Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent: Exped Venus II UL - Forum Wereldfietser

Tent: Exped Venus II UL

Ik zie dat mijn tent, de Exped Venus II Ultralight op dit forum nog niet niet ter sprake is gekomen (alleen de niet-ultralight-versie een paar keer meer dan 10 jaar geleden), dus daar wilde ik maar eens verandering in brengen, want ik vind het een heel fijn tentje. Wie weet heeft iemand die op zoek is naar een nieuwe tent hier iets aan.

Zo ziet hij eruit:
aP5081455.JPG
En hier is een filmpje dat ik erover gemaakt heb, waarin ik hem uitgebreid laat zien en bespreek.

Dit waren mijn eisen toen ik een tent zocht:
- 2-persoons (ofwel lekker ruim in mijn eentje)
- schutkleur
- max. 3 kilo, maar hoe lichter, hoe beter
- ruime voortent waarin je bij regen kunt koken en die zorgt dat het niet direct de binnentent in regent
- stokken max. 45 cm, zodat de tent in de fietstas past
- liefst vrijstaand
- binnen- en buitentent tegelijk op te zetten of buitentent als eerste
- 3- of 4-seizoens
- lang genoeg (ik ben 1,78 en wilde niet met m'n voeten/hoofd tegen het tentdoek liggen) > liefst min. 210 cm lang

Aan al die dingen voldoet hij, en verder is nog fijn dat hij 2 ingangen heeft en behoorlijk stevig staat als het hard waait (mits goed vastgezet). Sneeuw blijft op het dak liggen, dus als er meer dan een paar centimeter valt is deze tent niet ideaal. De grootste tegenvaller toen ik hem kreeg (want besteld via het internet), is dat de hoogte lager was dan aangegeven, maar uiteindelijk is dat geen enkel probleem gebleken, het was evengoed hoog genoeg om geen last van het dak te hebben. En verder kunnen jullie alles zien in bovengenoemde video of hier.

Als iemand nog vragen heeft, laat het dan weten!
Geen vraag, wel een opmerking. Ik lees:

- dit waren mijn eisen toen ik een tent zocht:
- liefst vrijstaand
aan al die dingen voldoet hij

Als ik de plaatjes bekijk, deze Exped is toch niet vrijstaand?
Toch nog een vraag. Die (relatief lage) 1.500 mm waterdichtheid die voor het doek staat, is dat in praktijk voldoende bij een flinke bui?
Je kan hem gewoon opzetten en erin slapen zonder hem vast te zetten. Tussen de twee boogstokken zit nog een derde stok die ervoor zorgt dat het geheel in vorm houdt. Alleen hangt dan de stof van de voortent gewoon slap naar beneden i.p.v. dat die uitgespannen is, dus er is dan minder ruimte in de voortent.

Wat betreft de waterdichtheid: ik heb een aantal flinke hoosbuien meegemaakt en geen last van lekkage gehad.
Mooie video. Wel veel wind. Was de tent daar goed tegen bestand?
Mooie video. Mooie recensie. Mooi merk.
Alleen ik vind de tent wel wat breed (ingepakt). Zie ik bij veel tentenmerken. Dat mag voor mij wel wat smaller zodat het beter in een fietstas past of in een Bikepacking set.
Fiets-avontuur schreef:
ma 29 okt, 2018 23:25
Mooie video. Wel veel wind. Was de tent daar goed tegen bestand?
Ja, als je de scheerlijntjes die je halverwege de stokken kunt bevestigen ook vastzet, staat de tent heel stevig. Het doek wappert natuurlijk wel wat, maar de tent als geheel staat vrijwel stil, tenminste bij de wind zoals ik die heb meegemaakt. Dat is duidelijk een verschil met als je alleen de hoeken van de tent onderaan hebt vastgezet. Ik heb eens een nacht gehad dat ik geen slecht weer verwachtte en dus alleen 6 grondpennen erin had gedaan. Midden in de nacht werd ik wakker van de plenzende regen, en terwijl ik me afvroeg of ik misschien nog wat scheerlijntjes moest gaan vastzetten of toch liever droog in de tent blijven, begon het al zo hard te waaien, dat de tent naar mijn idee zou wegvliegen als ik hem niet zou vasthouden, zo ging hij te keer. Toen heb ik dus 20 minuten lang de "nok" stevig vastgehouden aan de binnenkant, totdat de wind weer een beetje afnam. :)

Marco Meijerink schreef:Mooie video. Mooie recensie. Mooi merk.
Alleen ik vind de tent wel wat breed (ingepakt). Zie ik bij veel tentenmerken. Dat mag voor mij wel wat smaller zodat het beter in een fietstas past of in een Bikepacking set.
Kleiner is altijd beter. :) Maar hij past zonder problemen in mijn achtertas.
Heel mooie tent, die drie jaar geleden ook op de shortlist stond. Het is uiteindelijk een andere tent geworden, omdat ik niet zeker was van de verluchting. Als ik het goed begrijp, heb je alleen bovenaan wat gaas, en ik vreesde dat er bij warm weer niet altijd genoeg doortocht zou zijn.

Wat zijn jouw ervaringen daarmee?
Inderdaad, alleen het bovenste gedeelte van de binnentent is van gaas, en dan alleen aan de voor- en achterkant.

Ik heb niet zo heel veel bij echt warm weer in de tent geslapen, want daar waar het warm was, was het meestal ook droog en was de tent niet nodig. Maar de keren dat ik wel in de tent sliep, heb ik er geen last van gehad dat er te weinig ventilatie was. Natuurlijk was het wel meteen heet als de zon 's morgens op de tent brandde, maar dat heb je denk ik in elke tent wel. Dan moet je hem gewoon een beetje open zetten. Het voordeel is in ieder geval dat als je warm weer hebt, maar wel wat regen of dauw verwacht, dat je ook gewoon de voortent kunt openlaten (als je er geen spullen hebt liggen die het risico lopen meegenomen/weggeblazen te worden natuurlijk), want doordat er wat overstek is, zal het niet gauw in de binnentent inregenen.
Meer ventilatie zou vooral van pas komen in de wat koudere, vochtige nachten, wanneer er best wel wat condens ontstaat.
Dorenda schreef:
zo 14 okt, 2018 14:11
Als iemand nog vragen heeft, laat het dan weten!
Is dit een tent waarbij je eerst de buitentent opzet en dan de binnentent erin hangt? Dus als het regent zet je eerst de buitentent op en bij het afbreken kun je dan eerst de binnentent los maken en droog inpakken?
Dat kan, maar je kan ze ook aan elkaar vast laten zetten en ze tegelijk opzetten, dus da's nog sneller.
Dorenda,

Interessant, zo te zien veel tent voor je geld, en ook niet zwaar, en in ieder geval met een aantal charmante details.
Toch heb ik een vraag: Ik vroeg me af of je de Hilleberg Kaitum 2 niet overwogen hebt - ja ik weet het, iets zwaarder en een stuk duurder.

Ik ben - wellicht door onkunde - erg gecharmeerd van het tunnel-tent-concept.
Als het regent dan schuif je de stokken in de tentsleuven, en dat kan gewoon onder je regencape, en dan rol je op het laatste moment de tentluier uit nadat je met een of twee harinkjes het winderige uiteind hebt vastgezet. Direct daarna loop je met de tent langs de tentluier naar het "windluwe" uiteind en je prikt nog weer een of twee haninkjes weg en de tent staat al vast provisorisch. Dan komt het fine-tunen en eventueel de verschillende sormlijntjes (bij hevige regen aan te bevelen, de regen loopt er beter af als de tent mooi strak staat).
Dit dus als methode met de binnentent en buitentent tegelijk. Wil je het een voor een doen dan zet je de buitentent op dezelfde manier maar nog iets vlotter/makkelijker op. Daarna rol je de luier in de tent uit en hang je de binnentent aan de houtje-touwtjes op.

Ben je met z'n tweeën dan is de Kaitum 2 niet overdreven ruim maar wel ruim genoeg om alle bagage binnen te bergen.

Belangrijkste minpunt vind ik de overhoekse schuine deurtjes. Bij slecht weer is het een handige snelle in en uit, maar beroerd als luifel waaronder je ook wilt kunnen koken. Heb je van doen met zowel wind als een helling dan maken de overhoekse deurtjes het je lastig, soms kan je alleen aan het voeteneind uit de wind koken.
Ik zou liever eenzijdig een dubbele rits in het kop-paneel hebben en aan de andere kant twee schuine deurtjes.
Met een kop-paneel met ritsen kan je een soort schaapskooi-luifel maken door die kop half open te ritsen, daar kan je dan goed koken (en eventueel kan je boven zo'n kop-eind een klein kook-tarpje uitspannen (dat gaat lang niet zo makkelijk boven een driehoek-deurtje.

BSM
Bridgestone SM, ik heb enkele tenten van Hilleberg overwogen, of daar ook de Kaitum 2 bij zat, weet ik niet precies meer, maar het zou goed kunnen. Maar wat ik me herinner is dat ze allemaal nogal lange stokken hadden. Daarom vielen ze voor mij af, want ik wilde een tent die ik in mijn fietstas kan stoppen. Maar verder lijkt het me een mooie tent.
Bedankt voor je recensie. :) Als ik die luifel zo op de foto zie, zou ik juist denken dat die mooi is om beschut te koken, maar dat is dus niet altijd het geval.
Dorenda schreef:
do 08 nov, 2018 06:17
Bridgestone SM, ik heb enkele tenten van Hilleberg overwogen, of daar ook de Kaitum 2 bij zat, weet ik niet precies meer, maar het zou goed kunnen. Maar wat ik me herinner is dat ze allemaal nogal lange stokken hadden. Daarom vielen ze voor mij af, want ik wilde een tent die ik in mijn fietstas kan stoppen. Maar verder lijkt het me een mooie tent.
Bedankt voor je recensie. :) Als ik die luifel zo op de foto zie, zou ik juist denken dat die mooi is om beschut te koken, maar dat is dus niet altijd het geval.
 
Effe sjekke (en even naar die stokken zoeken :oops: )

De stokken zijn, in het zakje 44 cm lang. Een beetje lang, ze moeten bij ons schuin in de fietstas.
Stokken korter maken kan wel (wanneer je nog wat extra segmenten hebt) ... heel voorzichtig zagen, het geharde aluminium is nogal bros ... maar méér segmenten maakt de stok ook zwaarder en bewerkelijker.

Verder is de luifel adequaat, zelfs goed beschut (als de wind uit de goede hoek komt) maar wat krap (met z'n tweeën).
Het grootste bezwaar is de "eenzijdigheid" en dus de beperkte mogelijkheid de beschutting variabel aan te passen: het is een beetje open of heel open, en vanuit de tent gezien altijd rechts.

Een klein kook-tarpje (zie tweede foto) helpt maar dat is ook weer gedoe, ruimte en gewicht.
 
P1090302.jpg
2016-07-05 - P1010299.jpg
Het echt prettige van de Hilleberg vind ik de keurige afwerking, je merkt bijvoorbeeld dat de stok-sleuven gewoon "passen", het lijkt wel alsof de stok er vanzelf in wil. De tent staat ook makkelijk goed strak, dat is de "truuk" van de middelste iets hogere boog, het maakt de tent stabieler en strakker (wat betreft het strakker is het natuurlijk wel : mits met veel zorg gemaakt).
De voorganger (voor ons) van deze tent kwam van een andere gerenommeerde tentenmaker maar daar moest je de stokken toch meer "helpen", die voorganger had ook 3 gelijke stokken en dat staat niet gauw mooi strak (zelfs niet bij een Hileberg).

BSM

PS Ik ben ondanks de inherente knelpunten een groot fan van een lang(s)slaper.
Bezwaren:
Bescheiden luifel(s), meer gewicht*, smal als je met slecht weer getweeën binnenzit, de onrust bij (harde) wind, en de acrobatiek bij het in de tent kruipen.  
(* de "dome" is natuurlijk optimaal, maar wij zijn zelf niet optimaal van vorm)
Voordelen:
Makkelijker op een smal randje weg te prikken desnoods op een karrespoor of een wegberm, makkelijker strak opzetten, minder gauw sneeuwophopingen, en altijd genoeg lucht boven je hoofd
(als het geen modelletje "frietzak" is ook voldoende ruimte boven je voeten).
Bridgestone SM schreef:
do 08 nov, 2018 10:12
De stokken zijn, in het zakje 44 cm lang. Een beetje lang, ze moeten bij ons schuin in de fietstas.
Stokken korter maken kan wel (wanneer je nog wat extra segmenten hebt) ... heel voorzichtig zagen, het geharde aluminium is nogal bros ... maar méér segmenten maakt de stok ook zwaarder en bewerkelijker.
Oh, in mijn herinnering werden er langere maten opgegeven. 50 cm ofzo? Maar misschien was dat dan toch voor andere modellen...
Ja, zagen kan natuurlijk ook, maar als ik dan toch een nieuwe tent koop en er is zo'n enorme keus, dan koop ik er liever eentje die meteen voldoet aan mijn wensen. :)
De tamelijk vergelijkbare Helsport tenten hebben kortere stokken, en dat is inderdaad best handig, al ben ik zelf geen liefhebber van een vieze en natte tent in de tas. Ik doe ze altijd bovenop de drager, gewoon in hun eigen foedraal. Ook dan is korter overigens praktisch.
Wim schreef:
ma 12 nov, 2018 12:18
De tamelijk vergelijkbare Helsport tenten hebben kortere stokken, en dat is inderdaad best handig, al ben ik zelf geen liefhebber van een vieze en natte tent in de tas. Ik doe ze altijd bovenop de drager, gewoon in hun eigen foedraal. Ook dan is korter overigens praktisch.
Ik denk dat niemand een liefhebber van een vieze natte tent is ... :oops:
Dus is bij ons de routine dat we bij regen eerst eens kijken wat de kansen zijn op verbetering.

En moet ze zooi dan toch net mee dan binnentent los en ± droog oprollen en de buitentent losjes opgerold met de tentluier als afscheiding (als de nattigheid niet al te dramatisch is) ... het voordeel van de wat traditionelere canvas fietstassen is dat zelfs bij licht vochtig weer de inhoud nog verder kan drogen. Is de tent dramatisch nat en/of is het vooruitzicht evenzo dramatisch dan is er altijd nog een vuilniszak om het natte "lijk" mee te nemen (en dan dus liefst snel ergens uit de drup de zaak laten uitdruppen en verder drogen).

Op een wat "langere" fiets heb ik overigens geen grote bezwaren tegen een langer tent-pakket op de bagage-drager, met zo'n tent zo op de bagagedrager reed ik mijn eerste "Tour de France". Er is in mijn ogen een ander bezwaar tegen een tent op de bagage-drager: Meestal hobbelt en rammelt een tent in een tentzak wat "gemener" zo direct óp de bagage-drager als strak opgeklemd in een degelijke fietstas -- door dat hobbelen/rammelen loop je een zekere kans op slijtage van de tentstof.

BSM

PS Hoe kort zijn nu die Helssport tentstokken ??
Zelf haal ik bij regen en een reële kans dat het bij aankomst ook weer zal regenen de droge binnentent er eerst uit, en pak die apart in in een lichte waterdichte zak. De natte buitentent met het vieze ondergrondzeil er aan vast gaat dan in het foedraal van de tent. Vervolgens gaat dat dan bovenop de drager. Als ik met mijn vrouw op reis ben gaat onze Nammatje 3GT dwars op de drager, deels om het gewicht zover mogelijk naar voren te hebben. Als ik alleen ben gaat een kleinere tent meestal in de lengte, al was het maar omdat je dan onderweg makkelijker bij je tassen kunt. Maar die Nammatj is daar echt te lang voor.
De Helsport stokken zijn bruto 36 cm, netto 33 cm.
Wim schreef:
ma 12 nov, 2018 13:53
De Helsport stokken zijn bruto 36 cm, netto 33 cm.
 
Hmm.   Dat scheelt substantieel.
Misschien eens extra goed op de afvalbak letten als iemand zijn Helsport versleten heeft.

BSM
De stokken zijn ook los te koop. Gewoon DAC Featherlight net als Hilleberg dus helaas ook niet goedkoop.