Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Extre 30x valt soms uit, en meestal op dezelfde plek - Forum Wereldfietser

Extre 30x valt soms uit, en meestal op dezelfde plek

Hoi,
Ik heb sinds een paar maanden een Garmin Etrex 30x, waarover ik al het een en ander geschreven heb.
Hij heeft echter nog één heel merkwaardig ding.
Hij valt soms uit. Laten we zeggen een keer per twee fietstochten, of ander gezegd, één keer per ca. 100 km.
Tot zover niet zo veel raars. Er zijn vast wel redenen te verzinnen.
Het vreemde is echter dat van de ca. 20 keer dat hij uit is gevallen dat 13x op dezelfde plek is gebeurd: vlakbij de kop van de Servaasbrug in Maastricht - of all places.
Als ik al mijn tracks open dan kan ik tellen dat ik daar inmiddels zo'n 20 keer met de Garmin aan ben geweest. Daarvan is het ding 13x op zwart gegaan. Afhankelijk van de richting waaruit ik kom gebeurt het op een andere plek, maar het gebeurt steevast als ik ca. 90 - 110 meter van één plek verwijderd ben en dat is hier: https://goo.gl/maps/6fgpNK4ct7G2
De hypothese dat de trillingsfrequntie van de straatstenen in die straat precies overeenkomt met een frequentie waar de Garmin niet tegen kan heb ik ontkracht door het ding (2x) in mijn hand te houden. Dan gaat hij ook op zwart.

Nu ik wat zit te zoeken zie ik dat er daar onder het wegdek een soort installatie zit. Vanaf de tunnel zie je namelijk deze deuren in de wand: https://goo.gl/maps/hbeUGoAoATR2
Het heeft er toch wel alle schijn van dat dit de bron in van de storing of er moet een of andere soort komische (...) straling zijn...
Wel heftig dat zoiets zo hard kan storen in een standalone apparaat zoals een GPS.

Plaatje van de tracks. Als de lijn recht wordt betekent dat dat hij uit is gevallen:
Afbeelding
Gebeurde bij mijn OSMAnd app ook, bleek een bug te zijn in het kaartmateriaal. Of iets corrupts in het kaartmateriaal wat een bug triggert als je er in de buurt komt waardoor de app crasht. Na update van kaartmateriaal was het probleem iig over.
Is idd een crash die te maken heeft met OSM. Mijn eTrex 20x heeft het ook in de buurt van Hemiksem aan de Schelde. Om de één of andere reden wilt hij ook nooit over de Schelde-pontjes routeren, noch op het apparaaat noch in Basecamp.
Ik zie dat soms ook, mijn vrouw en ik beide met een garmin oregon, (verschillende versies) met identiek kaartmateriaal (OFM). Dan rijden we over dezelfde rotonde en valt ie bij ons allebei uit. Met een andere kaartversie gebeurt dit weer niet, maar kan het opeens op een andere plek gebeuren.
Ik voeg mij ook maar in het koor, althans mijn Garmin GPSMap 64s. Die is bang voor een spoorwegviaduct in Rotterdam. Ik houd lang niet al mijn ritten bij, maar ik schat dat het apparaat flauwvalt in zo'n 75% van de keren dat ik hier rijd: https://tinyurl.com/ycyhub6e Verder is het me geloof ik maar één keer gebeurd. Het apparaat zelf zegt dat hij up-to-date is, maar ik zal 'ns kijken wat voor versie van OFM ik heb. Bedankt dat je het aankaart Leon, kennelijk valt het eenvoudig op te lossen met een update. (Althans op de plek waar bast1aan het had...) Ik had het al geaccepteerd als een soort fact of life.

Groetjes,

Carl
Duidelijke reacties! Nu weet ik dus welk soort tovenaar dit kunstje flikt. Misschien dat een keer updaten helpt, het is nu eenmaal een vrij onvermijdelijke plek voor mij. Ik kan ook eens testen of het zonder kaart ook mis gaat. Ik gebruik het apparaat vaak alleen als registratie.
Ik heb 2 etrex 30x en. 1 valt vaak uit 1 zelden. Die die vaak uitvalt heeft de Open Fietsmap, heel Europa versie plus nog wat andere kaarten. De andere de Deelkaarten van de Open Fietsmap, de nieuwste versie.
Welke variant heb jij er in zitten Leon? (Overigens valt ie bij mij niet uit op de Servaasbrug)
Uitvallen kan trouwens ook komen door slechte batterijen of slecht batterijcontact, dat laatst is te verhelpen met een schuurpapiertje.
Niet zozeer slechte batterijen als te korte batterijen. Sommige fabrikanten maken ondermaatse batterijen die dan snel hun contact verliezen.
Ivo Miesen schreef:
vr 05 okt, 2018 22:38
Ik heb 2 etrex 30x en. 1 valt vaak uit 1 zelden. Die die vaak uitvalt heeft de Open Fietsmap, heel Europa versie plus nog wat andere kaarten. De andere de Deelkaarten van de Open Fietsmap, de nieuwste versie.
Welke variant heb jij er in zitten Leon? (Overigens valt ie bij mij niet uit op de Servaasbrug)
OFM_BNL(16-06-2018) (En de standaard kaarten van de Etrex, maar die staan uit)
De kaart van heel Europa leek me overdreven en het leek me niet dat het apparaat daar sneller van wordt.
Hoe dat met die tegels zit heb ik niet bekeken, ik zou toch heel Nederland en half België er in willen.
Maar ik moet er wel in gedachten houden dat niet heel Duitsland er in zit, hoewel de kaart een aardig eind over de grens gaat.
Gaat het apparaat met Heel Europa trager?

Dat het niet gaat om de batterijen heb ik dus aangetoond door het ding een paar keer in mijn hand te houden.
Mijn Hema-NiMH-batterijen gaan er overigens behoorlijk strak in.
Juist met de HEMA batterijen heb ik mindere ervaringen. Ik ben uiteindelijk bij Eneloop aangekomen als de batterijen die in een Etrex het beste functioneren. De HEMA batterijen hebben hun jaren uitgediend in de B&M Ixon koplamp.
Op het Open Street Map forum werd in een draadje van 2016 melding gemaakt van hetzelfde probleem: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=54925

Het kan dus inderdaad liggen aan het kaartmateriaal. De maker van OFM vroeg toen om de probleemlocaties door te geven via info at openfietsmap punt nl
Ik heb zowel Eneloop als Ansmann (ook de langzame zelfontladers) geprobeerd en ik had de indruk dat die van Ansmann toch nog wat langer meegingen, maar echt testen blijft moeilijk. Ik weet ook niet precies wat de relevantie performance indicator is: afstand of tijd. Ik zag laatst dat Ivo het resultaat in afstand aanduidde terwijl ik dat voor mezelf altijd in tijd/aantal dagen heb gedaan. Omdat Ivo vaak zoveel meer op een dag rijdt lijkt met me een relevant onderscheid. Ivo had het geloof ik over 250-300 km, terwijl ik het heb over 4-6 dagen. Ook in km haal ik overigens flink meer (zeker 350 km).
nicolevelo schreef:
za 06 okt, 2018 09:42
Op het Open Street Map forum werd in een draadje van 2016 melding gemaakt van hetzelfde probleem: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=54925

Het kan dus inderdaad liggen aan het kaartmateriaal. De maker van OFM vroeg toen om de probleemlocaties door te geven via info at openfietsmap punt nl
Er is toevallig vandaag een update.
Wim schreef:
za 06 okt, 2018 09:49
Ik heb zowel Eneloop als Ansmann (ook de langzame zelfontladers) geprobeerd en ik had de indruk dat die van Ansmann toch nog wat langer meegingen, maar echt testen blijft moeilijk. Ik weet ook niet precies wat de relevantie performance indicator is: afstand of tijd. Ik zag laatst dat Ivo het resultaat in afstand aanduidde terwijl ik dat voor mezelf altijd in tijd/aantal dagen heb gedaan. Omdat Ivo vaak zoveel meer op een dag rijdt lijkt met me een relevant onderscheid. Ivo had het geloof ik over 250-300 km, terwijl ik het heb over 4-6 dagen. Ook in km haal ik overigens flink meer (zeker 350 km).
Klopt. Een 200km brevet haal ik met gemak op een vers setje Eneloops. Een 300km brevet niet. Bij een 200km brevet staat de Etrex een uurtje of 12-13 aan, bij een 300km brevet een uur of 17-18 (tijdens pauze's staat ie uit).
Het lang achter elkaar aan blijven staan kan natuurlijk invloed hebben op de batterijprestaties. Ook als je stilstaat blijft een GPS vrolijk doormeten.
Daarnaast kan de variant van navigeren ook invloed hebben, hoe intensiever je navigeert, hoe meer de processor moet rekenen.
Ik rij inderdaad alleen maar tracks en dat is makkelijk voor de processor.
Wim schreef:
za 06 okt, 2018 10:56
Ik rij inderdaad alleen maar tracks en dat is makkelijk voor de processor.
En ook die kun je op 2 manieren rijden, Gewoon laten afbeelden op je scherm en verder niks of je Etrex de opdracht geven de track te volgen (en zo ook vooruit kunnen kijken).
Ivo Miesen schreef:
za 06 okt, 2018 00:06
Niet zozeer slechte batterijen als te korte batterijen. Sommige fabrikanten maken ondermaatse batterijen die dan snel hun contact verliezen.
Soms is dat te verhelpen door het veertje aan de min-kant wat uit te rekken.
Ivo Miesen schreef:
za 06 okt, 2018 10:45
Klopt. Een 200km brevet haal ik met gemak op een vers setje Eneloops. Een 300km brevet niet. Bij een 200km brevet staat de Etrex een uurtje of 12-13 aan, bij een 300km brevet een uur of 17-18 (tijdens pauze's staat ie uit).
Het lang achter elkaar aan blijven staan kan natuurlijk invloed hebben op de batterijprestaties. Ook als je stilstaat blijft een GPS vrolijk doormeten.
Daarnaast kan de variant van navigeren ook invloed hebben, hoe intensiever je navigeert, hoe meer de processor moet rekenen.
Zolang houdt mijn Oregon 700 het niet vol, maar een uur of vijf á zes max. Hoe groot is de invloed van de temperatuur? Ik fiets niet genoeg uren achter elkaar om dat te merken.
Ik merk geen significant verschil tussen zomerse en winterse 200km brevetten.