Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe koken jullie onderweg? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Hoe koken jullie onderweg?

143 berichten
Zojuist heerlijke Boliviaanse noodles met kippesoepsmaak klaargemaakt op mijn zelf gefabriceerde alcoholbrandertje. Twee eitjes erdoorheen en smullen maar... Alcohol is hier verkrijgbaar in de apotheek. 100 ml kost ongeveer een euro en volstaat voor 5 a 8 maal "koken".

(Vandaag vanuit Llica de Salar de Coipasa overgestoken en onderdak gevonden bij een klein winkeltje in het gehucht Coipasa)
alma schreef:
do 08 nov, 2018 20:39
Zojuist heerlijke Boliviaanse noodles met kippesoepsmaak klaargemaakt op mijn zelf gefabriceerde alcoholbrandertje. Twee eitjes erdoorheen en smullen maar... Alcohol is hier verkrijgbaar in de apotheek. 100 ml kost ongeveer een euro en volstaat voor 5 a 8 maal "koken".

(Vandaag vanuit Llica de Salar de Coipasa overgestoken en onderdak gevonden bij een klein winkeltje in het gehucht Coipasa)
Hey, hoe is het daar tussen de vulkanen?
Genieten en afzien. En een heerlijk gevoel van thuis komen. Dit is echt mijn continent.
Heel veel plezier met het genieten dan! Ben nu al benieuwd naar de beelden van de trails.
Ik heb eens een vergelijking gemaakt tussen de 'bio' ethanol van Quist en de methanol van Bever. Met die laatste was het water duidelijk wat sneller aan de kook.
In methanol zit voor zover ik mij herinner minder energie per gewichtseenheid dan in ethanol. Ik meen ruwweg 20 % minder.
Maar ik kook er liever mee dan met Franse spiritus. Het produceert minder roet.
Waarom die bio ethanol minder snel opwarmt, is me niet duidelijk. Ik merk geen verschil tussen methanol en (Franse) spiritus, die hoofdzakelijk uit ethanol bestaat.
Wellicht de hoeveelheid water die erdoor gemengd is? Dat water moet ook weg gekookt worden, wat een deel van de energie opslokt.
Water toevoegen aan ethanol is een bekende manier om de hoeveelheid roet te verminderen.
Ja, dat roeten van bio-ethanol 96 is wel een nadeel, na het koken altijd goed uitkijken (denk aan het plaatsen van een pannetje pasta in de slaapzak, altijd extra oude theedoek er omheen) en goed afwssen, voor je het weet zit je kleding onder de roet, en dat is op vakantie geen handige zet...
Tja ... een scheutje water doe dus wonderen, misschien is het wel zuiniger vooraf een borrelglas water toe te voegen als later de roet afwas te moeten doen.

Als het gaat om brandstof-verbruik en bijbehorend gewicht aan brandstof-voorraad (dus de energie-dichtheid) dan zit alcohol op ongeveer 2/3 van benzine, dus hoe langer je een zekere autonomie wilt hoe eerder het gewicht van de brander gecompenseerd wordt door de lichtere voorraad. En bij semi-autonomie, dwz regelmatig een winkel of pomp, dan komt er in de vergelijking ook nog eens de hele liter spiritus/alcool-a-bruler versus het halve litertje (of nog minder) benzine die je in één keer tegelijk inslaat.

BSM

PS   Ik ken het roetprobleem vanuit een andere hoek: Diesel in de "Primus" of de "allesbrander" wil heel gemeen roeten. 10% benzine maakt dan een schonere vlam, meer durfde ik niet in de "Primus" bij te mengen.
Het vervelendste is nog als je gewend bent uit je pannetje te eten en dat pannetje met de lauw-warme pap op je been te zetten.
Mijn Sovjetunie Optimus R8 kloon roette ook enorm. Kon je wel snel afvegen met een doek na het koken. Zo'n oude Primus kan je het beste voorzien van kerosine of petroleum, diesel is minder geschikt (heeft een hoger kookpunt).

Het viel me ook op dat het simpele bierblikjebrander op scandnavische raudsprit veel meer roette, nu zit daar geloof ik ook een aandeel propanol in.. Je zou denken dat bij alcohol met voldoende zuurstofbijmenging in het design van de brander dit makkelijk te voorkomen moet zijn. Overigens, als er roet vrijkomt zou ik ook beducht zijn op koolmonoxidevorming .
Weet je wat nu echt handig zou zijn? Een tabel voor de kooktijd van eieren afhankelijk van de hoogte.

Na enig geëxperimenteer ben ik erachter dat 3 minuten op zeeniveau, ongeveer gelijkstaat aan 5,5 minuut op 3700 meter. Heeft me wel twee eitjes gekost...
alma schreef:
za 10 nov, 2018 17:31
Weet je wat nu echt handig zou zijn? Een tabel voor de kooktijd van eieren afhankelijk van de hoogte.

Na enig geëxperimenteer ben ik erachter dat 3 minuten op zeeniveau, ongeveer gelijkstaat aan 5,5 minuut op 3700 meter. Heeft me wel twee eitjes gekost...
Hmmm ... ik vrees dat zo'n tabel niet maar zo één op één te geven is.
't Lijkt me echt iets voor Karel Knip of Wouter Klootwijk.

Kooktemperaturen bij afnemende luchtdruk (dus grotere hoogte) zijn natuurlijk wel te vinden.
Misschien is er ook wel een overzichtje met een ei-kook-tijd <> temperatuur ijklijn.

Bij de eitjes hangt het van nog veel meer afhankelijk.
Om te beginnen de grootte van het ei, en verder misschien nog belangrijker de versheid.
Of te wel: waarschijnlijk is het doen van een paar proefjes ter plekke nog wel het meest betrouwbaar.


Dan even een anekdote:
Vele jaren terug kampeerden we bij de moeder van de boer (tevens ex burgemeester) die we eerder tegenkwamen (die boer dus) ergens in Normandië niet ver van de Seine. Eerder had hij ons al een "calva" aangeboden maar we hadden nog een hellinkje in het verschiet (en bovendien vind ik alles sterker als 25% vooral geschikt om de "Primus" aan te maken). De goede man wilde ons ook wel boven brengen maar de kar met hooirollen leek mij geen goed idee.
Boven woonde zijn moeder in een oude typisch Normandische boerderij, dus een heel groot erf met verspreide gebouwen, en daar mochten wij kamperen.
Nu komt het: de paar dagen dat we daar kampeerden bracht "onze boer" iedere dag een fles cider en twee eitjes, en bij die eitjes (best grote eieren) kregen we steeds de toelichting "trois minutes". De eerste ochtend kookten we onze eitjes volgens de naar ons idee betere 5 minuten (zoals thuis) ... en de eieren bleken bijna hard genoeg om de meeuwen mee dood te gooien, de volgende dag die aanbevolen 3 minuten en de eieren waren subliem (en ook ongekend smakelijk).
Kennelijk koken echt verse eieren (of waren het alleen deze eieren?) in veel kortere tijd tot een keurig gekookt eitje.
De eitjes kookten we overigens op een MSR-allesbrander (ik weet niet meer of het op benzine of petrolie was), wel weet ik nog dat we een oude eterniet (dus asbest) dak-lei gebruikten om te voorkomen dat het hele erf in brand zou vliegen ... het was een van de hete, droge jaren eind vorige eeuw.


BSM
alma schreef:
za 10 nov, 2018 17:31
Weet je wat nu echt handig zou zijn? Een tabel voor de kooktijd van eieren afhankelijk van de hoogte.
Regel ik voor je :D
http://newton.ex.ac.uk/teaching/CDHW/egg/
Bridgestone SM schreef:
za 10 nov, 2018 20:14
Kennelijk koken echt verse eieren (of waren het alleen deze eieren?) in veel kortere tijd tot een keurig gekookt eitje.
Als ik mij goed herinner dan daalt de zuurtegraad naargelang eieren ouder worden en zorgt die daling o.a. voor het meer vloeibaar worden van het eiwit. Ik vermoed (maar weet het niet zeker) dat er meer kooktijd nodig is om de eiwitten dan te laten stollen.
Ook dat kun je googelen. Ik zag het net maar raakte het tabblad kwijt :oops:
Dus zelf even doen. Iets met 30 s extra.
Leon schreef:
do 01 nov, 2018 13:41
Ook herinner ik me de keer dat ook ik het met gaz moest doen maar dat er kennelijk zomergaz in het blauwe blikje zat wat inhield dat je 's ochtends eerst warm water moest halen bij de toiletten om het blikje tijdens het maken van theewater in te zetten omdat er anders helemaal niks uit kwam terwijl het toch 10 graden was.
Update; afgelopen weekend aantal keer 'sochtends buiten koffie gemaakt op een standaard Campingaz blikje (80% butaan/20% propaan), het was een aantal graden onder 0. Paar maand geleden in Zweden zelfde temperatuur, werkte het prima, maar toen had ik een vol blikje. Afgelopen weekend was het blikje echter behoorlijk leeg, en inderdaad, er kwam niet meer dan een zielig waakvlammetje uit. Waarschijnlijk is het propaan/butaanmengsel gedestilleerd en zat er voornamelijk nog een beetje butaan in het blikje.
Het probleem was echter eenvoudig te verhelpen door een schoteltje water op het waakvlammetje te zetten, dat in een paar minuten lauw werd en vervolgens het blikje in het lauwe water te zetten. Prompt had ik weer een volle krachtige vlam.
Of dit handig blijkt bij langduriger koken dan alleen wat water voor de koffie of thee, weet ik niet, maar ik had daar in de kou sowieso niet zo'n behoefte aan.
Uiterst boeiende discussie! Mag ik graag lezen. Optimus Primus, petroleum+aansteekblokjes, prachtig maar wat een gedoe, pompen, vooral dat doorprikken. En zwaar! Maar heerlijk snorrend geluid!
CGaz, Bluet,tja, duur, prikblikjes overal verkrijgbaar. Ook in Litouwen! Met zo'n kruis eronder, boor je er een gaatje in voor tentpinnen om xtra vast te zetten, valt niet om, met een klein alum. windschermpje erom heen, best goed. En tegenwoordig is er: [b]GAS STOP[/b]! Je kunt zo'n blikje dus gerust van je brander afhalen, loopt niet leeg! Action, Froyak. Iets van € 1.20, dacht ik. In de jachthaven van Enkhuizen C Gaz € 3.50! Ik neem dus maar wat xtra blikjes mee.
Waar ik méér mee zit zijn de pannen! Vroeger, 1964, kon je alum. pannen kopen met een rand en je kon ze van klein tot zeer groot stevig stapelen! Evt met kookring!
Dat zie ik niet meer, tegenwoordig. Dus kook ik nog steeds met pannen van Neef, 1964. Zal wel heel slecht zijn voor mijn gezondheid, maar ik ben er nog steeds. 75!
senior schreef:
za 26 jan, 2019 23:43
Vroeger, 1964, kon je alum. pannen kopen met een rand en je kon ze van klein tot zeer groot stevig stapelen! Evt met kookring!
Dat zie ik niet meer, tegenwoordig.
Zo rond 2015 was het zeker nog heel normaal toen ik pannetjes van mijn ouders wegdeed en nieuwe kocht. Net als bij de oude pannetjes zorgt de theedoek voor het voorkomen van gerammel.
Leon schreef:
zo 27 jan, 2019 09:27
senior schreef:
za 26 jan, 2019 23:43
Vroeger, 1964, kon je alum. pannen kopen met een rand en je kon ze van klein tot zeer groot stevig stapelen! Evt met kookring!
Dat zie ik niet meer, tegenwoordig.
Zo rond 2015 was het zeker nog heel normaal toen ik pannetjes van mijn ouders wegdeed en nieuwe kocht. Net als bij de oude pannetjes zorgt de theedoek voor het voorkomen van gerammel.
Ik heb ook vab die oude pannen. En een stukje zeem ertussen (handdoek staat niet op de paklijst).
senior schreef:
za 26 jan, 2019 23:43

Waar ik méér mee zit zijn de pannen! Vroeger, 1964, kon je alum. pannen kopen met een rand en je kon ze van klein tot zeer groot stevig stapelen! Evt met kookring!
Dat zie ik niet meer, tegenwoordig.
Ik zag ze laatst in Teheran:

Bijlagen

renel schreef:
di 29 jan, 2019 21:39
senior schreef:
za 26 jan, 2019 23:43

Waar ik méér mee zit zijn de pannen! Vroeger, 1964, kon je alum. pannen kopen met een rand en je kon ze van klein tot zeer groot stevig stapelen! Evt met kookring!
Dat zie ik niet meer, tegenwoordig.
Ik zag ze laatst in Teheran:
Ideale maat ook voor de hongerige fietser! :D

Carl
renel schreef:
di 29 jan, 2019 21:39
Ik zag ze laatst in Teheran:
Daar kan Blokker niet eens aan tippen! :wink: