licht wil, fröbel dan even een spiritusbrandertje van een bierblikje.
Dat weegt echt niks, een rolletje iets dikker alu-folie als windscherm en 3 tentharingen als pannesteun (en natuurlijk een flesje spiritus en een aansteker) ... en klaar is Bast1aan.
Kijk hier   Soda Can Stove
Ik heb dat inderdaad wel eens gedaan, die brandertjes wegen niks dus dit lijkt een hyperlichte oplossing maar is het niet, het rendement is namelijk laag dus het brandstofverbruik is hoog dus je moet eigenlijk altijd wel een liter of meer spiritus mee hebben.. Die bovendien slechter verkrijgbaar is dan benzine en gasblikjes. Volgens mij speelt dit nadeel ook met de betere Trangia's nog steeds, simpelweg omdat spiritus een lage calorische waarde heeft. De Nederlandse spiritus bestaat voor 10% uit water, scandinavische rödsprit is wellicht beter.
Ik heb ook een twijfel aan de rendementen van de spiritus-branders, toch zijn er ook zeer fanatieke gebruikers.
Qua verkrijgbaarheid is het nogal wisselend. In Frankrijk is alcool a bruler gewoonlijk makkelijk te vinden alleen in de allerkleinste supermarkt zal je denkelijk je neus stoten, en deze spiritus brandt goed. Ik kocht nog maar onlangs 5 liter alcool a bruler, gewoon bij een gemiddelde plattelands-supermarkt ('n leeg 5 lieter tankje kan ook heel handig zijn).
Soms hebben ze ook duurdere 95% alcool voor "technisch" schoonmaak-werk. Die 95% alcool is wat minder gezond ... en sowieso is de "gedenatureerde" alcohol niet al te gezond, de methanol die hiervoor wordt gebruikt is echt ongezond. Je kan overigens ipv alcohol zelfs ruitensproeier winter-concentraat gebruiken, tenminste als je een zekere zeeplucht voor lief neemt.
En ... als je toevallig in Andorra komt, koop dan 96% "bon gout" dan kan je er ook nog fruit in inmaken.

Mijn broertje heeft de bierblikjes-brander voor de lol eens getest (het kostte hem nog iets, hij woont in een land met statiegeld). Hij kon in een gietijzeren pan vegetarische bolognese-saus maken met alleen de spiritusbrander als steun en warmtebron.
Bolognese-saus.jpg
BSM

PS @ Derdekeer: Als je geregeld last hebt van vuurballen, en ook een blijvend sudderprobleem hebt ... dan moet je gewoon geen MSR willen. Wie een voordeel vermoedt van benzine (of petrolie) en wie tegelijk tegen sudderproblemen aan loopt die zou zo'n nieuwere MSR kunnen overwegen - ik vind ze niks, te fragiel, doe mij maar een grofstoffelijke basis MSR whisperlite. Hoe de Trangia in de praktijk uitpakt weet ik beperkt, ik ken overigens ook daarbij het verhaal van een vuurbal, en een beschadigde tent :? Ik weet ook niet hoe je de Trangia inpakt direct na het gebruik. De MSR is in de tijd dat je je koffie opdrinkt ook weer afgekoeld. En het klopt: in Frankrijk is alcool a bruler geen groot knelpunt, het is zelfs van goede kwaliteit en het ruikt ook niet slecht